Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Dollie »

Maar is het ook niet afhankelijk van welke stof er wordt gebruikt? Of geldt dit voor katten niet? Bij konijnen zou ehmm.. Domitor en Ketamine? zo uit mijn hoofd.. via de oorvene geinjecteerd, ook een heel veilige narcose zijn, geschikt voor korte ingrepen. (En bedenk wel dat konijnen nog veel gevoeliger zijn voor narcose.)

Alleen weet ik niet of een sterilisatie een korte ingreep is bij een poes.. Bij voedsters wordt gasnarcose aangeraden, maar volgens mij is een castratie bij een konijn ook iets ingewikkelder.. In elk geval wordt bij poezen de baarmoeder er niet standarad uitgehaalt toch?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Adriana »

gasnarcose gaat met gas na een inleidende spierverslappende injectie en de castratie van een poes is een veel zwaardere ingreep dat die van een kater.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Dollie »

Maar dat is toch geen antwoord op mijn vraag? ;) Het punt is toch dat een "gewone" narcose, waarbij het dier via een injectie verdoofd wordt (zonder gas), minder veilig zou zijn? Mijn vraag is, is het niet afhankelijk van wélke stof(fen) er geinjecteerd wordt? Je hebt immers verschillende stoffen.

En natuurlijk is een castratie bij een poes veel zwaarder dan bij een kater, maar ik zie mijzelf niet eens over katers schrijven? De castratie (sterilisatie) bij een poes is echter niet geheel te vergelijken met die bij een voedster (vrouwtjeskonijn) omdat steriliseren bij poezen tegenwoordig écht wel een standaard ingreep is en bovendien de baarmoeder niet (standaard) verwijderd wordt. Konijnen worden veel minder gecastreerd en bovendien wordt daar in de meeste gevallen de baarmoeder preventief verwijderd. Bij konijnen valt castratie dus ook onder de "lange" ingrepen waar gasnarcose bij gebruikt wordt. (Castratie bij een ram of bijv. een gebitsbehandeling wordt bij mijn dierenarts dus, zoals ik eerder schreef, domitor en ketamine geinjecteerd via de oorvene, voedsters krijgen gasnarcose.) En ik vroeg mij af waar een castratie bij een poes onder valt, "lange" of "korte" ingreep. (Nooit een poes laten helpen bij mijn huidige dierenarts dus ja, weet ook niet wat zij doen..)

(En ik vergelijk dus de castratie (sterilisatie) van een poes en een konijn met elkaar, niet de castratie van een poes en van een kater. Wat konijnen met katten te maken hebben? Niets, maar als het om konijnen gaat heb ik wél de nodige kennis van o.a. veilige narcose en ik vraag mij nu enkel af of dit vergelijkbaar is bij katten.)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Adriana »

duizend maal excuus en diep door het stof hoor!

heb altijd gedacht dat dit een Kattensite was en dat we hier over katten schreven en informatie over katten uitwisselden.
voor verschillen in de werking van de diverse merken narcose-injectievloeistof kun je denk ik te rade gaan bij univ Utrecht of Gent afd anesthesiologie, dan wel bij de fabrikanten van de diverse merken. maar is het relevant?
heb je al eerder gemeld dat mijn kennis over konijnen nihil is en dat zal vooral zo blijven, denk ik..

we spreken bij een poes indd over castratie en niet over sterilisatie:
eierstokken worden weggehaald en soms ook de baarmoeder.
en voor meer dierenartseninfo: zie hieronder in woord en beeld:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... satie.html
Dollie schreef:Maar dat is toch geen antwoord op mijn vraag?
(En ik vergelijk dus de castratie (sterilisatie) van een poes en een konijn met elkaar, niet de castratie van een poes en van een kater. Wat konijnen met katten te maken hebben? Niets, maar als het om konijnen gaat heb ik wél de nodige kennis van o.a. veilige narcose en ik vraag mij nu enkel af of dit vergelijkbaar is bij katten.)
http://www.dierengebit.nl/wilhelminapar ... %20kat.pdf
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Dollie »

*Stapt van Adriana's lange tenen af, sorry.*

Ik zie dat het artikel van WP over de verschillen mijn vraag wél kan beantwoorden. (Zie "Sedatie".) ;)

En waarom is het niet relevant? Als jij (of wie dat ook deed in dit topic) vermeldt dat gasnarcose de meest veilige is en ik toevallig weet dat bij dieren die ontzettend gevoelig zijn voor narcose, ook een "normale" narcose zeer veilig is door de combinatie van bepaalde stoffen, dan is de vraag of het afhankelijk is van welke stof er gebruikt is toch niet gek? Het zijn niet dezelfde dieren, maar daarom vraag ik ook juist of het toch te vergelijken is. Was gewoon benieuwd hoor, rustig maar. We zijn hier toch ook om wat van elkaar te leren?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Adriana »

'en bedankt Adriana even voor al het uitzoekwerk en graag gedaan hoor!'

op dit Forum kent men mij zeker niet als iemand met lange tenen..
ga niet in op je vragen over bepaalde verschillen in behandeling tussen konijnen en katten, lijkt me voor dit Forum weinig zinvol, heb daar al een mooi begin mee gemaakt en kun je verder zelf ook uitzoeken, toch? :smile:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door MarjanR »

Nou ik ben het wel eens met Adriana, we zitten hier op een kattenforum.
Dat anderen (meerderen) ook konijnen hebben is alleen maar leuk, maar als het gaat om medische zaken denk ik dat we de vergelijking niet moeten trekken.
Het huishouden van konijn en kat verschilt.
Nu weet ik niet hoeveel, maar euh... katten hebben bijvoorbeeld geen trek in worteltjes :lol: (oh, gut als ik nou maar nie tweer een discussie uitlok :S)

Verder wil ik opmerken dat een dierenarts op een site beoordelen een beetje raar is.
Dat een dierenarts niet goed is in sites bouwen oid, houdt nog niet in dat hij een slechte da is.
Kom zeg, dat zou wat zijn hoor.
Ik wil iedereen daar even op wijzen, want dat kan echt niet hoor.

Manon!
Even terug on topic;
Ik heb hele goede vrienden in Geleen wonen, en dat is niet ver af van Heerlen.
Deze dierenarts komt bij de mensen thuis, wat vele malen prettiger is dan met je beestje er naartoe.
Hij doet natuurlijk geen operaties thuis, dus de tip om naar Tilburg te rijden vind ik ook wel een goede. Maar ik zou hen ook eens kunnen vragen naar een goede da in de buurt van Heerlen voor de castratie. Ze hebben namelijk jaren lang een opvang aan huis gehad met zwervertjes die aandacht nodig hadden en hebben dus de nodige ervaring met dierenartsen in die omgeving.
Wat ik ook zou kunnen doen is hen vragen naar het telefoonnummer van de da die aan huis komt.
De man vraagt niet meer geld om naar jullie toe te komen, hij is schappelijk met z'n kosten.

Laat maar even weten, dan zet ik het hier voor je neer.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Dollie »

Dames, jullie missen echt geheel het punt.. Maar goed, dat ga ik ook niet nog een derde keer duidelijk proberen te maken.

Overigens sluit ik me geheel aan bij Marian wat betreft de website.. Nog afgezien van de "digibeet-DAen", zijn er ook genoeg dierenartsen die de informatie echt niet zelf geschreven hebben, zelfs genoeg dierenartsen die de informatie die ze er dan op zetten amper in praktijk brengen.. (Wat zowel positief als negatief ka nzijn natuurlijk, afhankelijk van de info die ze op de site hebben staan.)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:http://www.parkstaddierenzorg.nl/content/view/2/3/
even op hun website gekeken, ze hebben van hun dierenartsen geen cv's vermeld en eigenlijk heel erg weinig info. wat van hier en daar geleende artikelen. wel een link naar De Kattensite trouwens.........
dit kan stukken beter en informatiever.. en ik zou nog maar even verder zoeken..

er staan twee commentaren over deze klinieken, eentje voornamelijk over de tarieven en eentje die niet al te positief is..
http://www.uwhondenkat.nl/katten/dieren ... o=24&id=56
met betrekking tot de opmerkingen van beide dames over een website (Parkstaddierenzorg):

Manon zocht goeie da voor castratie nobo-poes en kwam in Heerlen uit bij Parkstaddierenzorg.
die hebben op hun website geen namen, noch cv's van hun da's.
daaraan kun je dus ook niet zien of er frequent wordt geopereerd en daar ging het om,
nìet om de kwalitet van de website.

heb zelf even bij Limburgse personeeltjes geinformeerd en Jennifer/jennli heeft toen haar ervaren da in Sittard aanbevolen en ook weer opgelost!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door jennli »

Hoi Manon, doe jezelf een plezier en bel eens met 'Op den Diek' in Sittard en stel daar gewoon je vraag. De dierenartsen daar zijn heel deskundig is mijn jarenlange ervaring met deze praktijk en zij kunnen je ook een degelijk antwoord geven. Zij hebben ook een praktijk in Geleen btw.

Wat ik er aan toe wil voegen is dat Adriana erg veel moeite doet om je vraag te beantwoorden. Adriana is iemand met een grote passie voor katten, een hele berg ervaring en ze is erg behulpzaam. Dat poezen en katers vergeleken worden op een kattensite is te verwachten. Er zijn hier een hoop forummers die ook konijnen hebben en daar ook graag iets over kwijt willen. Dit gebeurt meestal in hun eigen fotoalbum en niet in het gedeelte 'alles over de kat'. Ik hoop dat je het kunt waarderen dat mensen je vraag proberen te antwoorden, al is dat niet altijd op de manier zoals je dat blijkbaar verwacht. Wees blij met de inbreng van medeforummers. Vind je hier niet het juiste antwoord, raadpleeg dan een dierenarts waar jij vertrouwen in hebt. Ik kan je alleen maar mijn da adviseren. Wat je er mee doet moet je zelf weten.
Adriana schreef:er zit een wereld van verschil tussen de websites van parkstad en sittard, daar leggen ze zelfs een sterilisatie-operatie uit. en gasnarcose, tuurlijk! ik zou het ook wel weten en weet niet hoe ver Sittard is maar wij rijden ook ruim 40 minuten naar Gouda voor een dierenarts die ik bij operaties en andere ingrepen vertrouw (en waar ik inmiddels erg goeie ervaringen mee heb)
De afstand tussen Sittard en Heerlen is in reistijd buiten de spits ongeveer twintig minuten. Dan heb je nog niet eens hard gereden;)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door jennli »

Oeps, ik bedoel niet Manon. Was te snel met antwoorden. Dollie, bel een da en vraag er naar. Sorry Manon, ben wel benieuwd welke da je nu gekozen hebt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door MarjanR »

Nou ja, ik weet ook wel dat Adriana enorm veel moeite doet.
En dat word door mij zeker wel gewaardeerd.
Ik zeg alleen dat je een da niet op z'n site moet beoordelen.
Ook vind ik het best wel tricky wanneer er wordt handeld naar aanleiding van commentaren en beoordelingen die op sites staan. Mijn vee-beul staat op een site aan gegeven als de beste inde omstreken. En ik heb daar beslist een hele andere mening over. Overigens, Bibi d'r vorige eigenares ook (zij was dus ook bij hem en gaat er nu ook nooit meer naar toe)

Natuurlijk moet je ergens beginnen.
En tja, vanuit DH is het best een hele tour om naar Limburg te karren ;)
En Adriana heeft beslist haar best gedaan voor Manon.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door jennli »

Het is ook niet alleen de site, maar ook mijn ervaring dat deze da goed is.

EDIT:
Maar moet je wel gelijk geven dat een site niet alles zegt. Je mag natuurlijk wel sites met elkaar vergelijken op bruikbaarheid vd info. en in dit geval is èn de site èn nog belangrijker de da goed. Vanuit DH naar limburg is inderdaad een veel te grote onderneming met je kat ;) Een forumbezoekje is een ander verhaal ;)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Rosalie123 »

Even een oud topic uit het stof opduikelen...

Ik heb zojuist Bagheera weggebracht naar de dierenarts (dierenkliniek wateringse veld) voor haar sterilisatie. Nog even gevraagd naar dat narcose gebeuren, ze geven daar een injectie en houden het dan bij met gas. De assistente legde het aan mij zo uit, dat bij alleen gasnarcose het dier wel buiten bewustzijn raakt, maar nog wel alle pijn voelt. Ze doen een combinatie omdat het dan wel gemakkelijk blijft om het dier direct weer uit de narcose te halen als er complicaties zouden optreden, zoals ademhalingsproblemen. Daarom dus zowel vloeistof als gas, en aan het eind halen ze met een injectie ook Bagheera weer uit de narcose. Ben de namen van alle stofjes natuurlijk alweer vergeten, maar ik vraag me af: klopt het dat bij een gasnarcose het dier de pijn wel voelt?
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door xdenise »

hmm. bij algehele narcose (ik neem aan ook gasnarcose) is het dier geheel buiten bewustzijn. dus dan kan ze niks voelen. tenzij een gasnarcose een soort spierverslapper is, maar dat lijkt me niet.

a.s zaterdag gaan mijn poezels ook onder het mes voor hun sterilisatie. dus de timing van dit topic is perfect (had me er nog helemaal niet in verdiept... :oops: )
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Plaats reactie