Dominantie onder katten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Xshayara
Kitten

Dominantie onder katten?

Bericht door Xshayara »

Ik heb een heftige discussie met mijn vriend over onze twee katten.
Het zijn beide je-weet-wel katers van nog geen anderhalf jaar oud. Nu is het zo dat de cyperse de rode in de nek grijpt alsof de rode een poes is en begint hem te dekken.
Volgens mijn vriend doet de cypers dat om te domineren, maar ik denk dat een kat geen rangorde heeft en dus geen dominantie kent. De katten zijn samen op gegroeid en ik heb het idee dat de cypers gewoon nog seksuele behoeften heeft. Ik weet niet hoe oud ze waren dat ze gecastreerd werden.

Ik heb op meerdere sites gezocht en kan hier geen antwoord op vinden wie kan mij wel een antwoord geven?
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Re: dominantie onder katten?

Bericht door Admin »

"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Xshayara
Kitten

Re: Dominantie onder katten?

Bericht door Xshayara »

Dank je, ik ben dit topic inmiddels aan het lezen en ik heb eigenlijk al meteen een opmerking hierop. Ik heb altijd 2 katten gehad en heb dit gedrag nog nooit gezien tussen katten.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Zijn katten dominant, hebben ze een rangorde?
Gedragstherapeuten beweren veelal dat katten daar 'niet aan doen'. Ik vind dat te kort door de bocht. Het is alleen niet zo als bij honden waar de alfa alles bepaalt. DIe is de baas in elke situatie en op elke plek. Bij katten zie ik dat het per situatie en per plek kan verschilllen. Zo kan een kat bijvoorbeeld 'de baas' zijn tijdens het eten, maar wel van zijn slaapplek verjaagd worden door de ander. Katten hoeven nooit samen te werken, zoals hondachtigen bv bij het jagen en hebben dus ook geen strikte rangorde nodig. Als meerdere katten echter amenleven, zie je toch soms dat de één meer respect toont voor de ander dan andersom. Rijden op je maatje getuigt niet echt van veel respect ;-) .
Ik zie het wel als domineren, maar op een minder eisende manier dan een hond dat doet.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Xshayara
Kitten

Bericht door Xshayara »

oke dank je, dus ik moet mijn vriend mijn excuses aanbieden? Jammer, had zo graag gelijk gehad. Denk je dat ik wat moet doen aan het rijden op de ander? Ik vind het zo zielig voor de rode kater, hij wordt echt in zijn nek gebeten. Ik maakte de cypers al uit voor een homo :oops:
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Niets aan doen! Daar gaat het toch niet mee stoppen en maak je hun onderlinge relatie mee kapot.
Na een tijdje zal het wel stoppen of sporadisch voorkomen. Het is een teken dat de rode de andere zijn dominante positie in twijfel trekt, en dan moet hij weer even op zijn plaats gezet worden.
Ze moeten het zelf uitmaken. Als je je moeit maak je enkel maar duidelijk dat je zelf de dominantste bent (opperkat) maar daar bereik je bij hen onderling niets mee.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
ladysloper
Kitten

Bericht door ladysloper »

Hallo wij hebben een kat genaamd speedy maar wil niet naar deze naam luisteren ik heb zelf het gevoel dat er meer speelt maar kan niet precies uitleggen wat. Wij hebben hem kort nadat wij verhuisd waren in huis gehaald bij zijn vorig thuis is hij veel opgepakt. En hij heeft er nu nog een hekel aan. Hij slaapt ook ontzettend veel komt alleen 's ochtends bij ons en voor het eten en drinken voor de rest zien we hem niet. Maak me toch wel een beetje zorgen hij is nu inmiddels bijna 7 maanden oud. Weet ook niet wat ik hier aan moet doen. Is dit ook dominantie van de kat?

Groetjes Jeanette
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als een kater niet geholpen is en hij mag wel naar buiten, dan heb je grote kans dat hij alleen naar huis komt om te eten en te slapen. Of jouw kat geholpen is weet ik natuurlijk niet. Geholpen katten die ook binnenkatten zijn, zijn veel aanhankelijker. In jouw beschrijving zie ik geen vorm van dominantie maar van zelfstandigheid.

Is jouw kat ook een binnenkat, dan is er ook een kans dat hij zich te pletter verveelt, als hij verder geen afleiding heeft (met hem spelen, veel aandacht geven, een kattenvriendje etc.) Bij sommige katten uit zich dat in vernielen van je spullen, andere katten worden lusteloos.

Als je medische oorzaken hebt uitgesloten waardoor hij lusteloos kan zijn, dan is het zijn gedrag en dat kun je stimuleren door de dingen die hierboven tussen haakjes staan.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Hier in mijn Castratenkoor van 8 katten zie ik absoluut ook dominantie.
Er is duidelijk een rangorde en daar hoort iedereen zich aan te houden.
Ik geef elke avond Sanabelle Urinary als snoepjes enn zorg dan dat de hoogstgeplaatste katten
eerst krijgen om ruzie te voorkomen.

Ik zou een ongecastreerd katje niet buiten laten.......
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Jeanette, ik zie dit gewoon als gebrek aan relatie tussen jullie...

Maak jezelf interessant voor hem.
Speel met hem, geef hem snoepjes als hij afkomt als je hem roept, borstel hem eens goed...
Laat hij zich aaien? Dan moet je veel tijd maken om hem te knuffelen he.
En niets zegt dat jij hem niet kan opzoeken, maar enkel als hij dat verdraagt, anders moet je hem zijn veilig plaatsje laten.

Als hij echt zo blijft weet ik niet of het verstandig is om hem bij te houden. Als je zo naast elkaar leeft hebben geen van jullie er veel aan.
Besef ook dat hij op zeven maand echt nog een kindje is, dus behandel hem zo.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Als Speedy de hele dag alleen maar wil slapen, zou ik eens langs de dierenarts gaan. De kat is veel te jong om zich als een theemuts te gedragen. Hoe lang heb je hem al in huis?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie