Vraagje voor de nacht

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Adriana

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door Adriana »

de praktijk is altijd anders en alle kittens hebben zo ongeveer andere hobbies en ik zie hier dat met het groeien de hobbies ook veranderen.
je vantevoren oriënteren is altijd handig want dan weet je een beetje wat je ongeveer kunt verwachten en kun je op sommige dingen wat beter inspelen. k dacht dat mijn huis redelijk katbestendig/catproof was, nou... ze verrassen me iedere keer weer... en dan is het een kwestie van alert zijn en goed kijken en eventueel onmiddellijk ingrijpen en/of iets veranderen of aanpassen (en dat kan tijdelijk zijn).

er mag hier veel en ik verbied maar een paar dingen. maar ik vrees dat Bolle een keer zijn poot moet branden voordat ie afleert dat gasstellen af en toe gevaarlijk zijn want ik krijg het niet aan zijn verstand gepeuterd dat ie daar niet welkom is..
sinds er eentje uit het rolgordijn is komen zeilen, weten ze dat ze daar hun klauwen niet in kunnen krijgen en ze weten ook dat ze met vechten op de hoogste plank van de klimconstructie zich goed moeten vasthouden.

k dacht dat ze met het wat ouder worden wat minder wild zouden worden maar het is op dit moment bar en boos. dat sjeest als een grijze wolk van voor naar achter en nog tig maal terug! zo na 20 minuten kun je weer een beetje normaal lopen zonder dat ze door je heen proberen te gaan.
het onderlinge vechten gaat ook vrij fel en dan is het ook kwestie van geen handen ertussen want veel scherpe tandjes..
ik heb een aantal grote ganzenveren verzameld en daar kan ik ze aardig mee afleiden, bovendien is het knagen op de schachten goed voor het door-komen van hun blijvend gebit. de kauwstaafjes, die ik hiervoor heb, worden vooral het hele huis doorgemept en eindigen dan ergens onder en onbereikbaar..
kittens in je huis is leuk en af en toe ook errg vermoeiend en aandoenlijk, soms griezelig en altijd boeiend..
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

Peet schreef:Oja. En als we weg gaan mogen ze in de achterkamer/keuken en bijkeuken. Haal gewoon de gordijnen er een tijd af. Voor de rest valt er niet zo bar veel te slopen. Spulletjes haal ik toch voorlopig weg, in de vensterbank enzo.

Vind het wel heel prettig dat iederen zo meedenkt met een nieuwkomer! :grin: :eclap:
ik zou er over nadenken om je huis volledig catproof te maken of ze laten wennen aan de spullen die je wilt laten staan. Wij hebben hier gordijnen vanaf het begin hangen: daar heeft nog nooit een kat in gehangen. Maar in de nieuwe die we sinds een paar maanden hebben op een andere plek: daar wordt dus mooi wel in geklauterd.
één vensterbank hebben wij altijd vrij gelaten, en daar laatst iets neergezet, lag dus iedere ochtend om.
andere vensterbank staat vol, daar gaan ze heel voorzichtig langs, nog nooit iets gevallen.

het is ook maar waar ze aan wennen. Eigenlijk hetzelfde verhaal met het bij je laten slapen.
en wat Adriana zegt is zo waar, onvoorstelbaar wat kittens ( katten) kunnen slopen. olielampjes zijn bij ons 2 x omgegaan, door allebei de katten 1 keer, en daarna nooit meer!

veel plezier en succes ermee.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Ik begrijp ook dat iedere kat anders is, logisch, juist leuk! Ik leef ook MET m'n dieren in huis. Maar wil altijd graag een beetje van tevoren nadenken over dingen. Bv of ze op de slaapkamer mogen. Praten we gewoon eerst samen over, zitten heel graag op één lijn Leon en ik. En dat lijkt me niet verkeerd.
Bepaalde dingen wil ik wel weg halen. Niet dat ze zo waardevol zijn, ik zie liever een kat in m'n vensterbank dan een prulletje hoor. :grin: Maar als het valt heb ik een put in het laminaat.
Ik heb ook vrij smalle vensterbanken, dus het zal voor de katers moeilijk worden om daar om de spullen heen te lopen. Kijk wel een keer voor andere spulletjes die gewoon kúnnen vallen.

Ze mogen als we thuis zijn wel in de voorkamer. (heb een oud huis met voor en achterkamer, met tussendeuren) Dit omdat er in de voorkamer een klein aquariumpje staat met 2 goudvissen. Lijkt me nu niet veilig als ze daar zijn als wij weg zijn.
Maar dan hebben ze nog genoeg ruimte hoor. Achterkamer, keuken, bijkeuken, evt badkamer (beneden) en de deur naar boven zou open mogen, zodat ze naar boven op bed kunnen. Allemaal geen probleem.
Maar om nu thuis te komen en 2 kater in een aquarium aan te treffen, het water op de vloer en de vissen in de kattenmagen lijkt me niet echt jofel :lol:

Ik zat vanmorgen te denken. Ik zit veel op hondenfora. Dan komen er nieuwkomers met vragen dat ik moet grinniken. En nu ben ik er zelf één hier!!!! En héél blij met alle antwoorden!
Een hond/pup in huis draai ik m'n hand niet voor om, weet ik wat ik kan verwachten. Maar kitten zijn echt nieuw voor me.
Maarre.... van ons mogen ze morgen komen!!! Zit te smachten naar wat gezelligheid in huis. (samen met m'n man ook gezellig hoor, haha, maar wat beesten om je heen is toch wel leuker hé)
De 3 honden zijn nu niet bepaald huishonden. Eén komt er wel eens een paar uur binnen, dan zouden de katten naar boven kunnen, maar langer dan dat gaat gewoon niet. Dus daar geniet ik dan buiten en op het trainingsveld wel van.
Katers mogen ook van het voorjaar wel naar buiten hier.
Eén kennel heeft kattenkennelpanelen, ideaal voor andere honden en kinderhandjes EN katten.
De andere kennels, de voorkant, gaan we nog vervangen voor kattenkennelpanelen, voor de veiligheid.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Kan je je honden niet laten wennen aan de katten?

Als ze zo opgeleid zijn, kan je ze heel gemakkelijk duidelijk maken dat ze de katten gerust moeten laten. Voor hetzelfde geld liggen ze straks samen te slapen en zijn het de beste vriendjes.
Er zijn voorbeelden genoeg van honden die kittens 'adopteren'. Misschien zijn jullie trainingshonden inderdaad niet zo rustig en niet dat soort honden, maar je kan het toch proberen? Ze hebben toch ook graag gezelschap?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Eeeeh, ervaring leert dat die ene mechel van 11 ze het liefst een kopje kleiner maakt. Die is geleerd door Leon dat ze ze moet negeren! En dat is goed tot haar doorgedrongen. Dus die illusie dat het met haar zou gaan heb ik niet. Zij kan alleen met een paar mensen, andere honden en vreemde mensen moet ze ook niet. Echt een einzelganger én een heel pittig ding als het haar niet zint.
De andere 2 zou inderdaad nog kunnen hoor. Zéker de jongste teef, die wordt bijna één. Ik zie haar nog wel met de kittens omgaan, dat zou nog best eens goed kunnen komen. Haar wil ik ook bij de kittens laten, aan de lijn natuurlijk. Rustig kijken hoe zij erop reageert.

En de reu van bijna 3 komt absoluut NIET in huis. Denk dat die meer verbouwt als 100 kittens in huis. Dat is absoluut géén huishond. Hij is lief hoor, schat van een hond voor ons. Maar in huis... neuh.... doe maar niet.
Ik ben er wél achter dat werkhonden, uit échte werklijnen, hele andere honden zijn dan gezellige bankhangers! Ook lief hoor, maar met heel veel (werk)drift. En ga je met die drift aan de slag veranderen ze zie ik wel.
Maar zoals ik schreef... die jongste teef heb ik nog wel een beetje hoop op dat het wel gaat klikken met de kittens, ze is nog erg jong dus nog goed te sturen.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ikzelf heb geen ervaring, maar je mag ze naar het schijnt niet toelaten achter de kat aan te gaan of ertegen te blaffen. Snuffelen mag, maar je kittens zullen eerst wel blazen en weglopen.

Misschien kan je inderdaad beter wachten. Ik dacht dat je het pas met een kat van 6 maanden mag doen omdat ze zich ervoor niet zouden verdedingen...
Ik weet er het fijne niet van, maar ik weet wel dat je eerst je hond perfect moet trainen voor je hem aan een kat kan laten wennen als hij het niet van kleinsaf gewend is. En dan zitten jullie wel goed natuurlijk ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Als je katten en honden samenbrengt, moet je inderdaad de hond leren wat hij wel en niet mag. De kat doet het, als hij niet belaagt wordt, vanzelf wel goed. Als je het met je jongste teef wilt proberen, zou ik daar vanaf het begin al mee starten. Dan staat het kitten er nog veel meer voor open. Een kat van een half jaar ziet veel meer gevaar en wordt door een mechelaar net zo makkelijk doodgebeten. Veel mensen denken dat de kat zich wel redt, maar dat is helaas zeker niet altijd het geval.
Alles wat bij je hond wijst op prooigedrag (blaffen, piepen, verstijven, er op af willen etc.) onmiddelijk in de kiem smoren, maar dat is jullie wel toevertrouwd ;-) .
Die kattenkennelpanelen zijn wel zo dat je er doorheen kan kijken? En ze kunnen er niet onderdoor?

Leuk hoor, echte hondenmensen die aan de katten gaan :edance: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Die oude teef hebben wij pas vanaf een jaar of 8. Daarvoor....... onbekend. Geloof ook niet dat ik alles wil weten wat er met haar gebeurt is!
De reu hebben we sinds een paar maanden.
Alleen het jongste teefje hebben we vanaf 8 weken, dus daar weet ik precies wat ermee gebeurt is, is ook nog veel makkelijker te sturen.

Die oude zou je verrot moeten slaan wil je die bij de katten kunnen laten... en dat hoeft natuurlijk ook niet. Vandaar ook kattenkennelpanelen. Veiligheid voor alles!
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

He Peet. Bij ons heeft er nooit een kat in de gordijnen gehangen!
Wel moet je inderdaad zorgen voor genoeg speelgoed. En dat kun je vaak zelf maken! Verder een krabpaal, dat helpt dat ze nergens anders krabben. Voor het slapen lekker spelen en laat eten helpt inderdaad om ze meer door te laten slapen. Als ze in bed slapen, pas op dat je ze niet plet, ze zijn nog klein!
Itt honden, werkt straffen bij katten vaak niet. Een kat is eigen baas, itt bij honden.
Enige wat je kunt doen ter opvoeding is een plantespuit.
Je zult wel ERG op moeten gaan letten met wassen ed, katten zitten graag in warme plekjes!
Bij ons sliepen de nieuwelingen gelijk, óf 2e nacht gewoon op bed. Geen problemen.
Let op met gevaarlijk speelgoed (bolletjes wol, elastiek, etc) en let erop dat ze het kattegrit niet eten.
1 vd beste gritmerken is Biocat. Mn ma gebruikt dat AH spul.
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Ik heb nu grit van de Lidl, kijken hoe dat bevalt. Dat van de AH hoor ik ook goede berichten over.
En ik hoop dat ze hier dan ook maar niet in de gordijnen gaan hangen. En ja.... een hond is anders, zal ook best even wennen zijn hoor, maar dat komt best goed denk ik zomaar. ;-)
Er staat al een krabpaal in huis, een kleine paal. Een soort trapeze.
Wat muisjes hier en daar.

En ik verzin vást nog wel wat meer! Wc rollen etc etc.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Oh, hier ook geen gordijnhangers hoor.
Ja, Teun speelt graag verstoppertje met het gordijn, door er onderdoor de andere katten de stuipen op hun lijf te jagen. En ja, dan blijft er wel eens een nageltje hangen...

Zelf te maken speelgoed?
Inderdaad de lege toilet rollen, maar ook propjes silverpapier vind m'n kleine meid erg leuk.
Met de handen spelen, of dat kan, is van je kat afhankelijk.
Sara hier vergist zich soms, maar als ze mijn reactie merkt (tikkie wegtrekken van de schrik, maar geen woord van mij) dan stopt ze al direct.
Met Moos kon ik ook altijd met m'n handen spelen, maar m'n andere katten die mochten dat ook echt niet hoor. Dus tja, het is kat afhankelijk. Maar ik denk zomaar, omdat je roodgekleurden krijgt, dat jouw katjes beter niet met de handen kunnen spelen. Roodjes zijn gewoon ietsie kattiger ;)
Tja, straffen. Volgens mij heb je het topic van Rob al gelezen (de tik voor de billen ;) ), straffen kan op vele manier, maar totaaaaaaaaaaaal anders dan bij honden.
Maar dat weet je natuurlijk.
Het blijft bij katten bij waarschuwingen, want ze weten dondersgoed wat wel en niet mag.
Wanneer een kat reageert op een nee, of wanneer je zijn naam een beetje bozig uitspreekt en daarom wegloopt of stopt, dan is dat straf genoeg. Plantenspuit kan helpen, maar er zijn katten die daar niet op reageren. Wat bij mijn Moos goed helpt is wanneer ik hem kan aankijken, dan leest hij mijn nee. (hij kijkt me aan wanneer ik zijn naam zeg, ook als hij iets doet wat niet mag). Sara reageert wanneer ik heel laag haar naam noem. En Teun doet nooit wat verkeerd, dus :lol:
MAAR het kan ook zomaar zijn dat jouw donderstraaltjes nergens op reageren. Dan kun je ze oppakken en heel overtuigend nee zeggen en neerzetten op de grond. Of afleiden met een speeltje. Achteraf straffen heeft geen zin, want ze vergeten snel. En dat werkt dan weer beangstigend voor ze, waardoor ze bang kunnen worden van je.

Oh, sorry.
Lange reactie :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Klinkt toch gevaarlijk in mijn oren, als straks iemand een foutje maakt en de katten ergens komen waar de mechelaars zijn, dan kun je een begrafenisje regelen.
Voelt niet "prettig" in mijn oren, die contructie.

Hier 8 katten en de nodige slopers. Katproof maken van het huis is bv voor Rik niet genoeg, die
weet ook de lamellen te slopen.
Een gordijn zou hier feest betekenen, de flarden zouden er in mum van tijd bijhangen.

En als aanvulling wil ik je het advies geven een groter aquarium te kopen met kap. Zo kunnen je katten altijd veilig in beide kamers en hebben de vissen de ruimte.
Ik heb hier een 300 literbak staan, daar liggen de katten heerlijk op met zijn allen.
Er heeft er een keer een kat in gezwommen, Teun, uiteraard hoe kan het ook anders.
Die helpt altijd als ik met het aquarium bezig ben en heeft schijt aan nat worden, dus die plonste er expres in. Hij zit buiten ook rustig in de plenzende regen in de ren.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Klinkt toch gevaarlijk in mijn oren, als straks iemand een foutje maakt en de katten ergens komen waar de mechelaars zijn, dan kun je een begrafenisje regelen.
Dan zou alleen Leon of ik dat moeten doen. Verder is er niemand hier in huis. Ja, visite af en toe, maar die blijven uit de buurt van de honden hoor. Honden zitten in de kennel, worden in de schuur aangelijnd en mee naar buiten genomen. Kinderen hebben we niet, willen we ook niet. Wij zijn gewend om op te letten met de honden, dus dat gaat vast met de katten ook wel lukken hoor. Waar ze nu zitten hebben die mensen ook 2 honden in buitenkennels. Dus ze leren nú al van moederpoes dat ze daar niet moeten komen.
Er lopen hier ook vaak genoeg katten in de tuin, en blijven altijd uit de buurt van de kennels hoor. Honden lopen ook zeldzaam los in de tuin.

Ik zie niet in waarom het niet zou gaan. Het is altijd opletten, maar dat is het met honden onderling ook.

Het aquarium heeft een kap hoor, maar ik zou dat niet echt vertrouwen. Hij is groot zat voor 2 sluierstaartjes.
pearlsofpassion schreef:Ja, ikzelf heb geen ervaring, maar je mag ze naar het schijnt niet toelaten achter de kat aan te gaan of ertegen te blaffen. Snuffelen mag, maar je kittens zullen eerst wel blazen en weglopen.

Misschien kan je inderdaad beter wachten. Ik dacht dat je het pas met een kat van 6 maanden mag doen omdat ze zich ervoor niet zouden verdedingen...
Ik weet er het fijne niet van, maar ik weet wel dat je eerst je hond perfect moet trainen voor je hem aan een kat kan laten wennen als hij het niet van kleinsaf gewend is. En dan zitten jullie wel goed natuurlijk ;-)
Ik denk inderdaad dat dat helemaal gaat goedkomen. De oudste hond is ook niet meer zo heel fit.... ze is écht oud aan het worden. Verwacht eigenlijk niet meer dat zij járen bij ons is. Maar ik kan het mis hebben. En zo hard loopt ze ook niet eens meer, het oude besje.

Die kattenkenneldelen hebben dik, stevig gaas van 5x5 cm. Dus de honden kunnen er gewoon doorheen kijken. Voor de honden maakt het dus absoluut niet uit. De kennel die die delen al heeft kan bijna nog geen muis onderdoor denk ik, bij wijze van spreke dan hé. Dus dat gaat bij de andere kennels ook zo worden.
Zijn we al langer van plan.

Ik zie het probleem niet zo. We weten heel goed wat er in die kennels zit hoor. Heb tot nu toe altijd honden gehad met een gebruiksaanwijzing. En als je die leest.... dan kom je al eind.
De honden zijn ook gewoon te leren dat ze normaal moeten doen.
Er wordt niet geaccepteerd dat ze raar doen naar katten!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Op mijn aquarium kan rustig 24 kg kat liggen , geen probleen. Als je katten neemt zou ik toch voor een andere bak gaan. Is toch veel relaxter als is in beide kamers gewoon altijd kunnen.......
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Ik vind deze bak eigenlijk heel goed, hij bevalt me prima. Vind het niet echt probleem om die kamer dicht te doen als we weg gaan.
Plaats reactie