Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door AnnekeB »

Nou is ie dus net op de kattenbak geweest en ik hoorde hem prottelen. Ik dacht 'oh nee, nu heeft ie ook nog erge diarree', want zo klonk het wel. Heb dadelijk de kattenbak schoongemaakt maar het bleek dus toch geen diarree. Het waren nog wel worstjes, maar toch erg week (en het was ook niet erg veel, maar ja, dat is ook niet verwonderlijk als ie niet eet). Heb ze bijgehouden en neem ze vanavond mee naar de DA. Als ie nog steeds kan kakken, moet ie toch wel iets hebben binnengekregen, of niet? Misschien dat ie toen ik sliep dan toch nog wel wat brokjes gegeten heeft. Ik maak me toch zo'n zorgen ... :-(
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Anne »

Kan me voorstellen dat je in de lappenmand zit, het is al niet niks als 1 v.d. poezekindjes wat heeft maar als ze beiden iets hebben is het dubbel zo erg.
Ik weet niet wat te zeggen maar wil je sterkte en beterschap wensen voor je poezen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door AnnekeB »

Hallo iedereen,

Ben dus vanavond naar de DA geweest en wilde jullie gewoon even laten weten wat ie gezegd heeft ...

I.v.m. Poppy: Er is bloed afgenomen om te laten testen op FIP en FeLV. Haar slijmvliezen waren nog bleker dan vorige keer en haar buikje was nog steeds gezwollen, maar de DA vond dat ze ondanks de omstandigheden toch nog vrij levendig was. Nu dacht hij wel dat dit door de medicijnen kwam die ze dus de afgelopen 6 dagen toegediend heeft gekregen. Hopelijk krijg ik morgen al de uitslag van de bloeduitslag. Haar bloed was trouwens vrij waterig en dun wat de DA zijn vermoeden dat het wel eens om FeLV zou kunnen gaan versterkte. Afwachten maar ... :???:

I.v.m. Billie: hij had geen koorts wat op zich wel positief was. Hij had wel pijn in z'n buikje en daar heeft ie dus een spuitje voor gehad. De DA wilde Billies probleem nog niet per se linken aan dat van Poppy. Hij dacht dat Billie misschien gewoon iets verkeerd gegeten had (al zou ik niet kunnen bedenken wat dan) ofwel dat er ergens iets vastzat. Als alles goed is zou ie morgen terug moeten beginnen eten.
Nu moet ik wel zeggen dat Billie vandaag ook is beginnen braken. De eerste keer zat er een stukje van de papyrusplant bij waar ie graag aan knabbelt, maar de daaropvolgende keren was het gewoon vocht (dit heb ik ook aan de DA gezegd). De laatste keer zat er echter ook wat bloed bij (dit is dus gebeurd nadat we bij de DA geweest waren). Volgens mijn moeder zou het gewoon gaan om een wondje in zijn mond of keeltje (door de papyrus?) omdat het echt maar leek te gaan om een klein beetje bloed (het vocht was heel lichtroze gekleurd). Nou, ik ben er toch helemaal niet gerust in!

In elk geval, als Poppy positief test dan moeten Billy en de 3 andere volwassen katten ook getest worden. Ik heb op internet zitten zoeken naar hoe groot de besmettingskans is en dat blijkt tussen de 30 en 50% te zijn. Fingers crossed dus maar ...

En dan wilde ik ook nog vragen wat er moet gebeuren bij een darmobstructie. Op internet had ik gevonden dat vocht overgeven een symptoom kon zijn voor een darmobstructie. Moet er dan altijd operatief ingegrepen worden?

Och jezus, ik word echt helemaal paranoïde en ben me al een hoop worst case scenarios aan het inbeelden. Het zal een onrustig nachtje worden. Hopelijk hoor ik snel iets van de DA, anders hang ik morgen weer bij hem aan de telefoon met al mijn nieuwe worries ... :-). Ik ben toch wel blij dat ik dit forum gevonden heb, hier hoor ik tenmiste niet: "ach, maak je toch niet zo druk! Het zijn toch maar katten ... :shock:
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Adriana »

wat een ellende alles bij elkaar en hoop dat je een beetje geslapen hebt.

darmobstrucie/verstopping of afknelling kun je vaak voorzichtig voelen en afhankelijk van wat er mis is, kan een dierenarts de handel soms weer op gang helpen.
je kunt zelf lactulose/laxatract geven (je drogist/apotheker heeft lactulose), dan glibbert het soms/vaak wel mee naar buiten (poep nakijken!).
afknelling is veel ernstiger, vaak zijn kleine touwtjes, draadjes de oorzaak en dan moet operatief worden ingegrepen. darmoperaties zijn duur en vaak gecompliceerd.

wens je veel sterkte in deze spannende tijd en hoop dat je snel duidelijkheid hebt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door AnnekeB »

Poppy heeft het niet gehaald :cry:

De resultaten van de bloedtest zijn vanmiddag binnengekomen: negatief voor FeLV en FIP, maar de bloedwaarden toonden toch aan dat er iets serieus mis was. De DA heeft mij gevraagd om Poppy meteen binnen te brengen voor een operatie. Hij ging ervan uit dat het dan om een ontsteking of abces in de buik zou gaan (misschien door de vroegsterilisatie die ze in het asiel ondergaan had) en hij wilde haar gelijk open maken om te kijken of hij nog iets kon doen om Poppy te redden. Wij hebben Poppy gelijk binnengebracht, maar een half uurtje later kregen we al telefoon van de DA dat het tevergeefs was. Haar buikje zat vol dikke gele vloeistof en alle organen kleefden zowat aan elkaar. Dit resultaat deed onze DA toch weer vermoeden dat het dan toch wel om FIP ging. Hij gaat de vloeistof nu opnieuw op FIP laten testen. Nu, op zich maakt het allemaal niet meer uit, ze is er niet meer en ik mis haar nu al ontzettend. Mijn enige troost is dat ze haar korte leventje toch niet in het asiel heeft moeten uitzitten. De 2 maanden die ze bij ons gewoond heeft zijn toch fijne maanden voor haar geweest: ze had een lekker warm bedje, fijne speelkameraadjes, lekker eten a volonté en hopen liefde en knuffels. Slaap zacht mijn lieve Poppy ...

Billie heeft vandaag een klein beetje gegeten, maar hij knarsetand terwijl hij eet. Volgens de DA zou dit zijn omdat hij toch nog steeds wat buikpijn had. De spuit die hij gisterenavond gekregen heeft, zou nog steeds moeten doorwerken en daarbovenop heb ik hem ook een half motiliumpilletje moeten geven. Hij geeft wel geen zieke indruk, speelt er weer lustig op los en heeft vandaag ook nog niet moeten overgeven (touch wood). Morgen moet ik de DA bellen met een update over Billie en dan zien we dan weer verder ...
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Adriana »

wat een verdrietig bericht over Poppy en ik wens je heel veel sterkte de komende tijd. fijn dat ze een deel van haar korte leventje bij jullie is gekoesterd en verwend.
nu maar hopen dat Billie bijtrekt en beter wordt, duim/duim!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Anne »

Ach jee wat ontzettend triest zeg. :cry: Zo onverwachts afscheid moeten nemen valt niet mee :cry: Ik wil jullie heel veel sterkte wensen en we duimen hier allemaal voor Billie!

Lieve Poppy, rust zacht. Ik vind het zo fijn voor je dat je de laatste periode een warme mand had, een liefdevolle omgeving waarin je gekoesterd werd zoals alle dieren gekoesterd zouden moeten worden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door AnnekeB »

Adriana en Anne, bedankt voor jullie lieve woorden.

Ik houd mijn vingertjes gekruist voor Billie. Vanavond heeft ie een klein beetje gegeten dus hopelijk komt het wel goed. En nu natuurlijk ook nog hopen dat geen van de andere katten besmet is met FIP.

Nogmaals bedankt voor de reacties iedereen!!!

Anneke
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Ilone »

Och jeetje, wat sneu :cry:
Heel veel sterkte. Ze had gelukkig een fijn leventje bij jullie, al was het maar kort :-(
Rust zacht Poppy!!
Ik duim mee voor Billy!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Aziraphale »

Wat ontzettend verdrietig :( Rust zacht, Poppy.
Heel veel sterkte en ik duim mee voor Billy!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door AnnekeB »

Bedankt allemaal voor jullie steun en lieve woorden. Ik waardeer dit echt heel erg.

Voor al degenen die met mij meegeleefd hebben nog even een update over Billie: Hij is terug beginnen eten, hij eet wel nog niet meteen zijn heel bakje leeg, maar vanmorgen heeft hij toch ongeveer de helft van zijn portie naar binnen gewerkt (niet allemaal achter elkaar, wel met korte tussenpozen ertussen) wat hem een dikke knuffel en een heel opgelucht baasje heeft opgeleverd :-o . Ook zijn geliefde Whiskas snoepjes heeft ie lekker opgepeuzeld. Hij krijgt nog wel steeds een half motiliumpilletje 's morgen en 's avonds op aanraden van de DA en hij wordt ook nog steeds heel dicht opgevolgd door de DA (ik bel hem elke middag met een update), maar het ziet ernaar uit dat het allemaal weer goed komt :smile: . Een pak van mijn hart natuurlijk.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle steun en goede raad die ik hier kreeg.

Dikke knuffel van Anneke en Billie
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Anne »

O wat fijn Anneke, dat is dan 1 ding wat weer beter gaat.
Ik blijf duimen voor Billie en alsnog heel veel sterkte met het plotselinge verlies van Poppy
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door AnnekeB »

Hallo iedereen,

Nog even een update voor degenen die willen weten hoe het nu met Billie gaat.
Het probleem lijkt helemaal opgelost. Billie is weer helemaal terug zijn oude, lekkere zelf :-). Hoera! Met als enige verschil dan wel dat hij geen nat voer meer wil eten. Heb al verschillende merken geprobeerd, maar hij wil enkel nog brokken en kipfilet. Nu, mij maakt het niet uit, zolang ie maar eet :-). Ik heb nu wel nog wat nat voer van bozita besteld omdat ik daar zoveel goede dingen over gelezen had, maar als ie dat ook niet wil dan zal het bij zijn brokjes blijven. Nu, er zit hier nog een exotic die ook enkel brokken wil en die van mijn zus weigert sinds kort ook zijn nat voer en eet enkel nog brokken, dus misschien is het wel typisch voor het ras :-). Zolang hij maar eet en gezond is, maakt het mij allemaal niet uit :-).

En dan ivm Poppy: ik heb de uitslag van de test op de vloeistof in haar buikje terug en het bleek dus toch wel om FIP te gaan. Zo zie je maar dat je de bloedtest dus eigenlijk niet echt kan vertrouwen, want die kwam negatief terug voor FIP. Nu blijf ik dus mijn vingertjes gekruist houden dat de andere poezels hier het niet gaan krijgen, maar voor zover ik het begrijp, is die kans klein. Ik heb voor alle zekerheid toch maar heel het huis gepoetst met javel en alle 7 kattenbakken ontsmet.

Nogmaals bedankt iedereen!!

Anneke
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door pearlsofpassion »

Wat een goed nieuws!
Heb jij je al ergens voorgesteld eigenlijk? Of heb ik dat gemist.
Hoeveel katten heb je wel? We willen ze dolgraag wel eens leren kennen!
En vooral Billie natuurlijk ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Adriana »

AnnekeB schreef: En dan ivm Poppy: ik heb de uitslag van de test op de vloeistof in haar buikje terug en het bleek dus toch wel om FIP te gaan. Zo zie je maar dat je de bloedtest dus eigenlijk niet echt kan vertrouwen, want die kwam negatief terug voor FIP.
gelukkig nog een beetje goed nieuws ook, Billy eet weer en gaat weer een beetje beter in zijn vel zitten en het gaat de goeie kant op!
even over je bloedonderzoek-opmerking want ik heb het onlangs ook bij de hand gehad: FIP in bloed is niet aan te tonen maar wat ze wel kunnen zien is of het betreffende dier antistoffen tegen het coronavirus in zijn bloed heeft. het duurt ruim een halve week voor je de uitslag hebt en een ervaren da kan, als ie nog wat andere waardes en temp e.d. aan elkaar knoopt dan wel concluderen of het wel/geen FIP is. dus het kàn wel met bloedonderzoek, maar dan anders..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie