Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door loek »

He Nicoline
He wat vervelend zeg. Jullie hebben ongeveer alles al geprobeerd. Ik heb er verder geen verstand van. Heb ook even zitten google'en op chip en reacties hierop. Er staat bijna overal te lezen dat het niet kan, of heeeeel zeldzaam is een reactie op de chip. Natuurlijk is het misschien het proberen waard.

Wat ik verder nog vond is inderdaad voedselallergie, meest waarsch. Je schrijft dat dit al onderzocht is. Maar op welke manier? Heeft hij een eliminatiedieet gevolgd?

En dan blijft uiteindelijk stress over......een gedragskundige om haar mening vragen misschien?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door loek »

En? Nicoline, hoe was het bij de da?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nicolinepoes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2010 19:55

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Nicolinepoes »

Zo, even zitten. Vanmorgen met kitten (Zoeteke heet ze, ik kom nogal eens in het Belgische en ik vind dat zó lief klinken!) naar dierenarts om te controleren waar de chip zit. Nou, precies waar die hoort en centimeters uit de buurt van de wonden. Maar laat nou per vandaag een nieuwe dierenarts in die praktijk zijn begonnen... Die wilde heel graag alle tijd nemen voor Zoeteke en we hebben bijna 'n uur lang alles doorgesproken. Er worden nu haren van rond de wonden opgestuurd voor laboratoriumonderzoek, er komt overleg met de universiteit in Utrecht, Zoeteke krijgt voer dat ik zelf ga bereiden (hele dag op pad geweest daarvoor) zodat we een grondig eliminatiedieet kunnen aanbieden, en de dierenarts gaat om de dag contact met ons hebben zodat we snel bij kunnen sturen.

Ik ga het heel druk hebben de komende weken met het zelf from scratch bereiden van het voer. Ivm verminderde weerstand door alle antibiotica en hormonen die ze heeft gehad mag ze de eerste tijd geen vers wegens het risico op narigheid. Voor een gezond dier is vers echt te verkiezen boven gekookt, maar Zoeteke heeft zoveel medicatie gehad dat er van de darmflora en weerstand waarschijnlijk weinig meer over is. Medicatie rustig afbouwen en voer geleidelijk "complexer" maken.

Als er (grote) nieuwe ontwikkelingen zijn zal ik die komen vertellen. Maar een dagelijkse update gaat me voorlopig niet lukken denk ik. Bedankt in ieder geval voor het meedenken!!!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Ilone »

Poeh, das heel wat!
Maar wel fijn dat die DA zoveel tijd eraan wilde besteden!
Nou, succes met Zoeteke en het voer, en we horen het wel!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door sandy »

Succes ermee, ik hoop dat er wat uitkomt waar je mee verder kan, en geweldig dat je dit doet voor je diertje :eclap: Is wel eens anders ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
caramel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2008 20:10

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door caramel »

Hallo ook als is laten nakijken voor de Ringworm????

Net aangemeld hier op 't forum, en meteen een prangende vraag waarop ik met de zoekfunctie geen antwoord kon vinden. Ook google is m'n vriendje niet in dit geval.

We hebben een aantal katten en honden, allemaal kerngezond. Maar onze jongste aanwinst, een kitten van 9 maanden, laat me met de handen in het haar zitten. Ik zal het hele verhaal hieronder neerzetten, en ik hoop op jullie input.

Kitten kwam bij ons toen ze 4 maanden oud was. Triest genoeg is ons huis haar 5e huisje, en dat voor zo'n kort leventje. Maar bij ons mag ze blijven tot het einde! Ze had bij haar vorige adres last gehad van diarree, getest op van alles en nog wat en uiteindelijk was de diarree over zonder aanwijsbare oorzaak. Buikgriepachtig iets zou het moeten zijn geweest, heb ik vernomen van de dierenarts waar ze toen geweest is.
In de eerste week met haar naar onze eigen da geweest voor controle, chip en entingen. Chip moest in 2 keer geschoten worden, da bleek niet bekend met dit nieuwe schietapparaatje. Erg knullig vond ik dat, maar goed. We zijn allemaal mensen waar wel eens iets mis gaat denk ik dan maar.

Kitten gezond bevonden, wel aan de magere kant. Maar ze sterkte snel aan, en was echt een ondeugend kitten zoals ze horen te zijn. Hard spelen, hard slapen, hard genieten eigenlijk.

Met 6 maanden sterilisatie. Die ging goed, maar daarna begon de ellende. Kitten begon zich kaal te krabben in haar nek! Echt een bloedbad, in 1 nacht tijd! Terug naar de da, en vanaf dat moment heb ik de afgelopen 3 maanden iedere 2 weken met haar bij een da, andere da en uiteindelijk dermatoloog gezeten. In het begin kreeg ze een kap op, later heb ik van latex een soort grote kraag gemaakt zodat ze makkelijker zelf kon eten, zelf op de bak, niet meer overal tegenaan knalde maar niet meer haar nek openkrabte. En steeds als het beter ging, en uiteindelijk de kap/kraag af mocht, lag binnen een paar dagen de hele boel weer open.

Honderden euro's verder weet ik vooral wat het NIET is:
- geen voedselallergie;
- geen vlooienallergie;
- geen allergie voor de antibiotica die ze kreeg;
- geen celwoekering;
- geen andere aantasting zoals tumoren of melanomen;
- geen schimmel.

Alle deskundigen zeggen hetzelfde: kerngezond kitten waarvan het een raadsel is waarom ze zichzelf openkrabt. Want daar lijkt ze geen reden voor te hebben, men kan niet bedenken wat er aan de hand kan zijn. De huid, die zeldzame dagen dat die niet beschadigd is, ziet er prachtig uit, geen plekken, geen schilfers, geen roodheid, geen bultjes, geen blaasjes. Prachtige vacht, ze groeit als kool.

Het enige wat wij zelf nu nog kunnen bedenken is dat die chip misschien voor problemen zorgt? Morgen laat ik controleren waar dat ding exact zit, maar als die centimeters verwijderd zit van waar ze krabt, en als de chip niet aan de wandel is gegaan moet dat haast wel, dan weet ik 't ook niet meer...

Ze heeft vanwege die wonden antibiotica gehad, moderin, cortison, honingzalf, allergiedieet, pijnstillers, allerlei jeukstillende middelen, en 't helpt allemaal maar eventjes. Zodra de kap/kraag af gaat is het weer bal. Dagelijks de nageltjes knippen helpt ook niet. En zo'n jong dier de rest van haar leven met zo'n kap/kraag laten lopen is natuurlijk ook niet goed. Met de kraag gaat het wel beter als met de kap, maar ze blijft tijgeren ipv gewoon lopen, en speelt minder. Vroeg of laat gaat zich dat wreken in haar ontwikkeling natuurlijk. Geestelijk krijgt ze er een tik van (als het maar lang genoeg duurt) maar lichamelijk is het ook slecht natuurlijk voor een dier in de groei als ze niet normaal bewegen.

Als het de chip niet is, dan is de enige overgebleven optie eigenlijk om haar achterpootjes te laten ontklauwen... Laat ik heel, heel, heel erg duidelijk zijn: als, hele grote als, we daar toe moeten besluiten zal het in háár belang zijn. Ik heb beesten, en dan gaan m'n meubels er vroeg of laat aan. Dat is dus zeer zeker NIET de reden om haar te laten ontklauwen (sowieso heb je er dan niks aan om de achterpootjes te doen). Het gaat echt om haar welzijn.

Wie o wie weet raad of heeft tips? We zijn echt wanhopig!

Liefs,
Nicoline[/quote]
caramel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2008 20:10

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door caramel »

Is al laten nakijken op Ringworm, zit met het zelfde probleem, en heb ook antibiotica gegeven en kortisone zalf zonder echt succes Homeopathia? Calendula zalf wat denken jullie er van?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Adriana »

je zou kunnen proberen beide katten wat rauwe kip en/of lamsvlees te laten eten.
en indd tarwegras! (even zoeken op het Forum voor analyse en hoe-te-doen..)
er is ergens iets niet in orde of gebrek aan en ik heb langzamerhand steeds sterker de indruk dat veel jeukklachten worden veroorzaakt door bepaalde tekorten wanneer katten voor 100% met doodgekookt voer worden gevoerd. dat lijkt me op den duur namelijk niet gezond!

en caramel: kijk voor calendula even bij de topic 'homeopathie'ofzoeken via de zoekfunctie pse ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie