Hoe herken je ziekte?
- katgevonden
- Poema
Hoe herken je ziekte?
Gelukkig zijn mijn katten "gezond" maar ik vraag me af of er misschien tekenen zijn die een kat afgeeft als ze niet lekker is. Bij mijn vorig kitten ging het allemaal heel snel en ik vraag me af of er tekenen waren waaraan ik al eerder had kunnen zien dat hij niet lekker was. Ik zou graag in de toekomst ziekte eerder willen herkennen als het mogelijk is. Ik heb er al op gegoogelt en iets gevonden over dat als het 3de ooglid zichtbaar is dit een niet zo goed teken is. Als een kat niet eet en drinkt en in gedrag verandert dat zijn natuurlijk hele duidelijke symptomen maar is er misschien al eerder iets te zien? Of iets wat op de eerste blik wat minder zichtbaar is? Of typisch lichaamstaal?
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo
R.I.P. 2pac
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo
R.I.P. 2pac
Re: hoe herken je ziekte?
Ik denk als je je kat goed kent, je vanzelf merkt als er iets niet klopt. Wat dat betreft merk je het denk ik eerder als de DA, maar het blijft moeilijk bij katten. Die laten niet zo snel wat zien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Ze gedragen zich anders.
Soms zie je het dat de ogen anders staan, soms dat ze op gekke plekken gaan plassen, dat ze sloom zijn, zich terugtrekken ...
... het lijken net mensen
Het zijn soms al minimale dingen ... maar ik ben bang dat je het ook niet altijd voor kunt zijn, bij een bepaalde oogopslag weet je dat ie niet zo goed in zijn velletje zit ... maar ik zit niet voor alles meteen bij de dierenarts, dan moet er toch wel iets zijn.
Maar waarschijnlijk zul je het na een nare ervaring wel doen ( deed ik ook met mijn hond die HD had, of nu met Ali mijn kat )
Soms zie je het dat de ogen anders staan, soms dat ze op gekke plekken gaan plassen, dat ze sloom zijn, zich terugtrekken ...
... het lijken net mensen

Het zijn soms al minimale dingen ... maar ik ben bang dat je het ook niet altijd voor kunt zijn, bij een bepaalde oogopslag weet je dat ie niet zo goed in zijn velletje zit ... maar ik zit niet voor alles meteen bij de dierenarts, dan moet er toch wel iets zijn.
Maar waarschijnlijk zul je het na een nare ervaring wel doen ( deed ik ook met mijn hond die HD had, of nu met Ali mijn kat )
- achtpuntzes
- Jaguar
dat katten net mensen zijn als ze ziek zijn?
persoonlijk plas ik niet op gekke plekken als ik niet lekker ben
let goed op lichamelijke kenmerken: ontlasting (diaree/opstipatie), vieze oogjes, een opgezette buik, uitdroging (bij diaree, kun je merken als je beetje aan het nekvel trekt, als die wat langer rechtop blijft staan) een opgezette buik, enz...
en let ook op de lichaamstaal, dieren in het algemeen zijn vaak een meester in het vergbergen van ziektes, dit in tegenstelling tot veel mensen. maar het is wel te zien aan minder energie (dus minder spelen en meer slapen) sloomheid, terugtrekken (terugtrekken is vaak een aanwijzing dat het erg slecht gaat)
ik ren ook niet onmiddelijk naar de dierenarts, als je aanwijzigingen hebt dat de kat niet lekker is maar je bent niet zeker kan je ook gewoon eerst de DA bellen, situatie uitleggen waarna de DA de keus maakt tussen nog even aankijken of meteen langskomen.

let goed op lichamelijke kenmerken: ontlasting (diaree/opstipatie), vieze oogjes, een opgezette buik, uitdroging (bij diaree, kun je merken als je beetje aan het nekvel trekt, als die wat langer rechtop blijft staan) een opgezette buik, enz...
en let ook op de lichaamstaal, dieren in het algemeen zijn vaak een meester in het vergbergen van ziektes, dit in tegenstelling tot veel mensen. maar het is wel te zien aan minder energie (dus minder spelen en meer slapen) sloomheid, terugtrekken (terugtrekken is vaak een aanwijzing dat het erg slecht gaat)
ik ren ook niet onmiddelijk naar de dierenarts, als je aanwijzigingen hebt dat de kat niet lekker is maar je bent niet zeker kan je ook gewoon eerst de DA bellen, situatie uitleggen waarna de DA de keus maakt tussen nog even aankijken of meteen langskomen.
- pearlsofpassion
- Tijger
Niet eten en drinken is zoals je zei een teken waar je wel direct mee naar de DA trekt. Ook echt terugtrekken en gerustgelaten willen worden, zou ik maar eens langsgaan.
Ik denk niet dat je verder veel kan zien. Je kan ook regelmatig de temperatuur van de oortjes controleren. Als die erg koud of heet zijn, dan is er iets mis. Maar dat gebruik ik eigenlijk enkel als ik voor de rest al iets zie. Dan kan ik zo wel zeggen of hij waarschijnlijk koorts heeft of dat ik dat toch niet voel...
Maar de temperatuur wisselt zowiezo wel wat, dus dan moet je het heel regelmatig controleren...
Ik denk niet dat je verder veel kan zien. Je kan ook regelmatig de temperatuur van de oortjes controleren. Als die erg koud of heet zijn, dan is er iets mis. Maar dat gebruik ik eigenlijk enkel als ik voor de rest al iets zie. Dan kan ik zo wel zeggen of hij waarschijnlijk koorts heeft of dat ik dat toch niet voel...
Maar de temperatuur wisselt zowiezo wel wat, dus dan moet je het heel regelmatig controleren...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Inkoppertjeachtpuntzes schreef:dat katten net mensen zijn als ze ziek zijn?

ja, helemaal gelijk, het merkt het vrij snel aan je katten maar ze zijn ook meesters in het verbergen. ontlasting en plassen is een goeie graadmeter, eten ook wel en heel erg veel slapen en terugtrekken. en soms gaan dingen heel langzaam minder, of gaan ze heel langzaam juist veel meer drinken en daar moet je dan ook alert op zijn, op die trend.nellebel schreef:Ik denk als je je kat goed kent, je vanzelf merkt als er iets niet klopt. Wat dat betreft merk je het denk ik eerder als de DA, maar het blijft moeilijk bij katten. Die laten niet zo snel wat zien.
wat ik intussen bij kleuterkatten/kittens wel heb geleerd is dat er malaise-dagen tussen kunnen zitten, bv doorkomen blijvend gebit of toch voedsel dat niet goed is gevallen of iets anders waar ze gevoeliger voor zijn dan volwassen katten.
bij kittens is alles nog in de groei en nog niet uitontwikkeld en dan wil er soms nog wel eens iets haperen.
en voeding is een belangrijk onderdeel want veel malaise en ook allergie vindt zijn oorsprong in voor die katzel niet geschikt voer. en dan zul je moeten proberen en uittesten en veranderen. en af en toe eens een voedingstopic lezen, want als je een beetje weet wat er te weten is, kun je gerichter zoeken of herken je sommige verschijnselen ook makkelijker
en het is altijd moeilijk risico's in te schatten, zeker bij onverwachte dingen.
even zoeken hier wil nog wel eens helpen en rondvragen, maar er volgt niet altijd snel een reactie en soms is haast geboden. bij twijfel dus altijd dierenarts bellen..
- katgevonden
- Poema
Bedankt voor jullie reacties!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo
R.I.P. 2pac
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo
R.I.P. 2pac
Re: Hoe herken je ziekte?
Ik ben het met nellebel eens, maar ik denk ook dat per ziekte de reactie anders is. Dus als je denkt dat je kat zich anders gedraagt vooral in de gaten houden en naar de DA als je wantrouwend blijft is mijn advies 

Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.
Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
er zijn wel checklistjes die je kunt afwerken om min of meer objectief te zien of er echt iets mankeert en uit mijn hoofd
in het algemeen:
eten - drinken - ontlasting - overgeven - temp - activiteiten - alert/sloom/veel slapen - vermoeden van pijn -
en dan op onderdelen..
en dan sta je voor de beslissing: nog even aanzien of onmiddellijk naar de dierenarts.. en misschien onnodig kosten maken...
maar ! bij acute verschijnselen (val, vermoeden van breuk, niet meer eten/drinken, raar bewegen, piepen en niet aan te raken, wegkruipen) a l t i j d en onmiddellijk dierenarts raadplegen!
wij zien een dier natuurlijk niet en zijn geen dierenarts. die zullen voelen en in de bek kijken en beluisteren enzovoorts..
veranderingen kun je alleen maar waarnemen als je daar vòòr goed naar je dier gekeken hebt en de gewoontes goed kent.
wat goed kan werken bij snelle bezorgdheid is aantekeningen maken over ontlasting en plas, drinkgedrag, eetgedrag, activiteiten enz. dat helpt vaak wel om beetje afstandelijk te kijken en te kunnen opmerken of er iets is veranderd.
en je kunt hier uitgebreid omschrijven wat je waarneemt en wij kunnen met je meedenken..
in het algemeen:
eten - drinken - ontlasting - overgeven - temp - activiteiten - alert/sloom/veel slapen - vermoeden van pijn -
en dan op onderdelen..
en dan sta je voor de beslissing: nog even aanzien of onmiddellijk naar de dierenarts.. en misschien onnodig kosten maken...
maar ! bij acute verschijnselen (val, vermoeden van breuk, niet meer eten/drinken, raar bewegen, piepen en niet aan te raken, wegkruipen) a l t i j d en onmiddellijk dierenarts raadplegen!
wij zien een dier natuurlijk niet en zijn geen dierenarts. die zullen voelen en in de bek kijken en beluisteren enzovoorts..
veranderingen kun je alleen maar waarnemen als je daar vòòr goed naar je dier gekeken hebt en de gewoontes goed kent.
wat goed kan werken bij snelle bezorgdheid is aantekeningen maken over ontlasting en plas, drinkgedrag, eetgedrag, activiteiten enz. dat helpt vaak wel om beetje afstandelijk te kijken en te kunnen opmerken of er iets is veranderd.
en je kunt hier uitgebreid omschrijven wat je waarneemt en wij kunnen met je meedenken..

- katgevonden
- Poema
Bedankt dat jullie zo meedenken en dat ook willen blijven doen!
En dan kom ik al met de eerste vraag:
Mauw heeft bij zijn eerste eigenaar niesziekte opgelopen die niet werd behandelt. Dit heeft de DA vastgestelt bij het vooronderzoek van de castratie. Nu heeft Katie de eerste enting al gehad bevoor Mauw hier kwam. Sinds 2 dagen niest zij ook steeds meer en haar oogjes zijn wat troepel verder gedraagt ze zich niet anders of zo. Ik heb net de DA gebeld want eigenlijk zou ze vandaag de herhaalingsenting moeten krijgen. De DA zei dat hij dit probleem al ging verwachten en ik Katie dus niet mag laten enten en dat het ook voor de toekomst nog weinig zin zou hebben om haar nog tegen niesziekte te enten. Nu vertrouw ik hem helemaal maar waarom is dat zo? Verder gaf hij aan dat zei de wordt besmet met de "chronische?" vorm van niesziekte en ik pas moet komen als ze begint te snotteren ect. Ze kon zich wel wat ziekjes voelen maar het is te verwachten dat het zonder behandeling over zou gaan. Want de behandeling zou dan met AB moeten zijn en dat was alleen in ernstigere gevallen te verantworden. AB was meer een laaste redmiddel???
Het spreekuur begon bijna dus ik dacht ik val hem hier niet mee lastig...weten jullie mij het een of ander te vertellen? En of er iets is wat ik voor Katie en Maowtje kan doen? Mauw niest ondertussen trouwens bijna nooit meer! Dat zal wel te maken hebben met het feit dat hij zich hier nu thuis voelt of niet?
En dan kom ik al met de eerste vraag:
Mauw heeft bij zijn eerste eigenaar niesziekte opgelopen die niet werd behandelt. Dit heeft de DA vastgestelt bij het vooronderzoek van de castratie. Nu heeft Katie de eerste enting al gehad bevoor Mauw hier kwam. Sinds 2 dagen niest zij ook steeds meer en haar oogjes zijn wat troepel verder gedraagt ze zich niet anders of zo. Ik heb net de DA gebeld want eigenlijk zou ze vandaag de herhaalingsenting moeten krijgen. De DA zei dat hij dit probleem al ging verwachten en ik Katie dus niet mag laten enten en dat het ook voor de toekomst nog weinig zin zou hebben om haar nog tegen niesziekte te enten. Nu vertrouw ik hem helemaal maar waarom is dat zo? Verder gaf hij aan dat zei de wordt besmet met de "chronische?" vorm van niesziekte en ik pas moet komen als ze begint te snotteren ect. Ze kon zich wel wat ziekjes voelen maar het is te verwachten dat het zonder behandeling over zou gaan. Want de behandeling zou dan met AB moeten zijn en dat was alleen in ernstigere gevallen te verantworden. AB was meer een laaste redmiddel???
Het spreekuur begon bijna dus ik dacht ik val hem hier niet mee lastig...weten jullie mij het een of ander te vertellen? En of er iets is wat ik voor Katie en Maowtje kan doen? Mauw niest ondertussen trouwens bijna nooit meer! Dat zal wel te maken hebben met het feit dat hij zich hier nu thuis voelt of niet?
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo
R.I.P. 2pac
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo
R.I.P. 2pac
t kan zijn dat ze er over heen groeien maar ik ben niet zo goed in (chronische) niesziekte. wat ik wel weet is dat je iets kunt doen om het immuunsysteem te versterken, zodat het dier zelf sterker wordt. kijk eens bij huisdierendokter (http://www.huisdierendokter.nl/ en dan even in de linkerkolom kijken bij immuunsysteem) bij echinaforce, geef af en toe wat vers rauw lamsvlees of kip (even afspoelen) en verknipte stukjes (tarwe)gras zitten ook bomvol vits, mins en enzymen en daar kunnen katten ook heel erg van opknappen. even rechtsboven zoeken op tarwegras en/of googelen.
- katgevonden
- Poema
Adriana bedankt!
Leuke site is dat, de huisdierendokter. Heb de site ook maar gelijk bij mijn favoriten opgeslagen. Ik heb ook maar gelijk de Liseng tabletten en de echinacomplex besteld.
Bedankt voor de tips!!!!
Leuke site is dat, de huisdierendokter. Heb de site ook maar gelijk bij mijn favoriten opgeslagen. Ik heb ook maar gelijk de Liseng tabletten en de echinacomplex besteld.
Bedankt voor de tips!!!!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo
R.I.P. 2pac
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo
R.I.P. 2pac
graag gedaan en we zijn natuurlijk wel benieuwd hoe het afloopt - of beter gezegd - opknapt! 

- pearlsofpassion
- Tijger
Je kan best wat rondkijken ivm niesziekte.
Ik heb dat ook gedaan, en toen heb ik gevonden dat niesziekte een verzamelnaam is voor verschillende virussen, en sommige daarvan zijn chronisch en blijven dus hun leven lang in het lichaam. Anderen genezen ze echter van en hebben nooit meer last van.
Maar ik had gelezen dat het zeker in de chronische vorm erg belangrijk is om te enten juist om het onder controle te houden.
Ik vind de reactie van je DA dus enorm raar! Ik heb nog nooit gehoord van het niet geven van de tweede inenting (dan had je de eerste evengoed ook niet kunnen geven) na het ziek worden.
Ik zou gewoon tweede inenting laten doen als ze genezen is en dan elk jaar opnieuw (zeker als ze geregeld buiten komt). Ik vind het raar dat je DA er onmiddelijk van uit gaat dat het chronisch is. Dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn... maar als je geen inenting geeft is de kans inderdaad wel groot dat ze het wel krijgt. En als je dan niet inent kan het zijn dat het heel erg wordt en ze constant met een loopneus rondloopt.
Dus ik zou echt wel inenten als ze genezen is. Niet eerder natuurlijk!
Ik heb dat ook gedaan, en toen heb ik gevonden dat niesziekte een verzamelnaam is voor verschillende virussen, en sommige daarvan zijn chronisch en blijven dus hun leven lang in het lichaam. Anderen genezen ze echter van en hebben nooit meer last van.
Maar ik had gelezen dat het zeker in de chronische vorm erg belangrijk is om te enten juist om het onder controle te houden.
Ik vind de reactie van je DA dus enorm raar! Ik heb nog nooit gehoord van het niet geven van de tweede inenting (dan had je de eerste evengoed ook niet kunnen geven) na het ziek worden.
Ik zou gewoon tweede inenting laten doen als ze genezen is en dan elk jaar opnieuw (zeker als ze geregeld buiten komt). Ik vind het raar dat je DA er onmiddelijk van uit gaat dat het chronisch is. Dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn... maar als je geen inenting geeft is de kans inderdaad wel groot dat ze het wel krijgt. En als je dan niet inent kan het zijn dat het heel erg wordt en ze constant met een loopneus rondloopt.
Dus ik zou echt wel inenten als ze genezen is. Niet eerder natuurlijk!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)