Hersenbloeding?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
berregen
Huiskat
Huiskat

Hersenbloeding?

Bericht door berregen »

3 dagen geleden merkten we dat onze kat plots een heel slecht zicht had, ook haar coördinatie met haar poten lukte niet. Ze draaide vaak rondjes en botste tegen de muren, haar eigen weg zoeken en zelfstandig eten en drinken lukt sinds eergisteren ook niet meer. We zijn gisteren naar de dierenarts geweest, en hij zei me dat ze waarschijnlijk een hersenbloeding heeft gehad, ofwel heeft ze een tumor en dan gaat het alsmaar bergaf gaan. Hij heeft ze een spuit met cortisone gegeven, morgen krijgt ze een tweede spuit.

Wat denken jullie hiervan? Zou ze er nog bovenop kunnen komen? Want het gaat eigenlijk steeds slechter met haar :-( Zou die cortisonenspuit helpen denk je?

Graag een reactie :cry:
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Hersenbloeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik veronderstel dat het dan over een hersentumor gaat?
Ik heb hier geen ervaring mee. Maar is er dan geen methode om uit te maken wat nu juist de oorzaak is, tumor of bloeding?
Het lijkt mij nogal onlogisch om een behandeling te starten zonder te weten wat er echt aan de hand is...
Als je echt zekerder wil zijn, kan je best nog eens naar een andere DA bellen en een second opinion aanvragen. Andere meningen zijn altijd handig en sommige DA'n denken nu eenmaal verder dan anderen...

Wat zou die contisonen moeten doen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
berregen
Huiskat
Huiskat

Bericht door berregen »

Ik had er eerlijk gezegd ook mijn twijfels over of het gewoon met cortisone zou kunnen helpen, ik veronderstel dat het de zwelling moet afnemen. Volgens de DA zou er verbetering kunnen optreden, hoe snel hangt af van kat tot kat. Maar sinds gisteren is het alleen maar slechter gegaan... :(
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik weet niet of de cortisone zullen gaan helpen.
Ze gaan in iedergeval niet verhelpen.

De kat van m'n zuster, Floyd* had dit ook.
Hij liep op een gegeven moment alleen nog rondjes.
At wel, als we hem bij z'n bak zette, pieste ook maar we moesten hem toch zeker wel bij z'n bak zetten.
En voor de rest alleen maar rondjes. (we hadden niet het idee dat hij pijn had)
Ik weet niet exact wat ze hem gegeven hebben, maar daar knapte hij wel eventjes van op.
Maar op een gegeven moment ook niet meer.
Floyd* is op een gegeven moment thuis terwijl m'n zus en zwager aan het werk waren ingeslapen :( .

Of dit nu gaat om een hersenbloeding of een tumor, ik weet het niet.
Maar ik geloof bij beide opties is het verloop niet goed.
En geven de cortisone injecties alleen even een boost, met de nadruk op even.

Sterkte :(
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
berregen
Huiskat
Huiskat

Bericht door berregen »

Bedankt voor de reacties. Als iemand meer denkt te weten of zou willen reageren, graag.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik heb in april mijn zeer geliefde Fritz verloren na een hersenbloeding. Hij viel voor mijn ogen neer en draaide rondjes linksom. Gelijk naar de dierenarts, maar ja meer dan oppepspuit en kijken of er nog gevoel in de lamme voorpoot zat was niet mogelijk. Een dag later in laten slapen, mijn gevoel zei tot hier en niet verder, ik zag het ook aan zijn blik, hij was rechts verlamd en als dat na 24 uur niet herstelt is het onbegonnen werk en een marteling voor de kat.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
berregen
Huiskat
Huiskat

Bericht door berregen »

De DA zei me dat ik moest afwachten, dat ze kan genezen. Na de 2de spuit morgen wacht ik nog een paar dagen af, als het dan nog niet beter wordt zal ik haar uit haar leiden moeten verlossen :(
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik duim voor je dat ze op knapt.
Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Mimi heeft het wel gered ook met deze spuiten. Ze lag ineens in een hoekje en deed niets. Ze bleek bij onderzoek blind te zijn. Ze knapte wel goed op en kreeg haar zicht ook weer.

Ik duim voor jullie!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Neurologische problemen zijn altijd redelijk onvoorspelbaar qua verloop. Het ziet er altijd zo ontzettend naar en verdrietig uit vind ik, maar ik weet ook dat het niet altijd het einde betekent, er is in een aantal situaties herstel tot op zekere hoogte mogelijk maar daar kom je niet achter zonder concreter onderzoek en dan nog blijft het een beetje koffiedikkijken.
Even afwachten om te zien of ze opknapt van de cortisone zou ik ook doen. Houdt haar goed in de gaten, troetel haar maar lekker en uitgebreid (misschien nu wel het allerbelangrijkste), en hoe lastig ook maar wacht niet al te lang met beslissen.

Sterkte! Mijn duimen draaien mee.
berregen
Huiskat
Huiskat

Bericht door berregen »

Bedankt voor alle reacties. Straks krijgt ze haar tweede spuit, voorlopig is er nog geen verbetering maar ik blijf hopen. Ik hou jullie op de hoogte.
berregen
Huiskat
Huiskat

Bericht door berregen »

Heb goed nieuws. Onze kat is opnieuw beter beginnen lopen en haar poten zijn beter gecoördineerd, al blijft 1 poot soms nog wel vreemd staan en kan ze niet springen maar al bij al valt het goed mee. Haar zicht is ook beter, zo loopt ze nergens meer tegen aan, vindt haar weg goed maar haar alleen buiten laten durf ik toch nog niet. Het is nog niet helemaal genezen, maar het gaat de goede kant op. Helemaal de oude zal ze wel nooit meer worden.

Nu heeft ze weer wat anders, haar neus is verstopt en ze niest soms. Een verkoudheid dus, maar ik ben blij dat ze opnieuw aan de beterhand is. :)
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Ik denk wel dat het belangrijk is haar nierfuncties en bloeddruk te laten meten. Het kan daarmee te maken hebben.
je kan met een goed nierdieet en eventueel een medicijn als fortecor haar leven verlengen als dit het is.
Fijn dat het nu in ieder geval beter lijkt te gaan.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
berregen
Huiskat
Huiskat

Bericht door berregen »

Verkoudheid bleef aanhouden, zijn naar DA geweest en ze heeft een spuit antibiotica gekregen. Nu heeft ze weer iets vreemd aan de hand. Door de één of andere reden gaat ze niet meer liggen in haar mandje maar blijft ze gewoon stokstijf zitten. Ik denk zelfs dat ze zo slaapt. Heeft iemand hier een verklaring voor? Niet dat dit zo erg is, maar het is toch wel vreemd.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dan toch aan een hersenbeschadiging.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie