Katje aanschaffen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Lucky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2010 21:42

Katje aanschaffen

Bericht door Lucky »

Goede avond,

sinds kort woon ik samen met mijn vriend en ik zou heel graag een katje willen.
Toen ik nog thuis woonde heb ik er ook altijd eentje gehad.

We zijn gaan wonen in een nieuwbouw huis wat dus wil zeggen dat ALLES nog nieuw is. Ik zou erg graag een katje willen maar mijn vriend is bang dat hij alles kapot zal maken en overal aan gaat hangen.
Mijn vraag is eigenlijk of er ook bepaalde rassen zijn die dit misschien niet echt doen. Dit heb ik namelijk wel ooit gehoord!
Of is er een manier om dit zoveel mogelijk te voorkomen?

Alvast bedankt voor jullie reacties :smile:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum

en ja, er is een geweldige manier om dit te voorkomen: http://www.dierenasiels.com!
op die site staan alle voor herplaatsing in aanmerking komende katzels en dan kies je voor een volwassen rustig dier en spreekt dat heel goed met de medewerkers van het betreffende asiel door.
en nog beter is te kiezen voor twee maatjes, die in het asiel ook al gewend waren met elkaar op te trekken, die mollen niks en hebben elkaar om mee te spelen.. en jou om te knuffelen en goed te verzorgen!
absoluut ongeschikt in deze situatie is een (1) kitten, daarmee haal je een sloopbedrijf in huis, ook al omdat dit zich in zijn/haar eentje toch niet kan uitleven en al die energie gaat botvieren op gordijnen, de bekleding van de bank enzovoorts.. en dan worden jullie allemaal dood-ongelukkig want een kleuterkat leer je dat niet af en die moet zich ook kunnen ontwikkelen. bovendien is een kitten redelijk duur (castratie/entingen) en als starter (vermoed ik) is een volwassen kat al veel gemakkelijker, die zijn hun kinderziektes voorbij.
en lees je goed in hier op het Forum over voer en kattenbakken en speeltjes en enzovoorts want er is erg veel te weten over je mogelijk nieuwe huisgenootje(s)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Catfish »

Ik had het niet beter kunnen zeggen dan Adriana. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Aziraphale »

Wij hebben ook alles redelijk nieuw qua muren, vloer, meubels, gordijnen etc. Wij hebben twee kittens uit het asiel en ik vind het echt enorm meevallen qua wat ze slopen (alleen maar wat bloempotjes :lol:). Natuurlijk zie ik wel wat haaltjes aan de bank, maar echt minimaal. In het gordijn zitten ook wel 3 kleine haaltjes ofzo die er nu niet meer uitgaan. Maar dit is echt puur in de eerste 2 weken gebeurd. Ze hangen nu, na 3 maanden, nooit meer in de gordijnen. Een goede krabpaal waar ze lekker languit tegenaan kunnen krabben doet wonderen, en natuurlijk het feit dat ze zich vooral uitleven door achter elkaar aan te sjezen door het hele huis :D

Straks mogen ze in de tuin (als de afzetting klaar is), ben benieuwd naar onze witte muren en hun modderpootjes :D Maar het blijven onze dieren he en die zijn belangrijker dan de muren die we wel kunnen verven.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Lucky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2010 21:42

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Lucky »

Goede morgen,

bedankt voor jullie reacties!
Toevallig ben ik gisteren naar het dierenasiel bij mij in de buurt geweest om eens te gaan kijken en ik ben wel een aantal leuke katjes tegengekomen. Ik heb me goed laten informeren over de katjes die me aanspraken en ze hebben allemaal een rustig karakter!
Ik zit er inderdaad ook over te denken om er misschien 2 te nemen uit het asiel, die al met elkaar optrekken op het moment. Wanneer wij werken zijn hebben ze toch elkaar om te spelen!

Ik zal jullie op de hoogte houden :)

Groetjes,
Samira
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katje aanschaffen

Bericht door pearlsofpassion »

Wat fijn! :-)

Veel plezier met uitkiezen! (ik wou dat ik ook mocht :-( ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Peet »

Klinkt hartstikke goed, 2 asielkatten!
Kun je zelf aangeven wat je graag wilt zien in een kat! Succes en alvast veel plezier met uitkiezen!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Carolien_h »

Hoi Samira,

wat leuk dat je wellicht twee katjes uit het asiel gaat halen! Ik heb hetzelfde gedaan vier maanden geleden en ik kan je vertellen: ik zou ze ABSOLUUT niet meer kunnen missen. Wat ik je alleen nog wil adviseren: probeer je huis zo cat-proof te maken als mogelijk, een kat is moeilijker huis-proof te maken. Zo heb ik in de woonkamer wel vouwgordijntjes hangen, maar deze kosten geloof ik een tientje, bij Ikea. Hier gingen ze in het begin wel in hangen, maar inmiddels niet meer, maar om ze te vervangen kost dus ook niet zo veel. Ik heb geen beeldjes of planten of wat dan ook meer op vensterbanken staan en op tafel staan nog twee leuke kaarsstandaardjes, maar deze zijn van kunsstof en kunnen dus zo vaak omvallen als ze willen, kapot gaat het toch niet. Zeker ook met bloemen/planten uitkijken, niet alleen voor het kapot bijten maar ook omdat het giftig kan zijn voor ze.

Maar ook zeker het feit dat ze hier met zijn tweeën zijn scheelt (denk ik) alles. Ze slopen liever elkaar dan de spullen....:D

Veel plezier met het uitzoeken van jullie nieuwe huisgenootjes!
Lucky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2010 21:42

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Lucky »

Hoi allemaal!

Hier weer een update...
Alle benodigdheden voor onze nieuwe huisgenoot zijn binnen! Het gaat dus allemaal door en we gaan een poes halen uit het asiel. We gaan toch voor 1 poes i.p.v. 2.
Als het goed is kunnen we haar morgen op gaan halen! :) Spannenddd.....

Groetjes,
Samira
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katje aanschaffen

Bericht door pearlsofpassion »

Veel plezier met je nieuwe huisgenoot!

Je hebt dus voor een poes gekozen die niet met soortgenoten samengaat veronderstel ik?

En weet je al hoe je gaat noemen? Hoe oud is ze?
Ale, een klein beetje meer info, we zijn nieuwsgierig hier! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Lucky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2010 21:42

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Lucky »

Hoii!

Ze is nu ongeveer 9 maanden. In het asiel hebben ze haar de naam Fame gegeven en die vind ik eigenlijk wel leuk dus denk dat ik haar zo blijf noemen... Ze is zwart met wit.

We zouden haar vandaag ophalen maar helaas moeten we nog 2 weken wachten! :( Ze was een beetje ziek/verkouden en kreeg nu eerst nog een kuur van 2 weken! ERGGGG jammer want ik had me er zo op verheugd maar helaas, niets aan te doen!

Groetjes,
Samira
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Nyncke »

Jammer dat je nog even moet wachten maar ook wel fijn, hier zijn al verschillende hartverscheurende verhalen langsgekomen van katjes die ziek waren toen ze kwamen.

Is er een rede voor dat je toch voor 1 kat en geen speelmaatjes gaat?

Veel plezier met de voorpret en misschien kun je een paar keer langsgaan om haar alvast te knuffelen. :pdtu:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katje aanschaffen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik hoop toch echt dat er gekozen is voor een poes die al laten merken heeft niet op soortgenoten gesteld te zijn?
Anders vind ik het wel zielig om haar alleen in huis te halen...

Maar bon, dat is hier al eindeloos herhaalt, dus dat zal we geweten zijn zeker? ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Peet »

Erg.... maar ik ga nu al mee in het feit dat het jammer is dat er één is. Merk het hier nu echt, het is zó leuk samen!

Maar wel heel jammer dat je moet wachten zeg. Balen is dat hé, verheug je er zo op!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Lucky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2010 21:42

Re: Katje aanschaffen

Bericht door Lucky »

Hoi allemaal,

afgelopen vrijdag hebben we haar eindelijk opgehaald, Fame.
Ze is nu 10 maanden.

Inderdaad toch maar voor 1 poes gegaan omdat ze niet goed met andere katten/poezen op kan schieten.

Ze is super lief, ze loopt lekker overal rond en komt vaak knuffelen. Ook speelt ze al volop met haar balletjes en muisjes en de krabpaal is ook al goed in gebruik! Heerlijk om weer een poes in huis te hebben! :)

Ik heb nog wel een vraagje: drinken poezen veel water? Ik zie hem best veel drinken en bij mijn vorige poes was dit niet het geval, vandaar.

Fijne dag nog!
Plaats reactie