Freddie wordt gecastreerd

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Freddie wordt gecastreerd

Bericht door Maureen »

Vanmorgen contact gehad met de dierenarts over de castratie van Freddie. Omdat we niet precies weten hoe oud hij is (geschat nu 4,5/5 maanden) en we eigenlijk denken dat hij toch iets ouder is, vond de da het beter om hem nu al zijn mannelijkheid te ontnemen.

Hij wil Sloefke al regelmatig achterna naar buiten, tot nog toe heb ik hem goed binnen kunnen houden. Heel af en toe neem ik hem mee naar de binnenplaats. Freddie vind het buiten geweldig en dat is eigenlijk wat ik niet wil.........

Ik weet dat het een ingreep is waarvan ze snel herstellen, maar toch vind ik het weer spannend.
Ik hoop dat hij nadien niet meer naar buiten lonkt, en dat hij braaf binnen blijft bij de honden.
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Freddie wordt gecastreerd

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Ik snap je redering hoor, maar ik denk dat niet dat het er veel mee te maken heeft dat hij naar buiten wil.
Een kater die onder zijn hormonen komt, neigt meestal niet speciaal naar buiten maar gaat gewoon achter de vrouwtjes (en hun geur en roep) aan. Zolang de deur dicht is, merkt hij dus niet dat dat buiten te zoeken is.
Dus als hij zin krijgt zal je het eerder merken doordat hij achter je poes aan begint te lopen binnen, dan dat hij naar buiten wil.
Zolang je andere kat naar buiten gaat, zal hij haar willen volgen. Dat heeft echter niets met hormonen te maken, en ik denk dus niet dat het zal verdwijnen erna.

Als hij onder hormonen is is het echter gevaarlijk om hem vrij buiten te laten omdat hij de lok van de vrouwtjes tot heel ver zou kunnen volgen en lang wegblijven en met andere katers vechten, en ziekten oplopen met paring enz....

Als je niet wil dat hij buiten gaat, moet je hem gewoon binnen houden. Maar als de andere poes wel buiten mag, is dat wel lastig voor hem natuurlijk...
Hoe sneller hij gecastreerd is, hoe sneller hij natuurlijk wel eventueel naar buiten zou mogen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Freddie wordt gecastreerd

Bericht door Maureen »

Zo had ik het nog niet bekeken. In ieder geval bedankt voor je antwoord. Hij wordt dinsdag toch gecastreerd al is het alleen voor mijn eigen gemoedsrust.
In principe wil ik niet dat hij naar buiten gaat, Amy is dit jaar voor de deur doodgereden en dit wil ik niet meer mee maken.
Sloef is een echte buitenkat en bijna niet binnen te houden, ze komt binnen om te eten en te slapen en hup.... madame is weer de hort op.
Freddie weet nog niet wat het is, maar hij hoeft het van mij ook niet te weten.
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Freddie wordt gecastreerd

Bericht door Cari »

Ik denk dat het toch lastig zal gaan worden om er eentje binnen te houden, als de ander wel naar buiten mag :???: . Tuin afzetten of een ren is geen optie?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Freddie wordt gecastreerd

Bericht door JLC »

Ik zou ook de tuin afzetten of een ren bouwen. Verschil in behandeling tussen de katten lijkt mij niet ten goede komen van de relatie van je katten onderling.
Succes voor Freddie met de castratie. ;-)
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Freddie wordt gecastreerd

Bericht door pearlsofpassion »

Als Sloefje altijd buiten is, is een vriendje voor Freddie ook aan te raden.

Toen Cuzco hier was en Kleintje niets van hem moest weten, kon ik hem ook niet binnen houden. Maar sinds Luis er is, wil hij zelfs niet meer naar buiten. Binnen is er ook een poezenvriendje, en dat is wat hij wil...

Ik vind het wel redelijk normaal dat een kat de andere kat wil volgen. Dus hem dat verhinderen, maakt hem waarschijnlijk minder gelukkig dan gewoon te zorgen dat hij datgene bereikt wat hij wil: bij een poezenvriendje zijn.... (in een ren of gewoon binnen, zolang er maar een ander katje bij is, want in een ren naar Sloefke kijken die op stap gaat, gaat volgens mij voor hem hetzelfde zijn als haar binnen zien vertrekken...)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie