Oke, jullie hebben me overtuigd, ik ga me nu toch oriënteren op welk voer ik de katten beter kan geven. Het liefst dus voer waarvan bekend is dat ze de geur van de ontlasting verminderen. Welk voer raden jullie aan?
Er staat nooit op de verpakking dat die of dezen minder stinkende ontlasting geeft :0
Ik zelf geef bijvoorbeeld cat lovers gold of Almo Nature. En m'n oudste krijgt Hills K/D als nierdieet.
Die kun je bij de dierenspeciaal zaak krijgen (en de Hills ook , als het een goede ds is).
Maar je kunt natuurlijk eerst proberen met Royal Canin dat kun je bij meerdere en betere ds krijgen.
Ze eten echt minder ervan, en de ontlasting is minder stinkend omdat er minder onverwerkte afvalstoffen in hun ontlasting zit.
Misschien dat anderen nog goede ideeen hebben qua voer.
Ik zie ook sanabelle voorbij komen, maar dat is bij mij thuis geen voer maar snoepjes.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
Een voorbeeld van goede voeding is Orijen. Puur natuur, zonder toevoegingen, weinig koolhydraten etc. en zie je bovenaan een banner van Zooplus.nl? Hier kun je voor zeer aantrekkelijke prijs voeding etc. bestellen!
Ik weet niet of katten ongezonder zijn en eerder ziek worden als ze de 'supermarkt merken' te eten krijgen. Geen idee ook of daar ooit onderzoek naar is gedaan. (genoeg discussies hier op het forum over geschreven trouwens...dat wel)
Ik kan alleen, net als Ilone (mooi gevonden Ilone) vertellen wat er in mijn katenbak is bewezen: dat geur (stank) hoeveelheid ontlasting en substantie van ontlasting afhangt van welk voer ze krijgen. MAAR in het geval van Diesel en Muis krijgen zij wel ook stinkende poep van Royal Canin..en dat is ook een van 'de betere merken'. Op echte goedkope brokjes uit de supermarkt wordt het wel echt nog veel dramatischer. Dan is de poep, dunner, veel, licht van kleur en ook stinkend.
Mijn katten doen het goed op Hills.
Maar in jou geval, neem ik aan dat je andere kat ook gewoon whiskas of iets dergelijks kreeg en ook geen last heeft van stinkende poep, toch? Dus misschien gaat het voor jou katten wel niet op...of voor de 1 wel en de andere niet.
Blijft een beetje uitproberen.
Waar heb je Balou vandaan gehaald? Misschien is het sowieso wijs om even een eerste check up te doen bij de dierenarts om te kijken of hij in het algemeen gezond is, etc. En dan kom je er misschien ook achter of hij inderdaad een vreemd geurtje meedraagt of niet en of hij iets onder de leden heeft wat dat veroorzaakt of niet.
Ook kun je de dierenarts om voedingtips vragen.
succes, en geniet van je twee harige vriendjes.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09) vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Volgens mij heeft de consumentenbond ooit onderzoek naar kattenvoer gedaan.
Het is best goed om je eens in de voeding te verdiepen. De dierenarts geeft in ieder geval voor natvoer altijd de regel "er moet minimaal 40% vlees of kip in zitten". En inderdaad van "commerciele" voeding gaan zij over het algemeen meer stinken.
Katten zijn carnivoren en zijn dus niet gemaakt om granen te eten en dat zit veel als vulmiddel in commerciele voeding. Daarom ben ik zo'n fan van bijvoorbeeld Orijen.
Katten die opgroeien met veel granen in de voeding lopen een grote kans later diabetes, nierziekte etc. te krijgen.
Ik ben dinsdag al naar de dierenarts geweest met Cooper. Daar heeft hij oa. een algemene inenting gehad tegen kattenziektes. Ze hebben mij verder niet verteld dat hij er slecht of ziek uitzag. En ik neem aan dat ze dat dan wel gezien zouden moeten hebben, aangezien hij daar vanwege zijn castratie een halve dag gebleven is.
Goede tip om naar zooplus te gaan. Dankjewel Paasnini! En MarjanR, ook jij bedankt voor je tips!
Voor de inenting hoort de dierenarts wel een algemene check up te doen. Oortjes nakijken, gebit e.d. Dus ik zou met de dierenarts overleggen als je nog steeds vindt dat je kat stinkt,
het is niet normaal in ieder geval
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
Het kan natuurlijk ook een medische oorzaak hebben. Ik werk op een asiel en daar hadden we een giardia uitbraak. Dan zit er een parasiet in de darmen. Dit geeft een zeer weeïge lucht aan de ontlasting. Dit gaat wel meestal gepaard met diarree. Ga gewoon eens langs de dierenarts. Je kat ziet er misschien niet ziek uit maar ze kunnen dit als meesters verbergen! Stank kan ook gewoon duiden op dat de kat niet lekker is.