Vraagje voor de nacht

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Vraagje voor de nacht

Bericht door Peet »

Over een paar weken krijgen we 2 kittens.
Ik heb alleen al één vraag... voor de nacht.
Ze mogen op de slaapkamer van ons, door het hele huis, geen probleem. (honden lagen ook altijd boven, één op bed als man werken was)
Maar slaap je dan zelf wel met 2 kittens. Kun je ze leren om rustig te gaan slapen, zéker als ze zo jong zijn. Heb al wel begrepen dat goed moe maken voor de nacht ook wel kan helpen.

En als we we gaan zit ik nog even te verzinnen hoe en wat.
In de douche? Overkamertje? In de bench? We hebben de grootste maat bench, 1,24, maar is dat niet té klein voor hun 2-tjes? Dan natuurlijk wel een kattenbakje erin en water.


Zoals ik scheef, vind het geen probleem als ze op bed komen, gezellig juist. Maar een beetje slapen vind ik toch ook wel prettig. Een aantal gebroken nachten is natuurlijk ook niet zo'n probleem hoor.
Zou ze ook s'nachts in de badkamer, overkamer of bench kunnen doen en later op onze slaapkamer.

Wat is wijsheid???
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door Cari »

Met 2 jonge kittens op de slaapkamer gaat er vaak wel iets van je nachtrust af, hoewel dat niet altijd zo is. Ik heb er met Yimper (die kwam met 6 weken) nooit last van gehad, maar dat schijnt vrij uniek te zijn ;-) .
Als ze samen zijn en ze houden je wakker, zie ik er geen probleem in om ze (in ieder geval voorlopig) uit de slaapkamer te houden. Maar opsluiten... why :shock: ?
Waarom laat je ze niet 's nachts gewoon overal, of in een kamer waar ze niet al teveel schade kunnen aanrichten? Een badkamer vind ik persoonlijk een zeer deprimerende en ook te kleine kamer.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door Peet »

Zo klein is onze badkamer niet hoor. 3,5 bij 2,5 mét raam. Waarom opsluiten... omdat ze anders waarschijnlijk in de gordijnen hangen.
En dat opsluiten zou ook een slaapkamer kunnen zijn, of de achterkamer met keuken en bijkeuken bv. Zou natuurlijk ook gewoon in de achterkamer de gordijnen eraf kunnen halen. Zit nog een rolgordijn achter. Dat lijkt me eigenlijk de beste optie dan!
Kunnen die ook eens uitgestoomd worden, haha.
En dan misschien als ze iets uitgespeeld zijn pas op de slaapkamer laten? Vind het wel gezellig zo s'nachts bij me.

Het is voor mij gewoon allemaal nieuw, ben alleen die andere viervoeters gewend. Maar wil leren hoor, wil weten hoe ik het het beste kan doen met deze 2 rooie duiveltjes :grin:

En een klein beetje minder nachtrust zou ik ook nog wel trekken hoor. Mannetje is toch meestal aan het werk s'nachts, die heeft er niet eens last van dan, haha.
Laatst gewijzigd door Peet op 28 okt 2010 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door Adriana »

wij zitten er midden in met twee kleuters van 5 maanden nu. wegsluiten was geen succes want hoop gepiep en kabaal. het gekke is dat ze s nachts en overdags overal mogen komen en dat is geen enkel probleem, een afgesloten deur waar ze voorheen wel mochten komen vormt nu het grote probleem. (er hangt wasgoed in de logeerkamer en ik wil even niet dat ze als een aap overal inklimmen dus dagje deur dicht gedaan, maar ze hebben me ernstig laten weten dat dit niet op prijs gesteld werd..)
s nachts slapen ze gewoon in de woonkamer of op het voeteneind.

ik heb bij Zpls een pluchen dek (voor hondjes) gekocht en het is makkelijk, ze liggen daarop, waar ik dat plaid ook maar neerleg. dus kan ik ze makkelijk sturen! tegenwoordig ligt het over de zijkant van het bed en ze liggen dus allemaal daar keurig naast elkaar. muv de broertjes, die liggen ook nog half over elkaar.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/slaap ... tbed/23637
http://www.zooplus.nl/shop/honden/slaap ... tbed/23637
we hebben de Mucki thermodeken Arktis en het enige probleem is dat onze katten dezelfde kleur hebben... Afbeelding
hihi, maar het werkt perfect!
op deze foto liggen ze allemaal in een mangelbak op een fleece, je ziet een klein grijs stukje van de deken links voor, ik heb er inmiddels twee, die andere ligt op dit moment in de slaapkamer.
Laatst gewijzigd door Adriana op 28 okt 2010 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door Peet »

Dat soort dekens heb ik nog wel van de honden. Schapenvachtjes, dingen gaan al járen mee.
Wel handig dat je ze erop kan sturen, appart!

Ik begrijp wel dat als ik ze beneden wil houden ik dat overdag dan ook moet doen. Dan weten ze nog niet wat boven is. Later zouden ze dat dan wel mogen. (we hebben een deur voor de trap, dus dat is wel weer handig)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door MarjanR »

Ik had ook een kat die zich liet sturen.
Hij mocht op bed, maar wel aan m'n voeteneinde waar ik een speciale "joop-doek" had liggen.
En dan probeerde hij wel eens, maar dan zei ik "Joop op je doek" en dat ging ie dan maar.
Euh, dat is me nooit meer gelukt. Zeker niet met de kleintjes.
:lol:

Ik zou het proberen, maar of het je gaat lukken?
Ik heb altijd de slaapkamer deur dicht omdat ik nogal gehecht ben aan m'n nachtrust.
Sinds 2 maanden ligt m'n oude kat wel op bed, maar die slaapt de hele nacht door (normaal gesproken dan).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door Peet »

Om te beginnen bedankt voor jullie snelle antwoorden!
Ik kan er echt wel wat mee. Moet even zoeken wat voor ons handig is. Waarschijnlijk eerst even niet boven komen.... of we dat volhouden, haha... weet ik nog niet. Maar dan weten ze nog niets van boven. Kan het later altijd als ze wat rustiger worden.
Nooit geweten dat sommigen echt naar een plekje te sturen waren, vind dat leuk voor een kat. Uitzonderingen denk ik wel.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het persoonlijk net omgekeerd doen.

Mijn ervaring is dat als je en kitten heel jong al op je bed laat slapen, ze rustig met je mee slapen. Ze aanvaarden dat dan als 'slaaptijd'. Ze staan misschien wel eens op om op de bak te gaan, of iets te drinken of zo, maar komen dan weer rustig tegen je aan liggen. Het ergste dat je dan hebt is dat je wakker wordt als er eentje een kopje geeft, of in je oor komt ronken. Maar daar slaap je snel terug door.
Pas als je ze eerst ergens anders laat, waar ze kunnen doen wat ze willen en gewoon worden om 's nachts te ravotten, is hun ritme daarop ingesteld en gaan ze ook op je slaapkamer op dat tijdstip de wervelwind spelen en komt er dus van slapen niets in huis.
Ik denk dat je beter direct de beslissing neemt of je het op de slaapkamer wil proberen of niet. Als het niet lukt, kan je het dan nog terug afschaffen (niet na 2 maand natuurlijk, maar wel de eerste weken). Ze zullen dan wel even van hun neus maken de eerste nachten, maar als elkaar hebben zullen ze zich er ook wel bij neerleggen, zolang je er niet op reageert. Ravotten kunnen ze tenslotte evengoed beneden als op je slaapkamer.
Bij ons is de trap favoriet :roll: Ik snap niet dat dat geen pijn doet... maar ze moeten het zelf maar weten he.

Ze mogen bij ons ook niet meer op de kamer, omdat het de eerste uren dus niet te doen is. Daarna gaan ze meestal toch wel rustig liggen.
Cuzco sliep de eerste weken wel bij ons (was nog te klein om alleen te blijven) en toen was er geen probleem. Ik had alleen de hele tijd schrik dat ik me per ongeluk op hem zou draaien, maar eigenlijk voel je dat toch wel hoor. Je kan ook met je buik naar hem toe gaan liggen en dan kan je er al moeilijk bovenop draaien... En ik ben wel een wroeter in bed, en toch nog nooit op een kat gaan liggen ;-)

Ik weet ook niet goed wanneer je verwacht dat ze rustiger gaan worden?
Een kitten is juist het rustigst als ze pas bij je zijn en alles nog onderzoeken. Dan kan je ze een ritme aanleren zonder veel moeite, omdat het bij het nieuwe hoort.
Als ze gewend zijn, gaan ze wat meer spelen. Maar dat stopt niet op een paar maanden of zo hoor. Integendeel! Dus ik denk dat als je wil gaan wachten tot ze rustiger worden, je op een paar jaar mag rekenen, en dan nog hangt het af van kat tot kat...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 28 okt 2010 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door Peet »

Ja, daar zit ook wel weer logica in. Dan is het voor hun wél gelijk normaal dat er s'nachts geslapen wordt.
Pfff, moeilijk. Ben er nog niet helemaal uit.
Heb gelukkig nog een paar weken om erover na te denken!

bedankt voor het meedenken!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door loek »

Ik denk dat het ook belangrijk is, wat jij graag wil. Wil jij het allerliefste dat je katten 's nachts bij je slapen. Dan zou ik daar meteen mee beginnen. Heb je die behoefte niet echt, of zie je zelfs (veel) nadelen daaraan, doe het dan niet.
Waar je mee begint daar zullen ze aan wennen.

Ik heb er zelf voor gekozen om mijn katten niet op mijn slaapkamer te laten 's nachts. Ik ben al een vrij onrustige slaper, en slaap is erg belangrijk voor mij. Dus ik wilde het risico niet lopen dat ik weken verder was en dan ontdekte dat mijn katten me constant uit mijn slaap hielden om ze vervolgens dan weer te laten wennen aan het feit dat ze niet meer op mijn slaapkamer mochten komen. (wat weer een aantal weken zo niet maanden niet slapen zou betekenen waarschijnlijk. Door het krabben en miauwen aan de deur)
Nu zijn ze het gewoon zo gewend en ik zie er geen probleem in. Ze hebben verder het hele huis 's nachts. Dat ging vanaf het begin trouwens heel goed. Dat beeld van constant in gordijnen hangen valt wel mee hoor. Hoewel dat natuurlijk ook afhankelijk is van je kat.
Mijn katten, mn mijn kater is toch wel behoorlijk actief. En inderdaad hing hij ook wel regelmatig in de gordijnen. (en nu nog soms). Maar heb niet het idee dat dit 's nachts nou erger was. (alhoewel ik dat natuurlijk nooit zeker weet haha...laat ik het zo zeggen de gordijnen hangen nog wel ;-)
Over het algemeen gaan ze toch het grootste gedeelte van de nacht slapen. Volgens worden ze rond 5 uur ongeveer actief. Maar dan halen ze niet meer of minder kattenkwaad uit dan normaal.
Ik betrap mijn kater er zelfs de laatste tijd op dat hij meer 'stoute' dingen doet waar ik bij ben dan dat hij doet als ik er niet bij ben. (ook interessant trouwens ;-))

Als er bezoek is die blijft slapen , dan mogen ze wel op mijn slaapkamer. Om mijn bezoek te 'ontlasten' die slapen dan namelijk in de woonkamer. Dat weten ze inmiddels precies, vinden dat geweldig! En ik vind het ook erg knus moet ik toegeven. Maar ik slaap dus inderdaad dan voor geen meter (wat voor een nachtje niet erg is natuurlijk)
Ook mogen ze overdag wel op mijn slaapkamer. (in het begin niet...heb ik op een gegeven moment ingevoerd)

In het begin waren ze het daar trouwens niet mee eens hoor. Diesel had al snel door hoe de klink werkte, die kroop gewoon bij me in bed 's nachts...... als ik daar niet wakker van zou zijn geworden. Vervolgens baricade voor de deur en toen was het klink springen en miauwen en krabbelen aan de deur. Dat is over gegaan naar rust tot een uur of 5.00 dan was het standaard een paar minuten proberen en dan weer rust. En nu laten ze al tijden niets meer van zich horen.
(maar moet je indenken wat ze hadden gedaan als ze in eerste instantie wel op mijn slaapkamer hadden gemogen. Dat had ik er nooit meer uit gekregen)

Tot zover...mijn ervaring...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door JLC »

In het begin heb ik Jaap en Lizzie buiten de slaapkamer gehouden, maar toen sliepen ze voor onze slaapkamerdeur. Ze krabten toen vaak aan de deur. Inmiddels mogen ze wel op de slaapkamer. Jaap en Lizzie weten wanneer wij naar bed gaan en ze komen vaak uit zichzelf al mee naar boven.
Alleen Lizzie wil nog wel eens gaan tenen jagen bij mijn man. Ze weet dat hij er elke dag vroeg uitmoet en helpt hem met wakker worden. ;-)
Ik zou gewoon uitproberen wat voor jouw situatie het beste werkt. Tja, het kan zijn dat je kittens je nachts wakker maken. En dan maakt het volgens mij niet uit of ze of niet op je slaapkamer komen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door Peet »

Ik wil ze eigenlijk dolgraag op m'n slaapkamer. Ben ook al jaren gewend om een maatje bij me te hebben s'nachts. M'n man heeft heel veel nachtdiensten en dan vind ik het gewoon gezellig.
Een paar nachten wakker is natuurlijk niet erg. Als ze er op een gegeven moment maar aan wennen dat er s'nachts geslapen wordt.
Ik ga dit topic nog eens op m'n gemak doorlezen.
Bedankt!
Ik weet ook niet goed wanneer je verwacht dat ze rustiger gaan worden?
Een kitten is juist het rustigst als ze pas bij je zijn en alles nog onderzoeken. Dan kan je ze een ritme aanleren zonder veel moeite, omdat het bij het nieuwe hoort.
Als ze gewend zijn, gaan ze wat meer spelen. Maar dat stopt niet op een paar maanden of zo hoor. Integendeel! Dus ik denk dat als je wil gaan wachten tot ze rustiger worden, je op een paar jaar mag rekenen, en dan nog hangt het af van kat tot kat...
Hier nog vergeten op te reageren.
Ik denk ook absoluut aan een periode van minimaal een jaar hoor, absoluut niet in weken. Daar zijn het kittens voor, laat ze eerst maar lekker jong zijn.
En ja, dat ze het beste leren als alles nog nieuw is, is ook wel logisch.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door loek »

Ik zou het gewoon doen dan hoor, op je slaapkamer laten.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door Spookysil »

Niet 2 kittens kosten een stukje nachtrust, ééntje ook :lol: mijn eerste nacht met Charlie heb ik geen oog dichtgedaan, wat wel mijn eigen schuld was hoor, hij sliep heerlijk bij me, ik was bang op hem te liggen. Dus ja, de eerste nachten zijn de ergste, en ze zullen je waarschijnlijk wel eens een aantal keren wakker maken maar: Het is heerlijk als ze bij je liggen. Ik heb gemerkt dat het mijn band met Charlie ook verbeterd heeft ;)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Vraagje voor de nacht

Bericht door Peet »

Ik vond het met Spike, m'n rottweiler ook altijd zo gezellig op bed als Leon werken moest. Toch een maatje bij je. :edance:

We hebben allebei zoiets, 'we gaan het gewoon doen!' Lekker de kittens op de slaapkamer. Een paar nachten minder slaap trekken we wel hoor. En als het écht niet gaat verzinnen we wel wat anders.
Kattenbak op de kamer, bakje water erbij.

Oja. En als we weg gaan mogen ze in de achterkamer/keuken en bijkeuken. Haal gewoon de gordijnen er een tijd af. Voor de rest valt er niet zo bar veel te slopen. Spulletjes haal ik toch voorlopig weg, in de vensterbank enzo.

Vind het wel heel prettig dat iederen zo meedenkt met een nieuwkomer!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie