Kat jaagt op dingen die er niet zijn

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
PrisCilla86
Huiskat
Huiskat

Kat jaagt op dingen die er niet zijn

Bericht door PrisCilla86 »

Hallo,

Misschien dat iemand me kan helpen want maak me een beetje zorgen over mijn kat.
Eerst kleine beschrijving. Mijn kat is altijd een beetje "suffig" geweest. Valt van vensterbanken af loopt tegen deuren aan en ziet de laatste trede van de trap niet. Ik vermoed, en de dierenarts ook, dat dit komt doordat toen wij de kat ophaalden hij ernstig ondervoed was en ook ernstig ziek. Hij is ook allergisch voor vlooien en krijgt dus erg vaak anti vlooienmiddel. (verschillend van 1 x per maand tot 1 x per 2 maanden) en heeft, voordat wij hierachter kwamen (ongeveer 6 maanden geleden) veel ontstekingen gehad)
Dit is ongever 5 jaar geleden.

Nu sinds een week zit de kat de hele dag naar de muur te kijken en te jagen op dingen die ik of mijn partner niet zien. Hij doet dit ook overal en zit dus echt uren te kijken naar een muur en te jager erop. Ik let erop of het geen schaduwen zijn of wat dan ook maar er zit echt helemaal niets. De kat is nu ongeveer 5,5 jaar oud. Het enige wat ik op internet kan vinden is dementie maar de rest van de symptomen klopt niet echt. Iemand een idee wat dit kan zijn enw at ik hieraan kan doen

Alvast bedankt
Adriana

Re: Kat jaagt op dingen die er niet zijn

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum
en wat doet je kat dan? tegen de muur opspringen of alleen staren?

t kan zijn dat al die vlooienmiddelen op den duur toch een schadelijke werking op het brein hebben.. want het is uiteindelijk allemaal troep en gif
katten kun je ook gewoon kammen, gevangen vlooien in een bakje met warm sopwater laten zwemmen, ook nog veel goedkoper!
PrisCilla86
Huiskat
Huiskat

Helaas werkt dat niet, alles al geprobeerd de kat trekt schijnbaar vlooien aan en als we er niets aan doen zit hij van onder tot boven onder de wondjes. Dus het zal echt zo moeten want hij wordt hartstikke ziek van de vlooien. De dierenarts heeft ook van alles geprobeerd maar helaas echt de enige oplossing.

Hij zit te staren maar springt ook echt tegen de muren op. Vooral als ik wel even voorbij loop en hij dus ook maar de lichtste schaduw ziet op de muur. Dan gaat hij helemaal door het lint.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Maar dan zijn er ook vlooienhaarden waar hij komt.

Ik zou hem binnenhouden en:
Het hele huis schoonmaken met schoonmaakazijn en vervolgens sprayen met beaphar spul?
Vooral ook alle plekjes waar hij graag ligt.
Alle kleedjes en kussentjes die in de wasmachine kunnen erin doen, zo heet mogelijk wassen, ook met een flinke scheut azijn erin.
PrisCilla86
Huiskat
Huiskat

Echt allemaal al gedaan. + ieder dag kammen. Onze katten komen sowieso niet buiten. We hebben er 2. Alles is schoongemaakt gewassen en behandeld met antivlooien middel. Dit doen we ook met enige regelmaat. Onze andere kat heeft ook zelden vlooien. De dierenarts vind het ook verbazendwekkend dat hij iedere keer vlooien heeft. En soms is het er maar 1 die ze kunnen vinden maar die geeft al zoveel trammelant.

Ik wordt er inmiddels een beetje gek van.

Het ging op een gegeven moment zo ver dat hij op zijn buik allemaal abcessen had vanwege de vlooienbeten. Sinds we hem regelmatig anti vlooien middel geven en dagelijks kammen is dat gelukkig weg maar zit toch nog wel enige regelmaat helemaal onder de korsten en voelt zich dan duidelijk ook slecht. DAt is voor ons het teken dat hij weer vlooienmiddel moet krijgen.

Ik heb inderdaad het hele huis vlooienvrij gemaakt, echt alle tips die ik maar heb kunnen vinden op internet opgevolgd en alle middelen die er zijn gebruik ik. Maar nog krijgt hij ze steeds. We wonen ook vlakbij een bos met een boel zwerfkatten die dus bij ons in de tuin lopen. En die eitjes lopen wij dan weer naar binnen. hier kunnen wij niets aan doen helaas omdat we dus naast het bos wonen. Dus dat is waarschijnlijk de besmettingshaard.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Lastig, ik heb een hond gehad die ook een vlooienmagneet was .... gelukkig was die niet allergies....
Je hebt geen vloerbedekking of planken vloer ? Daar kruipen die beestjes ook graag in ....
PrisCilla86
Huiskat
Huiskat

Nee alles is plavuizen en maak ik ook altijd schoon met schoonmaakazijn en stoom reiniger dus zou niks moeten blijven leven.

Hij is inderdaad een vlooienmagneet! En jammer genoeg allergisch en behoorlijk ook. Maar zou het dus echt kunnen zijn dat het vlooienmiddel zo'n effect heeft op hem dat hij allerlei rare dingen ziet. Het vreemde is namelijk dat het pas sinds een week is dat hij dit doet en de laatste keer dat wij vlooienmiddel gegeven hebben is 1,5 maand geleden. Waarschinlijk met het koude weer gaat het goed.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Tja, het zou kunnen, helemaal als je het meer gebruikt dan officieel is. Wat staat er in de bijsluiter? Sommige spulletjes hebben erg nare bijwerkingen.
Het spul werkt meestal tussen de 4 en de 6 weken, dus het is maar net wanneer de finale dosis is bereikt, dus 1,5 maand kan .... en het werkt natuurlijk ook op termijn door mn de giftige stoffen.

Maar misschien is er iets anders maar dan moet je met hem naar de dierearts om hem na te laten kijken.
Dat lijkt me zowiezo verstandig om te doen, wij kunnen hier eigenlijk alleen speculeren.
PrisCilla86
Huiskat
Huiskat

Ja dat begrijp ik. Dit is vlooienmiddel van de dierenarts en die geeft aan dat het tot 1 x in de 2 weken mag dus 1x per maand mag zeker. Het is een ander soort antivlooienmiddel. Ik heb toevallig net de kat nagekeken en heeft geen vlooien dus dat is het nu niet...

Ik denk dat ik toch naar de dierenarts ga maar dacht misschien hebben mensen hier tips. Als het inderdaad dementie is kan de dierenarts daar ook niks aan doen. En ik zag net op een site staan dat een kat ook veel mauwt dan. Dat doet hij ook. Vroeger deed hij het altijd alleen rond etenstijd nu begint het al om 2 uur en ga hij na het eten direct weer door totdat wij gaan slapen meestal. Dus ben toch bang dat het dat is. Alleen hij is nog erg jong om dat te krijgen.

In ieder geval bedankt voor je reacties.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

:geenidee:
Moeilijk hoor zo'n zorgenkindje, sterkte ermee, niet te lang wachten met naar de da gaan hopelijk kom je erachter wat er aan de hand is.
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Zit ook te denken aan hersenletsel tgv ondervoeding als kitten. Wel heel ellendig allemaal zeg....
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
PrisCilla86
Huiskat
Huiskat

Ja was echt rampzalig. Ik kwam daar aan via stichting kattenzorg. Doet een of andere drugsverslaafde de deur open. Zaten er drie katjes op een kamer waarbij je tot je enkels in de urine en ontlasting stond. Ik kon er helaas maar 1 meenemen maar wel ervoor gezorgd dat de dierenbescherming direct naar toe zou gaan.

Hij woog ongveer 200 gram en was al 11 weken oud dus echt mini.... Had wormen, was nog nooit ontwormd. Hij heeft nog steeds dat hij erg defensief is over zijn eten. Echt super zielig. Gelukkig alle drie de katjes goedgekomen maar scheelde niet veel.

Ik ben zelf ook wel bang voor hersenletsel. Hij lijkt ook vaak de diepte niet te zien. Gaat eerst met zijn hele bekje in het bakje met water bijvoorbeeld echt sneu...
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Kan ook, maar hersenletsel tgv ondervoeding heb ik nog niet gehoord.

Het kan ook gewoon "een kneusje" zijn. Ik werk met "mensenkneusjes" en het merendeel is er geen rede voor, helaas zijn de bijwerkingen van medicijnen, verantwoordelijk voor een hoop narigheid.
Je kunt niet zonder maar soms ....vraag je je af wat erger is, het middel of de kwaal.
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Nee, weet ook niet of dat kan hoor, zomaar een idee. Zit te denken dat de hersentjes niet goed hebben kunnen ontwikkelen en dat daardoor dit gedrag komt.
Zielig is het wel.

Of misschien 'gewoon' een verstandelijke beperking? Hoorde pas ergens dat dat bij honden wel voor schijnt te komen. Alleen vraag ik me af hoe je zoiets meet bij een dier.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Heb je het idee dat hij er last van heeft? Sowieso naar de DA met hem, maar als die ook niets kan vinden is hij misschien inderdaad een kattenkneusje. Zoals hij er geen last van lijkt te hebben laat hem dan maar lekker staren.
Mijn kat deed dat vroeger ook wel eens. Zat iedereen te kijken waar zij naar keek, en dan keek zij ons aan alsof ze wilde zeggen,waar kijken jullie naar. Als ze dan ging zitten staren zeiden we ook vaker: zit je ons weer voor de gek te houden.
Bij haar was niets aan de hand. Ze is 13½ geworden, maar aan iets heel anders gestorven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie