Schildpadpoes en kitten (kater)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Frans
Huiskat
Huiskat

Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Hoi beste iedereen,

Wij hebben sinds donderdagavond een kittenkater van 12 weken, als gezelschap voor onze schildpadpoes (7 jaar) erbij genomen. De kitten is nergens bang voor en verkent alles met veel plezier en de staart omhoog. We hadden verwacht dat onze volwassen poes dit niet zo snel zou pikken, echter onze poes reageert het tegenovergestelde namelijk erg defensief. Ze laat toe dat de kitten uit haar bakjes eet en drinkt, en op haar kattenbak gaat en zelfs in haar mandje gaat liggen. Onze poes blaast en gromt af en toe naar de kitten maar die is daar niet echt van onder de indruk, terwijl onze poes de eerste dagen af en toe een poot (zonder nagels) gaf. We vinden het erg moeilijk om te zien dat onze poes bijna niet zonder ons naar de slaapkamer durft etc. Onze poes is een erg knuffelpoes, ze knuffelt nog wel maar is constant op haar hoede. Spinnen doet ze eigenlijk niet zo veel meer. De ruimte waarover de kitten en de poes beschikken is een grote zolder verdieping, badkamer en twee ruime slaapkamers en als wij thuis zijn ook een grote woonkamer. Heel graag zouden we onderstaande vragen beantwoord zien en tips zijn natuurlijk ook welkom:

- Is het defensieve gedrag van onze poes tijdelijk?
- Hoe gaan we daarmee om?
- Wanneer moeten wij de kitten, laten weten dat iets niet mag? Bijvoorbeeld het mandje en etensbakje van de poes meehelpen beschermen (middels plantenspuit)? Of moeten wij alles op beloop laten?
- Moeten we de kitten op de logeerkamer opsluiten als wij niet thuis zijn? Of 's-nachts?
- Moeten bijvoorbeeld de kitten optillen en neerzetten bij onze poes zodat de poes kan zien dat ze niet bang moet zijn?

Wij hebben het eea. wel uit boeken kunnen halen, echter onze poes is zo speciaal dat we het toch nodig vonden om een topic te openen? Want we willen graag dat het meer dan goed gaat zodat ze allebei een erg leuk huisje hebben.

Liefs,
Frans en Christel
Laatst gewijzigd door Frans op 30 nov 2010 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Adriana

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum frans en christel,
neem aan dat jullie je op het Forum ook gaan inlezen over jullie problemen, misschien zitten er in de verschillende topics al erg goeie tips.

de poes des huizes is dus doodsbang en niet blij met de invasie en trekt zich terug.

je schrijft niks over een voorzichtige integratie
eerst ruiken niet zien, dan ruiken en zien maar niet samen en dan voorzichtig samen met feliway en/of beetje valeriaan etc en een aantal gewenningsdagen, afhankelijk hoe eea loopt.
denk dat schildpad beetje overdonderd is en nu alles tegen haar zin (en onnodig!) moet delen met een kleine terrorist.

paar praktische dingen:
voor 2 katzels heb je drie bakken nodig op verschillende plaatsen. een paar drinkbakjes en apart eetschotels, zeker voor natvoer.
en aparte mandjes, holletjes en slaapplekjes.
en veel speeltjes voor het kitten want ik heb er een hard hoofd in dat hij aansluiting krijgt bij de schildpad en dan heb je in feite de verdrietige situatie van een solokitten, met alle mogelijke gedragsproblemen van dien.
t zou erg mooi zijn als je er een leeftijdsgenootje bij nam, dat is voor je schildpad ook veel prettiger. die kunnen elkaar gaan mollen en verder opvoeden en gaan heel erg veel belangrijk sociaal gedrag van elkaar leren, nu ontbeert dat kitten een groot deel van die opvoeding (waarin een mens absoluut niet kan voorzien) en nogmaals, we zien hier in een aantal gevallen dat dit tot behoorlijke problemen kan leiden.

ik zou contact opnemen met de dierenarts voor wat telizen of zylkene voor de poes of destress bestellen bij huisdierendokter. en zo snel mogelijk.
poes moet weer zelfvertrouwen krijgen en beetje geholpen worden.

kleuter- of zelfs peuterkater in dit stadium is niks te leren en niks te verbieden, want de hobbies zijn iedere dag weer een beetje anders.
pas met een half jaar na de castratie kun je wat huisregels tussen de bontoortjes proberen te krijgen, nu géén plantespuiten of stemverheffingen oid.
grote kans dat je poes zich daar te pletter van schrikt, terwijl de kater het negeert en dan ben je veel verder van huis.

dit is waarschijnlijk niet het antwoord dat je verwacht maar wel eentje gebaseerd op de nodige ervaring, ik heb zelf twee bengels van 23 mei jl in combi met katzels met een behoorlijk leeftijdsverschil en ben dolblij dat de bengels elkaar opvoeden, mollen en troosten en bezighouden..
... en ik ben er voor voer en knuffels en om bij te schuilen, snurken, kroelen..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=795
Frans
Huiskat
Huiskat

Bericht door Frans »

Hi Adriana,

Allereerst bedankt voor je reactie. Natuurlijk gaan we ons nog verder verdiepen in de materie.
Je antwoord is helder en duidelijk, en inderdaad niet wat we gehoopt hadden maar we kunnen er wel wat mee.
Er is ons geadviseerd om juist de kitten los te laten.
Er zijn in huis wel verschillende drink en etensbakjes en natuurlijk ook kattenbakjes.
Let wel wij gebruiken sowieso geen plantenspuit voor de poes, dus ik begrijp ook niet gebruiken voor de kitten? De dierenarts adviseerde juist wel de plantenspuit voor de kitten te gebruiken.
Telizen of zylkene voor de poes of destress gaan we zeker proberen. Feliway en valeriaan, is dat voor de kitten of poes of voor alletwee?

Groetjes,
Frans en Christel
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ok.

Niemand kan voorspellen hoe het gaat evolueren, maar ik herken een heel aantal zaken van ons Kleintje toen Cuzco hier kwam.
Allereerst, zeker niet de kitten erbij gaan plaatsen. Daar wordt ze enkel nóg banger van en dan gaat ze lopen en krijgt ze het gevoel dat ze plaats moet ruimen voor hem. Daar kan ze serieus slechtgezind van worden en in haar hoofd de kitten (hebben ze misschien namen?) daar de schuld van geven. Dat krijg je er moeilijk nog uit!
Laat haar dus zoveel mogelijk zitten waar ze zit en gun haar haar rust. Ze moet zelf uitmaken wanneer ze klaar is voor de volgende stap, dat kan je haar nooit opdringen! Dat werkt averrechts!

Etensbakjes zou ik niet gaan beschermen of zo, maar zorg wel dat ze allebei eentje hebben. Ook drinkbakjes en kattenbakken (deze liever zelfs nog eentje meer). Als je poes niet meer durft eten dan, zet het dan ergens bovenop waar zij enkel bij kan, en dan is dat haar veilige plekje.

Het is vooral het belangrijkste dat je poes zich beter in haar vel gaat voelen en dat ze goede ervaringen opdoet als de kitten in de buurt is! Dat is de belangrijkste doelstelling voor alles en de sleutel tot succes!
Ga haar dus veel aaien, op veel verschillende tijdstippen op een dag en zeker meer dan de kitten (ook voor hem, dat hij zijn plaats leert kennen). Het is ook belangrijk ze vlak achter elkaar eens te aaien (vooral poes- kitten- poes) zodat er geurmerken overgebracht worden. De geurklieren zitten vooral tussen te oren en de ogen en onder de kin maar die laatste zijn eigenlijk om voorwerpen de merken en geen personen. Het kan zijn dat ze in het begin naar je gaat grommen als je naar de kitten ruikt, maar gewoon rustig blijven en haar eens laten ruiken en haar toch aaien. Maak minstens 10 min per dag enkel tijd voor haar, en vooral, als ze vrij dicht bij de kitten in de buurt is en ze is niet boos, aai haar dan. Waarschijnlijk zal ze in het begin gespannen zijn, maar dan moet je blijven aaien tot ze zich ontspant, ookal is dat een uur! Na een tijdje komt het goed, en zo maak je heel snel vooruitgang en duurt het steeds minder lang eer ze zich ontspant. Ze weet dan wel dat de kitten er is en durft zich toch wat ontspannen, en dat is een enorme stap in het aanvaardings- en vertrouwensproces. Jij moet daar een duwtje in de rug geven, anders komt ze er misschien nooit...
Als ze blaast of gromt, stop je even met aaien. Totdat ze doorheeft dat je gestopt bent en niet meer gromt, dan aai je weer voort. In het begin kan het zijn dat je toch even door moet aaien omdat ze de hele tijd gromt en dan is het belangrijk eerst tot haar door te dringen en haar gedachten van de kitten af te halen door haar onstpannen te krijgen, voordat je opvoedt door te stoppen met aaien bij slecht gedrag. Je kan ook extra belonen als ze stopt met grommen dmv een snoepje als dat lukt. (Kleintje wou dat bij mij nooit aanpakken op zo'n moment dus werkte dat niet. Toen ze het de eerste keer wel deed, had ik echt een overwinningsgevoel! :-))

Is je poes nog speels? Dan kan je het beste haar laten zien dat de kitten leuk is door met hem te spelen waar ze het ziet. Nochmaals, als ze nooit in dezelfde kamer is, dan ga je niemand verplaatsen, wacht gewoon tot ze zelf vind dat dat wel kan.

Samen eten geven kan ook helpen. In het begin plaats je de bakjes zo ver uit elkaar als de oudste poes zich goed bij voelt. Als ze gromt moeten ze wat verder uit elkaar. Zo kan je dan steeds dichter bij elkaar plaatsen tot ze het OK vind naast hem te eten. Dit zal vrij snel gaan, maar daarmee is de koppeling niet in orde! Naast elkaar eten is het eerste wat goed gaat, is de eerste stap.

Ik zou ze niet scheiden 's nachts, maar geef je poes een slaapplaatsje waar de kitten niet bij kan. Gewoon een geliefd mandje op een kast of op het wasmachine of zo, zodat ze zich kan terugtrekken.

Je kan ook best ofwel Feliway-stekker gaan halen omdat dit de katten een veilig gevoel geeft, ofwel om valeriaandruppels gaan bij de apotheker. Ikzelf heb wonderlijke resultaten gehaald met valeriaan! Gewoon druppelen op kussentjes en speeltjes en dat is een geur waar ze gek op zijn. Ze gaan er tegenaan wrijven, aan likken, mee knuffelen en vechten. Dat brengt jouw poes haar gedachten bij iets anders, zo worden er heel ontspannen van en doet hen beide naar ietszelfde ruiken.
Verder kan ik waarschijnlijk nog wel even door gaan, maar misschien ben je iets met mijn eigen topic. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=20423
De laatste ontwikkelingen staan niet meer in dit topic maar in mijn album...

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Je kan ook gewoon vertellen hoe het loopt en dan kunnen we nog wat bijsturen.

Kan je misschien ook wat meer vertellen over het verleden van je poes? Hoelang ze al alleen zit, of ze al eerder vriendjes heeft gehad, of ze slechte ervaringen heeft gehad met andere katten...
Ik heb het idee dat jouw poes minder schrik heeft dan ons Kleintje had, en dus dat het meer kans heeft om nog goed te komen, maar veel hangt af van of ze graag met soortgenootjes speelt of niet...
Kleintje heeft tot haar 2 jaar met haar broertje geleefd en dan 3 jaar alleen maar is in die periode een paar keer achternagezeten door een buurtkater. Slechte ervaringen dus... Ik denk dat het bij jou minder diep zit, haar angst...

Veel succes! ;-)

BTW: ik heb mijn reactie geschreven voor Adriana de hare er stond, dus daar heb ik geen rekening mee gehouden...

Hier nog een topic waar ik eens een hele uitleg gedaan heb...
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 37&t=21355
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Frans
Huiskat
Huiskat

Bericht door Frans »

Hi Ceetah,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Onze pipo heeft van de 1,5 jaar van haar leven ruim 9 maanden in het asiel gezeten en het heeft ons destijds ruim 4 maanden 'gekost' om pipo onder het bed vandaan te krijgen, daarna was/is pipo erg aanhankelijk en knuffelig. Nu ook nog wel maar ze is constant op haar hoede. Blaast en gromt wel naar de kitten maar wat 'flauwtjes', ze is heel erg lief! misschien wel te lief voor de kitten. Natuurlijk houden we je/jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. We hopen zoooo dat het goed gaat komen.

Liefs,
Frans en Christel
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Dat betekend dat ze ruim 5 jaar alleen is geweest?
Best kans dat Pipo helemaal geen kat is om een maatje bij te zetten.
Maar geeft het wat tijd.
En er zijn verder al behoorlijk wat goede tips gegeven ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Hey, mijn nickname is wel Pearlsofpassion, maar je mag Valerie zeggen, Cheetah is een status van het aantal geposte berichten ;-)

Verder dacht ik dat jou poes 7 was? Dat zei je toch in het begin?
Hoelang is ze dan al alleen? En heeft ze ooit vriendjes gehad? Want het kan ook zijn dat ze in het asiel ook steeds de eenzaamheid opzocht en ze gewoon een eenzaat is....

Enne, je poes is niet lief voor de kitten hoor! Gewoon bang.... Maar dat maakt niet uit. Met een aggressieve kat had je nog meer last gehad, maar het had misschien wel wat sneller duidelijk geweest of het ooit nog goed komt of niet...
Maar je kat is niet aggressief ,gewoon bang, dus is het wat proberen die angst weg te nemen en dan te kijken of ze interesse toont of niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

Frans schreef:De dierenarts adviseerde juist wel de plantenspuit voor de kitten te gebruiken.
Telizen of zylkene voor de poes of destress gaan we zeker proberen. Feliway en valeriaan, is dat voor de kitten of poes of voor alletwee?
kleuters van die leeftijd kun je nog niks leren en grote kans dat ze het niet begrijpen en angstig en schichtig worden. goed in de gaten houden en huis en jezelf catproof houden/maken.
je poes pikt altijd wat mee van de sfeer als je gaat verbieden of plantespuiteren en krijgt daar ongetwijfeld veel meer de zenuwen van dan dat onbevangen kitten. en jij legt je poes niet uit: nee hoor, t is niet voor jou bedoeld hoor! zo werkt het echt niet.
vind de plantenspuit-methode sowieso redelijk abject. hebben we ook boeiende topics over..
destress/telizen/zylkene is voor de poes en valeriaan/feliway voor de algemene sfeer. gebruik de zoekfunctie om snel wat voorbeelden en ervaringen op het Forum te vinden.
ik ben een paar maanden geleden begonnen met twee oudere katzels en één kitten en heb dat precies een week volgehouden en was dolblij dat zijn broertje nog niet was verkocht. zou me, terugkijkend geen raad geweten hebben met één kitten dat geen aansluiting had bij de middelste kater.
Frans
Huiskat
Huiskat

Bericht door Frans »

Super lief dat jullie willen meedenken. Erg aardig.
Pipo is 7 jaar nu, dat klopt.
We hebben Duveltje (zo heet kitten) pas sinds donderdagavond dus we zijn pas net het traject ingegaan. Maar het is lastig zoeken in boeken en op forum als je niet weet waar je precies moet zoeken.
Liefs,
Frans en Christel
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik denk dat valeriaan of feliway jullie pipo'tje een stukje zal helpen haar angst te overwinnen.
Zolang de kitten haar niet echt lastigvalt zal dat stukje bij beetje beter gaan.
Het is wel een idee om een kitten erbij te nemen, maar het kan ook met z'n tweetjes op een gegeven moment goed gaan.
Geef het dan ook wel de tijd! Duveltje is nog geen week bij jullie, het is ook wel effe wennen hoor z'n klein duveltje in haar leef omgeving.
Ik zeg; geduld hebben.
Geen plantenspuit gebruiken.
Niet te veel mee bemoeien
En geef maar lekker veel aandacht aan Pippo, zo merkt ze dat het best wel goed zit met dat kleine duiveltje ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Frans
Huiskat
Huiskat

Bericht door Frans »

Hi Marjan,

Super bedankt. het is wel moeilijk om ons er niet mee te bemoeien maar we gaan het zeker doen.
De kitten valt Pipo niet lastig, is alleen erg nieuwsgierig.
Het blazen van ons Pipo maakt wel indruk op Duveltje maar niet zoveel dat Duveltje wegrent.

Liefs,
Frans en Christel
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Dat is goed!
Spijtig genoeg geef ik het niet veel kans dat het zo blijft...
Ofwel zal Pipo met de kleine moeten gaan spelen, ofwel zal hij achter haar aan gaan zitten en haar vangen... (en dan moet je er een speelkameraadje voor Duvel bij halen) Hier is het ook zo gegaan...
Loopt Pipo weg als Duvel in de buurt komt?
Frans
Huiskat
Huiskat

Bericht door Frans »

Hi Marian,

Pipo loopt niet weg als Duvel in de buurt is, maar is wel angstig als ze Duvel niet kan zien dus de trap oploopt dan wacht Pipo (7 van de 10 keer) dat ik erbij ben en loopt dan verder. Pipo heeft ook wel regelmatig straat keurig omhoog en laat merken dat ze van ons houdt.
Wij hopen echt dat Pipo, straks ineens het in gaat zien. Zo ging het destijds met haar alleen ook, van de ene op de andere dag liet Pipo zich aaien terwijl het daarvoor blazen was richting ons. Pipo wordt gelukkig wel steeds nieuwsgieriger ook naar Duvel toe. Het gekke is soms blaast/gromt ze naar Duvel, alleen als Duvel erg dichtbij komt, een andere keer slaapt ze gewoon lekker door en kijkt ze gewoon rustig naar Duvel. Ik denk dat wij Pipo te veel helpen, door mee te lopen als ze niet durft.
Liefs,
Frans en Christel
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Gewoon veel aandacht geven zoals ik in mijn eerste reactie geschreven heb. Dan zie ik het aan de hand van deze beschrijving goed komen.
Voor de eerste week is dit eigenlijk al erg goed.
Ook valeriaan is echt wel aan te bevelen. Wonderspul!

Te veel helpen kan niet hoor! Hoe meer je helpt hoe beter! Maar dat wil niet zeggen dat je moet moeien! Dus niet Duvel ergens weghalen of weghouden, niet haar beschermen. Niemand straffen, of beginnen roepen of zo, dat moeten ze zelf uitmaken, enkel (en steeds) belonen bij goed gedrag! Maar haar gewoon steun bieden en vertrouwen, dat kan nooit kwaad!!

Maar het zit wel snor bij jullie. Heb maar vertrouwen dat het helemaal goed gaat komen, dat helpt ook al veel ;-)

Als ze zo reageert, kunnen ze dan niet naast elkaar eten? Elk uit een ander potje natuurlijk, en wel met een 10cm tussen... Of eten ze gewoon nooit tegelijkertijd?
Frans
Huiskat
Huiskat

Bericht door Frans »

Hi Pearlsofpassion,

We hopen het zo, misschien is dat het eigenlijke probleem wel. Dat we zooo graag willen voor Pipo en Duveltje.
Ze hebben nog nooit tegelijk gegeten, dat gaan we zeker proberen.
Nogmaals heel erg lief!

Liefs,
Frans en Christel.
Plaats reactie