Het zit namelijk zo dat onze 3 kippen al maanden niet meer leggen en we maar niet konden ontdekken waaraan het lag. Nu heb ik ze een week in het hok opgesloten en zie ik natte plekken verschijnen. Mijn mama zegt dat ze dan wss op een of andere manier geleerd hebben hun eigen eieren op te eten en dus de natte plek achter laten wanneer ze ze kapotpikken. Schalen vind ik niet maar dat blijkbaar normaal te zijn in deze situatie. Er zit dus niets anders op dan ze dood te doen en nieuwe kippen te halen.
Nu wil ik die kippen die we nu nog hebben natuurlijk niet gewoon wegsmijten eens ze dood zijn. Ze zijn nu 2 jaar en dus waarschijnlijk nog wel goed te eten ( 2 kippen toch, de 3e hebben we vorig jaar van de buren gepikt toen ze voor dood te gaan achtergelaten werd zonder eten of drinken in de sneeuw, ze is haar voetjes kwijt doordat haar tenen afgevroren zijn

We zouden er eentje willen gebruiken om soep van te koken, maar de andere twee en alles wat wij toch niet kunnen gebruiken aan de katten willen voeren.
Hier komt dus de rare vraag: wat kan je van een kip allemaal aan de katten geven, en hoe doe je dat het best?
Ik was niet van plan van ze dood te doen en dan aan de katten te zeggen, hier is je kip, zie maar wat je ermee doet... Maar mss vinden jullie dat wel een leuk plan?

Ik dacht ze in stukken de hakken, een beetje zoals een beenhouwer het zou doen, dus billen en vleugels eraf, filets erafhalen (dat kan ik wel, heb eens een duif gedissecteerd voor studies biologie) en dan borstkas openhalen om de ingewanden er mooi uit te krijgen.
Dan weet ik dus al dat ik billen en vleugels, filets en nekjes rauw mag geven. Maar wat dan nog?
Poten (voeten) ook gewoon? Of ontschubben? Of koken?
Koppen? Of laat ik die beter gewoon achterwege?
De ribben veronderstel ik ook rauw...
De gepluimde huid? Met alle vliezen aan de binnenzijde? Of laat ik de veren er beter aan? Bak ik ze beter eerst eens aan, of toch ook helemaal rauw?
Van de ingewanden? Maag? Uitgewassen of net niet, ik kan er wel op letten wat ze het laatst zouden te eten krijgen...
Lever? Hart? Longen? Milt?
Voor de rest nog iets? want de rest kan ik mij moeilijk voorstellen en heb eerlijk gezegd wel geen zin om de darmen en nieren uit te beginnen wassen...

Alvleesklier (pangreas) en galblaas was ik niet van plan te geven, of kan de pangreas geen kwaad?
Is er iets wat ik ze absoluut niet mag geven? Waar ik extra op moet letten?
Kan ik ze dan het best 1 per 1 dood doen met een weekje tussen, of gewoon allemaal tegelijk en dan invriezen (das wel gemakkelijker natuurlijk, moet je ook maar eenmaal opkuisen)? Is er een bepaald deel van de kip dat ik het best niet invries en onmiddelijk vers geef? Of net een deel dat ik best kook?
Ik besef dus dat de kippen wel ouder zijn dan dat ze normaal geslacht worden voor consumptie en dus taaier, maar ik veronderstel dat mijn katten het wel gaan willen.
Kleintje moet morgen binnen voor een kiesreiniging. Hoelang zou ze daar nog last van hebben? Normaal zouden ze geen kiezen moeten trekken.
Wanneer zou ik dan best de kippen beginnen geven?
En hoeveel zou ik dan per dag mogen geven, naast hun brokken? Ik heb het nooit laten testen maar ik denk niet dat Kleintje problemen zou hebben aan haar nieren, ze is voor een kat een erg goede drinker! Dat sluit niets uit natuurlijk, maar het vermindert de kans toch. De anderen zijn dus nog erg jong he.
Ik besef heel goed dat dit ook geen alledaagse situatie voor jullie is, en dat jullie dit ook niet weten, maar ik zou heel graag horen wat jullie wél weten, waar ik moet op letten en gewoon jullie mening over hoe jullie het zouden aanpakken.
Bedankt op voorhand!!