Mogelijk blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Mogelijk blaasgruis

Bericht door djm008 »

Ongeveer 1,5 week geleden zijn wij met onze kat bij de dierenarts geweest.
Deze wist ons te vertellen dat onze kat ten eerste een blaasontsteking had.
Het kon zijn dat dit het gevolg was van blaasgruis. Hij heeft onze kat een
antibiotica voor 14 dagen ingespoten en korreltjes meegegeven om een plasje
op te vangen.

Voordat we met onze kat naar de dierenarts gingen had hij veel aandrang om te gaan
plassen. Na de spuit bij de dierenarts leek dit aanzienlijk minder te worden. Vandaag hebben
we echter ontdekt dat hij toch weer regelmatig naar de wc moet. We hebben nu dus een
kattenbak klaargemaakt met speciale niet plasopnemende korrels. Op die manier kunnen we de plas uit de bak halen en inleveren bij de dierenarts.

Het kan dus zo zijn dat hij blaasgruis heeft, hetgeen zou betekenen dat hij ook aangepast
voedsel moet hebben. Daarop vooruitlopend hebben wij enkele vragen:

- Is er een overzicht van voedsel (brokken) die voor blaasgruis te verkrijgen zijn?

- Wij hebben zelf nog 3 andere katten. Deze krijgen, net als de zieke, een mix van boerenbond huismerkbrokken en Royal Canin indoor Longhair 35. Nu zouden de eventuele nieuwe brokken alleen bedoeld zijn voor onze zieke kat. Dat kan een probleem zijn aangezien we hem dan apart zouden moet zetten tijdens het eten (ook zielig trouwens). Hoe doen jullie dit?

- Mixen jullie de speciale brokken ook door gewone brokken? Of mag een kat met blaasgruis ALLEEN maar de speciale brokken hebben?

- Dan nog een laatste vraag; als je het plasje bij de dierenarts inleverd; krijg je dan snel bericht wat er aan de hand is?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door Ilone »

- Als de kat blaasgruis heeft, zal dit eerst bestreden moeten worden, en zal hij dus gruisoplossend voer krijgen.
Dit wordt dan veelal Royal Canin of Hill's.
Na een aantal maanden, als de gruis is opgelost, kan je overstappen op gruisvoorkomend voer, en daar zijn er wel een aantal van.

- Het is beter voor de zieke kat dat die alleen het dieet voer krijgt, en voor de andere gezonde katten dat ze niet het dieetvoer krijgen.
Ik geef ze gewoon op bepaalde tijden brokjes, en ik blijf erbij. ZIjn ze klaar met eten, dan haal ik het weer weg.

- Zie bovenstaande ;)

- Ze kunnen direct (afhankelijk van hoe druk het is bij de DA) het plasje nakijken.

Succes met je katjes!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door MarjanR »

Mijn oudste kat krijgt dan ander voer, geen gruisdieet, maar toch.
Ik doe hetzelfde als Ilone.
Eten geven, erbij blijven en wanneer ze klaar zijn weghalen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de oudste toch apart zet met z'n eten.
Want hij wil pikken van de andere katten en zet ze opzij.
Het is niet zielig, uiteindelijk went de kat die apart gaat dat hij dan moet eten.
En ik merk vanzelf wanneer hij klaar is, dan begint hij te krabbelen.
Ik kan niet bij hem blijven, want dan eet hij niet. Dan wil hij knuffelen.
En de andere katten wennen ook aan dat ze dan moeten eten. Dat snappen ze echt binnen 2x voeding weghalen na ongeveer 15 minuten.
Ik geef ze zo 3x per dag eten (smorgens, uit het werk vandaan, vlak voordat ik ga slapen)

En volgens mij krijg je direct uitslag ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door djm008 »

Dank al voor alle tips.
Even ter extra info; hij heeft vanmorgen wel ook nog een
keer helemaal normaal geplast (redelijke hoeveelheid).

Ik hoop morgen in ieder geval dan al een uitslag te hebben.
Tot slot zou ik graag weten als dit onderzoek nu niet zou zeggen
dat er blaasgruis is, of er dan ook echt geen blaasgruis of nierstenen zijn?
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door ]-marjolein-[ »

Als er struviet/kristallen in de urine zitten is dat onder de microscoop te zien. Als je nier- en blaasstenen uit wilt sluiten kan dat via echo of een rontgenfoto.
Weet je wat voor antibiotica je kat heeft gehad? Als ik het zo lees denk ik dat het om convenia gaat, dat werkt 14 dagen en dan hoef je de kat zelf geen tabletten te geven, maar het kan zijn dat het niet genoeg is. Het is wel handig, maar er is ab in tabletvorm wat beter en specifieker werkt.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door Anne »

Uit het plasje van bella kwam ook geen gruis tijdens het onderzoek maar toen ze een of twee weken later werd geopereerd omdat er een steen in haar blaas zat, hebben ze wel veel gruis gevonden.
Meestal krijg je dezelfde dag nog uitslag van het plasje.

Ik breng morgen ook een plasje van Happy weg want die zit net als jullie poes ook veel op de kattenbak te plassen, maar kleine hoeveelheden..

En dat apart eten is niet zielig hoor ;-) Dat is wel even wennen maar daar zijn ze heel snel aan gewend!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9383
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Zolang de kat op blaasgruisdieet zit zou ik apart voeren. Daarna als de kat over een half jaar of zo, stabiel is, kun je overwegen als je per sé alles samen wil voeren een granen-vrij voer te geven aan alle katten Sanabelle Urinary b.v. of Orijen.
Maar dan zou ik daar geen andere merken door mengen, dan loop je het risico dat het blaasgruispatientje weer een terugval krijgt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door Ilone »

Hou er wel erg in met plasjes opvangen dat ze liever geen plasjes hebben die meer dan 12 uur oud zijn, en dat de opgevangen plasjes in de koelkast bewaard worden tot het DA-bezoek!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door djm008 »

Hier dan het verlossende woord. De plas stikte van struvied (of iets dergelijks). In ieder geval was het goed mis. Het was wel een probleem dat bij veel gekastreerde katers voorkomt.
We hebben twee proefzakjes van 60gram royal canin urinary S/O meekregen.
Dat zou hij een maand moeten eten, dan weer een plasje, en dan zou hij vrij moeten zijn.
Dit voer zou hij dan moeten blijven eten waarschijnlijk. De arts had ook goedkoper voer, maar dit zou hij de eerste maan min of meer moeten eten. Klinkt mij als een commercieel praatje in de oren.

Doet dit royal canin urinary S/O hetzelfde als sanabelle urinary?? Met name laatstgenoemde kreeg veel goede feedback op zooplus. Graag jullie mening.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door Adriana »

nee, Sanabelle Urinary is voor ernà als katzel absoluut gruisvrij is en blijft, dan is Sanabelle heel goed preventief anti-blaasgruisvoer in combi met heel goed drinken/plassen+natvoer en zeer regelmatig stukje (rauwe) kip om urine aan te zuren. op de verpakking staat dat je S/O maar een beperkte tijd mag voeren, je da hoort dat te weten.
S/O jaren achter elkaar eten geeft mogelijk problemen omdat er bepaalde stofjes (o.m. gruisoplossers) zijn toegevoegd die niet helemaal onschadelijk zijn en in normaal kattenvoer niet thuishoren.

t heet indd struviet en sommige katten hebben aanleg en andere katten hebben ongeschikt blaasgruisbevorderend voer gekregen en nog weer andere katten drinken gewoon veel te weinig en krijgen vrijwel alleen maar droogvoer en lopen dan niet alleen kans op blaasgruis maar ook op nierschade..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door djm008 »

Dus onze kat MOET eerst Royal Canin S/O eten?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door Ilone »

Ja ;)
Hij zal eerst gruisoplossend voer moeten eten, en dat is de RC s/o.
Sanabelle is, watr Adriana al zegt, voor erna. Dat is gruisvoorkómend.
Maar hij moet de eerste tijd toch écht op "echt" dieetvoer.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door djm008 »

Hmm, hoe kan het dat Royal Canin dan het alleenrecht heeft op het hebben van dit voer??

BTW tips, waar dit voer goedkoop voor een maand te krijgen is? Enig idee welke hoeveelheid
een kat van 1,5 jaar zal eten in een maand...? M.a.w. welke hoeveelheid moet ik kopen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door Ilone »

Oh maar die heeft niet het alleen recht hopor.
Er is ook Hill's c/d. En misschien nog andere merken, maar daar weet ik het bestaan niet van af ;)
Van het blaasgruisvoorkómende voer zijn er wel meerdere merken.

Voor de hoeveelheid, sja, dat is even aankijken.
Eet hij alleen brokken? Of ook natvoer?
En ga niet meteen uit van 1 maand ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Mogelijk blaasgruis

Bericht door djm008 »

Wij geven hem normaal RC indoor 35, gemengt met huismix boerenbond en per dag 2 eetlepels natvoer.

Is Hill's c/d trouwens niet voor onderhoud en A/b voor het weggaan van?
Plaats reactie