Ik heb 25 jaar geleden zelf een krabpaal gemaakt omdat ik die kant en klaar dingen altijd zo wankel vind plus dat er nauwelijks krabruimte is (moet toch zeker 80 cm hoog zijn wil een kat goed kunnen krabben) en hij doet het nog steeds!
Voor geïnteresseerden: ga naar een meubelzaak en vraag een rol waar men de vloerbedekking op rolt (hele grote wc-rol dus). Ga vervolgens naar een aannemer en koop voor een prikkie een tijdelijke ondersteuning voor balken. Koop twee stevige plankjes van ongeveer 40x40 en vraag aan een handige klusser om de diameter van de "WC-rol" uit te zagen. Niet in het midden en niet te dicht aan de rand maar zo dat het voldoende stevigheid heeft en de kat er ook nog ruim op kan zitten.
Gebruik een van die uitgezaagde rondjes voor de bovenkant van de WC-rol. Draai hier de tijdelijke ondersteuning voor balken in.
Koop stevige, kortpolige vloerbedekking met een linnen achterkant die niet na een maand krabben al weer vervangen moet worden en snij deze op maat. Drie stukken voor de paal en vier stukken voor de plankjes.
Bevestig de plankjes op 80 cm van elkaar met houtlijm aan de paal en plak tevens het rondje hout met tijdelijke ondersteuning bovenin de paal. Heel goed laten drogen.
Nu komt het vervelendste werk: het bekleden. Bekleed eerst de paal en lijm hiervoor de stukken vloerbedekking goed in. Nadat je een deel hebt bevestigd doe je er postelastiek heel strak omheen (of touw). Daarna de andere delen.
Ik naaide de helften na het drogen ook nog aan elkaar maar dat is pokkenwerk en je handen gaan ervan naar de knoppen. We hebben gemerkt dat wanneer je het goed laat drogen, de katten het niet los kunnen trekken.
Daarna de plankjes op dezelfde manier bekleden.
Het kost je een dag werk maar dan heb je een klimpaal die hééél lang meegaat. Meestal koop ik iets teveel vloerbedekking omdat de ervaring leert dat het onderste deel het snelst gehavend is en na een anderhalf tot twee jaar vervangen moet worden. Wanneer je dan weer nieuwe vloerbedekking moet kopen, wordt het zo'n ratjetoe.
Zet de paal rechtop en draai aan de balkenondersteuning totdat de paal muurvast staat tussen de vloer en het plafond.