OK het volgende kan ik vinden in de EPAR
Metacam 5mg/ml dogs and cats
* On 9 August 2002 the European Commission approved an extension for Metacam 5 mg/ml
solution for injection for dogs to include a new target species, cats. Amendments have been
incorporated into the Community Decision and the relevant sections of this EPAR.
* On 2 July 2010 the European Commission approved an extension to include a new strength 2 mg/ml solution for injection for cats, representing a new strength, and also an additional claim for the post-operative use of Metacam in cats, based on a favourable CVMP opinion as adopted on 13 April 2010.
Over de suspensie geen dingen waar aandacht aan gegeven moet worden (bijv. hoelang het product op de plank mag liggen.)
Ik ben nu de test resultaten aan het lezen.
(gruwel gruwel gruwel, hoeveel katten hiervoor gebruikt zijn...)
En er moet gezegd dat er toch wel goede resultaten geboekt zijn, maar ook slechte.
Mbt het geven van injecties 0.3mg/kg is er een test gedaan op 24 katten voor 3 dagen.
Deze zijn verdeeld in 4 groepen.
Group 1 - placebo,
Group 2 - 0.3 mg/kg b.w.,
Group 3 - 0.9 mg/kg b.w. and
Group 4 - 1.5 mg/kg b.w.
There was no significant effect on treatment on urinalysis parameters. Blood in faeces was found in several animals including the controls (
ik had gelezen dat dit ook was gevonden in de placebo group, geen effect van de meloxicam dus).
Five out of 6 cats in groups 4 (1.5 mg/kg) showed papillary necrosis of the kidney. Mucosal erosions in the jejunum occurred in one cat receiving 0.9 mg/kg b.w. and in 2 cats at 1.5 mg/kg.
No treatment related changes were found in the animals treated with 0.3 mg/kg b.w. and good local tolerance was reported
Het resultaat; alleen de group van 1.5mg is er nier falen ontdekt.
Laatste opmerking;
The recommended posology of 0.3 mg meloxicam/kg b.w. given as a single s.c. treatment was shown to be safe b
ut follow-up with oral administration cannot be tolerated and cannot, therefore, be recommended.
Met andere woorden, de injectable is wel acceptabel. Het vervolgen met de suspensie niet.
Cerna, jou katje kreeg 0.3mg/kg geïnjecteerd.
Ik zelf denk dat dit zelfs de beste therapie is met Metacam.
Nu ik dit allemaal gelezen heb (gruwel gruwel, nogmaals) heb ik wel meer vertrouwen gekregen in het medicijn. De testen zijn zeer nauwkeurig en redelijk uitvoerig geweest.
Het enige wat ik NIET WIL, en waar ik geen vertrouwen in heb, is dus nog de suspensie.
En ik denk ook daarom dat de FDA de suspensie voor katten niet accepteert en de fabrikant daarom geen licentie krijgt in de US.
Kijkend naar mijn situatie en behoefte en angsten mbt dit medicijn wil ik voor mijn katten gerust injectables toestaan. Maar alleen voor een tijdelijke situatie en niet als langdurige pijnbestrijding.
En inderdaad, Adriana.
Er moet heel goed gekeken worden naar wat voor een anesthesie er gebruikt wordt alvorens te beslissen Metacam te gebruiken. In geval van Moos, die niet alle anesthesie kan krijgen, zal ik toch pleiten voor een morfine pijnstiller. Goed te weten dat morfine dus langer werkt dan wat mijn indruk is van het lezen van de werking.
Mbt tot de werking van medicijnen en hoe men dat voorheen toepaste en vandaag de dag daar wellicht makkelijker over gedacht wordt; op
http://www.ema.europa.eu kun je nalezen welke wijzigingen er door de fabrikant zijn aangebracht en hoe de EMA daarop gereageerd heeft. Het is echt een hele verhelderende site met veel informatie (als je de tijd hebt stel ik voor dit eens goed door te pluizen zoals ik nu gedaan heb mbt metacam).
Fabrikanten zijn elke dag bezig hun spullen te testen, onderzoeken en verbeteren.
De klachten die binnen komen (via de da en/of universiteit) worden beoordeeld en zover ik kan zien wordt er regelmatig een wijziging doorgevoerd. In 2002 werd bijvoorbeeld de suspensie voor honden ook voor katten aanbevolen. Dit is in juli 2010 aangepast (dat is nog maar net he, nog maar 6 maanden geleden)
Valerie. Weet je zeker dat de da Metacam heeft gegeven NA de operatie?
Of was dit wellicht iets anders?
Sorry voor het lange verhaal.
Maar ik ben echt oprecht geïnteresseerd en ik verfoei mezelf niet harder te hebben doorgeleerd vroeger. Ik heb zo'n soort studie prive gedaan voor m'n eigen medicijnen (ik kon zelfs m'n psych nog iets leren, zij heeft mijn verhaal toen gechecked en het klopte. ZE was daar erg blij mee en heeft andere patienten op die manier behandeld zoals ik had uitgezocht

).
Toen ik dus zag hoe dit medicijn met de grond gelijk gemaakt werd ik getriggerd.
Eerst angst voor m'n beestje, en toen nam m'n rationaal denken het over.
Het medicijn wat ik nu gebruik voor mezelf, zoals ik eerder geschreven had, is ook met de grond gelijk gemaakt. En onterecht, want met het juiste gebruik kan een mens daar juist enorm veel profijt van hebben. En dat geld ook voor dit medicijn (en dan niet de suspensie

)