2 katten, eentje plast op de bank als ik weg ben

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
LobotomyKid
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:36

2 katten, eentje plast op de bank als ik weg ben

Bericht door LobotomyKid »

Hallo allemaal,

ik heb twee katjes van ongeveer 2,5 jaar oud, broer en zus.
De laatste tijd wordt er steeds meer op de bank geplast, is afgelopen 2 weken alweer twee keer gebeurd. Laatste keer zag het er ook uit alsof het 'hoge nood' was.. Beetje plas op de bank en veel op de grond, alsof het beetje ging rennen om het te halen!

Eén van de katten (het vrouwtje) is altijd heel rustig, zit veel binnen en die zie ik ook wel vaak uit de kattenbak tevoorschijn komen.
De ander wil altijd naar buiten en ik vermoed dat hij simpelweg niet van de bak houdt sinds hij het genot van de buitenwc heeft ontdekt :P Het gebeurt ook altijd als ik later thuis ben dan normaal of een dagje weg ben.

Ze zijn allebei 'geholpen', het is pas sinds een maand of 3 bezig (deze week de 4e keer).
Zit helaas in een huurhuis waar ik geen kattenluikje mag maken.. iemand een idee?

Als het blaasontsteking is, hoe kom ik erachter wie het doet?

Groeten en bedankt
Tim
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 katten, eentje plast op de bank als ik weg ben

Bericht door castratenkoor »

katten na laten kijken bij dierenarts - extra kattenbakken - andere hoge open kattenbakken - meer krabpalen enz enz - is al veel over geschreven, met de zoekfunctie bovenaan de topics over dit onderwerp te vinden
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: 2 katten, eentje plast op de bank als ik weg ben

Bericht door ]-marjolein-[ »

Gebruik inderdaad even de zoekfunctie, dan vind je talloze topics over dit onderwerp.
Belangrijkste is eerst en zo snel mogelijk laten onderzoeken of er medisch iets mis is. Dat wil zeggen urine opvangen, of omstebeurt of van beide tegelijk. Dan zul je ze wel even minstens een nachtje apart moeten houden met allebei een kattenbak, zodat je weet wat van wie is. Om urine in de bak op te vangen kun je speciale plastic korrels bij je dierenarts halen, of als de katten niet zo moeilijk zijn op de bak een vuilniszak in stukjes scheuren zodat de urine niet opgenomen wordt. Of als ze echt heel makkelijk zijn gewoon een potje eronder houden als ze gaan zitten ;-)
De urine kun je bij je dierenarts brengen om te laten onderzoeken, als je het niet binnen een uurtje kan brengen kun je je het het beste even in de koelkast bewaren.
Hoeveel kattenbakken heb je staan en hou je ze goed schoon? Als er te weinig staan of ze zijn te vies (hier maak ik ze minimaal 1 x per dag schoon met 2 katten en 4 bakken) zijn er katten die dan maar op een andere schone plaats gaan plassen en/of poepen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
LobotomyKid
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:36

Re: 2 katten, eentje plast op de bank als ik weg ben

Bericht door LobotomyKid »

Dank voor de tips.. Ik ga vanavond naar de dierenarts, ben er nu in ieder geval achter dat het het vrouwtje is. Nieuwe urine op de bank + op de poes was een goeie aanduiding :P

Groeten,
Tim
Plaats reactie