Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door AnnekeB »

Hallo iedereen, ben nieuw op de site en wilde even een probleempje met mijn kat voorleggen.

Ik heb 2 kittens van 7 maanden oud. De ene is een Exotic Shorthair katertje (Billie) en het andere is een gered Europees Korthaar poesje (Poppy) uit het asiel.
Sinds vorige week is Poppy niet zichzelf; lusteloos, verminderde eetlust en koorts. We zijn met haar naar de DA geweest die ervoor vreesde dat het FIP of kattenleukemie zou kunnen zijn omdat ze ook een opgezwollen buikje had en bleke slijmvliezen. Hij heeft haar 2 spuitjes gegeven en voorlopig ook medicatie die we ze thuis moeten geven om te kijken of er beterschap zou optreden, maar hij heeft ons ook gewaarschuwd dat het dus best wel eens iets ergs zou kunnen zijn.

Nu zit ik thuis dus ook nog met Billie. Volgens de DA had het geen nut meer om de katten niet meer bij elkaar te laten komen wegens besmettingsgevaar omdat ze al 2 maanden samenleven. Tot nu toe heeft Billie geen symptomen. Hij is nog altijd de lekkere speelse rakker die hij altijd was, en hij trippelt nog altijd de hele dag vrolijk door het huis. Maar sinds een dag of 2 is zijn eetlust wel sterk verminderd. Vanmorgen heeft hij zelf niks gegeten. Ik heb hem vanalles lekkers proberen voorzetten, maar meer dan eraan ruiken doet hij niet. Voor de rest heeft hij dus geen andere symptomen, maar ik maak me dus wel zorgen. Ik heb de DA reeds gemaild hierover en morgen moeten we sowieso terug, maar ik heb het geduld niet om zijn antwoord af te wachten en wilde hier eens horen of dat er mansen zijn die een idee hebben van wat er mis kan zijn. Moet ik me zorgen maken? Bij Poppy is het allemaal begonnen met een verandering in haar gedrag, Billie is nog steeds dezelfde, alleen wil ie dus niet eten ...

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Anneke
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Ilone »

Hoi Anneke, welkom op het forum.
Vervelende situatie heb je hier!
Zou Billy ook niet wat koortsig kunnen zijn? Kan je de temp meten?
Ik weet dat ze van koorts ook minder eetlust krijgen.
Ik duim voor je dat het bij beide beestjes niets ernstigs is.
Sterkte!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door MarjanR »

Maar FIP is toch niet besmettelijk?
Dan zou je echt een andere kant op moeten gaan kijken als bij billie dezelfde symptomen opdagen.

Zou je eens naar z'n tandvlees willen kijken?
en naar z'n derde ooglid (beneden ooglid eventjes naar beneden trekken dan komt het vanzelf omhoog)?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Admin »

FIP is helaas wel besmettelijk (vandaar de naam Feline Infectueuze Peritonitis). Besmetting verloopt door contact met ontlasting of speeksel van een zieke kat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door MarjanR »

Oh, dan heb ik dat verkeerd onthouden :(
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door MarjanR »

Onderstaand een stukje van
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
Is FIP wel of niet besmettelijk?
Wanneer in een groep katten FIP optreedt beperkt de ziekte zich vaak tot een enkele kat. Het "FIP"-virus lijkt zich niet gemakkelijk te verspreiden. Het is mogelijk dat het "FIP"-virus, dat door deze kat wordt uitgescheiden, niet meer besmettelijk is voor andere katten. Een andere theorie is dat andere katten wel besmet worden door het "FIP"-virus maar dat zij voldoende bescherming hebben doordat zij antilichamen hebben tegen het onschuldige coronavirus. Er zal in de komende jaren meer onderzoek gedaan moeten worden om meer te weten te komen over FIP.
Op het moment dat je kat inderdaad FIP heeft lijkt het zich dus moeilijk over te slaan naar de andere kat. Laten we hopen dat het in jullie geval zo is. ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door pearlsofpassion »

Maar snap ik het nu goed dat de tweede kat al dezelfde symptomen heeft als de eerste?
Dus hebben ze ofwel allebei FIP, ofwel allebei iets anders, maar het lijkt toch wel logisch dat het hetzelfde zal zijn... Dezelfde symptomen, in hetzelfde huis, achter elkaar. Klinkt toch wel als iets dat overgezet is naar de andere kat.

Ik hoop met jullie mee dat het geen FIP is en dat je via onderzoeken (bloed, ontlasting, plas ...) vind wat het dan wel is. Als ze niet willen eten zijn ze misschien misselijk? Ik weet niet of je nu nog veel aan het zoeken bent? Maar als je DA vasthoudt aan FIP (klinkt mij niet zo ernstig... maar ik kan me natuurlijk gemakkelijk vergissen) zou ik minstens 1 andere DA opzoeken voor zijn mening. Ik vind het spijtig dat nogal wat DA'n snel FIP diagnostiseren en dan stoppen met zoeken naar iets anders.
En hier gaat het dan toch over twee katjes...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum ;-) en lees via de zoekfunctie even een aantal berichten over het aantonen van FIP, dat wil zeggen dat bloed wordt onderzocht op antilichamen tegen het coronavirus en dat is de enige manier en redelijk betrouwbaar om droge FIP aan te tonen.
natte FIP gaat met een punctie in de buik en als daar geel dradentrekkend vocht uitkomt, dan helaas...
en als je dierenarts de diagnose stelt zonder dit grondige onderzoek dan zou ik in staat zijn die rekening niet te betalen! bij wijze van spreken.. maar toch..

en als er sowieso geen grondig bloedonderzoek wordt gedaan en er een vage diagnose uitkomt, dan wordt het lijkt mij missch ook wel tijd voor een andere da..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door AnnekeB »

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ben reeds bekend met FIP, heb er jaren geleden ooit een katje aan verloren. Mijn DA stelde niet meteen de diagnose FIP, maar zei wel dat het tot één van de mogelijkheden behoorde, samen met kattenleukemie. Hij heeft Poppy nog medicijnen toegediend en ons nog medicijnen meegegeven voor het geval het toch over een infectie zou gaan. Maar die blijken dus niet te werken. Volgende stap zal dus een bloedtest zijn. Heb een nieuwe afspraak voor morgen, dan heeft ze meteen haar laatste pilletje gehad en kan de DA kijken hoe het er nu mee staat en wat bloed afnemen.

