Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, bedankt Adriana, voor zo'n lange uitleg.

Komt er dus eigenlijk wel op neer dat ik nog niet veel wijzer ben dan ervoor, maar dat ik vooral geleerd heb dat het niet vast te leggen valt ;-) en men dus vooral naar de kat moet kijken en zelf wat nadenken...
Ik zal er nu wel uit geraken. Eens goed vergelijken welke eruit springen he.
Extra vezels leken me inderdaad ervoor ook al aan te raden maar dat zit dus bijna niet in kattenvoer... Heel raar eigenlijk. Vezels heeft iedereen nodig he, anders moeten de darmen veel te hard werken om alles vooruit te krijgen...
Daar zullen we eens op zoeken zie!

Bedankt he!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Miranda »

Ik ben nu zo'n 1,5 week bezig met het geven/overstappen van/naar Porta 21 (Feline Finest Sensible, graanvrij) en onze poes knapt zienderogen ervan op.

Ze was ruw met haar onderrug, jeuk of dergelijke en beet het daar tot wondjes toe open, waardoor er allemaal schilfertjes ontstonden.
Ze heeft er weleens een spuit voor gekregen met iets rustgevends, maar na een paar maanden kwam het altijd terug.

Nu, na 1,5 week, zijn bijna alle korstjes verdwenen en oogt haar huid/vacht rustiger. Ze wast zich ook voorzichtiger daar.

Ik ben dus even heel blij met dit voer zolang onze poes daar goed op reageert. Onze kater is gelukkig niet zo gevoelig.
Daarbij komt dat ze dit voer ook geweldig vinden ruiken/smaken. :grin:
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Baros »

Hoi,
Mijn kat komt net uit het asiel en heb daar en zak brokjes bij mee gekregen. In de zak
zit een mengsel van eukanuba en royal canin. Nu heb ik het idee dat de kat erg veel trek heeft overdag.
Is er een merk die dat hongerige gevoel bij mijn kat kan verminderen? Zo ja, welk voer is daar geschikt voor dan?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Dan kan je beter naar een vetter voer gaan, is mijn ervaring. Daar eten ze dan minder van, maar zijn sneller voldaan.
Maar elke kat is anders. Andere katten hebben juist niets met vetten. Dat is wat uittesten...
De merken die je noemt hebben in het algemeen redelijk veel koolhydraten/zetmelen, dus misschien iets proberen waarin dat minder zit?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

Baros schreef:mengsel van eukanuba en royal canin.
Is er een merk die dat hongerige gevoel bij mijn kat kan verminderen?
als ik je berichten teruglees dan heb je het over een kater van rond 1 jaar en gecastreeerd hoop ik. je hebt hem nog maar kort en het blijkt een schat van een beest.
je moet hem voorlopig sowieso binnenhouden en is hij gechipt?

met voer is het een kwestie van kwalitatief goed merk en uitproberen en ongeveer niemand kan vantevoren voorspellen of de stofwisseling van de betr katzel daarmee uit de voeten kan.
en dan bedoel ik geen stinkende, dunne ontlasting, alert, goeie volle vacht...
uitgangspunt voor goed kattevoer is rond 30% bvk gevogelte-eiwit en liefst geen tarwe en mais/gerst/rijst zeker niet op de eerste twee plaatsen. en als het bij de analyse vermeld staat tussen 15 - 20% koolhydraat/zetmeel.
daarnaast goed drinken en af en toe wat rauwe kip/kalkoen.

je hebt de indruk dat je kater constant honger heeft maar ik heb nergens nog gezien hoeveel eten hij over het etmaal krijgt en naast eukanuba/rcanin wat nog meer..

we hebben een draadje 'goedkoopste premiumvoer' oid dacht ik. daarin staan een aantal merken maar die zijn voornamelijk alleen via verzendhuis Zooplus (rechtsonder) te bestellen en bij > euro 19, betaal je geen verzendkosten.

daar zou je met een aantal kleine verpakkingen de komende tijd kunnen testen hoe Baros het erop doet en dan dus niet mengen.
ik denk dat hij met name goed zal doen op Almo holistic (kip), de ervaring leert dat de voedingsstoffen heel langzaam vrij komen en dat katten daar veel minder van eten. Sanabelle, Porta 21, Happy Cat zitten allemaal tussen 5 - 7 euro als je een wat grotere verpakking bestelt.
voer met een relatief hoog eiwit/vetgehalte geeft heel erg veel energie en lijkt me wat minder geschikt, ook al omdat ik begreep dat hij aan de mollige kant is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Baros »

Hoi Adriana,
Bedankt voor je bericht. Daar kan ik wat mee! Verder is mijn kat niet echt mollig, maar vraagt gewoon
steeds weer naar eten. Ik hoef maar met 1 voet de keuken te betreden of hij hangt al aan mijn been.
Baros krijg ongeveer 2keer 50 gram per dag.

Ik weet eigenlijk ook niet waarom ze in het asiel die twee soorten brok gemengd hebben in het asiel. Maar leek me handig om mee te nemen zodat ik langzaam kan overgaan op een ander soort brokjes. Ik heb zelf ook al op zooplus gekeken en leek me inderdaad makkelijk om daar wat te gaan bestellen.
Ik heb ook het voer wat je me aanraad na gekeken en het lijkt me wel wat om te proberen. Het staat me vooral aan dat er geen tarwe of mais in zit. Want sinds ik hier op het forum zit weet ik dat dat niet zo goed is voor je kat.

Verder is baros gechipt en gecastreerd. Dat doen ze standaard in het asiel.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

k lees je bericht nog eens door en hij heeft een zeer gezonde eetlust!
ik neem aan dat ze hem in het asiel hebben nagekeken op de werking van zijn schildklier.. en anders zou je ze voor de zekerheid nog even kunnen bellen. katten met dat soort problemen zijn onverzadigbaar en hebben rusteloos gedrag. en ze komen niet aan.
maar hij is nog heel erg jong voor zoiets, dus voorlopig eerst maar eens in de weer met wat proefverpakkingen.
en liever niet mengen, katten zijn doorgaans vrij makkelijk in overschakelen, zeker als het voer goed ruikt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Renee en Shampoo »

Juist wel mengen zou ik zeggen.. als hij een bepaald voer gewend is en je stapt in een keer over bestaat er een grote kans op maag-darmklachten en diarree..
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana bedoeld niet blijven mengen. 1 soort voer geven, niet steeds 2 merken door elkaar.
En als de samenstellingen en analyses van de 2 voeren heel gelijkaardig zijn, moet je niet mengen om over te schakelen hoor.
Wel als je tussen twee merken wisselt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

mengen in de zin van twee of zelfs 3 soorten brokjes door elkaar gooien heb ik altijd onzin gevonden en ik zie ook dat het bij een aantal katten niet werkt. die zoeken de favo brokjes er tussen uit en eten in volgorde van 'lekker'.
als je nieuw en vaak (hopelijk) is dat veel beter voer aanbiedt dan leg je beide soorten apart, eerst half/half en dan steeds meer van het nieuwe en minder van het oude. je zult zien dat ze doorgaans gelijk op het nieuwe, vaak betere voer aanvallen. het oude kun je dan nog veel sneller minderen. en daarmee moet je altijd je kattenbak in de gaten houden.. maar dat is toch vanzelfsprekend?
waarom ze diarree en/of maag/darmklachten zouden krijgen en waarvan wordt mij niet duidelijk.

het is van jongs af aan veel beter om meerdere soorten te voeren, om te beginnen nat en droog en rauw, dan wennen ze aan verschillende smaken.
en iedere kat reageert anders op voer van bepaalde samenstelling en dat is bij mensen ook zo en het is altijd puzzelen en uitvinden wat het beste werkt. en daarvoor zul je je een beetje in voeding en voeden moeten verdiepen.. ik bedoel eiwitgehaltes en ingredienten en zetmeel/koolhydraten en we hebben daar boeiende topics/draadjes over....
en we hebben een draadje over relatief goedkoop premium voer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Anne »

Ik heb nog porta 21 grainfree in de schuur staan en zoals ik het heb begrepen moet je dit heel uitgedacht mengen voordat je het helemaal geeft.
De eerste week 1 kwart porta en drie kwart oud voer
de twede week half om half
de derde week drie kwart porta en 1 kwart oud voer

Heb jij het ook zo gedaan Valerie met de porta?
Ik lees her en der over diarree klachten als je te snel overgaat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb dat gedaan, maar omdat Cuzco voedselallergie heeft. Daarom heb ik heel voorzichtig gemengd en ondertussen zijn hals goed in het oog gehouden.

Maar de grainfree moet je heel traag overschakelen omdat het verschil in samenstelling heel verschillend is. Zeker als je van een graanrijk voer naar een voer met geen granen gaat, moet je altijd voorzichtig doen, omdat dat een andere vertering vraagt en het spijsverteringstelsel tijd moet krijgen daaraan aan te passen.
Ik heb het wel gemengd, door elkaar, omdat ze anders inderdaad gelijk op de Porta sprongen en dan heb je natuurlijk geen graduele overgang...

Toen de anderen nog Sanabelle kregen en Cuzco dan Friskies bij gebrek aan alternatief, had ik soms ook problemen. Als we dan een weekendje of gewoon een lange dag weg gingen, konden we ze niet apart voeren en moest iedereen dus even Friskies (graanrijk) eten. Luis kreeg daar ook diarree van, zelfs als ik het een paar dagen voorbereidde en afbouwde achteraf. Bij Kleintje merkte ik niets, maar ik heb van haar nog nooit platte poep geweten, enkel 1 keer verstopping.

Tussen de verschillende soorten Porta adult en holistic maak ik geen overschakeling. Die samenstelling verschilt bijna niet.
Tussen verschillende merken die ongeveer hetzelfde aandeel granen hebben, zou ik maar een paar dagen overschakelen. Gewoon het laatste restje al even met het nieuwe mengen en dus half om half geven tot het op is. Dan het nieuwe.
Als je tussen graanvrij en niet graanvrij gaat zou ik wat meer tijd nemen. Gewoon voor de aanpassing.
En natuurlijk de allereerste keer dat je een voer geeft, wel voorzichtig zijn. Zien hoe ze het eten, wat eruit komt en hoe ze op de bak zitten. Eens je weet dat ze er goed op reageren, zoals hierboven. Of dat is wat ik zou doen... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

k was eigenlijk wel nieuwsgierig om de beide diarree-berichten..
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... 4#analysis
even gekeken bij de analyse en ja, via Zpls duits, want in nederland staan de analyses er bijna niet meer bij..

en dan zie je bij de eerste grainfree 20% vet en 41% eiwit!! tja, en nu kan ik me voorstellen dat een kat daar diarree en eventueel stinkende ontlasting van krijgt..
dit is erg zwaar machtig, ik bedoel voedzaam voer waar veel verteringsarbeid voor nodig is.
17% zetmeel/koolhydraten is netjes maar 1,5 fosfor... oeioei, dat is aan de hoge kant hoor! voor opgroeiende katten prima maar voor alles ouder dan 8 is dit onnodig en zware belasting voor de nieren.

ja, ik kan me helemaal voorstellen dat als je van ander type voer komt en je schakelt hier naar toe over, dat dit stofwisselingsproblemen geeft.
maar als ik voor mezelf spreek... dit zou, ook voor mijn jonge katten, zeker niet mijn favo voer zijn....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb alleen nog maar verhalen gehoord van diarree vlak na de overschakeling en mooiere ontlasting erna. Maar ik weet niet of dat klopt met de verhalen die Anne heeft gehoord?
Het zou even aanpassing vragen om geen granen meer in de voeding te hebben en de reststoffen van het vorige voer uit te scheiden, en daar dus van komen. Niet met de rest zoals eiwitten of vet te maken hebben. Ale, dat is wat ik ergens gelezen had. Maar ik weet niet of dat klopt, want ik heb het dus nooit geprobeerd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

voer en voeding vind ik ingewikkeld, ook al omdat je met veel variabelen te maken hebt.
stofwisselingen reageren anders, mogelijke allergie, leefstijl, soort eiwitten, leeftijd en ga zo maar door.
dergelijk hoge eiwitgehaltes komen in de natuurlijke voeding niet voor, daar kijk ik altijd eerst naar.
en dan naar het soort en de herkomst van ingrediënten en de onderlinge verhouding.

er zijn veel kwalen, die met voer en voeden te maken hebben. blaasgruis en overwicht, om een paar simpele te noemen. en door ervaring heb ik geleerd erg voorzichtig met nieren te zijn: dergelijke hoge eiwit- en ook wel fosforwaardes zijn een zware belasting voor de nieren. en het kan niet anders dan dat chronisch nierfalen op latere leeftijd een uitputtingsverschijnsel is, die nieren hebben te lang op hun donder gehad..
we houden ons hier aan max 30% voornamelijk gevogelte-eiwit, wat eidooier, wat gras en wat rauw gevogeltevlees. eigenlijk zou er meer ballast en vezels in voer moeten zitten, dat is in de natuur ook zo (vel, vacht, botjes, spier en andere vezels e.d.) en veel beter voor de spijsvertering en darmen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie