Even een vraagje in verband met de bevalling

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
sveggy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2010 00:25

Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door sveggy »

kan er iemand mij helpen aub???

ik heb op een website van een dieren arts gelezen dat als je kat moet bevallen ze een tijdens de bevalling een pauze kan inlassen van 24 tot 36 uur nu zijn er ondertussen al zes kittens ter wereld gekomen en het zesde poesje is geboren op 08/11/2010 om 03:36u
nu zijn we ondertussen 09/11/2010 00:45u en het lijkt of de poes af en toe terug begint te persen nu is mijn vraag kan een poes ook naweën hebben of is de kans groot dat er nog kittens gaan komen? alvast bedankt
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door MarjanR »

Ik weet niet of er ondertussen iets gebeurd is?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door castratenkoor »

Heb je de nageboortes wel geteld? Kan zijn dat er nog een nageboorte in zit.......bij twijfel - dierenarts!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe komt het dat je niet op voorhand weet hoeveel kittens er moeten komen?
Je hebt de DA toch direct bijgehaald?

Hoe komt het dat je een nestje hebt als je er duidelijk niets van afweet? Heb je een zwangere zwerfpoes opgenomen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door enna »

Ja een poes kan er een flinke pauze tussen nemen... Het kan ook zijn dat er een kitten in zit dat dood is, dan heeft de poes het heel moeilijk om dat er uit te krijgen. Ook kan het zijn dat er nog een placenta in zit.. elk kitten heeft zijn eigen placenta dus ik hoop dat je ze hebt kunnen tellen?
Miauwwww
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door MarjanR »

Luister Valerie, ik wist ook niet hoeveel kittens Rox had.
En ik vond het ook niet nodig om de da erbij te halen.
En geloof me dat ik ook niets wist van zwangere katten en/of bevallingen.
Ik wist dat m'n meisje voldoende eten nodig had, en een voor haar veilige plek om te werpen.
En alles is goed gegaan, maar ik heb op een gegeven moment wel de da gebeld met wat vraagjes en mij is gewoon vriendelijk te woord gestaan. En daar had ik heel veel aan.
Daarna kreeg ik tips en adviezen.

En zelfs als je zou weten hoeveel kittens er moeten komen, dan nog kun je vraagtekens zetten bij wat de kat doet of juist niet doet. En dat gebeurd hier nu.

Ik vind het best goed dat je je vraagtekens zet, maar het hoeft toch niet op zo'n onvriendelijke manier?

Ik denk overigens dat de topicstartser ergens anders haar antwoord al heeft gevonden.
Ze zal niet zo lang gewacht hebben, ga ik vanuit.
Maar ik kan me zo voorstellen dat ze niet zo heel snel hier meer komt om te vertellen hoe het is afgelopen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
sveggy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2010 00:25

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door sveggy »

heb inderdaad al de nageboortes kunnen tellen en dat waren er evenveel als kittens
voor alle duidelijkheid wist ik inderdaad niets van bevallingen bij poezen en dat komt dan omdat mijn kattin gesterliseerd is en het een poes was die een paar weken geleden bij mij in de tuin is aangekomen en er niet meer is weggegaan. maar heb dus inderdaad niet lang gewacht om de dierenarts er bij te halen en met mama poes en kleintjes is ondertussen alles in orde
en valerie bij een mens is ook niet elke zwangerschap hetzelfde dus waarom zou dat bij een poes dan wel zo zijn?
aan iedereen in ieder geval bedankt voor de vriendelijke of voor sommige iets minder vriendelijke steun en advies
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door Dafpoetser »

Heb geen verstand van het onderwerp, maar ik vind de reacties van Valerie over het algemeen erg nuttig, en inhoudelijk erg correct. De aanval over "onvriendelijk" zijn naar mijn idee ook niet op zijn plaats.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door pearlsofpassion »

Hey, how, ik bedoelde dit helemaal niet slecht.
Natuurlijk is niet elke bevalling hetzelfde integendeel!

Ik vroeg me dan ook af hoe het kwam dat je met een zwangere poes zit, en wou mijn reactie daarop wat afwachten. Ik begin toch niet meteen te schelden dat er al kittens genoeg zijn?
Zoals ik wel verwacht en gehoopt had, heb je een poes een thuis geboden en kan jouw dus absoluut niets verweten worden ivm de zwangerschap. Ik vind het juist fantastisch dat je dit doet!
We zien helaas wel vaak andere zaken, en ik kon op je eerste berichtje ook niet veel meer zeggen dan dat je naar de DA moest bellen... Dat was gewoon zo. Ik was nogal ongerust omdat de vraag gesteld werd en er precies afgewacht werd, terwijl dat toch snel verkeerd kan aflopen... Daarom was ik nogal kortaf, srr daarvoor...
Maar je hebt naar de DA gebeld, alles in orde... goed he! Veel meer kon je niet doen.

Verder zou ik met een zwangere poes al eens eerder naar de DA gaan, gewoon om te zien of alles goed is, wanneer ze zou gaan bevallen en omdat je dan ook kan zien hoeveel kittens het zijn (blijkt toch wel handig). Dan weet je meer waar je aan toe bent en wat je kan verwachten. Natuurlijk geeft dat nog geen garantie's, dat weet ik ook wel.
Het feit dat ze is komen aanlopen geeft ook al verklaring dat dit niet gebeurt is. Is ook geen ramp. Nogmaals, super dat je haar opvangt!

Ik ben ontzettend blij dat dit een eenmalig nestje blijkt te zijn (in ben ervan overtuigd dat je haar hierna laat helpen) en niet iemand die zijn poes maar voor de lol laat werpen. In eerste instantie hield ik ook nog rekening met een fokker, maar het was duidelijk dat je er geen ervaring mee had, dus dat viel af. Maar zoals jouw situatie is, kan ik toch niets verkeerd op zeggen? Integendeel!
Het blijkt alleen vaak anders, en dan wordt je op voorhand misschien wel wat te achterdochtig. Srr daarvoor!

En Rob, bedankt voor het voor me opkomen!
Ik klink misschien soms wel kortaf, maar het is vaak niet slecht bedoeld. Ik moet nog leren elk geval apart te behandelen, maar als je vaak dezelfde hartbrekende fouten tegenkomt, is het heel moeilijk om rustig te blijven...
Ik hoop dat je het kan begrijpen.

Om te besluiten: proficiat met je kleine kroost en ik wens ze allemaal een lang en gelukkig leven toe!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door Spookysil »

Is ondertussen meer duidelijk?

Mijn ouders hebben jarenlang honden gefokt en geshowd, dus misschien is mijn advies te veel op honden gericht hoor, maar ik geef hem toch even ;)

Als bij ons een hond ging bevallen zat ik er als kind altijd bij (behoorlijk sterke maag van gekregen :lol:) en hielp dan ook. We keken eerst hoe de hond het zelfstandig zou doen, en als dat prima ging was er nog het risico dat de moeder erop zouden gaan liggen. Als de moeder moeite met bevallen had hielpen we mee, en mocht het toch teveel werk worden (voor de moeder) haalden we de DA erbij, maar dat was vaak niet nodig.
Ik las dat het eenmalig was, dus heb je er misschien weinig aan, maar goed ;)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door MarjanR »

Sorry Valerie, misschien heb ik het ook wel te kort door de bocht opgevat.
Ik vind het gewoon zo jammer wanneer er met een vingertje omhoog wordt gereageerd wanneer iemand om advies vraag. Liever dat soort belerende vragen achteraf te stellen, wanneer de situatie niet langer meer urgent is.
Je hebt ook gelijk dat je niet direct met "er is al zo'n overschot kittens" begon.
Dus mijn excuses voor de eventuele felheid in m'n bericht.

Maar ik snap ook wel de beweegredenen om iemand te wijzen op het feit dat er veel kittens rondlopen, echt wel.
Maar het komt best regelmatig voor dat iemand om advies vraagt, die gewoon echt ergens mee zit, en dan eerst een veeg uit de pan krijgt voordat ze/hij advies krijgt.
En daar ben ik een beetje boel gevoelig voor.
Plus het feit dat er genoeg mensen zijn die dan ook maar gewoon wegblijven en niet meer vertellen hoe het gegaan is. Nou, ik snap dat wel soms hoor.

Tja, als we dan toch bezig zijn met adviezen. Wellicht voor toekomstigen voorbij komende nestjes.
Ik mocht goed voelen aan de buik van mijn Rox. Ik kon dus duidelijk voelen hoeveel katjes zij bij zich droeg. Het is wel een heel gewoel daar binnen vandaar ook dat ik nog een kitten verwachtte die niet kwam. Maar ik mocht ook tijdens het werpen - en daarna toen ik nog een verwachtte - gewoon voelen.
En je voelt het echt wel als er nog een kitten inzit. Ook als het niet meer leeft.
Maar niet elke kattin is zo toegankelijk, dus ja. Dat is even afwachten hoe ze reageert.

Nageboortes tellen kan alleen als je er ook echt bij bent geweest aangezien moeders de nageboortes opeet. Na 3 nageboortes moet je die ook maar gewoon gaan weghalen (als je toevallig erbij bent), want ze kon nog wel eens misselijk worden.

Wat goed dat je toch nog snel naar de da bent gegaan.
Ben blij te horen dat moeders en baby's het goed maken.
Stel je maar in op een gezellige roemoerige tijd.
En ik ben uiteindelijk blij dat je toch nog terug bent gekomen om te vertellen hoe het gegaan is.
Thanks.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Even een vraagje in verband met de bevalling

Bericht door pearlsofpassion »

:-) ik snap het wel hoor Marjan,

maar ik heb net niet met de vinger gewezen omdat ik niet wist hoe de vork aan de steel zat. Daarom vroeg ik naar de achtergrond, zodat ik erna kon oordelen, maar ik vroeg het misschien wel erg kortaf dat geef ik toe...

Wat goed dat je er bij Rox zo goed bij kon zijn. Dat moet voor haar ook wel een geruststelling geweest zijn.
Toen mijn poes vroeger beviel was ik spijtig genoeg op school, en mijn moeder was er niet zo mee bezig :roll:
We hebben achteraf gemerkt dat er eentje dood was. :???:
Gelukkig is toen alles goed gegaan, ik wil niet weten wat er allemaal gebeurt zou kunnen zijn... En ja, op voorhand laten voelen bij de DA, daar waren mijn ouders niet voor hoor, zelfs inentingen waren niet nodig...
:-(

Dat is ook wel de reden waarom ik dat nooit meer zou doen...
Ik heb zelf dus ook een volledig ontoelaatbaar nestje gehad, maar ik was maar 16 en mijn ouders trokken zich er weinig van aan... Daar leer je ook alleen maar uit wat je zeker nooit meer moet doen.
Maar ik durf wel eens duidelijk maken aan mensen hier waarom het niet meer toelaatbaar is om zomaar nestjes te hebben omdat ik het grotendeels zelf ondervonden heb, en ik zelf gemerkt heb hoe het niet doordringt als je het eens gewoon vriendelijk zegt. Dan dringt precies niet door hoe gemeend en ernstig het is...
Ik wil gewoon vermijden dat nog meer mensen het eerst moeten voelen voor ze willen leren zoals ikzelf.

Hetzelfde geldt voor het al dan niet castreren van zowel kater als poes... Fouten zijn er om uit te leren en om er alles aan te doen dat andere mensen niet dezelfde fouten maken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie