Ze is 6 jaar nu, maar ze heeft het eigenlijk altijd gehad, maar stillaan wordt het steeds vaker. En ik ben ervan overtuigd dat dat komt doordat ze nooit deftig ingeënt is als kitten (mijn ouders vonden dat niet nodig, en ik was nog maar 16). Op haar 5e is ze dan mee met mij verhuist en sindsdien wordt ze wel jaarlijks ingeënt (om de ziekte onder controle te houden is dat nodig naar het schijnt).
Nu heeft ze vorig jaar heel veel stress meegemaakt doordat Cuzco bij ons kwam wonen(waar ze niet mee om kon, nu gaat het beter) en dus is het wel logisch dat het iets meer de kop opstak, maar nog niet onderdreven.
Ik denk dus niet dat ze er nog overheen zal groeien. Maar zolang het niet te erg wordt, en we het onder controle kunnen houden door te enten en haar oogjes proper te houden, vind ik het geen ramp...
6 jaar is natuurlijk ook nog jong, ik verwacht wel dat het erger zal worden met ouder worden.
Het is eigenlijk pas een paar maanden dat ik mij gerealiseerd heb dat het helemaal niet normaal is dat ze er zo vaak last van heeft en dat het dus waarschijnlijk chronisch is. De DA zei dat dit natuurlijk goed mogelijk was. Maar zoals gezegd is het niet zo erg. En naast enten kan je er toch niets aan veranderen. Het weten en er rekening mee houden is al voldoende...
Het is ook niet dat ze ziek wordt na de inenting, dus ze kan er nog goed mee om en het is ook niet nodig daar verdere maatregelen te nemen.
Mijn andere jongens zijn goed ingeënt en Cuzco krijgt nooit last, Luis niest af en toe eens, maar ik denk dat het eerder is als hij weer eens in het stof heeft staan wroeten of in de sneeuw heeft gespeeld en dus niet echt iets overneemt van haar. Hij heeft nooit vuile oogjes of zo. En nog nooit heeft iemand snot gehad. Dus het valt allemaal echt wel mee!
Over jouw poes: als ze echt een nierprobleem heeft zou ik toch echt wel gaan opletten wat je haar voert zodat het niet nog erger wordt... Ik begrijp dat ze gourmet lekker vind en dat het dan misschien wel een goed middel is om haar terug aan het eten te krijgen, maar daarna zou ik toch iets speciaal niervoer gaan zoeken. Ook dwangvoeren zou ik met niervoer doen, zodat haar nieren zoveel mogelijk gespaard worden en het tenminste niet nog erger wordt!
Waarschijnlijk zijn er nog andere merken die niet persé nierdieet zijn, maar wel veel beter dan gourmet, wat ze ook lekker vind. Misschien zelfs veel lekkerder!
Blikjes waar meer echt vlees in zit vinden ze meestal wel lekkerder! Als je bij Zooplus eens rondkijkt (en op de samenstellingen let!!!) zal je zien dat er betere natvoeren zijn die een stuk goedkoper zijn dan gourmet!

Gras (en blijkbaar tarwegras) is altijd waardevol om in huis te hebben staan. Het bevordert ook (naast de waardevolle stofjes) enorm de darmtransit en goede vertering, en dat kan ze wel gebruiken!
Dat ze zich wat goed voelt in haar buikje na het eten!