Hey,
dat klinkt wel als twee rasechte slopertjes
Wat je ook nog kan doen is voor alternatieven zorgen. Je kan niet alles gaan verbieden wat ze leuk vinden. Het is tenslotte ook hun huis en ze moeten zich daar helemaal kunnen uitleven, en plezier maken. Het is de enige plaats waar ze komen en daar moeten ze gelukkig worden. Daarvoor is het nodig dat ze voldoende zorgeloos kunnen spelen en niet te veel verboden wordt. Ze willen in je huis kunnen leven, niet enkel overleven...
Heb je een hoge krabpaal met veel afwisseling? Dus hoge plateau's, holletjes en speelplaatsjes? Een kitten heeft namelijk veel afleiding nodig en dan het liefst niet op jouw spullen maar op spullen die daarvoor gemaakt zijn. Maar daarvoor moeten ze die natuurlijk wel eerst hebben...
Als ze ergens krabben wat niet mag, zet je ze gewoon rustig op de krabpaal. Als ze aan die paal niet genoeg hebben om te klimmen en steeds in het gordijn blijven hangen, kan je het beste een gordijn voor hunzelf ophangen. Hetzelfde principe als bij de krabpaal.
Dat leren ze echt heel snel en werkt goed. Zo geef je hen hun afleiding en kunnen ze naar hartelust klimmen zonder dat ze jouw spullen kapot maken!
Wat ik ook nog wil opmerken is dat je voor je katten iets wil leren, er eerst een hechte band mee moet opbouwen. Anders zullen ze niet luisteren (waarom zouden ze ook). Pas als ze je echt lief vinden zullen ze het laten omdat ze jou niet kwaad willen maken, en dan toch evengoed met hun eigen alternatief bezig kunnen zijn (waar het vrouwtje niet boos van wordt).
Het is dus heel belangrijk dat je je rust terugvind en hen niet meer straft. Dat helpt toch niets... Geniet gewoon van hun capriolen en zorg ervoor dat ze niets verkeerd kunnen doen. Daarna kunnen spullen terugkomen en leer je hen hun alternatief kennen. En ten aller tijde rustig blijven. Je zal zien, na een tijdje is een 'nee' genoeg om hen te doen ophouden, en als ze ouder dan een half jaar worden, doen ze het gewoon uit zichzelf niet meer...
Ik duim met je mee dat het lukt!
Edit: ow zeg ik nu hetzelfde als Cari

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)