Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

wat bedoel je precies met 'door elkaar gooien', bedoel je prakken en mengen?
nee, dat zou ik niet doen, de meeste katten houden er ook niet van als hun brokjes door elkaar worden aangeboden, graag apart houden.
als je bedoelt dan weer het ene en een volgende keer het andere voer dan is dat prima. afwisseling zorgt er voor dat de kans dat ze heel erg kieskeurig worden wat afneemt.
let er wel op dat (uit mijn hoofd) het eiwitgehalte van het AH natvoer rond 8,5 en dat van purina rond 14% ligt.
als ze op de kattenbak gaan stinken dan kan dit door het veel hogere eiwitgehalte komen, wat ze dan niet zo goed verteren.
dan zou ik toch weer terug gaan naar AH of vergelijkbaar met rond 8/10% eiwit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Xtrada
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 okt 2010 14:15

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Xtrada »

Ja ik bedoelde de brokken mengen. Maar dat is dus niet zo'n goed idee. Maar bedankt voor je info over de eiwitten ook. We hebben sowieso 1 kat die stinkt altijd, maar die wil geen andere brokken. Ik bedoelde overigens wel brokken he.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

je bedoelt geen pate, geen brokken in saus of gelei maar je bedoelt droog voer, harde brokken dus.
nee, absoluut niet doen!
zou toch het eiwitgehalte van de brokken van de kat die altijd stinkt nalopen en fors lager in de eiwitten gaan zitten (25 tot max 30%).
en als granen het eerste ingredient in de opsomming is, dan zou ik acuut overstappen naar een premium merk. blaasgruis en andere gezondheidsproblemen liggen dan op de loer en een bezoek aan de dierenarts kost tegenwoorden net zo veel als ongeveer anderhalf/twee 2 kg-zakken premium voer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Medusa »

Ik meng verschillende merken door elkaar namelijk Orijen vis, Acana Prairie en Sanabelle Dental. Bij het mengen is het belangrijk dat je gelijkwaardige voedingen mengt anders kan je het resultaat moeilijk evalueren en ... natuurlijk mag je kat niet allergisch zijn aan een bepaalde voedingsstof anders kan je echt gaan uitpluizen aan dewelke.

Oh, en voor de mensen die hier vragen bij zouden hebben, het is mij bevestigd door 2 voedingsdeskundigen voor katten en door een da dat die 3 merken zonder problemen kunnen gemengd worden
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Roos en Minousch »

Ja hoor kan prima, ik zou trouwens wel eens een keer een premium voer gaan aanschaffen, dat is beter voor de katten, en uiteindelijk heb je er minder van nodig omdat er meer voedingstoffen in zitten, dus is het goedkoper.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Xtrada
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 okt 2010 14:15

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Xtrada »

Ja nou weet je wat het is. Ik woon nog thuis, en mijn moeder haalt altijd de kattenbrokken. Die vind het dus ook zwaar onzin dat ik duurdere heb gehaald, maar ik wil dat toch eens proberen. Wil trouwens sowieso eerdaags een grote zak kopen, a 10 kilo ofzo, maar die is gigantisch snel op met 4 katten denk ik.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

t is maar wat de kat wil en de meeste katten eten het liefst 1 soort apart.
wat je wel kunt doen is verschillende brokken gelijktijdig in aparte bakjes aanbieden.
en als je meer katten hebt dan zul je zien dat ze voorkeur hebben, de ene kat zal meer uit het ene en de andere kat meer van een andere soort eten..
de stofwisseling van ieder dier functioneert anders en meestal weten ze zelf wel wat het beste valt..
en wat valt er te evalueren?
inderdaad bij allergie kun je het met deze methode schudden!

wat bedoel me met gelijkwaardige voedingen precies?
moet een beetje lachen om die laatste zin, so what?? en hoezo danwel?
zo lang je de artikelen en links er niet bij zet en niet beter documenteert (namen en onderbouwde teksten) zegt mij dat helemaal niks..
bestaan die trouwens.. voedingsdeskundigen voor katten? en de meeste dierenartsen weten errrg weinig over voeding hoor!

als je een kat hebt die brokken door elkaar wil eten, ach prima maar mijn ervaring is anders.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Kan je je zakken eten niet via Zooplus bestellen? Dan krijg je heel wat korting en heb je ook geen last dat je moeder anders voer moet kopen want ze brengen het gewoon aan huis...
Let wel op met de eerste keer een grote hoeveelheid te kopen, je kan beter eerste eens testen.
Ik heb ook die fout gemaakt en blijkt 1 van de drie allergisch te zijn. Dus die moest terug op de oude brokken...
Hier dacht ik met 10 kg en 3 katten er twee maand mee te doen, maar het blijkt langer te zijn, in rekening gebracht dat ik het maar aan 2 van de 3 geef he. Ze eten er echt minder van. Op de mindere merken staat een aanbevolen gewicht maar je moet bijna altijd meer geven. Nu bij Sanabelle moet ik dus minder geven dan aangegeven... Je spaart dus echt per kilo wel wat uit, en bovendien bespaar je ook op grit omdat er minder uitwerpselen zijn. ;-)

Echt verschillende smaken zou ik ook niet gaan mengen. Afwisselen kan wel leuk zijn, maar als je grote hoeveelheden koopt moet je zien dat je ze niet te lang hebt staan he. Ik zou zeker geen meerdere grote zakken open hebben staan. Dan liever een paar maanden hetzelfde en dan weer iets anders dan voer waar geen smaak meer in zit of dat niet meer krokant is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Xtrada
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 okt 2010 14:15

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Xtrada »

ja inderdaad, daar dacht ik dus ook aan. Maar dan moet ik eerst een kleine verpakking bestellen. Maar dat is zeker een optie. Ik heb in totaal nu 6 kilo, zal eens kijken hoelang ze er mee doen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Als je een kleine zak besteld bij Zooplus moet je mss wel transportkosten betalen (tot 20 euro denk ik...). Je zou ook 2 verschillende merken kunnen proberen en zien wat ze het liefst hebben. Dan moet je natuurlijk ook wel rekening houden met de smaak, want daar zitten ook voorkeuren aan he ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Medusa »

Adriana schreef: en wat valt er te evalueren? Of de voeding positief resultaat geeft op vertering, gezondheid, stoelgang enz? Als je merken met granen en zonder granen mengt zal je nooit hetzelfde resultaa krijgen als mengen van merken zonder granen, daar let ik dus op - hoogwaardige voeding met hoog proteinegehalte en zonder granen, smaakstoffen enz. Gelijkwaardige voeding dus. Vroeger mengde ik RC Dental met Orijen en Acana en zag weinig resultaat - dit is even rechtgezet in overleg met 2 personen hieronder en nu zie ik veel beter resultaat in stoelgang en pels bij mijn katten

inderdaad bij allergie kun je het met deze methode schudden! Gelukkig hebben de mijnen daar voorlopig geen last van en is het hypoallergene voeding

wat bedoel me met gelijkwaardige voedingen precies? Zie hierboven

moet een beetje lachen om die laatste zin, so what?? en hoezo danwel?

zo lang je de artikelen en links er niet bij zet en niet beter documenteert (namen en onderbouwde teksten) zegt mij dat helemaal niks..
bestaan die trouwens.. voedingsdeskundigen voor katten? en de meeste dierenartsen weten erg weinig over voeding hoor! Heb het zeker niet over dierenartsen want die kennen enkel Hills en RC omdat ze van die mensen opleiding krijgen en van die vertegenwoordigers over de vloer krijgen. Ik ken 1 da bij ons in de buurt die echt onderzoek laat doen van de inhoud van diverse voedingen en verder gaat dan Hills en RC (ook rauwvoeding, andere brokken enz) en daar ga ik dikwijls een praatje mee doen voor ik voeding bestel (verkoopt trouwens zelf geen voeding wat ook meer kans op objectiviteit biedt m.i.). Verder is er Machteld van Nederkassel van eohippus.be - bel eens met die dame. Ongeloofelijk wat een onderzoek zij al gedaan heeft naar voeding voor katten honden. En als die da die zichzelf voedingsdeskundige noemt en Machteld beiden zeggen dat die voedingen evenwaardig zijn en zonder problemen mogen gemengd worden, dan vertrouw ik daar 100% op. Kijk eens op de site van eohippus.be - zeer interessant.

als je een kat hebt die brokken door elkaar wil eten, ach prima maar mijn ervaring is anders.
Vormt absoluut geen probleem, integendeel, overschakelen op nieuw merk door nieuw merk er geleidelijk bij te vermengen verloopt vlekkeloos.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

aja, overschakelen doe ik ook zo, maar enkel als de samenstelling grondig verschilt. Anders zie ik er de noodzaak niet van in. Het is gewoon om dat hun spijsverteringstelsel eraan moet wennen. Je kan echter ook een beetje van het ene en wat van het andere achter elkaar geven he. Iets meer werk, maar heeft hetzelfde resultaat als ze er niet van houden om gemengde brokken te eten.
Ik zou het zeker niet systematisch doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

Medusa schreef:--
k heb even moeten kijken hoe je mail in elkaar zat maar je hebt in dezelfde kleur tussen een andere tekst door getypt.

we zijn het eens over granen in voeding en hoge koolhydraatgehaltes. echter zonder koolhydraten kunnen katten ook niet hoor! en het is ook nog zo dat de stofwisseling van iedere kat anders werkt, zo ook de diverse organen en de ene kat kan bv veel meer vet aan dan de andere..

tuurlijk moet je het eindprodukt in de kattenbak in de gaten houden: niet stinkende normaal zachte ontlasting en voldoende plassen.

we zijn het denk ik wat minder eens over hoge eiwitgehaltes en je vermeldt niet welke soort eiwitten en welke percentages.
mijn ervaring is langzamerhand dat je het eiwitgehalte van muis aan moet houden en dat is niet zo hoog......
die giga hoge eiwitgehaltes zijn op den duur een veel te grote belasting voor de nieren en nergens voor nodig! en dan zijn er ook nog goed verteerbare eiwitten en andere, minder goed verteerbare. hoor ik je ook nog niet over..

en het waren twee kattenvoedingsdeskundologen en één dierenarts en in je laatste bericht is er nog maar eentje overgebleven.... ben ik de tel nu kwijt?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana,
ik heb nog een vraagje, als ik mag?

Heb ik het goed als ik zeg:
Er mogen zeker niet te veel koolhydraten in een voeding zitten.
Best zit er ook niet te veel vet in, tot 20% klopt dat?
Daarnaast ook de eiwitten in het oog houden. Tot hoeveel mag dat dan gaan?

Maar dan is mijn vraag: wat mag er dan wel in zitten? Ik veronderstel dat je deze percentages toch op droge stof bekijkt?
Ik wil gewoon eens wat natvoeren gaan vergelijken en dan wil ik graag weten waar ik echt op moet letten, maar ik geraak er dus niet aan uit...
Dat granen niet eerst mogen staan, dat weet ik al, das duidelijk :-P , maar dan verder? Zijn eiwitten dan schadelijker dan vet, of hangt dat af van de leeftijd? Of hoe zit dat nu?

Thanx he!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

ja tuurlijk Valerie en goed plan om eens wat natvoeren te vergelijken.

ooit heb ik ergens op het Forum de percentages gezet van waaruit muis als ideaalbeeld bestaat en uit mijn hoofd: rond 20% of zelfs minder eiwit want helemaal niet zoveel vlees, zeer veel vet trouwens, ballast in de vorm van huid, haar, botjes, vezels, verteerde plantenresten en vocht.
bij gevogelte zijn de ballastpercentages hoger en ander type eiwit. daarnaast eten katten in het wild ook bessen en andere plantaardige stofjes en paddestoelen.. en ze zullen nog wat andere kleine dieren eten.

antwoord op je vraag is denk ik dat er veel te weinig ballast in kattenvoer zit...
(dat is bij mensenvoer ook, heel erg weinig vezels en dus steeds meer darmaandoeningen..)

en bij eiwitten is het zo dat katten eigenlijk gebouwd zijn om specifieke eiwitten te kraken en af te breken: muizen en gevogelte-eiwit en dus zeker geen rund, paard, varken, schaap/lam/kangaroe en waarsch weinig vis. en geen melkeiwitten. ze krijgen waarsch ook plantaardige eiwitten binnen, die ze ook kunnen verteren.
dus als je naar natvoer kijkt dan zou je dit model mee moeten nemen plus de factor rauw, onverknutseld/ongekookt en enzymen, dus ook vrijwel onverhit (max 30 graden). dus ideaal is dat je bij dat natvoer wat rauw gevogeltevlees en ik denk (tarwe)gras en eigenlijk wat ballast moet doen om bij het ideaal in de buurt te komen.

de stofwisselingen van katten verschillen enorm en sommige katten hebben bv wat meer behoefte aan koolhydraten dan andere. ze kunnen dacht ik glucose maken uit eiwitten, daar hebben ze geen kh's voor nodig.
en er zijn katten die zeer laag in de goed verteerbare eiwitten moeten zitten anders geen goeie en vooral ook stinkende (want slecht verteerd voer/eiwitten) ontlasting..
mijn ervaring is dat katten een individuele aanpak nodig hebben en dat daar dan nog smaak bij komt want ze lusten echt niet alles.

vwb je vragen:
natvoer is doorgaans vrijwel kh-arm, want ook niet nodig. in brokjes heb je plakmiddel nodig en daar gebruiken ze graan voor en de betere merken aardappel.
en graan is een goedkoop vulmiddel vandaar dat de goedkopere merken veel granen bevatten.
vet loopt uiteen van 5% tot boven 30 in de nierdieetvoeders.
ik ben nooit goed geweest in het omrekenen tot droge stof en van heel veel voeders krijg je die gegevens ook niet. k weet dus niet of je echt kunt vergelijken..
t hangt ervan af wat voor soort eiwitten (bij voorkeur gevogelte denk ik) en ik denk dat Orijen brokjes met zijn > 40% voor de meeste katten veel te hoog in de eiwitten zit, afhankelijk van de hoeveelhden die je voert, uiteraard.
bij natvoeders kom ik van 8,5 tot 15% eiwit tegen. Cari heeft in een bericht ooit omgerekend hoeveel gram eiwit je met droog en natvoer bij de diverse percentages geeft, wederom afhankelijk van de porties.

je komt daar denk ik nooit uit en ik lees altijd de visie/filosofie van alle voederfabrikanten, voorzover bekend. dus waarom bepaalde samenstellingen voor welke kwalen.. of wat kittenvoer tot kittenvoer maakt en waarom.. en de gezichtspunten zijn altijd anders..

heb ooit ooit een discussie gehad met mensen over mijn eigen voedsel: ik eet vooral een heleboel niet met name omdat ik het niet verdraag. mijn menu zit in de veganistische hoek en dan ook nog vrij lage hoeveelheden.
toen dat was uitgesplitst was de groep van mening dat ik bv door het lage eiwitgehalte al lang door mijn hoeven had moeten zakken. en waar haalde ik het calcium vandaan?
maar nee! ik heb ze gevraagd of ze wisten hoe hoog het eiwitgehalte van moedermelk was, dat is het beste voorbeeld van moeder natuur voor een mensje dat nooit meer in zijn leven zo hard groeit als op dat moment.
t was lachtwekkend welke percentages daaruit kwamen!
het is vele malen lager.... en dat geldt voor kattenmoedermelk ook!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie