Hond bij 2 katten introduceren?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Hond bij 2 katten introduceren?

Bericht door heidinuyten »

Hallo,


Ik heb weer wat hulp/advies nodig van jullie.
Misschien heeft iemand dit ook al eens moeten doen?


Ik heb dus mijn 2 poezen meiden, mickey van 3,5 en masha van 1,5.
Die kunnen het meestal wel goed met elkaar vinden.

Maar nou heb ik ruim een jaar geleden mijn vriend leren kennen, en dat gaat super.
Er wordt natuurlijk al nagedacht en gesproken om uiteindelijk samen te gaan wonen.
Als alles gewoon goed blijft gaan tussen ons uiteraard.

Maar nu komt het, '' hij heeft een labrador teefje van bijna 2 jaar, en ze is heel lief, zal mijn katten echt niks doen, maar ze is er geen echt gewend, en ze is best nog druk ''.

We gaan ze dus zoieso aan elkaar laten wenen, want ik neem zeker mijn meiden mee als we gaan samenwonen.
Ik mag ze van hem niet eens weg doen ofzo, want hij is helemaal gek met de meiden en hun ook met hem, vooral mijn oudste mickey.
Die is volgens mij net als ik helemaal verliefd op hem haha.

Ik heb al een traphekje hangen beneden, zodat luna ( hond ), niet achter de katten aan zou rennen naar boven, dat ze de rust daar nog hebben op hun katten kamer, die altijd open staat hoor, ze kunnen overal beneden komen en boven op hun terrein.

Ook had ik al een bench staan, die was van een kennis, zodat luna ook soms als de katten even beneden willen komen, ze dat rustig kunnen doen.

Nu heeft hiermee dus masha de jongste het meeste lef, haar nieuwsgierigheid overwint haar angst wel uiteindelijk, dat zien we nu al.
Als luna even uit het zicht is, dan zit ze normaal op een traptrede, en houdt alles goed in de gaten, zodra luna weg is even, komt mevrouw heel stoer even kijken.

Luna komt dat weer opeens terug, en wil graag naar masha gaan kijken, die denk misschien kan ik daar mee spelen.

Dan is masha weer naar boven.
De katten zijn als ze elkaar zien, 2 keer zo groot door hun staart en rugharen natuurlijk.
Ze brommen wel en blazen keer.
Komt luna te dichtbij, zal luna wel een lel krijgen.

Luna is al eens met het uitlaten, gekrabt door een kat, omdat mevrouw te snel naar de kat wilde, en ze schoot achteruit, was voorzichtig, ze doet een kat ook echt niks.
Ze is gewoon zo nieuwsgierig en wil vriendjes zijn.

We hebben ze even op de kattenkamer gelaten, 5 minuten ofzo, met mij en mijn vriend erbij, de hond eerst aan de riem, toen werd ze alleen nog drukker, dus hebben we haar los gelaten, dat ging veel beter.
Dat is bij haar altijd wel zo, zien we een andere hond met uitlaten, kan je ze beter los laten zodat ze kan snuffelen, anders gaat ze nog irritanter doen en niet luisteren dan.

Ze kwam bijna te dichtbij mickey, en had haast een lel te pakken, ze bleef wel steeds als ze gegrom en geblaas hoorde op afstand, en ging rustig zitten.
Dan werden de katten ook iets rustiger.

Jammer dat ze best druk is, ander ging dat heel snel goed denk ik, ik heb er zelf al een rondlopen bij ouders ( lacy - schotse collie van 11 jaar ).
Die is zo makkelijk met alles, opgegroeid met katten, en heel rustig, die hond kennen mijn 2 katten ook al, en daar lopen zo op af.

Al was masha daar in het begin even bang van, maar als mickey dan lacy een kopje gaf, was het binnen 2 weken over.
Ze nam dat gedrag zowat over, als mickey het niet eng vind, oh dan ik ook niet.

Maar goed, dit is tot nu toe mijn verhaal, luna is dus afgelopen vrijdag tot zondag samen met jeroen bij mij geweest, om maar te beginnen met de gewenning.

Ze komt niet ieder weekend mee, maar wel regelmatig, zodat we lekker de tijd hebben om ze te laten wenen aan elkaar.
We laten de katten zelf beslissen, denk dat dit het slimste is.

Als iemand ook zo'n verhaal heeft, of tips heeft voor ons, graag een mailtje ofzo, dat zou het makkelijkste zijn.

HEIDINUYTEN@HOTMAIL.COM.

Groetjes heidi en jeroen, en mickey, masha, en luna.
Lightning!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hond bij 2 katten introduceren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik wil gewoon zeggen dat je al geluk hebt dat je hond de katten niet aanvalt.
Dan zal het met wat geduld wel in orde komen zeker?
Ik heb er geen ervaring mee, in die zin dat we het eens geprobeert hebben met de hond van mijn ouders maar die vrat Cuzco die bleef staan en uithaalde, zowat op!!! En mijn pa zei niets terwijl de hond het duidelijk deed omdat hij dacht dat die katten een gevaar opleverden.
Aangezien dat bij jou niet het geval is heb je al geluk ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Marrie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2009 18:46

Re: Hond bij 2 katten introduceren?

Bericht door Marrie »

Allereerst: Het gaat echt helemaal goed komen. Wij hebben 5 poezen en 2 herdershonden.
Onze honden waren ook wat ouder en geen katten gewend toen we hen namen.
Wat belangrijk is, is dat je de hond in het begin goed corrigeerd. Wanneer hij/zij achter de poezen aan wil rennen moet je dit corrigeren. Of in het begin aangelijnd naar binnen. Zo belet je de hond om achter de poezen aan te rennen, en zien de poezen dat de hond geen bedreiging vormt en kunnen ze rustig aan elkaar wennen. Geef het een maandje, en dan komt het (met juist en tijdig optreden) goed. Sta echter NOOIT toe dat de hond achter de poezen aanrent. Roep de hond terug, beloon hem/haar dat ze terug komt en leg hem/haar af. Laat de hond ook niet gelijk alleen met de poezen. Succes.
Ligt de poes de hele dag op de stoel, reken dan op een natte boel
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Hond bij 2 katten introduceren?

Bericht door heidinuyten »

Hoi,


Kan iemand voor mij mijn emailadres weg halen uit mijn bericht hierboven, ik kan zelf niet vinden waar ik dat kan doen.

Alvast bedankt voor de reacties,

Groetjes heidi en jeroen.
Lightning!
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Hond bij 2 katten introduceren?

Bericht door Maureen »

Hier is het vanaf het begin eigenlijk heel goed gegaan. We hadden al een jack russell en een cavaliertje toen hier poezen kwamen. In het begin zat ik er bovenop :???: en moest ik best wel vaak corrigeren. Fredje is er nu sinds juni bijgekomen en vanaf het moment dat hij binnenkwam kwispelde de honden alleen maar. Fredje was degene die in het begin een beetje moeilijk deed (had nog nooit geen hond gezien), maar hij besefte al heel snel dat de honden hem geen kwaad deden. Nu ligt hij lekker tussen de dames te slapen :edance: en we zijn pas een paar maandjes verder! Ze wennen wel aan elkaar, je moet het alleen een beetje tijd geven en goed begeleiden. Geen gegrom of wat dan ook accepteren (niet van de katten en niet van de hond).
Je hebt een vrij sociale hond, dus dat moet goed komen!
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond bij 2 katten introduceren?

Bericht door Anne »

Het komt vast wel goed!! Je moet de katten in het begin als de hond er is ook vluchtwegen aanbieden maar dat heb je al en inderdaad de hond corrigeren dat hij niet tegen ze mag blaffen, uitvallen of er op jagen!
Toen Tim bij ons kwam was het net zo maar het is allemaal goed gekomen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Hond bij 2 katten introduceren? ( update )

Bericht door heidinuyten »

Hoi,

Ook dit gaat inmiddels al helemaal goed.
Ze zijn alle 4 aan elkaar gewend en zijn lief voor elkaar.
Alleen masha blijft het liefst nog wat op afstand van luna.

Dit is de hond luna waar ze dus mee moesten kennis maken.
Hierbij zit onze nieuwste aanwinst maine coon kater loki.
Afbeelding
Lightning!
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Hond bij 2 katten introduceren?

Bericht door Peet »

Fijn dat het zo goed gaat, leuk die foto!
Hier hou ik ze fijntjes gescheiden. (honden wonen buiten)
Gaat denk ik niet goed komen... en dan zwaar in het nadeel voor de honden waarschijnlijk.

(als de honden te lang voor de ren blijven staan kijken zie ik soms 2 boze katten, erg indrukwekkend!!!)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond bij 2 katten introduceren?

Bericht door Anne »

Fijn dat het allemaal goed gekomen is, hier wonen onze katten samen met twee honden en dat gaat prima :-P
Lieve hond overigens
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hond bij 2 katten introduceren?

Bericht door Isia »

Ook hier gaat al een ruim een maand hartstikke goed tussen Kalifornia (Siberische boskat van 20 weken) en Noortje (een labrador teefje van 5 jaar). Onze Noortje is ook speels, lief en katten van tevoren niet gewend. Ik maakte me ook zorgen omdat Noortje duidelijk angstig op de katten in de buurt reageerde. Toen we met Kalifornia in de vervoerbox in huis voor het eerst binnenkwamen, zette ik de vervoerbox eerst lekker hoog op de tafel. Ik verwelkomde Noortje met enthousiasme en lette ik op dat ze niet op de tafel met de pootjes kwam. Daarna zette ik de vervoerbox op de bench die voor Kalifornia al klaar stond en Noortje mocht even snuffelen. Ik gaf even veel aandacht aan de hond en even minder aan de kat. Dat leid de aandacht van de hond een beetje van de kat af en gaf de kat wat rust. Daarna ging mijn zoon met de hond naar buiten. Toen deed ik de deurtjes van de vervoerbox open. Kalifornia kwam uit en nam ze gelijk een hoge plek op de krabpal. Toen liet ik haar de kattenbak zien en plekje met eten en drinken. Daarna kwam Noortje terug en Kalifornia sprong op de krabpal. De eerste dagen liepen de dieren elkaar uit de weg. Wel stond ik niet toe dat Noortje achter de kat ging rennen of tegen haar ging blaffen. De eerste nachten waren ook zwaar. De hond wilde slapen maar de kat ging dan op pad en zorgde voor opgewekte sfeer. Kalifornia had de eerste dagen ook veel extra warmte en aandacht nodig. Ze miste haar familie. Wat ik ook deed, lette ik goed op de de hond zo min mogelijk "last" van die kleintje kreeg en ook Noortje gaf ik extra aandacht. De eerste week sliep ik dan in de woonkamer waar de dieren ook waren. Ik durfde ze niet alleen laten. Kalifornia liet zich absoluut niet in de bench opsluiten. Binnen paar minuten ging ze flink in de gesloten bench tekeer. Dat deed ze dus niet in de transporter. Ik ging op mijn gevoel af en haalde ik de deurtjes van de bench er af. De transporter zette ik ook open op de bench en met een krabpal er naast maakte ik een soort kattenspeeltuin van. Dat ging al beter. Kalifornia (die nu eigenlijk Kalunja of Kitsja word genoemd) sliep of in de transporter of op de krabpal. Langzammerhand durfde ze steeds meer. Noortje is de hele tijd erg tactvol en begripvol gebleven. Een keertje blaafte ze tegen Kalunia kort en krachtig omdat de kat te vervelend was. Dat was ook goed want zo kreeg de kat ook even duidelijkheid dat die te ver is gegaan. Op dit moment gaat het prima. Ze beginen met elkaar wat te spelen! Kalunia drinkt uit Noortje drinkbakje, gaat in de hondenmaand slapen en veel meer! :grin:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond bij 2 katten introduceren?

Bericht door Anne »

Dat is goed nieuws :-P Fijn dat het zo goed gaat!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie