Pjotr heeft opeens een soort van schaafwond

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
jennli
Tijger
Tijger

Pjotr heeft opeens een soort van schaafwond

Bericht door jennli »

Hallo,

Vanochtend was is Pjotr aan het kroelen en had opeens wondvocht aan mijn hand. Na even checken blijkt dat hij een schaafwond net onder zijn oor heeft. Heb geprobeerd een foto te maken. Hij wilde natuurlijk niet stil zitten met zo'n toestel naast zijn oor, maar misschien dat jullie het toch een beetje kunnen zien.

Afbeelding

Ik heb geen idee hoe hij er aan komt. Hij heeft wel lopen stoeien met Jagger gisteravond, maar heb daarbij niets vreemds opgemerkt. Hij heeft na de stoeipartij nog een hele tijd lopen voetballen met een propje. Hij blijft er wel aan krabben en ik zag ook een plukje vacht aan zijn nagels. Het lijkt niet heel ernstig, maar moest het toch ff kwijt. Heb me voorgenomen het even in de gaten te houden. Wat doen jullie zoal op schaafwonden?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
ayla
Tijger
Tijger

Re: Pjotr heeft opeens een soort van schaafwond

Bericht door ayla »

ooit eens gehoord om het schoon te maken met een zoutoplossing. en ervoor zorgen dat ze er niet aan gaan likken. heb zelf deze situatie nog nooit gehad dus ben ook benieuwd!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Betadine erop

Edit; ik klikte te snel :edoh:

Betadine erop is beter dan het zout.
Zout prikt erger, en betadine ontsmet beter.
Houdt het verder in de gate, ook als het dichtgegroeid is.
Als het dicht groeit houdt het niet direct in dat het wondje weg is.
Er kan een abces onder de huid ontstaan waar ze last van krijgen.
Dus voel je na het dicht groeien een verdikking dat erger wordt, dan moet je naar de da om het te verhelpen.
Laatst gewijzigd door MarjanR op 11 okt 2010 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Calendula zalf meestal
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Denk dat ik zo even naar de apotheek ga voor betadinezalf. Heb bij de paarden betadineshampoo, maar denk dat in Pjotrs geval zalf prettiger is ;). Vind het wel heel raar. Ik hoop dat hij er nu niet meer aan gaat krabben. Heb ze zaterdag behandeld met frontline combo hoop niet dat hij hier misschien allergisch voor is ofzo.
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

bij een allergische reactie heb je eigenlijk vrij direct een reactie. denk eerder dat hij ergens langs geschuurd is of inderdaad net iets te ruw gespeeld.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Calendulazalf werkt heel goed. Bij de dierenarts kan je ook demamiel kopen, dat is op basis van honing, maar volgens de dierenarts werkt de calendula net zo goed. Calendula ontsmet, verzacht en is wat zachter dan betadine.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het is mogelijk dat het inderdaad gewoon een schaafwondje is van het stoeien, al moet ik zeggen dat katten niet zo snel een schaafwond hebben, vanwege de vacht en de ontzettend taaie huid. Bevoel zijn hele huid even of je nog meer plekjes tegenkomt, want er is ook een kans dat het een allergie is (voedingsallergie begint meestal het eerst op de kop).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Even een kleine update:

Pjotr helemaal gecheckt, gelukkig geen andere plakken te vinden. Heb Calendulanzalf gehaald bij de apotheek. Erg vettige zalf heb ik gemerkt. Toen ik deze op de wond smeerde, merkte ik dat de schaafwond een stukje groter was dan ik aanvankelijk dacht. Ik heb hem gelukkig niet meer zien krabben, maar ik hou het goed in de gaten. Hou jullie op de hoogte!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Soducreme helpt ook goed.
Mijn advies is ook goed in de gaten houden ook nadat het dichtzit.
Kan een abces worden, dus goed nek kneden om te voelen.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Je kunt bij de dierenarts een tube Fuciderm gel kopen dat specifiek voor dit soort wondjes is. Het werkt ontstekingsremmind en jeukstillend.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Dan is hij wss gewoon gebeten door een insect waardoor het jeukt en heeft hij zichzelf open gekrabt. Als het inderdaad bij dit eentje blijft, is het niets, anders zou ik ook aan voedselallergie denken.

Goed in het oog houden he. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Ik hou hem zeker goed in het oog :) Heb hem vandaag in ieder geval niet meer zien krabben en de wond is ook niet groter geworden. Ik kijk het nog even aan, anders gaan we even langs de da. voor de onstekingremmende zalf. Bedankt in ieder geval voor alle tips.

Moest wel een beetje lachen om de sudocreme. Mijn moeder noemde het een keer per ongeluk sudokocreme. Die hadden we btw al in huis. Och ja, de andere schijnt ook best goed te zijn.

Hij is nou als een bezetene met een propje aan de gang.
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Ziet er erg uit als de wondjes die Zooey heeft. Bij haar lijkt het een soort allergische reactie op stress, want het lijkt niet echt samen te hangen met welk voer ze eet...... *lijkt*, ben er nog steeds niet helemaal achter wat het is. Maar minder stress = minder wondjes (en het is een enorme stresskip dus het is een kunst...)

Ik zou het goed in de gaten houden, maaaaar... pas op bij de dierenarts. Veel willen er dan meteen antibiotica in mikken en daar zou ik mee oppassen. Niet zo goed en ik vraag mij af of dat hier wel wat uithaalt.
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Een aantal keren smeren verder .....
De arme kerel vindt het maar niks dat hij stil moet zitten voor de foto. Je ziet een stukje van zijn wang en een stukje van zijn pootje.
De wond ziet er rustig uit, met een heel klein korstje zowat in het midden en aan de rand. Zijn vacht er omheen is natuurlijk wat vettig van de zalf. Ik vermoed dat hij het toch opgelopen heeft met spelen ofzo. en hoop dat met wat hulp van de Calendulanzalf zo weer over is. Ik blijf hem natuurlijk in de gaten houden.

Afbeelding

Zie dat ik de foto gespiegeld opgeslagen heb, lijkt net alsof hij het nu aan de andere kant heeft, maar dat is natuurlijk niet zo ;)
Plaats reactie