castratenkoor schreef:Misschien niet zo'n gek idee gezonde Vlekkie te nemen. Je loopt absoluut het risico dat ze chronisch niesziekte houden. Daar kun je tegen enten wat je wilt dat dragen ze bij zich.
Sterkte met beslissen, jeetje, moeilijk zo zeg......
Met enten zorg je er gewoon voor dat het niet te ernstig wordt als ze het krijgen. Daar vermijd je dus mee dat het escaleert in een kat die de hele tijd met een snotneus rondloopt. Dus zeker bij chronische katten is het jaarlijk enten belangrijk...
Ik sluit mij trouwens aan dat ik denk dat het pas chronisch wordt als het niet goed behandeld wordt. Ons Kleintje heeft het heel waarschijnlijk en heeft tot ze 5 was geen inenting gehad... Wel geregeld eens verkouden rondgelopen natuurlijk...
Dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren met behandeling, maar ik denk ook echt niet dat het bij al die kittens chronisch wordt... Hier heeft Luis trouwens geen verleden van niesziekte in het asiel (of toch niet dat ik weet

), wel is er bij zijn inentingen iets niet helemaal juist gegaan want hij moest zijn tweede nog hebben op 15 weken..., maar niest hij ook wel eens als Kleintje er last van heeft (even niezen, meer niet en ik doe er dan ook niets aan). Bij Cuzco merk ik nooit iets... en die heeft zijn inentingen op 9 en 12 weken gehad...
Er is natuurlijk geen zekerheid, maar ik zou vooral eens nagaan wat het effect zou zijn op Dex zijn gruis als zijn vriendje niesziekte zou hebben. Want ik ga er eigenlijk wel vanuit dat hij het als hij goed ingeënt is niet gaat overkrijgen (en zeker niet chronisch!)
Vlekkie leek me ook goed, maar je had bij deze ook zo'n goed gevoel....
In de andere asiels nog eens gaan kijken is ook een optie natuurlijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)