Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door Jeannette77 »

Zoals sommigen weten hebben we een poezenkitten van bijna 16 weken bij onze tweejarige kater Smartie. Dit gaat goed. Ze hebben twee keer per dag een stoei-uur en verder laten ze elkaar een beetje met rust.

Het kitten Daya is een wereld van verschil met haar relaxte en rustige "broer". Ze klimt, rent en is de hele dag druk in de weer.
Doordat de achterdeur, in de eerste weken dat ze bij ons was, veel openstond kon Daya lekker veel de tuin in. (Ze is een echte kleine jager. Zo weet Smartie nog steeds niet wat hij met een vlieg of kikker aan moet, terwijl Daya de eerste week al een kikker gevangen had...)Tot ze een paar weken geleden over de schutting liep, dus mag ze sindsdien niet meer naar buiten. Hier had ze een paar dagen moeite mee, maar legde zich er daarna maar bij neer. :???:

Nu is ze de laatste week onrustig, miauwerig, zit uren in de vensterbank naar buiten te verlangen en probeert bij iedere gelegenheid naar buiten te glippen. Laatst heb ik haar al net op tijd uit het buitenkozijn van het raam kunnen vissen, waar ze zich doorheen gewurmd had. :enaughty:

Ik heb het idee dat het huis haar te klein wordt. Smartie hebben we pas na misschien 10 maanden pas naar buiten gelaten. Hij klom de eerste paar maanden (nazomer) nog niet over de schutting en er zat nog een winter tussen. Vond ik erg prettig, zodat we hem op het gemakje konden castreren en chippen en om te voorkomen dat hij niet zou gaan zwerven. Tevens vond ik hem nog zo jong tussen al die grote stoere katten! Hier had hij totaal geen moeite mee. (De luilak) Ik heb hem ook wel extreem bemoederd. We zochten hem al als hij nog maar meer een kwartier dan gebruikelijk weg was, of gingen hem halen als hij een straat verderop zat... :oops:

Hoe oud waren jullie katten voordat ze echt de buitenwereld gingen verkennen? Is het per kat verschillend? Ik ben bang dat als Daya eenmaal buiten is, ze nooit meer binnen komt!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door Ilone »

Mijn katten komen niet buiten, ik woon op een flat 5 en 6 hoog (maisonnette) en ik durf ze amper op het balkon te laten...

Ik weet niet wat voor tuin je hebt, maar kan je die niet afzetten?
Op het forum zijn genoeg voorbeelden te vinden, van een volledige kattenren, een net over de tuin of een schuine afzetting over de schutting.
Opm die manier kunnen ze de tuin niet uit en lopen ze niet de gevaren als onder een auto komen of zelfs (wat Destin van Anne pas is over komen) in een maaimachine terecht komen! En zo heb je zelf ook wat meer rust, want je weet waar ze zijn ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door Jeannette77 »

Bedankt voor je reactie!

Mijn man had bij de eerste kat (Smartie) al een ren willen bouwen. Zijn grootste angst en trauma zijn de katten in zijn jeugd geweest, die verdwenen, vergiftigd of doodgereden werden.

Nu wonen wij in een zeer rustige wijk op een hofje, precies aan de rand van de polder met weinig verkeer. En aangezien Smartie echt geen jager is, zich niet laat pakken door vreemden en echt niet verder komt dan de tuin of de straat heb ik het nooit een bezwaar gevonden om hem buiten te laten. We zien hem ook altijd wel ergens. Smartie komt ook vaak als we hem roepen.
Ook is het hier bijna niet te doen om ze binnen te houden, aangezien onze twee dochters veel in- en uitlopen met vriendinnetjes, door 4 deuren! (voor- achter- berging- en poortdeur)

Maar het gaat vnl. om Daya. Terwijl ik deze berichten (ook ander topic: agressie naar mensen/Smartie) schrijf, scheurt en miauwt Daya de hele tijd het huis door. Het lijkt wel een kat met ADHD! Ze heeft al voor de zoveelste keer in de gordijnen gehangen, in de verboden plant gezeten (met satéprikkers +aluminiumfolie erover!) en doordat ze een vlieg besprong het paarse behang beschadigd.. Wat ze boven heeft aangericht zie ik niet op dit moment...
Als wij weg zijn en 's nachts zit ze in een grote bench met mand, bakje water en kattenbakje! Dit om natuurlijk te voorkomen dat ze een ravage aanricht en het feit dat ze nu eenmaal niet op te voeden is als je er niet bij bent.

En wat een nachtmerrie met die maaimachine!
Ik zal dit voorbeeld ook niet aan mijn man geven, hij heeft al dagelijkse zorgen om zijn "lieveling"Smartie, maar zit er inderdaad. sterk aan te denken de tuin dan maar schuin af te zetten met gaas.
(Maar dan heb je de buurkatten weer die er wel in kunnen en niet uit...)

Al ben ik bang dat dit nog niet voldoende ruimte zal zijn voor de kleine...

Zijn jullie katten ook zo wild? (geweest) Zal ze haar wilde haren ooit verliezen? En wat een contrast met onze kater Smartie!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door Admin »

Jeannette,

Er zijn al legio topics over dit onderwerp. Kijk maar eens op deze pagina met zoekresultaten.
In het vervolg graag eerst even zoeken naar een soortgelijk topic en je vraag erbij aansluiten.

Alvast bedankt ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Er staan al veel topics over op dit forum...maar 1 belangrijk ding wou ik nog wel even zeggen: Laat haar alsjeblieft niet buiten de tuin voor de geholpen is, om een ongewenst nestje te voorkomen! Je zou de tuin katproof kunnen maken zodat zij buiten kunnen en er geen andere katten in kunnen, voor de veiligheid maar ook om ongewenste dekking te voorkomen, in ieder geval tot ze geholpen is!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door JLC »

Ik heb Jaap en Lizzie ook pas naar buiten gedaan nadat ze bij de DA waren geweest voor castratie respectievelijk sterilisatie.
Ik heb verder mijn tuin afgezet met net. Je kunt in mijn album zien hoe dat eruit ziet.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door pearlsofpassion »

Kan je ze niet aan een tuigje buiten laten tot je een oplossing gevonden hebt?

Ik twijfel ook met mijn jongste kater, maar met een tuigje kan je al een beetje zien hoe ze met buiten gaan omgaat.
Je kan het ook een permanente oplossing laten zijn,maar dan moet je ze wel veel in het oog houden... Het is te zien hoe groot je tuin is of dat mogelijk is.

Ik laat Luis zowiezo nog 3 weken niet buiten, hij is vandaag gecastreerd en de hormonen kunnen nog 3 weken werken. Zolang is er kans dat hij verder gaat door de hormonen dan hij normaal zou doen.

Ik wil wel nog zeggen dat het denk ik echt geen goed idee is haar in een bench op te sluiten. Ik snap wel dat je haar niet wil los laten in het huis, ik vertrouw Luis er ook niet op, maar kan je dan geen kamer voor haar inrichten? Veel speeltjes, een grote krabpaal, kattenbak een paar leuke slaapplaatsen en vooral een katproofe ruimte. Waar ze gewoon niets mis kan doen. Bij ons is dat de garage, en daar hebben ze echt veel ruimte. Er was ooit een heel complex van speeltjes hangend en zo om mee bezig te zijn.
Maar als je ze hele uren per dag in een bench steekt is het niet zo raar dat ze de rest van de dag hyperactief is he... Je zou er zelf gefrustreerd van worden, een ganse nacht stil moeten liggen....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door Jeannette77 »

Nou, eigenlijk zit ze alleen 's nachts in de bench, omdat ik overdag veel thuis ben en als ik even weg ben loopt ze tegenwoordig door het hele huis. Het was meer de eerste paar weken dat ze erin zat als we even weg waren, omdat ze meteen in de plant zat te graven zodra we onze konten gekeerd hadden... Nu weet ze dat het verboden is, behalve als ze het "op haar heupen" heeft vergeet ze het.
Ik heb de bijkeuken geprobeerd, maar dan is ze uren aan het miauwen en krabben... In de bench is ze rustig en slaapt ze. Binnenkort laten we haar sowieso los lopen hoor.

Ik wacht netjes tot volgend voorjaar met haar naar buiten te laten. Tot ze gesteriliseerd is, wat ouder en het weer mooi weer wordt!
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door Queen »

Ligt eraan of je een tuin hebt of een balkon.
Tuin lijkt me even wachten tot het spul is gecastreerd, maar mijn kittens (5-1/2 maand) gaan al weken lekker het balkon op (vliegen vangen etc.) zonder (vang) net overigens.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
felix111
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2009 18:41
Locatie: Enschede

Re: Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door felix111 »

als je een tuin hebt kun je je kat de tuin laten verkennen ongeveer als hij/zij 4 maanden oud is
als je een balkon hebt kun je voor veiligheid maar een kattennet kopen die moet je aan het balkon hangen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Op welke leeftijd kat/kitten naar buiten?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een kat van 4 maanden zeker niet los buiten laten.......

Dit is overigens een reactie op een post van 6 weken oud........

Op balkon zonder beveiliging zou ik al helemaal niet doen, zijn verhalen zat over valpartijen met dodelijke afloop of met de nodige breuken en andere ellende.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie