Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door Adriana »

plastic geeft af en er kunnen verschrikkelijke (kleur)stofjes in plastic zitten. vandaar dat er regelmatig een rel is over plastic kinderspeelgoed met foute samenstelling..

hardglazen taartschoteltjes (Pyrex) van de kringloopwinkel zijn hier favoriet, voldoende diepte om het voer er niet uit te schuiven en geen randen om je snorren aan te stoten. en goed schoon te maken. en als je het boven op een kast hebt staan kun je er doorheen kijken en zien dat het leeg is. maar meestal zie ik dat ook wel aan de houding van de kater, die ernaast zit.

k weet niet of doorschijnende plekjes normaal is, weet niet zo goed wat ik me daarbij moet voorstellen. je kunt altijd wel door oortjes heenkijken tegen het licht in maar een vacht hoort goed dicht te zijn en te glanzen en goed aan te liggen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door Admin »

xCHANOUK schreef:hij had ook soort van "doorschijnende" plekjes bij zijn oren, gewoon dat er minder haar zit.
Als je bedoelt dat er op de slapen bij een kat minder haar groeit, dan klopt dat en dat hoort ook zo (zie de van Boheme gepikte foto hieronder)

Afbeelding
En ook op zijn rug achteraan (bij de staart) stonden wat haren iets stugger overeind.
Bij kittens zie je vaak bij de staartinplant (onderaan de rug) dat het er wat vreemd uitziet, alsof de staart er later ingeprikt is. Dat de haren daarbij wat stugger overeind staan, kan prima, zolang er daar maar geen kale plekken zijn, al is de vacht van een kitten niet te vergelijken met de vacht van een volwassen kat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door Tember »

Afbeelding

Niks vreemds aan. :)
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door Adriana »

weet overigens niet of Chanouk dat bedoelde, trouwens welkom ;-) op het Forum en er valt hier heel veel te lezen en te vragen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
her
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2010 15:36

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door her »

onze kat heeft een grote wond op haar wang, naast het oog, onder het oor. gisteren leek het dicht te gaan, maar vanochtend was het weer helemaal open en nog groter.
onze kat is 13 jaar geleden aan komen lopen en we weten niet hoe oud ze werkelijk is. ze is nog nooit bij de dierenarts geweest, ook nooit ziek geweest o.i.d.
ze is voor vreemden ook niet aaibaar en voor mij alleen op een bepaalde manier. krijg dan ook regelmatig een uithaal!? maar we houden wel van zo'n eigenzinnige kat.
heeft iemand goeie raad voor ons? we maken ons zorgen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door Ilone »

Komt er veel vuil vocht uit?
Anders smeren met caledula creme.
Komt er vuil uit, zou ik toch even morgen de DA bellen, voor evt. een kuurtje en/of consult.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou er toch eens mee naar de DA gaan. De meeste katten zijn wel heel rustig bij de DA want dat is allemaal nogal intimiderend. En ook als hij boos zou worden, weten DA'n daar nog wel raad mee.
Wij kunnen echt niet van op afstand zeggen wat het is.

Het kan een allergische reactie zijn, maar het kan ook een open abces of nog andere wonde zijn. De DA is de enige die een diagnose kan stellen, en dus moet hij echt door een DA gezien worden...

Je zegt dat ze nog nooit bij een DA is geweest, maar ze is toch wel gecastreerd mag ik hopen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
her
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2010 15:36

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door her »

Dankjewel voor jullie reacties.
Ik zal de DA bellen en vragen hoe ik moet handelen. Vanavond ziet het er weer een beetje rustiger uit.
Het bloed niet maar is rood/roze. Eerst zaten er dikke korsten op. Dat voelde ik per ongeluk. Een dag later was het dus helemaal open. De enige verandering is dat ik haar een weekje ander voer heb gegeven.
Die ronde blikjes, kleintjes. Normaal krijgt ze altijd felixzakjes.
Tja en naar de DA gaan... een aantal jaren zijn we verhuisd en heb ik haar meegelokt in een kattenmand. Maar ze gedroeg zich als een tijger. Ik dacht dat ze een hartaanval zou krijgen. Dus dat wil ik haar eigenlijk niet meer aandoen. En we weten inderdaad niet of het een kater op poes is. Volgens onze zoon is het een poes en zo hebben we het maar gelaten.
En "het" is dus nooit zwanger geworden, terwijl ze in het verleden erg veel buiten is geweest. We denken dat ze al aardig oud is want ze slaapt nu de hele dag.
Als ik meer weet zal ik dat melden.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door MarjanR »

Ik weet niet waar je woont, maar misschien kun je een da vinden die een huisbezoek aflegt?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door pearlsofpassion »

Het zal wel een poes zijn, zoals je haar karakter beschrijft, en een kater zie je wel ook als hij gecastreerd is. Maar ze is dus geholpen, dat is toch al dat.

Het klinkt wel als voedselallergie. De plekken die je beschrijft zijn typische vlekken voor allergie.
Je zou dus kunnen stoppen met dit nieuwe voer te geven (echt niets meer van geven, nultolerantie) en terug naar het oude voer gaan. Als er dan geen extra vlekken bij komen en het binnen de 2 weken genezen is, kan je ervan uit gaan dat dit voer de oorzaak was.
Allergie kan bij gelijk welk voer voorkomen, maar je doet er goed aan dit dan niet meer te geven. Als het genezen is kan je wel rustig voorzichtig even met een ander voer proberen.
Als het niet verbeterd moet je alsnog naar de DA natuurlijk en is het ofwel toch iets anders, ofwel moet je haar enkele maanden op hypo-allergeen voer zetten om het te laten genezen en kan je daarna voorzichtig proberen op welk voer ze wel goed reageert (sensible geeft minder kans op allergie).

Hopelijk knapt ze snel op, blijkt het gewoon allergie te zijn en is er geen extra stress nodig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
her
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2010 15:36

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door her »

Ik woon in Duitsland. Maar mogelijk ga ik wel naar een Ned. DA.
Nogmaals bedankt voor jullie informatie, ik hou je op de hoogte.

gr. Her en poes
Plaats reactie