Tommie en Max

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Tommie en Max

Bericht door Anne82 »

Hoi hoi,

ik heb gister iets meegemaakt en was benieuwd naar jullie ideeen over hoe dit is gekomen...

Wij hebben zoals sommigen wel weten 4 katten. Max van 3, Tommie van 2, Barney van 1 en Lizzie van ongeveer 8 maanden. Max is altijd de 'baas' in huis geweest, hij mocht altijd als eerste eten van de katten en was degene die ertussen springt als er andere aan het stoeien zijn. Ze hebben allemaal groot respect voor Max en liggen ook graag allemaal bij hem. Vooral Tommie. Die ligt het liefst bij Max in het mandje te slapen. In geen van de katten zit ook maar een beetje agressief gedrag, ze zijn allemaal erg knuffelig en lief, ook naar elkaar toe.

Nou was er gister dus het volgende. Tommie zat in zijn speeltunnel en Max zat hem al een tijdje te plagen door op de tunnel te springen en door het gat met zijn poot naar Tommie te slaan. Dat gebeurd zo vaak en is gewoon een beetje spelen en donderjagen. Het is wel meestal Max die begint en Tommie doet er niet zoveel op uit. Ik had gister Max al een paar keer een beetje weggejaagd bij de tunnel omdat hij zo lang doorging. Toen hij weer op de tunnel wilde springen pakte ik Max op en wilde hem weg zetten, maar opeens sprong Tommie uit de tunnel omhoog naar MAx (die ik nog vast had). Hij was echt door het dolle heen, hij vloog achter Max aan en echt vechten! Ik schrok me wild en liet Max dus los en Tommie erachter aan en vloog hem aan. En krijsen allebei de katten! Toen kwam mijn vriend snel en heeft ze uit elkaar gehaald en Tommie in de badkamer gezet. Max is zich echt doodgeschrokken. Hij was helemaal bang. We hebben Max gerustgesteld en Tommie ook en ze toen ze weer rustig waren bij elkaar gelaten. Ze gingen niet meer vechten maar waren wel aan het blazen en grommen naar elkaar. De hele ochtend is Max erg bang voor Tommie geweest maar later konden ze wel weer normaal naast elkaar zitten. Vandaag gaat het wel weer beter, Max is nog wel een beetje op zijn hoede voor Tommie en heel af en toe blazen ze nog naar elkaar. Maar verder doen ze niks meer. Ze snuffelen weer gewoon aan elkaar. Barney en Lizzie staan hier verder buiten, die waren wel geschrokken maar verder niks. Tommie loopt sinds het gebeurd is wel heel parmantig door het huis. Hij loopt echt vol trots rond alsof hij zoiets heeft van 'zo, ik ben geen mietje hoor, ik zal jullie wel eens laten zien dat ik ook wel boos kan zijn!''...

Ik was gister echt enorm geschrokken van Tommie. Iedereen eigenlijk. En ben erg opgelucht dat ze nou weer normaal doen.. Maar ik vraag mij erg af hoe dit kon gebeuren dat Tommie zo ging flippen? Er zit normaal geen greintje aggressie in... Kwam het doordat ik Max oppakte en dat hij toen zijn kans zag om de baas in huis eens een keer te kunnen pakken?

Ik weet het niet zo goed en ben benieuwd of er mensen zijn die misschien weten waardoor het is gebeurd want dan kan ik het de volgende keer misschien voorkomen...

Groetjes anne
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tommie en Max

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat het alleszins is omdat je je ermee moeide... :-(
Ik weet niet juist wat Tommie zijn redenatie dan is, maar het kan vanalles zijn...

Niet meer moeien vind ik. Als Tommie het beu zou zijn van Max zou hij dat wel rustiger duidelijk maken (grommen of zo). Nu is Tommie waarschijnlijk ook geschrokken van de hele situatie en misschien inderdaad zijn voordeel uit proberen halen, maar alleszins niet goed!
Nu moeten ze het zelf uitmaken ze!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tommie en Max

Bericht door Anne82 »

Dankjewel voor je antwoord! Ik had ook al het gevoel dat het kwam omdat ik me ermee bemoeide... Laat ze het in het vervolg wel lekker zelf uitzoeken.. :grin:

Nu gaat het gelukkig weer helemaal normaal, ze zijn niet meer schrikkerig voor elkaar dus het is gelukkig goed afgelopen. :cathappy:
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tommie en Max

Bericht door Adriana »

het zou kunnen - schreef zij voorzichtig - dat Tommie zich bedreigd voelde door iets dat boven hem hing en wat hij niet onmiddellijk en goed kon plaatsen/herkennen.
hier zie ik en op de tuin in het bijzonder dat de katten, zeker het eerste uur de ruimte boven zich goed in de gaten houden en niet over open ruimtes lopen. als ze er wat langer zijn, neemt dat gedrag af..

.... totdat er zwanen of ooievaars over komen vliegen.
dan gaan ze plat tegen de grond, grote pupillen en vertonen een angst- en wegkruipreactie. ganzen vliegen te hoog en ze maken een heel ander geluid maar de zwanen/ooievaars vliegen relatief laag en zijn aan hun silhouetten goed te herkennen als hele grote (?roof)vogels.

Tommie was rustig aan het spelen in een overzichtelijke situatie en ineens hing er iets boven hem, een soort van groot roofdier, - dat wil zeggen zo kan hij het hebben gezien -, dat hij niet onmiddellijk herkende.
en dan is het vechten of vluchten en hij koos kennelijk voor het eerste.

dat had waarsch helemaal niks te maken met Max en eigenlijk ook niet met jou maar met iets dat hij waarsch niet scherp zag/onmiddellijk in die houding/vorm herkende (want katten kunnen niet vliegen..) dat boven zijn hoofd aan het zweven was, missch beetje roofvogelsituatie. en omdat het acuut en erg dichtbij was, moest hij waarschijnlijk wel vechten want kon op ieder moment gegrepen worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tommie en Max

Bericht door Anne82 »

Dat zou ook kunnen... Bedankt voor het meedenken!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Plaats reactie