ik ben een klein beetje ongerust!
Vorige week had ik een opgedroogd plekje van iets wits ontdekt ergens op de vloer. Waarschijnlijk een beetje overgegeven.
Maar vanmorgen lag er weer zoiets (toen nog nat). En.... er lag een worm in!

Het was al 5 maand geleden dat mijn katten ontwormd waren, maar ze komen sindsdien niet meer buiten, dus ik dacht: 2 keer per jaar zal wel volstaan... Niet dus blijkt.
Ik had ook al gemerkt dat ze alledrie wat moeilijker aten de laatste dagen. Voor Kleintje is dat niet abnormaal, die heeft dat wel eens, maar vooral bij Cuzco viel het op (ik dacht, hij gaat nog leren van gewoon te eten hoeveel hij nodig heeft en niet gewoon alles wat hij kan krijgen, maar dat zal dan wel niet kloppen....) En Luis heeft ook 1 dag erg moeilijk gegeten.
Voor de rest merk je er niets aan, echt levendig en speels zoals anders (ook Kleintje). Daarom maakte ik me ook nog geen zorgen, ik heb ook wel eens een dag minder honger...
Het was duidelijk een spoelworm (logischte eigenlijk). En geen kleintje ook niet (zo'n 6-8 cm) maar wel dun (redelijk normaal voor een spoelworm

Ik heb ze ontwormd met een middel (Milbemax) dat ik van de DA krijg (heb ik in huis liggen), en dat anders altijd goed werkt (veel beter dan de grote pillen die mijn ma vroeger bij de apotheker kocht), maar het moet natuurlijk wel werken tegen deze specifieke worm...
Bij de beschrijving van het middel staat dat het preventief werkt tegen hartworm, en ter behandeling en controle van spoelwormen, haakwormen en lintwormen...
Maar wil dat dan zeggen dat het de hartworm niet aankan als hij er al is? Enkel preventie? Want dan zou ik het normaal om de 2-3 maanden moeten geven.
Ik weet dat die pillen vergif zijn, maar ik denk dat ik ze in het vervolg toch maar gewoon op tijd gebruik. Dit is de eerste keer dat ik het wat verleng, en nu dit! En ze zijn bijna niet buiten geweest en zeker niets buiten gegeten (Kleintje heel misschien wel iets gevangen, maar dat is ook al heel lang geleden en zij is diegene die er het minste last van lijkt te hebben).
Ik heb de worm op alcohol gezet (had ik nog staan voor mijn veldwerk) en dan kan ik hem steeds meenemen naar de DA als ik alsnog zou moeten gaan. Maar mijn ontwormingspilletjes zijn nu op, dus misschien moet ik toch maar gaan...
Heeft er iemand ervaring mee, en zou deze ontworming voldoende zijn? Waar kan ik op letten om te zien of het goed gewerkt heeft?
Zou dit hartworm zijn of eerder iets anders?
Bedankt!