Billie heeft niet dezelfde symptomen als Poppy. Bij Poppy is het begonnen met lusteloosheid en dat heeft Billie totaal niet. Hij is nog steeds speelvogel numero uno en wil nog per se overal bij zijn waar je naar toe gaat. Maar hij is dus wel zijn eetlust kwijt. Hij heeft van de hele dag nog niets gegeten en gisteren heeft hij maar heel weinig gegeten. Ik heb zijn tandvlees bekeken en dat ziet er wel wat rood uit daar waar het tandje in het vlees zit. Ik had ook al aan een tandvleesontsteking gedacht, maar dan zou hij toch nog wel de saus van zijn nat voer oplikken, toch? En dat doet hij dus ook niet. Zijn derde ooglid is niet zichtbaar, wat ook een goed teken moet zijn, lijkt me.
Ik ben gewoon superongerust omdat Poppy zo ziek is en dat doet me over Billie dus ook heel paranoïde zijn. Nu ja, hij gaat morgen ook mee naar de DA dus tot dan houd ik mijn vingertjes gekruisd.

Ik houd jullie op de hoogte!
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties! Mijn vrienden snappen niet waarom ik al die heisa maak over 2 katten maar hier zitten dus wel een hoop mensen die begrijpen hoe ongerust je dan kan zijn en dat geeft toch een fijn gevoel :-). Thnx everyone :-)!
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door AnnekeB »

Oh en nog vergeten te vermelden ... Billie heeft dus ook geen koorts. Dat heb ik nagekeken ...

Als ie nou gewoon maar es iets wilde eten he ...
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door MarjanR »

Het lijkt erop dat Billie geen tekenen vertoont van FIP of leukemie dan, toch?
Dat niet willen eten is wel raar ja.
Misschien is hij wat van slag omdat poppy zich niet lekker voelt?
Laat overigens wel z'n gebit even nakijken bij de da, een ontsteking willen ze ook op reageren.

Ik houd m'n vingertjes gekruist voor je bezoekje met poppy vandaag :epray:

PS toen ik Teun haalde was er een katje in het asiel die mijn tweede keuze zou zijn als het niet door zou gaan met Teunes. Zij heette ook poppy. Zou heel toevallig zijn, maar heb je poppy uit een Amsterdams asiel?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Ilone »

Zou Billy niet iets gegeten kunnen hebben wat nu de boel verstopt?
Of dat hij daar beroerd van is?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door pearlsofpassion »

Zat ik ook te denken... :eeh:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door Ilone »

Moet er wel bijzeggen, dat Pluis en Muka hier nu ook slecht eten.
Ik link dat aan dat Speedy opgesloten zit.
Misschien voelt hij indd aan dat Poppy ziek is?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Verminderde eetlust, geen andere symptomen

Bericht door AnnekeB »

Hij was wel altijd heel close met Poppy, het waren echte speelkameraadjes. Toen Poppy ziek begon te worden, begreep Billie dat de eerste dagen niet echt. Hij bleef maar proberen om haar te overhalen om te spelen, maar het arme ding wilde er natuurlijk niks van weten. Nu heeft hij het opgegeven om te proberen te spelen met haar. Zou het echt kunnen dat hij daarom niet wil eten? Hij lijkt me niet van streek, komt nog direct afgelopen als ik zijn verenstok neem en speelt dan nog even vrolijk als anders. Gisterenavond heeft ie wat brokjes gegeten, maar niet genoeg om mijn ongerustheid te doen wegnemen. Als het er een stuk of 5 waren, zal het al veel geweest zijn. Ik maak me echt zorgen alhoewel er aan zijn gedrag toch niks te merken valt.

Voor Poppy houd ik mijn hart vast. Er zit echt niks meer in het lieve beestje. Ze komt nog steeds wel om te eten en eet dan een klein beetje, maar dan loopt ze weer naar haar plekje waar ze gewoon zielig blijft liggen tot ze op de kattenbak moet of tot het weer etenstijd is. Haar derde ooglid is ook constant zichtbaar en haar buikje is nog steeds zo opgezwollen :-(. Ik heb echt zo'n medelijden met het arme ding.

Ik kom trouwens uit België en Poppy komt dus ook uit een Belgisch asiel. Ze heette daar Sandy, maar dat vond ik niet mooi dus heb ik haar Poppy genoemd.

God wat een miserie, ik maak me echt zo'n zorgen om mijn poezenkindjes. Hopelijk weet de DA vanavond raad ivm Billie. Ik kan me niet voorstellen dat ie iets gegeten heeft waarvan ie verstopt zou kunnen raken. De poezenbeesten hier komen nooit buiten dus eten alleen maar wat ik ze hen voorschotel. Normaal is ie zo dol op zijn eten, maar nu wil ie niks.

Ik houd jullie op de hoogte!
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Plaats reactie