Hoe ver ga je met stoeien?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
josje2010
Kitten

Hoe ver ga je met stoeien?

Bericht door josje2010 »

Hallo allemaal,

Sinds kort hebben wij een kitten van bijna 11 weken. Er wordt heel wat geknuffeld en gespeeld. Mijn vraag aan jullie is hoe ver je kan gaan met spelen. In het begin had ik voor mijzelf de afspraak; geen gespeel met handen. Daar is speelgoed voor en handen zijn om te knuffelen. Echter, (voorlopig) is hij nog alleen (wel met hond). Hij vindt het zo prachtig om echt te stoeien, schijnaanvallen, oren plat, gebogen lijfje etc. Tot nu heb ik nauwelijks tot geen schrammen en/of bijtplekken. Als hij het te hard doet zeg ik hard AU en stop direct het spel. Het stevige stoeiwerk kan zo overgaan in knuffelen. Het is echt spelen. Met wie moet hij dit, toch heel natuurlijke stoeigedrag, dan doen? En ik moet zeggen dat ik er ook echt lol in heb. Soms is hij heel koddig als hij groot en stoer doet.
Maak ik alleen geen fout? Krijg ik hierdoor een kat die straks bijterig is? Tot nu toe lijkt het onze band alleen te versterken. Het is niet zo dat er geen grenzen zijn. Ik bepaal wanneer, hoe hard en wanneer het voorbij is. Graag jullie advies.
Spookysil
Poema
Poema

Re: Hoe ver ga je met stoeien?

Bericht door Spookysil »

Dat bijten is begrijpelijk op zijn leeftijd. Jonge dieren hebben die neiging gauw ;) hier heb ik een paarse knuffel hamster wat bijna even groot als mijn kitten is. Daar bijt hij in, stoeit hij mee en krabt eraan, door hem te bewegen blijft het ding interesant. Als ik een bijtje krijg die mij te ver gaat (de grens moet je zelf stellen) zeg ik op normale, maar strenge toon NEE en blaas hem zachtjes in zijn gezicht. Als hij dan toch door gaat doe ik het wat strenger en stop het spel. Je moet zelf beslissen tot hoe ver hij mag gaan, jij bent zijn vervangende moeder en opvoeder. ;)

En welkom op het forum :)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 52#p453452
zo doen twee kleuterkatten dat en ik kom er niet aan te pas.
van elkaar leren ze hoe ver ze kunnen gaan en kunnen ze hun spieren trainen en vooral ook sociaal gedrag (aan)leren.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Hij heeft behoefte aan een maatje. Als hij die niet krijgt, loop je grote kans dat hij later echt voor problemen gaat zorgen. Dan is het niet leuk meer als hij "aanvalt", maar doet het verrekte zeer. De simpelste en leukste manier om probleemgedrag te voorkomen: een vriendje :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Helemaal eens met Cari! En uitkijken met je handen. Nu doet ie nog zachtjes en bijt ie niet hard. Als ie groter is en z'n nagels scherper kan hij je flink bezeren. Zo snel mogelijk afleren dus. Als hij alsnog je hand aanvalt, niet meteen proberen los te trekken. Hij ziet je hand als prooi. Het beste is om je hand muisstil te houden en als hij loslaat rustig je hand terugtrekken.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Adriana

Bericht door Adriana »

tuurlijk ben ik het helemaal eens met Cari en Tember en onderschat de gedragsproblemen niet die je loopt als je je erg jonge kitten alleen laat opgroeien, want hij heeft een maatje nodig om te leren, te stoeien, vechten, troosten, sociaal gedrag aan te leren.
kijk maar eens naar de foto's in mijn album van de broertjes Bolle en Maks en hun gezamenlijke activiteiten
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Hoi Josje,

Ten eerste welkom! Ik heb ook veel gestoeid met mijn (toen)16wk oude kitten en inderdaad, hoe schattig was het toen! Ik kan je vertellen dat het na een maand al niet meer schattig was. Ik heb hem eigenlijk nooit met mijn handen laten spelen, altijd met hengels e.d. maar mijn handen, armen en voeten blijven leuker (beweegt veel he) en ik heb het hem maar niet af kunnen leren.

Het enige wat bij mij helpt is blazen in zijn gezicht, maar de mijne heeft zoveel pit dat hij daarna weer de aanval inzet, geloof me; ik heb nu wel dikke schrammen en bijtplekken = niet zo leuk...

Ik zou er echt mee stoppen, ook al kun je nu grenzen aangeven, straks is wat je nu acceptabel vindt, pijnlijk geworden en hoe ga je het dan weer terugdraaien? afleren is moeilijker dan voorkomen! Een tweede kitten waar die zich op kan uitleven is inderdaad een goede oplossing denk ik....
*Dexter & *Mosa
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb vroeger met Cuzco wel met mijn handen gespeeld, hij was toen samen met Kleintje maar die wou niet met hem spelen... Ik vond het altijd zo leuk als jonge kittens in de handjes bijten (zoals jij) en met Kleintje ben ik er indertijd vroeg mee gestopt zodat ze het niet meer wou achteraf.
Bij Cuzco deed ik het dus wel, en geen problemen gehad, maar dat hangt waarschijnlijk van zijn karakter af. Hij is heel erg onderdanig en dus zeker niet aggressief. Als je kitten wat feller van karakter is, zou ik erg opletten...

Ik deed hetzelfde als jij nu, als het pijn doet AU roepen. Ik wou hem zo een beetje leren zoals hij van een andere kat zou leren hoe ver hij mag gaan... Bij ons werkte dat aardig, maar ik denk echt niet dat het bij elke kat zou lukken. Ik zorgde wel altijd dat ik 'won' en dus de baas bleef. Ik denk dat het wel erg belangrijk is dat het geen machtsstrijd wordt en dat jij altijd duidelijk de baas blijft.
Het was wel nooit voldoende om Cuzco gelukkig te maken, dat merkte ik wel. Een mens kan een speelmaatje nooit vervangen! Cuzco heeft mij nooit aangevallen of zich op mij afgereageert omdat hij niet kon spelen (Kleintje werd soms lichtjes achternagezeten maar ook nooit overdreven) en dat maakt ook weer zijn karakter wat duidelijk. Hij werd eerder in zichzelf gekeerd en depressief ipv rebels. Bij een ander soort kitten loopt het natuurlijk heel anders.
Cuzco is bij het opgroeien wat minder aanhankelijk geworden en iets meer op zichzelf en daarmee is het spelen ook gestopt. Hij had er geen zin meer in.
Sinds Luis er is, kan hij met Luis wel stoeien en dat doen ze dagelijks. Het was al van de tweede dag dat hij hier was ;-) dus Cuzco had het echt wel nodig. Hij bloeide ook helemaal open en is nu een stuk gelukkiger!
Luis wil nooit met mijn handen spelen, hoe veel ik hem ook uitdaag, dus blijkbaar heeft hij dat geleerd... Ik heb hem op 14 weken uit het asiel gehaald dus hij heeft ergens anders de basisopvoeding gehad en daar steeds heel erg veel verschillende vriendjes bij gehad. Hij is dan ook het liefste en sociaalste katje dat je je kan voorstellen, doet nooit pijn en blaast nooit.

Om samen te vatten: volgens mij hangt het van het karakter van je kat af of het lukt, dat moet je dan zelf wat aanvoelen in hoeverre je hem vertrouwt en kan blijven vertrouwen in de toekomst (moeilijk te voorspellen). Er zijn heel veel voorbeelden waar het mis loopt, maar bij mij ging het dus uitzonderlijk wel goed...
En vooral: als je een vriendje erbij zet, zal hij heel gelukkig worden en doet er zich geen probleem voor.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
josje2010
Kitten

Bericht door josje2010 »

Bedankt voor jullie advies tot dusver.
Het is geen kitten dat in mijn vingers hangt. Het initiatief komt ook steeds van mij. Zo ook het einde van het spel. Tot nu toe heb ik zelfs geen krasje of wat dan ook. Misschien roep ik ook wel snel Au.
Ik ben gewend honden op te voeden wat altijd prettige huisgenoten zijn geworden. Ik moet mij nu verplaatsen in het kattenbrein. Is toch wel anders.
Spookysil
Poema
Poema

Bericht door Spookysil »

Dat klopt helemaal ;-) ook ik ben met honden opgegroeid, en is een groot verschil tussen de twee :lol:
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Adriana

Bericht door Adriana »

josje2010 schreef: Is toch wel anders.
;-) is heel erg volslagen anders..
en fijn dat je ons en heel veel info over heel veel onderwerpen, gevonden hebt!
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Ik zie staan dat hij voorlopig alleen is. Betekend dat dat je aan het denken bent voor een tweede katje?
Ik ben het eens met bovenstaanden, een kitten heeft toch een vriendje nodig om dingen te leren, te spelen en te stoeien die hij met een mens niet kan.

Je zou tot die tijd ook een Kong Kickeroo kunnen aanschaffen, daar kunnen ze ook helemaal los op gaan ;)
Met de handen spelen zou ik snel afleren ;) voordat het straks geen spel meer is..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
josje2010
Kitten

Bericht door josje2010 »

Nou, de Kong Kickeroo is aangeschaft. Is meteen een groot succes! Bedankt voor de tip. Ook een grote stoffen babybal gekocht bij de intertoys en catnip erop gespoten. Ook erg leuk. Voetballen in huis!
Ik stop met stoeien met mijn hand voordat dit minder gewenste vormen aanneemt.
Ik heb nog een probleempje wat een potentieel groot probleem kan worden. Hij vindt snoeren erg aantrekkelijk. Het merendeel heb ik al opgeborgen. Dacht slim te zijn om het restant te omwikkelen met aluminiumfolie. Las ergens dat ze daar niet graag in bijten. Helaas, ging niet op. Het is nu vooral erg goed opletten maar ik vind het erg eng. Inmiddels liggen door het hele huis overal speelgoedjes in de hoop dat die aantrekkelijker zullen zijn (herfstbladeren in mijn slaapkamer :grin: ). Weet iemand de gouden tip?
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Fijn dat de Kong goed bevalt! Is een echte uitlaat klep :grin: kunnen ze een hoop energie op kwijt!
Betreft de snoeren, sorry, daar heb ik geen ervaring mee.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Hihi, kleine Sara is ook dol op silverpapier... niet handig dus :lol:

Maar een andere tip?
Misschien een druppeltje citroen op die plek druppelen (niet te veel he, anders krijg je kortsluiting)?
Dat vinden ze echt heel goor!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie