Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door MarjanR »

Ik vind het zo lullig voor je dat jij nu het gevoel hebt dat je in de steek gelaten voelt.
Snap het wel hoor, want je had een schaduw voordat Mosa er was he.
Maar ik denk dat je Dex inderdaad maar gewoon moet laten gaan.
Twee katten hebben gewoon lekker veel aandacht voor elkaar en hebben jou daar even niet bij nodig ;) (klinkt lullig, bedoel het niet zo... maar zo zou het wel kunnen zijn).
Laat lekker darren, die Lovecat van je. Ik voorzie dat hij wel weer bijtrekt ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door pearlsofpassion »

Nu ik er eens goed over nagedacht heb, moet ik wel eerlijk zeggen dat Cuzco ook veel minder kwam knuffelen toen Luis er pas was dan ervoor. Maar het was al een tijdje minder omdat hij dus lichtjes depressief was doordat hij een vriendje miste. Daardoor viel het niet zo op dat hij minder kwam knuffelen.
Ik wijtte het aan het feit dat Cuzco zich zo wegcijferde voor de andere katten en steeds plaats ruimde. Hij bleef ook niet echt zitten als ik hem bij me pakte om hem te aaien. En hij leek ook een beetje verdrietig soms, maar ik wist wel dat hij eigenlijk veel gelukkiger was. Hij moest gewoon nog wat zijn draai vinden en wat wennen.
Nu besef ik dat het eigenlijk een beetje dezelfde situatie is als bij jou.

Toen ze een maandje samen waren moest Cuzco apart eten door zijn allergie, en toen wou hij stillaan wel meer knuffelen en koesterde hij de momenten dat hij apart zat en ik tijd met hem alleen doorbracht.
Sinds een maand komt hij ook weer bij me liggen en soms in mijn armen knuffelen. Hij komt wel nooit meer op mijn borst liggen zoals toen hij kitten was, maar dat kan gewoon zijn omdat hij nu volwassen is.
Ik moet wel zeggen dat ik wel nooit bewust gemerkt heb dat hij de kamer uit ging als ik er was. Hij ging wel weg als ik naar hem toe ging, maar Luis kwam altijd af en ik dacht dus dat Cuzco dacht dat hij plaats moest ruimen. Zo interpreteerde ik dat...
Maar stillaan beterde dat dus.
Ondertussen ben ik wel zeker dat hij dolgelukkig is sinds Luis er is! En ze spelen een paar keer per dag en knuffelen veel. In het begin zocht Cuzco ook wel wat de eenzaamheid op, maar ik dacht dat hij niet gewend was dat Luis de hele tijd achter hem aan liep en gewend was een paar uurtjes per dag voor zichzelf te hebben, en dat hij dat zocht. Luis was altijd katjes rond hem gewend en was gewend de hele dag te stoeien, dus liep hem echt achterna. Al snel had hij door dat met mij knuffelen even leuk was :-)
Maar het kan natuurlijk wel zijn, dat Cuzco eigenlijk van mij wegliep... Ik weet het niet... Luis was heel erg vaak bij mij, dus ik kan het verschil niet zo goed maken...

Ik vond het natuurlijk wel spijtig dat Cuzco zich zo wegcijferde, en ik hield dan ook Luis wat meer op afstand als ik met Cuzco bezig was en bleef toch proberen hem te aaien (zelfs een beetje dwingend). Ik dacht dat hij gewoon niet doorhad dat ik ook met hem wou knuffelen, ook als Luis afkwam. Daarom reageerde ik zo. En na een tijdje werd het beter, en wou hij de knuffels wel aanvaarden. Heel langzaam bleef hij steeds langer weg en begon steeds meer te genieten van de eetmomenten dat we alleen samen waren.

Nu ligt hij heel veel naast me en gaat al heel lang niet zomaar meer lopen als er een andere kat langskomt (wat ervoor wel was). Btw: Luis is hier vanaf midden Juli, hij was 14 weken en Cuzco was toen bijna 11 maanden.

Dus, het komt waarschijnlijk allemaal wel goed, met een beetje geduld
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Lovecat »

Heel herkenbaar dit Valerie, ik denk inderdaad dat er zoiets ook hier aan de hand is.
Ook denk ik dat ik onbewust teveel druk op ze leg, vannacht heb ik dus de woonkamer opengelaten zodat ze nog meer ruimte hebben, ze hebben voor het eerst niet op de slaapkamer bij ons geslapen...

MAAR, vanochtend kwam Dex wel even bij me liggen en spinde heeeeeel zachtjes, ik was ZO gelukkig! Het maakt me echt niks uit als ze mij niet meer willen (oke, tuurlijk wel, maar het zijn katten, als ik iets wilde wat me de hele dag volgde, had ik wel een hondje genomen), maar was/ben vooral bang dat Dex niet gelukkig is, maar dat is overbezorgdheid, want als de nieuwe situatie hem niet aanstond, had hij echt niet met Mosa in een mandje gelegen (dat is dus op dit moment!)

Ik kijk het weer even een aantal weken aan, waarschijnlijk trekt Dex wel weer bij, zo niet, dan is het nog steeds mijn lekkere ding, maar dan op afstand!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb er (terug) alle vertrouwen in! ;-)


Bijna al mijn foto's in mijn album (toch zeker na pag 2) van Cuzco zijn van nadat Luis er was. Je ziet toch dat hij gelukkig is?
Hij ligt hier weer languit in de zetel hardop te snurken, met een glimlach op zijn gezicht! Dat zie je gewoon!

En jij zal dat bij Dex ook wel zien, als hij ergens ligt of speelt of zo, dat hij gelukkig is. En anders zal je het wel snel gaan zien ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Cerna »

Heb het hele verhaal even gelezen en ik denk dat Dex beledigd is.
Wij hadden ooit een poes die ieder jaar na onze vakantie hetzelfde gedrag vertoonde. Ze was heel aanhankelijk, zat het liefst de hele dag op schoot. Wanneer wij terugkwamen van vakantie gunde ze mij geen blik waardig. De andere katten reageerden enthousiast, kwamen hun aai halen en kopjes geven en Minoes liep beledigd weg; ging zitten kniezen in een andere kamer en wilde niet aangehaald worden. Dit hield ze ongeveer een week vol en trok daarna weer bij.

In het begin schrok ik hier erg van, maar na een tijdje wende het. Hoe durfden wij het in ons hoofd te halen om zomaar weg te gaan?! Mevrouw was diep beledigd en liet ons dat goed voelen.

Dexter dacht dat hij jou helemaal voor zichzelf had en toen nam je er een kat bij. Hij vindt die kat leuk, maar moet nu wel de aandacht delen en dat zint meneer niet en dus laat hij je dat merken door je te negeren en weg te lopen. Maar ook hij zal bijtrekken, wacht maar af, dit houdt hij niet zo lang vol. Geef hem even de tijd. Het komt echt wel goed zoals je vanmorgen al gemerkt hebt. Meneer blijft niet beledigd!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Ilone »

[youtube][/youtube]

;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door nellebel »

He natasja
Maakt je hart toch een gelukssprongetje of niet als ze zo samen in een mandje liggen.
Ik gluurd altijd stiekum door de raam als ik thuis kwam om te kijken waar ze waren. totdat ik ze samen in het mandje zag liggen. Mijn man kwam toen ook net thuis. We hebben beide samen buiten in de kou staan gluren naar het stel. totdat ze ons zagen en ze voor de raam kwamen zitten miauwen. We hebben echt buiten een vreugdedansje staan maken buiten. De buren zullen wel hebben gelachen als ze ons hebben gezien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Cari »

MAAR, vanochtend kwam Dex wel even bij me liggen en spinde heeeeeel zachtjes, ik was ZO gelukkig!
Nou, kijk an :grin: ! Het werkt al! En dit is een Dexter die zelf de keuze heeft gemaakt, niet een Dexter die gewoon niets anders te doen heeft. Dexter is blij met Mosa, dat staat voor mij als een paal boven water. Hij kan nu een keuze maken tussen zijn katermaatje en jou en dat is een stuk natuurlijker en gezonder dan zijn hele leven te focussen of een mens. Hij trekt echt wel bij. Hij heeft een nieuw speeltje en niets is leuker dan dat en dat vraaag dus even heel veel aandacht, maar de nieuwigheid gaat er af en dan ben jij weer net zo leuk als voordat Mosa kwam, maar wel op een gezondere basis.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Lovecat »

Lieve mensen,
Dit gaan jullie niet geloven, maar ik heb een nieuw 'probleem'....

Ze willen niet meer stoppen met knuffelen met mij :shock: Vannacht werd ik elk kwartier van de nacht wakker van Dexter die overal bovenop me gaat liggen en een Mosa die m'n hele nek aflebbert. :lol: draaide ik me op een andere zij; hup het hele stel draait mee, als ze maar bij mijn hoofd lagen.
Ik wil opstaan vanochtend; meestal rennen ze voor me uit voor eten; ik zit op de bedrand; PLOF, Dexter weer op schoot, Mosa weer lebberend in m'n hals, ik kan me kont niet keren of ik heb 2 snorrende katers op me :lol:

Dit is toch niet te geloven? Echt een hele grote omslag in een halve dag. Ook zie ik mijn Dexter weer terug; hij doet weer zijn typische dingetjes. :edance: :edance:

Ik dacht dat ik nog weken geduld moest hebben en nu is het in een nachtje helemaal anders, wat een gekkies heb ik ook ;-)

Het lijkt wel of ze hier stiekem meegelezen hebben...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Cari »

JOEPIE :edance: !!!!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cerna

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Cerna »

KATTEN......................ZE BLIJVEN JE VERBAZEN!!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door Aziraphale »

:thup: :thup: :thup: :thup: :thup: :thup: :cathappy: :cathappy: :cathappy: :cathappy: :cathappy: :cathappy: :verliefd:
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door pearlsofpassion »

:smile:

Ofwel hebben ze inderdaad meegelezen, ofwel komt het doordat je je er zelf bij neergelegd had en de stress weg was... ;-)

alleszins, ik ben super blij voor je! En kan je vriend nog slapen met twee terrors? :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten bij oudere kitten, gedrag oudste verandert

Bericht door nellebel »

om dolverliefd te worden of niet. Geniet ervan. NIets mooiers als 2 schatjes die ook dolverliefd op jou zijn. (ik snap nog steeds niet dat ik ooit maar 1 kat wilde)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie