Abces weghalen?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Abces weghalen?

Bericht door mara30 »

Hallo,

Ik denk dat één van mijn katten een abces heeft op zijn kop onder zijn oog. Zit er nu sinds woensdag en is zo groot als een knikker. Is sinds woensdag niet groter geworden en hij heeft nog een normale eetlust. Heb donderdag contact gehad met DA met de vraag of het hier mogelijk om een abces gaat en of dit dan moet worden behandeld. Ik vond DA niet heel duidelijk in wat ik zou moeten doen. Wel gaf ze aan dat als het weggesneden moet worden, hij dan nuchter moest komen en dat hij dan onder narcose zou worden gebracht. Wordt dit altijd alleen maar onder narcose gedaan? Ben ik ook niet direct enthousiast over (hond is ooit overleden na narcose ivm operatie aan knie). DA zegt dat je ook kunt wachten tot het vanzelf opengaat om dan vervolgens open en schoon te houden. Heb inmiddels betadine in huis, maar wil ook niet dat hij onnodig lang last en pijn heeft van zijn bultje.
Kan het ook nog wat anders zijn? Moet je niet eerst langs da om te laten zien wat het is? Ik vermoed wel dat hij een weekje geleden heeft gevochten aangezien ik toen al een krasje bij zijn neus had zien zitten, maar weet dus niet zeker of het hier om een abces gaat.

Hoor graag van jullie,
Mara

p.s. anderhalve week geleden had hij ook een bloedneus gehad. Ik dacht dat het door niezen kwam en is verder niet meer voorgekomen. Ook het niezen niet, zover ik kan beoordelen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: abces weghalen?

Bericht door MarjanR »

Zoals je beschijft klinkt het als een wondje wat is dichtgegroeid en dat daar een abces is gevormd.
Een abces kan vanzelf stuk gaan, en dan is het maar de vraag of het niet opnieuw dichtgroeid met opnieuw een abces tot gevolg.

Ik weet niet of de narcose nodig is voor het weghalen van het abces.
Ik denk dat artsen dit doen om geen agressie (en dus verkeerd snijden) te voorkomen.
Ik weet niet of de arts je later heeft verteld waarom je hond is overleden?
Meest voorkomende redenen zijn hart en nieren.
Maar als jouw kat gewoon gezond is, hart en nieren doen wat ze moeten doen, dan mag zo'n narcose geen dood mogen betekenen.
Maar zoals je zelf hebt kunnen meemaken, helaas, is een narcose nooit zonder risico
Ook voor ons mensen niet.

Overigens wil ik je voorstellen om een andere da te zoeken.
Een arts kan over de telefoon geen advies geven, een arts moet het diertje ook zien he.
Tenzij je zelf niet echt openstaat voor de narcose, dan zou de arts naar jouw emotie kunnen praten.
Pak je beestje op, ga naar de da en bespreek wat er moet gebeuren. EN geef heel duidelijk aan waarom je angstig bent voor de narcose.
Als het en goede arts is zal hij je begrijpen en je alle risico's voorleggen.
En dan kunnen jullie samen een behandelplan bedenken.
(bijv. gas narcose is minder belastend voor de beestjes. Hartmonitor is ook van belang bijvoorbeeld)

STerkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Re: abces weghalen?

Bericht door mara30 »

Hallo Marjan,

Bedankt voor reactie. Ik had aan DA ook al gevraagd of het dan niet goed zou zijn om langs te komen om in elk geval te beoordelen of het daadwerkelijk om een abces gaat, maar ze zei dat ik maar af moest wachten. Als het groter werd was het zeer wsl een abces. En zij gaf toen zelf aan dat ik ook wel kon wachten tot hij mss vanzelf opensprong (deden andere mensen ook). Op mijn vervolgopmerking dat ik had gelezen dat bij het zelf opengaan de kans groot was dat bacteriën zouden blijven zitten en dit tot nieuwe abcessen zou leiden, reageerde ze eigenlijk ook niet heel duidelijk. Kortom een vaag telefoongesprek die mij niet veel duidelijkheid gaf over de vervolgstappen. Het liefst heb ik de wond gewoon open via DA en zeker weten dat het dan niet meer terugkomt. Overigens heb ik het met haar niet eens gehad over dat ik minder enthousiast ben over narcose, maar was ook gewoon een beetje verbaasd over de noodzaak ervan. Dacht een simpel prikje, sneetje met even wat gedoe, maar dan ook weer klaar. Maar ja, weet inderdaad niet hoe kat zal reageren op zoiets. Mag er nu gewoon aankomen.
Ik was van plan naar DA te gaan, maar na telefoongesprek weet ik dus niet meer zo goed wat ik moet doen. Wachten en open laten gaan en dan schoonhouden. DA en dan onder narcose of DA en nog mogelijk zonder narcose?

Groetjes Mara
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: abces weghalen?

Bericht door MarjanR »

Graag gedaan Mara.

Mijn gevoel zegt dat je een andere da moet raadplegen.
Het is niet levensbedreigend, dat ben ik met deze da eens.
Dus wacht gewoon tot maandag en laat ernaar kijken door een andere da.
(ik krijg een beetje het gevoel dat het hier gaat om dezelfde veebeul die ik een twee maanden geleden voorgoed gedag heb gezegd.....)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: abces weghalen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ok,
Allereerst, ga ZEKER naar een andere DA! Dit is wel levensgevaarlijk voor een kat. Zeggen dat je het mag afwachten?
Wonden van vechten gaan meestal zo'n abcessen vormen. De huid groeit te snel dicht en de infectie kan niet weg. De wond blijft maar verder groeien onderhuids en het abces blijft. De etter wordt steeds dikker binnenin, na een tijdje kan er niets meer bij, en dan komt dat allemaal onder enorme druk te staan. Als het onder het oog zit, gaat er zeker vanalles beschadigd worden. Bovendien blijft de onsteking dus verder woekeren, en na een tijdje komt dit in zijn bloedbaan terecht en gaat hij eraan dood!
Ikzelf ben hier ook erg van geschrokken toen mijn kater een paar kleine puntjes had van aangevallen geweest te zijn van een buurtkater. De DA heeft toen heel dit verhaal gedaan en mij hiermee duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is dat de kat hier AB voor krijgt voor het een abces is! Ik heb dat hier zelfs toen nog aan iedereen meegedeeld om zeker te zijn dat niemand deze fout nog zou maken (die het leest natuurlijk...)

Ik heb overlaatst ook een kater gevonden die minstens 2 maal aangevallen was (niet de mijne, gedumpt beestje). Hij had 3 of 4 abcessen, en heel zijn staart was al open van zo'n opengebarsten abces. Je zag er lossendoor. Ik was al heel blij dat hij geen maden had, want anders was het waarschijnlijk een spuitje geweest. Er was 1 abces bij dat minstens 3 maand oud was!!
Wij hebben bij die kater de fout gemaakt van hem eten te geven toen we hem vonden (beestje woog maar 2kg 700!!) en dus kon hij niet meer onder narcose. Gezien zijn toestand was een narcose ook niet zonder risico geweest, maar dat beestje heeft ongelooflijk afgezien!!
Gewoon zo'n abces uitkuisen is echt wel ongelooflijk pijnlijk (vooral ontsmetting) en wordt dus inderdaad onder narcose gedaan. Ik kan mij ook eigelijk niet voorstellen dat je dat zonder zou willen. Je zegt toch dat het abces onder zijn oog zit? Dan kan je toch nooit geloven dat je hem zo stil kan houden terwijl een DA erin snijdt (en hem dus pijn doet) , dat er geen groot risico bestaat dat zijn oog geraakt wordt? Dat risico is toch veel te groot?

Ik begrijp dat je er angstig tegenover staat omdat je een dier zo verloren hebt, maar er worden dagelijks honderden dieren onder narcose gebracht en die komen er zonder problemen uit. Zeker onder de gezonde dieren zijn er bijna geen die er in blijven. Als je echt heel onzeker bent kan je eerst een bloedonderzoek laten doen om te zien hoe gezond jouw beestje is. Als je de waarden hier op het forum zet, kunnen veel mensen hier je wel vertellen hoeveel risico jouw katje loopt.
Maar als hij nog jong is, en verder gezond is, zou ik me geen zorgen maken. Ik raad je wel ten stelligste aan een andere DA te zoeken!!! Echt wel!! Dit klinkt alles behalve goed wat je daar neerschrijft!
Ik zou er ook niet te lang mee wachten om dat abces weg te halen, en als je toch eerst een bloedonderzoek wil laten doen, laat hem dan ten minste onmiddelijk AB nemen om de schade te beperken!!! Maar als het al een abces is, is dat echt niet voldoende! Dat moet uitgekuist worden!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: abces weghalen?

Bericht door MarjanR »

Valerie, ik begrijp dat je erg onder de indruk bent van dit verhaal.
Tenminste, ik begrijp dat uit jouw schrijven.
En dankjewel voor jouw informatie.
En zoals ik ook al schreef, hier moet een da naar kijken.
En volgens mij gaat Mara dat ook wel doen.
Maar de kat ligt niet op sterven hoor!
Maandag is echt snel genoeg, het is niet nodig om honderd euro extra uit te geven voor weekend toeslag.
En ja, het diertje heeft ab nodig om de ontsteking aan te gaan.
En mocht het toch vanavond of morgen knappen, dan is betadine een goede toepassing.
Ja, dat doet zeer. Net als bij onszelf.
En ik denk dat Mara de volgende keer zich niet laat afschepen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Re: abces weghalen?

Bericht door mara30 »

Ik hou inderdaad een wat onprettig gevoel over aan de optie het maar gewoon af te wachten. Juist ook omdat ik had gelezen dat het daarna nog niet per se weg is en een abces terug kan komen (of nog erger).
DA bracht me dus aan twijfelen en voor wat betreft narcose: gewoon niet bedacht. Ik dacht dat als het vanzelf open gaat, een prikje bij DA al voldoende is om abces open te krijgen en daarna is de druk er af en loopt het vanzelf leeg. Niet veel meer dan een normaal inentingsprikje, maar dan net anders zeg maar.
Kat is vier jaar en verder gezond. Is voor castratie natuurlijk ook al een keer onder narcose geweest. Alleen als het niet nodig is, dan gewoon liever niet. Tja en dan lijkt dit ook nog zoiets kleins waar hij zelf geen last van lijkt te hebben en lijkt een narcose wel heftig.
Vandaar hier dus gepost om met behulp van reacties goede beslissing te kunnen maken.
Bel ma DA weer.

Gr mara
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: abces weghalen?

Bericht door pearlsofpassion »

Hey :-)
ik bedoelde ook niet dat je nu direct moest opspringen en hollen!
als het al een paar dagen gaat, maakt die extra dag natuurlijk niet uit!!
Ik bedoel gewoon dat je niet moet gaan wachten tot het overgaat want dat dit niet gebeurt.
Natuurlijk ligt de kat nog niet op sterven, natuurlijk mag Mara er nog eens over nadenken, maar het is wel waar dat hij hier op termijn van zou kunnen sterven.
Die kater die wij verzorgt hebben had ook een abces van 3 maand he! Hij zag er niet goed uit maar hij is er wel doorgekomen. Er is echter geen enkele reden om het zover te laten komen.

Als het nog een recent abces is, is een fijn prikje genoeg om het te kunnen uitduwen en ontsmetten (maar wel groter dan een injectie hoor!). Hoe ouder het abces, hoe moeilijker dat wordt. Maar zowel het uitduwen als ontsmetten doet erg pijn!!
Het gaat dus wel zonder narcose, want wij hebben het bij de kater ook gedaan, maar ik zou het echt niet aanraden. Je moet van je hart echt een steen maken, de kat in het nekvel nemen en NIET LOSSEN! en je ziet het beestje echt ongelooflijk pijn lijden en het is een heus gevecht. En deze kat was echt een engeltje!! Hij heeft de kans gehad maar me niet gebeten of gekrabt, gewoon proberen wegkomen en gevochten met zijn pijn.... Vreselijk om zien! Had het met een kat geweest die iets of wat durft tegen mensen opstaan, dan hadden mijn armen helemaal open gelegen, daar ben ik zeker van! Dit waren natuurlijk wel vergevorderde abcessen!
Ik zou het gewoon ook niet onder zijn oog doen. Het product dat onze DA gebruikte om te ontsmetten bruiste erg, en ik kan me niet voorstellen dat dat in het oog mag komen! En het risico is te groot dat hij wegtrekt en beweegt.


Mijn 'onmiddelijk' ivm AB was misschien wat te heftig uitgedrukt, maar ik bedoelde gewoon dat als je een bloedonderzoek zou willen afwachten, je zeker AB moet toedienen om het zolang al wat onder controle te krijgen.
Vechtwonden moeten eigenlijk altijd AB krijgen omdat ze bijna altijd in abcessen eindigen. Kleine krabben natuurlijk niet, maar gaten in de huid wel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: abces weghalen?

Bericht door MarjanR »

Hihi, die Valerie.
Het woord passie zit natuurlijk ook in je nickname.
Ik weet dat je het allemaal zo goed bedoeld, meis.
Echt. Maar ik moest jouw (in mijn ogen, he) iets te dwingende bericht iets afzwakken. ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Re: abces weghalen?

Bericht door mara30 »

Ik heb juist op het forum een berichtje geplaatst om wat reacties te krijgen. Wat ik trouwens wel raar vind, is dat ik op de plek van het abces helemaal geen wondje heb gezien. Alleen dus maar een ieniemie krasje bij zijn neus (wat echt niet de moeite waard is). Natuurlijk zit daar geen haar en is dat makkelijker te zien dan een wondje op zijn wang waar veel haar zit. Maar toch een dikke vechtwond kan het niet zijn geweest. En daardoor is het ook wel lastig om zoiets te voorkomen dus. Want er was vooraf echt niet iets te zien waarbij je aan AB zou denken.
Abces is dan nu 4 daagjes oud. Recent, maar zal zeker niet tegen advies in hem niet onder narcose laten brengen. Dat wil ik toch niet op mijn geweten hebben.
Gr Mara
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: abces weghalen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, zo'n wondjes zijn meestal van tanden. Ze zijn erg klein en als je er niet toevallig over aait en je kat houdt zich mooi proper dan merk je het inderdaad niet voor ze verdikken.

Cuzco had er hier zeker 4, wondjes dan, en ik had er toevallig eentje gevoeld. Bij de DA ontdekten we er nog 3. Maar als het nog wondjes zijn, kan je ze met AB laten genezen. Als het abcessen worden kunnen deze kleine prikjes serieuze gaten worden.

Ik zou het zeker goed met je nieuwe DA overleggen of je bang moet hebben voor narcose of niet. Maar ik zou echt wel naar een andere gaan...

@ Marjan, je mag mijn berichten gerust afzwakken als je dat nodig acht. Ik weet van mezelf dat ik vaak harder overkom dan ik bedoel, maar heb het niet steeds zelf door, zelfs niet als ik opnieuw lees.... Dit staat ook bij mijn slechte eigenschappen in personalia :lol:
Hier vind ik ook dat ik niet hard moet overkomen, maar de ernst mag wel duidelijk worden. Ik wil Mara zeker niet aanvallen, eerder de DA! :-) ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: abces weghalen?

Bericht door MarjanR »

Nou ja, dat zijn we met z'n allen wel eens toch?
Dat die da iets te makkelijk denkt!
En ja, ik zie het zo, maar het kan zijn dat anderen jouw bericht anders lezen.
Daarom dat ik het ook omschreef dat IK dat zo las, maar dat kan zomaar mijn gemoedstoestand zijn ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: abces weghalen?

Bericht door castratenkoor »

Ik zit qua gevoel en mening tussen Marjan en Valerie in. Ik vind het wel allarmerend vanwege de combinatie met de bloedneus.
Dat maakt de kans dat er "iets" dieper zit al een stuk groter.
Ik heb een heel slechte ervaring met een dergelijk geval.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: abces weghalen?

Bericht door Cari »

Ik zou zeker naar een da gaan voor behandeling. De huid onder de ogen is heel dun en kwetsbaar en er is maar een haaltje van een nagel voor nodig om daar schade aan te richten. Op die plek is narcose ook echt noodzakelijk, alleen al vanwege het feit dat het oog zo dichtbij zit en je kat ongetwjfeld gaat spartelen. Ik heb laatst bij Darrel ook een abces laten weghalen, maar dat zat onder zijn oksel en hoefde geen verdoving. Mijn dappere manneke, dat vreemde mensen maar eng vind, liet het allemaal geweldig toe en klaagde niet. Maar hij was toen ook wel ziek ;-) .Je wilt niet weten wat voor troep daar uit kwam :shock: . Daarna inderdaad met een antibioticum schoongespoeld en achteraf was hij dus vreselijk smerig, dat kan echt niet op zijn koppie zonder verdoving. Plus nog een week antibioticum slikken.

Als het wat anders is, zou ik dat ook zeker door een da even laten bekijken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Re: abces weghalen?

Bericht door mara30 »

Nou, vanochtend is het bultje al gebarsten. Hoorde ineens wat slikken en zag toen bloed op zijn wang. We hebben het nu zo goed als mogelijk schoon gemaakt. Dat vond hij uiteraard niet prettig. Blijft gelukkig dol op snoepjes en lijkt het met een snoepje direct weer te zijn vergeten. Zal het nu schoon houden met betadine en morgen alsnog langs DA voor AB. Moeten ze voor een AB exact weten hoeveel hij weegt of is het voldoende als bekend is dat hij tussen de 6 en 6,5 is.

Groeten,
Mara
Plaats reactie