Een vriendje/vriendinnetje voor Mika

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Een vriendje/vriendinnetje voor Mika

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik het zo hoor vind hij het al prachtig!
Als hij het er niet mee eens was zou hij haar ofwel niet opzoeken, ofwel haar echt aanvallen. Ik denk dat Mika het helemaal prachtig vind en onmiddelijk met haar wil spelen, maar zij is daar natuurlijk nog niet klaar voor. Nieuw huis, nieuwe mensen, nieuwe kat...
Binnen een paar dagen zal ze wel helemaal bijgedraaid zijn.
Gewoon laten doen, ze zoeken het zelf wel uit! En na een tijdje zal Kisha wel gewoon in slaap vallen ergens,of je neemt haar gewoon mee naar bed. Het is enkel de eerste dagen dat ze nog wat haar weg moet zoeken, maar daar moet ze nu eenmaal door...

Klinkt super goed voor een eerste dag, en Mika's reactie al helemaal! ;-)

Veel plezier met de kleine spruit, en dat ze snel wat mag aankomen!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Bericht door Marloes Grootoonk »

Hoi Valerie, bedankt voor je berichtje!
Het stelt me gerust. Ik maakte me een beetje zorgen.
Dat aankomen mag inderdaad wel gauw gebeuren. Ze krijgt brokjes en ik voer haar denk ik met wat vlees bij. Is dat een goed idee? Of is er een andere betere manier?
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Dat kun je doen hoor.
Tot ze gesteriliseerd is, daarna mee stoppen (of wanneer ze dikkig wordt natuurlijk ;) )
Na de sterilisatie krijgen ze gauw aanleg dikker te worden.

Aan de andere kant als ze bij jou gewoon goed te eten krijgt zie ik dat ook wel snel goed komen hoor.
Kijk het eerst even aan ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Oke! Bedankt voor jullie reacties.
Wat fijn zo forum zeg, ik wist nooit echt dat het bestond, maar ik heb er nu zeer veel baat bij. Het is toch fijn om een mening te krijgen van iemand die er ervaring mee heeft.
Iedereen wil natuurlijk het best voor zn poesjes, zo kun je elkaar verder helpen.
Ik maak me toch stiekum een klein beetje zorgen over kisha. Hoe langer hij bij mij ligt, hoe dunner hij lijkt. Ik denk dat we sowieso maandag even voor een check naar de DA gaan.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Hmmm, ik ben even kwijt hoe oud Kisha is... maar bij kleine kittens hoor je de ribbetjes etc te voelen hoor.
En met regelmatig voeren komt dat best goed.
Ik begrijp je zorgen hoor, ik heb hier een kitten rondlopen die soms gewoon niet wil eten... grrrr.
Het kan beslist geen kwaad om even langs de da te gaan voor de check.
Maar maak je voor die tijd niet al te sappel... is niet goed voor je bloeddruk ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ik weet ook niet meer hoe oud hij is. Heeft hij de inentingen al gehad?

Vlees bijvoeren kan geen kwaad hoor (bedoel je dan vers, of blik?), gewoon als hij te dik zou worden van de kittenbrokken afhalen. Als hij nu al geen kittenbrokken meer krijgt, dan moet je het gewoon in het oog houden zoals bij een volwassen kat.
Een kitten kan het beste de hele dag door eten staan hebben, maar het is wel handig als je een beetje in het oog kan houden hoeveel hij eet. Anders eens om de paar uur bij het bakje zetten bij te weinig eten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Kisha heeft in haar paspoort staan, 1september geboren. Maar ze is gevonden op straat, het hele nestje is gedumpt. Dus dat is wat de dierenarts ongeveer dacht.
Maar vannacht was het even minder, ze heeft 2x heel veel diaree gehad. Verder wel een rustige nacht. Even weg van Mika en een beetje tot rust komen na de lange reis.
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

En ik zie nog een vraag over entingen; Kisha is gechipt, ontwormd en ook geënt.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Wauw, klinkt goed. Dan is ze dus 15 weken. Erg mooie leeftijd om nieuwe vriendjes te maken!

Geef je haar dezelfde brokjes als ze ervoor kreeg? Kreeg ze daar ook vlees (is het nu vers of blik?)?
Je moet met alles heel erg voorzichtig overschakelen en laten wennen bij kittens omdat ze erg snel aan de diaree gaan. Zeker als je van granenrijk voer (zoals supermarktmerk en Whiskas en zo) overgaat op premiumvoer (wat heeel erg aan te raden is, maar die uitleg kan je in allerlei topics terugvinden), moet je het heel geleidelijkaan doen. En dan spreek ik over weken, niet dagen.
Ook blik (of zakjes) en vers voer heel zachtjes opbouwen. Blikvoer zonder granen nemen! En als je dat tegelijk doet, moet je nog trager overschakelen met brokken omdat dat vlees ook in rekening gebracht moet worden.

Hopelijk blijkt haar diaree gewoon daaraan te liggen (en met en paar dagen hetzelfde te voeren (zelfde samenstelling) zou dat over moeten zijn), en is het niets ernstiger!
Tijdens dat ze diaree heeft, er wel voor zorgen dat ze genoeg vocht binnenkrijgt! Desnoods wat warm water over haar brokken doen of haar natvoer (als ze het al krijgt!) erg verdunnen. Je kan ook gewoon wat water met een spuitje in haar mondje spuiten als je dat liever doet.
Probeer melk te vermijden. Eventueel een heel klein beetje in het water om haar te doen drinken, mag, maar is niet aan te raden. (steeds kattenmelk dan he! ze is al op een leeftijd dat ze geen lactose meer verteerd en koemelk is zowiezo erg slecht voor katten).

Laat die twee maar doen hoor! Zeker niet tussenbeide komen. Mika doet het prachtig, en de kleinste zal wel bijdraaien. Tussenkomen en Mika weghalen verlengt het proces alleen maar. ;-)
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Wat leuk zo'n kleintje erbij.
Eng in het begin hé! Zou het gaan klikken? En al die vragen.
Veel plezier met het spul!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Ze heeft in Kroatie natuurlijk heel ander voer gekregen dan ze hier kwam. En helaas heeft de stichting die haar hier heen heeft gehaald, haar onderweg en in de opvang ook nog wat natvoer gegeven. Wat dit was weet ik niet. Wij willen haar smolke gaan voeren. Maar we hebben haar gister (om te zorgen dat ze ook genoeg vocht binnen krijgt) wat natvoer uit een blikje gegeven. Van Gourmet is dat.
Vanmorgen ook wat kittenmelk gegeven. Ook om te zorgen dat ze genoeg vocht binnen krijgt. Maar dit is dus niet goed?
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Kittenmelk zorgt niet voor vocht. Daar is veel te geconcentreerd en is enkel voldoende als ze enkel dat krijgt. Het kan niet compenseren voor het droogvoer. Verdunnen is dus de boodschap, ze moet echt water binnen krijgen.

Het merk van droogvoer ken ik niet, maar ik veronderstel dat er veel granen inzitten.
Het natvoer is ook niet zo goed, voor die prijs kan je veel beter vinden (Zooplus).

Maar ik zou haar nu eerst een weekje gewoon iets geven en haar daaraan houden, niet veranderen en consequent elke dag hetzelfde geven. En misschien het natvoer (als je het wil blijven geven) verspreiden over de dag? Let je er wel op dat je geen gourmet geeft waar melk in zit?
Als je haar steeds op hetzelfde houdt, zou de diaree moeten overgaan, anders is het niet door de overgang van voer. Dan kan het zijn dat ze echt iets mankeert, of het kan zijn dat ze niet goed op dit voer reageert en het beter doet op een sensitive of sensible voer. Misschien is een premiumvoer kopen ook al voldoende.
Van deze voeren eten ze echt maar 2/3e dan van ander voer, zijn ze veel gezonder en dus komen die kosten echt niet hoger uit (zeker niet als je bij Zooplus besteld en bv Sanabelle of iets gelijkaardigs neemt).
Maar ik zou eerst een proberen of haar darmen niet tot rust komen door gewoon een vast voer aan te houden. Als dat goed gaat kan je dan stilletjes overschakelen op een beter voer.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Hoi Marloes
GEfeliciteerd met je nieuwe aanwinst. DAt gaat helemaal goed komen tussen die 2.
Onze flip was bij aankomst ook een paar dagen aan de diarree. Ze kreeg Hills in het ASiel maar wilde dat hier niet eten. Na een paar dagen was dit weer over. Ik gadf haar droogvoer met water eroverheen. Vond ze heerlijk om op te slubberen. (tip heb ik hier van het forum).
Veel plezier (enne...tip van iemand die ook net een koter erbij heeft, verkoop je tv, je hebt hem echt niet meer nodig)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat

Bedankt voor al jullie geruststellende berichtjes. Ik hoop dat het gauw beter gaat. Ik had net haar kussentje schoongemaakt en de vloer enzo, en toen had ze alweer diarree.. Het gaat aan een stuk door. Maar gelukkig heeft ze wel wat brokjes met wat lauw water erover opgegeten. Dus ze heeft wat vocht binnen gekregen.
Er zat ook bloed bij de diarree. Is dit normaal?
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Oei, nee, daar zou ik toch eens mee naar de DA gaan! En geen dagen meer mee wachten.
En wat ontlasting meenemen als je dat kan!
Plaats reactie