Nieuw tuigje overnieuw leren?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Spookysil
Poema
Poema

Nieuw tuigje overnieuw leren?

Bericht door Spookysil »

Hallo allemaal,

Charlie is nog steeds niet helemaal gewend aan zijn tuigje wat betreft ermee lopen, hij 'tijgert' als het ware nog steeds over de grond als ik hem omdoe, maar daar went hij wel aan (toch?)
Nu is het zo dat ik een enorm leuk tuigje heb gezien bij zooplus, die ik wil kopen. Nu vraag ik me af of hij ook aan dit tuigje wennen moet? En als hij eenmaal gewend is aan het tuigje om, is het een kat te leren mee te lopen aan de lijn? Zoja, hoe kan ik hem dit het best leren? want het lijkt me enorm leuk als hij dat kan.

Groetjes, Silvia
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Nieuw tuigje overnieuw leren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat jij eerder met hem mee moet lopen. Jullie hebben wel een erg goede band dus zal hij je waarschijnlijk wel volgen, maar denk niet dat je ermee kan wandelen als met een hond. Het zal op zijn tempo zijn, en misschien moet je hem steeds wat roepen en lokken om vooruit te krijgen.
Niet alle katten gaan graag op onbekend terrein, sommigen vinden het niet erg. Als hij in de war geraakt omdat hij de omgeving niet meer kent kan je hem oppakken, dat is veiliger voor hem...
Ik denk dat eens hij aan een tuigje gewend is, een ander tuigje maar een kleine aanpassing is. Ik denk dat je wel voor een vol 'jasje' kan gaan ipv een echt tuig, of een harnasje...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Spookysil
Poema
Poema

Bericht door Spookysil »

Oke voornamelijk een kwestie van geduld dus. Het is zo dat ik hem tot nu toe optilde met het tuigje om, en ging wandelen. De tuin is hij nog nooit verder geweest dan bij mij op schoot of aan mijn voeten. 1 keer had hij zijn stoute schoenen aan en ging hij lopen. Is het mogelijk hem te leren lopen aan een uitrolriem? (ben de naam even kwijt) of is dat toch een beetje te hoog gegrepen?
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Adriana

Bericht door Adriana »

Spookysil schreef:hij 'tijgert' als het ware nog steeds over de grond als ik hem omdoe, maar daar went hij wel aan (toch?)
leuk tuigje heb gezien bij zooplus, - vraag ik me af of hij ook aan dit tuigje wennen moet?
Sylvia, als hij nog steeds met zijn buik plat over de grond loopt, dan zou ik eerst met heel veel tijd en vaak proberen zorgen dat hij gewoon rechtop gaat lopen. en als dit tuig goed zit en hij eraan gewend is, dan zou ik geen ander tuig aanschaffen want ik ben bang dat je hem er geen plezier mee doet...
wij hebben ruime ervaring met katten in tuig, de onze gaan in de auto mee naar de boot en zeilen in tuig buiten mee en Enzo gaat liggend op mijn schouders in tuig mee naar mijn volkstuin.
wij hebben zowel htk's mee in tuig in de auto en aan boord gehad als bl russen, het hangt denk ik een beetje van de kat en de rust van zijn baasje af of het lukt.

het is niet zo dat Enzo zelf mee naar de volkstuin loopt, een kat laat zijn personeel uit en niet omgekeerd. maar hij weet hem feilloos te vinden, alleen, in zìjn tempo!
en geen groter plezier dan op een groot grasveld in tuig met een wat langere lijn eraan en dan los! dan sjeest hij alle kanten op en maakt grote sprongen. en omdat er altijd een langere 5m lijn achteraan zit, kan ik hem makkelijk weer 'binnenhalen'. weglopen doet hij daar niet maar ik weet niet of dat voor iedere kat geldt.
mijn vriend doet dat met Enzo's zusje ook op een groot grasveld bij zijn flat en ook Mies vindt het heerlijk om 'los' te kunnen racen en springen en alle kanten op te vliegen. ze gaat helemaal los en is in haar element. en na een minuut of 5/10 is het over en zoekt ze een rustig plekje in de zon op de warme betonnen voet van een hoogspanningsmast.
en wij houden de omgeving in de gaten en met name de baasjes met hondjes: Mies heeft daar niks mee en kijkt ze weg, Enzo er is bang van en zou erg kunnen schrikken maar zover laat ik het nooit komen.

ik heb ook een uitrollijn voor Enzo voor als we het lange rechte pad op het complex naar mijn tuin aflopen. die is voor kleine hondjes maar daar moet een kat vrij groot en sterk voor zijn. in mijn eentje doe ik 2 minuten over dat pad, met Enzo 20 minuten.. hapje gras hier en ook nog die verre grasspriet daar en snuffels overal. en soms ook zitten om naar geluiden te luisteren of geurtjes op te snuiven, boeiend.. spannend..

wij hebben een aantal tuigen, van simpel tot in de vorm van een dekje en altijd in harnasvorm, dat is met één of zelfs twee banden onder de buik door. omdat de katten vrij groot zijn heb ik die op maat gemaakt met iets bredere zachte banden en klikgesp-sluitingen.
nooit/nooit alleen maar een halsbandje!
en een paardestaartelastiek tussen tuig en lijn om de schokken op te vangen.
doorgaans dragen ze hun eigen tuig maar niet altijd en dat geeft nooit problemen. tuigen met dekjes zijn hier niet favoriet. Mies droeg er wel eens eentje op de boot maar een stuk fleece erover heen vindt ze veel prettiger. ook Enzo (ruim 2x zo groot als Mies) heeft een tuig met dekje en dat is vooral voor mij makkelijker met oppakken maar ik denk dat hij er een hekel aan heeft, te log en onhandig.

in de blokhut gaat zijn tuig onmiddellijk af en thuis zit hij soms bij de tas waar zijn tuig in zit en dat betekent: Enzo wil naar de tuin! en als ik zijn tuig in mijn hand heb en de kamer in loop om het om te doen, gaat hij keurig op zijn achterpoten zitten want hij weet dat ik onder zijn buik door moet. zodra hij zijn tuig aan heeft springt hij in mijn nek en blijft daar rustig zitten in de lift en door de flat en het eerste stuk buiten tot we of bij het grasveld of op het volkstuinpad zijn. dan loopt hij over mijn arm naar beneden en zet ik hem op de grond.

het is niet zo dat dit gelijk vanzelf goed gaat, dat moet je een heel kleine stukjes oefenen en daar de tijd voor nemen. voorin mijn foto-album staat een voorbeeld hoe we dat met autorijden hebben gedaan. en als het de eerste keer niet lukt, houdt katzel dan rustig en probeer het een paar dagen later opnieuw. Enzo en Mies waren overigens al 6 toen we ze overnamen en met tuig begonnen en dat ging erg soepel. ik heb nu twee kleuterkatten erbij en ik moet er niet aan denken die in tuig te doen, die zijn daar veel te wild voor, eerst maar eens een jaartje wachten. maar als Enzo van de tuin terugkomt, dan wordt hij helemaal besnuffeld en enthousiast begroet door de kleuters, want spannend!
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik heb hier Moos aan een tuigje.
En dat is niet omdat ik dat wilde, maar ik merkte dat Moos z'n territorium wilde uitbreiden.
En we woonden toen in Amsterdam redelijk in het centrum, dus los laten was er echt niet bij.
Moos heeft er nooit echt problemen mee gehad, die tijgerde niet. Geen seconde.
Maar m'n andere katten hoefde ik dat niet mee te proberen. Die gingen in paniek.
Alleen Joop kon het aan, maar dan ook alleen wanneer we naar de da gingen.
En op het moment heb ik hier Teun.
En Teun vindt het ook niet relaxed. Zelfs niet met een groter tuig. (Chihuahua tuigje).
Hij tijgert ook met het ding om. Dus ik ga ook al niet met hem naar buiten met het tuig.
Ik vind dat zielig.
Sara vindt het wel weer rete fijn.

Het is kat afhankelijk.
Is Charlie aan het tijgeren, laat het maar eventjes om naar buiten te gaan.
Je kunt nog wel oefenen, binnen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het hem elke dag een half uurtje binnen om doen dat tuig, zonder de lijn, dan went hij eraan en wordt het gewoon. Als jij bv eens per week opeens dat ding omdoet en meteen naar buiten gaat met hem is het teveel ineens en te plotselijng en daar kan een kat onzeker van worden en gaat met buik langs de grond lopen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Spookysil
Poema
Poema

Bericht door Spookysil »

Adriana schreef:Sylvia, als hij nog steeds met zijn buik plat over de grond loopt, dan zou ik eerst met heel veel tijd en vaak proberen zorgen dat hij gewoon rechtop gaat lopen. en als dit tuig goed zit en hij eraan gewend is, dan zou ik geen ander tuig aanschaffen want ik ben bang dat je hem er geen plezier mee doet...
Oke, maar dit tuigje zal hij uiteindelijk uitgroeien, is het dan niet beter om hem met het mogelijk nieuwe tuigje te leren lopen?

Adriana

Bericht door Adriana »

vrijwel alle tuigjes zijn verstelbaar, die kun je wat ruimer maken door bij de gespjes wat meer band vrij te maken. het enige probleem zou kunnen zijn dat de ruglengte te kort is, dat is wanneer de lus om zijn buik achter zijn voorpoten trekt omdat er bij de rugband te weinig ruimte/lengte is voor de lus om zijn hals. dan staat meestal de lus om zijn hals te strak.
en daar kun je vrij weinig aan doen anders dan er zelf een andere, langere band tussen zetten of een maattuig maken..
als ie hier aan gewend is en als dit tuig naar hem ruikt, dan zou ik hem toch voorzichtig hier eerst aan wennen met wat langer dragen en inderdaad eerst alleen in huis, net zo lang totdat hij rechtop loopt en niet meer schrikachtig is.
en je hebt geen garantie dat het ooit lukt hè..?
Spookysil
Poema
Poema

Bericht door Spookysil »

Ja das waar :) hij MOET het ook niet per se, maar het lijkt me wel leuk als hij mee de tuin in kan :)

Spookysil
Poema
Poema

Bericht door Spookysil »

dan zou ik hem toch voorzichtig hier eerst aan wennen met wat langer dragen en inderdaad eerst alleen in huis, net zo lang totdat hij rechtop loopt en niet meer schrikachtig is.
en je hebt geen garantie dat het ooit lukt hè..?
Hij is niet schrikactig, maar loopt wel laag bij de grond. Is dit goed? Dat niet schrikken?

Adriana

Bericht door Adriana »

buiksluipen of laag bij de grond lopen betekent angst en niet ontspannen zijn. als-ie zo loopt dan schrikt hij heel snel want hij is erg gestresst. hij zal met tuig eerst gewoon rustig rechtop moeten gaan lopen en voorlopig alleen binnen, net zo lang totdat hij mèt tuighelemaal op zijn gemak is, voordat je verder gaat.
Plaats reactie