Doen of niet? (een bepaalde kat erbij nemen)

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
JLC
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Re: aanhankelijke kat

Bericht door JLC »

Misschien is een tweede kat wel een goede optie. Maar kijk dan wel goed naar de karakter van Cooper en naar het karakter van de potentiele tweede kat. Misschien zou je bij hetzelfde asiel je tweede kat kunnen halen. Ik neem aan dat het asiel je kan vertellen met welke kat Cooper het goed kon vinden.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: aanhankelijke kat

Bericht door pearlsofpassion »

Zeker een andere bij nemen!

Als hij zomaar bij een andere kat gaat liggen is hij uiterst sociaal! Dan heeft hij nood aan andere katten en doe je hem dus een ongelooflijk plezier mee!
Inderdaad kan je dan het best een kat uit hetzelfde asiel nemen omdat hij die al kent en wss nog wel zal herkennen. Dat vergemakkelijkt de introductie.
Een kat uit een ander asiel kan echter ook, maar dan moet je een kat nemen die graag bij andere katten is he. Kies een kat die even actief is en evenveel speelt, ongeveer dezelfde leeftijd is dus ook aan te raden. Als hij dominant is, neem dan geen extreem dominante kat, maar ook geen uiterst verlegen tegenover andere katten. Als hij niet opmerkelijk dominant is, dan moet je daar geen rekening mee houden. Als hij zo sociaal is zal hij ook niet te onzeker zijn. In het asiel kunnen ze je normaal wel vertellen of hij dominant is of niet, want zonder andere kat kan je dat natuurlijk moeilijk zelf weten.

Als hij zo sociaal is moet je niet te veel problemen bij de introductie, maar je bereid je best wel wat voor door wat topics over introductie te lezen.

Zet de nieuwe kat in het reismandje in de kamer en laat hen even ruiken. Als er interesse is en nieuwsgierigheid kan je wss wel gewoon los laten en ze het zelf uit laten maken. Pas als een van beide erg bang of aggressief is moet je het mss voorzichtiger aanpakken en ze eerst een paar dagen scheiden.
Lees maar wat rond.

Veel succes! :-) en plezier met je toekomstige huisgenoot!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cooper
Huiskat
Huiskat

Re: Aanhankelijke kat

Bericht door Cooper »

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de website ikzoekbaas bekeken, maar op dit moment hebben ze bij de asiels die op een redelijke afstand van mij zijn, niet een kat waar ik naar op zoek ben. Ik zal de website in de gaten houden.

Zijn er nog meer mensen die mij aanraden, of misschien juist afraden, om er een kat bij te nemen? Of tips hebben over wat voor kat er het beste bij kan? Mijn kat is dus 3 jaar, nog best speels en erg aanhankelijk.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Zeg je even in welke buurt je woont? Dan zijn er mss mensen die wel een goed asiel weten in de buurt en je zo wat verder kunnnen helpen.
Ga er ook van uit dat heel veel katten niet op de websites staan en al zeker niet op zo'n verzamelwebsites. Ik ken de site zelf wel niet, dus mss zeg ik zaken die niet kloppen, srr dan!

Je zegt dat er geen katten zijn die je zoekt, wat zoek je dan nu?
Mss kunnen we daar ook iet of wat in bij sturen, of dan weten we tenminste wat je graag zou willen.
Ik zou gewoon proberen niet te lang te wachten om hem een vriendje bij te geven, want voor je het weet slaat zijn humeur helemaal om en moet je heel haastig toch nog een vriendje zoeken wat dan mss minder goed is dan als je nu heel goed rond kan kijken.

Hier werd Cuzco na een week binnenzitten heel stil en na 2 weken echt depressief toen hij nog enkel met Kleintje was (die niets van hem moet weten) en pas na de komst van Luis is hij weer helemaal blij geworden en nu gaat hij ook niet meer buiten. Hij is sinds die depressie een stuk minder aanhankelijk maar ik weet niet of dat daardoor komt of gewoon door opgroeien. Hij was toen 9 maand.

Ik zou in jouw geval zoals gezegd voor een kat met dezelfde speelsheid en levendigheid gaan en ook heel sociaal naar andere katten. Aanhankelijkheid maakt dan niet zoveel uit omdat je al een aanhankelijke kat hebt en de ander dat ofwel zal overnemen, ofwel niet maar dan is het zijn karakter.
Zoek gewoon een kat die zeker graag bij andere katten is, ook samen in een mandje wil liggen en zo.
Heb je trouwens aan het asiel waar hij vandaan komt gevraagd of hij daar een vriendje had? Dat zou toch erg mooi zijn om ze te kunnen herenigen...
Komt wel goed, kijk eens goed rond. Ik kan mij gewoon moeilijk voorstellen dat er geen enkele kat is die zou passen...
Als ik nog een tip mag geven, ga eens in een asiel waar je een goed gevoel hebt langs. Kijk eens hoe ze het daar doen, ga gerust bij meerdere langs om te vergelijken. Neem je de eerste keer voor om nog geen kat mee te nemen, maar het even te laten bezinken. Als je dan de juiste kat voor jou gaat tegenkomen in deze asiels, ga je het weten en ga je ze niet meer uit je hoofd krijgen. Ze zal dan binnen de week bij je thuis zijn! ;-)

Veel plezier met uitzoeken!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Jaaa, absoluut een maatje geven :grin: ! Valerie heeft je goeie tips gegeven. Je kan ook nog even kijken op www.dierenasiels.com. Ik weet niet of jouw kattennaar buiten kunnen, maar dat is ook iets waar je op moet letten. Als ze niet naar buiten kunnen, neem dan een kat die altijd binnen geleefd heeft.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cooper
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cooper »

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb vanmiddag even op marktplaats gezeten en heb daar een kat gezien die misschien wel iets zou kunnen zijn voor ons. Ik zal hier een nieuw topic over openen.
Cooper
Huiskat
Huiskat

Doen of niet? (een bepaalde kat erbij nemen)

Bericht door Cooper »

Ik heb een kat, Cooper, die heel aanhankelijk is en graag gezelschap heeft. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere kat erbij. Nu krijg ik net een mailtje van een vrouw, die mij wel ziet zitten als baasje voor haar kat. Het gaat om een kat van 1 jaar oud. Cooper is 3 jaar oud. Zou dit samen gaan? Ook heeft haar kat niet de beginprikjes gehad. De dierenarts heeft echter gezegd dat de kat wel gezond is. Is het verstandig om voor deze kat te gaan, mocht het klikken als ik 'm in het echt zie?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: doen of niet? (een bepaalde kat erbij nemen)

Bericht door castratenkoor »

Dat is altijd onvoorspelbaar of dat gaat klikken tussen die twee.
Gebruik de zoekfunctie van het forum, er zijn al vele topics over acceptatie nieuwe kat.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Cooper
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cooper »

Maar wat betreft het feit dat de kat geen beginprikjes gehad heeft? Is dit heel erg?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Als de kat alleen binnen is geweest en ook niet naar shows en zo dan kun je het risico wel nemen.
Eventueel een bloedonderzoek laten doen?
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Laat die vrouw de kat eerst maar de enting geven. Dat heeft ze er toch wel voor over?
Heb je de link van de MP advertentie?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cooper
Huiskat
Huiskat

Re: Doen of niet? (een bepaalde kat erbij nemen)

Bericht door Cooper »

Excuus voor mijn late reactie. Ik heb toch besloten een andere kat te nemen, die iets ouder is en wel zijn beginprikjes gehad heeft.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Okee en gaat het allemaal goed? :-P
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Cooper
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cooper »

Weet ik nog niet, want ik ga 'm zaterdag pas halen. :smile:
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Nou in dat geval, veel plezier met de voorpret 8-)
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie