Reismand

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Reismand

Bericht door Dollie »

Goed, wellicht niet helemaal de juiste plek, gezien ik op zoek ben naar een reismand voor drie konijnen.. Maar reismandjes specifiek voor konijnen zijn er toch niet (en anders gok ik zo dat ze niet aan mijn eisen voldoen) dus kom ik waarschijnlijk hoe dan ook met eentje voor katten thuis.

Het gaat om het volgende, volgend jaar ga ik uit huis, in een andere stad wonen. Het is de bedoeling dat mijn konijnen dan mee verhuizen, maar voorlopig ga ik er vanuit dat ik regelmatig een weekend naar huis ga en dan ga ik er ook maar gelijk vanuit dat ik niet elke keer iemand met mijn konijnen op kan schepen. (Tsja, ben ook behoorlijk veeleisend en voor minder doen we het niet! :oops: ) Maar drie konijnen mee in de trein, als je ook nog andere tassen mee hebt.. Praktisch is anders.

Ik ben dus op zoek naar een reismand die geschikt is voor drie konijnen. Samen zullen zij straks tussen de vijf en zes kg wegen, in een gewone, simpele reismand past dat prima. Erg belangrijk is dat de mand praktisch mee te nemen is, makkelijk te dragen. En tot slot, wat de boel natuurlijk nog wat lastiger maakt.... Ik wil ook graag dat ie van boven open kan. Dit is veel praktischer bij de dierenarts.

Een vriendin van me heeft dit mandje, scoort hoog op het eerste en laatste punt maar is totaal niet praktisch, ik kan 'm niet fatsoenlijk tillen, te zwaar en te groot. http://www.huisdierenshop.nu/catit-verv ... -6127.html

Zooplus heeft bovendien een hoop draagtassen, lijken me wel makkelijker te tillen, er zitten een aantal bij die van boven open kunnen. Maar zijn ze groot genoeg? En hoe stevig/veilig zijn ze? http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... raagtassen

Hoop dat iemand mij verder kan helpen aan ervaringen met de draagtassen of andere tips heeft, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Reismand

Bericht door pearlsofpassion »

Waarom neem je niet gewoon een gewone katten/honden-reisbench? Zoals die ze typisch op vliegtuigen gebruiken. Die hebben een plastieken ondergrond en dan kan je daar eerst krantenpapier en dan wat hooi opdoen. Vaak zijn er ook drinkbakjes bij.

Of dat practisch te dragen is weet ik niet. Maar je hebt modelletjes daarbij die je langs boven open kan doen (wij hebben er zo 2). Je kan er zoals een dichte kattenbak heel de bovenkant afnemen. Vooraan gaat het met een gaasdeurtje open wat je als een deurtje open kan doen, en er ook helemaal uit kan nemen.
De konijnen zijn er naar mijn ervaring redelijk rustig in. Ze kunnen naar buiten kijken langs de gleuven aan de zijkant, maar kunnen ook dekking zoeken aangezien de onderkant geen gleuven heeft. Je kan gemakkelijk iets aan het deurtje bevestigen als je liever niet hebt dat het zo'n open deurtje heeft (gaas dus) en om ze tegen toch te beschermen. In de winter is het toch anders wel koud.


Ik denk gewoon dat als je een stoffen zak zou nemen, dat je heel veel waswerk gaat hebben om steeds uit te kuisen want konijnen blijven plassen en keutelen he.

Los van dit.
Is er geen betere oplossing dan je konijnen de hele tijd over en weer te brengen?
Kan je ze niet voor een weekend alleen laten (of ga je echt het hele weekend? niet van zaterdagmiddag tot zondagmiddag?)
Of kan je ze niet thuis laten wonen tot je helemaal verhuist bent en je moeder dan voor hen laten zorgen?
Dit overheen brengen is toch ook niet ideaal he?

Ik heb dat probleem niet gehad want ik heb alles in één keer verhuisd. En toen heb ik mijn konijn eigenlijk in een grote kooi gedaan. Vond dat wel aangenamer voor hem omdat het een uur rijden was. En Kleintje zat in het enige reismandje dat we toen hadden. :-) (had maar 2 huisdieren he. )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Reismand

Bericht door Dollie »

Nee, een gewone reismand is niet praktisch om te dragen. Natuurlijk heb ik nu ook wel een reismand, ze gaan immers niet los naar de dierenarts. Daarbij, je kunt ze wel open doen vanboven, maar ze zijn er niet op gemaakt om even makkelijk open te doen en een konijn dat helemaal in een hoekje kruipt, uit een reismand halen.. Niet handig.

Verder kies ik er voor ze wél mee te nemen, klaar. Mijn konijnen kunnen prima tegen reizen. Overigens is het helemáál niet goed om ze in een grote kooi te vervoeren, meer bewegingsvrijheid is meer ruimte om je te bezeren. Ik ben dus ook níet op zoek naar een ruime vervoersmand, het moet gewoon passen, ze moeten zich nog om kunnen draaien. In de reismand die ik nu heb kunnen ze liggen en zitten en da's genoeg. Veel veiliger.

(Is trouwens niet mijn bedoeling om kortaf of beledigd over te komen: Mijn konijnen zijn alles voor mij en ga er maar van uit dat ik echt niet zo maar wat met ze doe, alles is méér dan doordacht. Het is dus simpelweg niet nodig om hier een discussie over te beginnen. Ik weet dat konijnen stressgevoelige wezens zijn; ik weet ook in hoeverre dit voor mijn konijnen opgaat.)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Reismand

Bericht door Dollie »

Heb natuurlijk geen foto van mijn reismandje.. Tsja, wie maakt daar ook foto's van.. Maar hier staat ie op de plank:

Afbeelding

Zo eentje zoek ik dus niet. Ook als ik besluit de konijnen níet mee te nemen (of beter gezegt, de konijnen gaan gewoon mee of ik ga niet, maar als het niet nodig blijkt te zijn) wil ik niet weer zo'n reismandje. Bij de dierenarts is dit gewoon niet praktisch, ook met de katten niet. Zou ik alleen voor dierenartsbezoekjes nog een mandje zoeken, zou ik voor de Cabrio uit mijn link in de beginpost gaan.

Op zich werkt het reismandje van mijn foto ook.. Kan de dieren er veilig in vervoeren.. Maar praktisch is écht anders, helemaal als je meerdere konijnen mee hebt (en ik vervoer ze in principe niet alleen ivm stress) en natuurlijk zit de patient altijd helemaal achterin... Kan wel heel hard hopen dat ik gewoon niet vaak meer bij de dierenarts zal komen, maar dat heb ik de afgelopen jaren ook gedaan; heeft niet veel geholpen. Wil nu dus echt voor iets praktisch gaan.

Had die Cabrio haast al gekocht, tot ik de konijnen van mijn vriendin naar de auto getilt heb. Geen doen... Ben niet zo groot en dat ding is echt lomp.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Reismand

Bericht door Kattenbella »

Misschien even googelen bij pet caddy. Daar zie je diverse bovenladers. Ik heb er zelf ook twee voor mijn katten. Die krijg ik echt niet in een vervoersmandje met een voordeur.

Die stoffen dingen ken ik niet, maar gaan konijnen daar niet aan knagen? Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Reismand

Bericht door Dollie »

Mijn konijnen zijn geen extreme knagers, maar dat was dus ook al iets wat door mijn hoofd speelde. Ze zullen het eens wél in hun bol halen, zit je met drie losse konijnen in de trein...... Eentje gaat nog wel (maar is natuurlijk ook hartstikke gevaarlijk) maar drie is een ramp..

Die Pet Caddy's zien er wel goed uit, in elk geval een stuk minder lomp dan die Cabrio.. En ze kunnen van boven open, jeuj! Hier wil het wel, met de katten.. Of laten we zeggen, het gáát.. Maar hoe..... Is voor de dierenarts ook niks.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Reismand

Bericht door pearlsofpassion »

Hey,
srr hoor dat ik zo beledigend overkwam blijkbaar, dat was echt helemaal de bedoeling niet!!
Het spijt me, want ik wou dit helemaal niet!
Ik weet ook wel dat je je konijnen heel erg graag ziet, maar ik zie het gewoon niet voor me, zo met konijnen en dan nog eens een tas op de trein. En dan kunnen ze bij je ouders weer in de vroegere ren wss?
Ik wou helemaal geen discussie beginnen over het al dan niet meenemen, ik weet gewoon niet of het wel de ideale oplossing is, en had eigenlijk graag geweten waarom je ze niet thuislaat. Ik weet ook niet hoelang je gaat, hoelang je onderweg bent en voor hoelang dit zou zijn. Ik heb dat niet in vraag gesteld, dat is mss verkeerd, maar ik maakte ook maar overpeinzingen.

Ik bedoelde ook niet dat je ze in een grote kooi zou moeten vervoeren, dat gaat natuurlijk niet! :-)

Ikzelf heb geen problemen bij de DA, ik vind dat het nog wel gemakkelijk genoeg opengaat voor bij de DA, het moet daar toch niet heel gehaast zijn? Maar als jij dat niet vind, dan is dat goed he! Je moet niet hetzelfde doen als ik, dat heb ik ook nooit willen beweren of insinueren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Reismand

Bericht door Dollie »

Ik vond je niet beledigend overkomen ofzo hoor! Daarom zei ik er ook bij, mijn reactie was ook niet zo bedoelt. Maar het is gewoon niet zo zinvol om hier een discussie (al is dat een groot woord) over aan te gaan, want mijn besluit is weloverwogen en staat vast.

Waarom ik mijn konijnen niet thuis laat? Omdat ze er hier nu eenmaal niet zo mee begaan zijn als ik. Ik twijfel er niet aan dat ze elke dag op tijd hun eten zouden krijgen en een schoon hokje is ook geen enkel probleem, maar ik wil dat eigenlijk niet eens van anderen vragen.. Ze krijgen drie tot vijf keer op een dag eten, ik verschoon ze om de dag (ze zijn zindelijk). Ik laat ze loslopen in de tuin, dan moet er toch een oogje in het zeil geworden houden. Bovendien heb ik er nu een derde bij die gekamt moet worden.

En als ze ziek worden, wat dan? Ik kan toch niet van mijn ouders, die eigenlijk geen konijnen meer wilden, verlangen dat die 's nachts opstaan om medicatie toe te dienen, buikjes te masseren.. Sterker nog, ik vrees toch dat, ondanks goede bedoelingen, zij nooit zo snel zullen zien dat er iets mis is. En dan bovendien nog te lang twijfelen of er nu echt een dierenarts naar moet kijken. Ik begrijp dat je zelf ook konijnen hebt, dan zul je ook weten dat ondanks de algemene gedachte over konijnen ("makkelijk, leuk voor de kinderen..") die beesten een gebruiksaanwijziging van hier tot Tokio hebben.

En dan natuurlijk nog het simpele feit dat ik mijn beestjes niet wil missen! Ze gaan gewoon mee en als dat absoluut niet mogelijk is, dan blijf ik nog liever thuis wonen. (O, dat klinkt alsof ik het héél slecht heb hier.. Maar vanwege mijn chronische ziekte is het waarschijnlijk beter om gewoon dicht bij school in de buurt te wonen en niet dagelijks bijna drie uur te moeten reizen.)

Hoe alles er over een jaar uit ziet is ook lastig te zeggen. Mijn moeder verwacht dat ik elk weekend thuiskom.. Nou ja, dat was eigenlijk ook niet mijn bedoeling. Ik zou dan misschien om de week naar huis gaan, vrijdagmiddag weg, zondag avond terug. Zoals het nu lijkt dan hè.

En ik neem,als het kan, mijn koppel (trio inmiddels) samen mee naar de DA, ookal is er maar eentje ziek. Dit betekend dus dat ik éérst de bovenkant er af moet halen, konijn er uit, bovenkant er weer op, kan het andere konijn immers niet los laten zitten... Da's me echt veel te veel gedoe. Natuurlijk gaat het niet om hoe snel het mandje open is, maar ik heb toch liever dat mijn dierenarts zijn (of haar) tijd steekt in mijn konijn, in plaats van dat we in gevecht zijn met het reismandje. En da's dan allemaal even afgezien van het feit dat één van de klemmetjes kapot is en er daar nu een tie-rip doorheen zit, momenteel kan het mandje helemaal niet meer open van boven. :lol:

En als ik nou nooit bij de dierenarts kwam............. Maar helaas. Ben momenteel al twee maanden niet geweest, een persoonlijk record. (Maar eigenlijk telt het niet helemaal, want een maandje geleden speelde Felientjes snot weer op, alleen had mijn vriendin nog antibiotica en heb ik alleen telefonisch overlegt met de DA..)
Plaats reactie