Vooronderzoek aanschaf kat - Pension / Vacht

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
L_Kraakm
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2010 12:53

Vooronderzoek aanschaf kat - Pension / Vacht

Bericht door L_Kraakm »

Hi allemaal,

Ik ben, samen met mijn vriend, een overweging aan het maken om een kat/kitten te nemen. Voordat we een keuze willen maken of we een kat/kitten nemen of niet, willen we zoveel mogelijk informatie verzamelen, zodat we niet voor onverwachtse dingen komen te staan of een onverantwoordelijk besluit nemen.

Na wat research op internet en een bezoek aan het asiel ben ik heel wat informatie rijker. Echter heb ik nog een drietal vraagjes (en wie weet volgen er mee haha).

1. Naar mijn mening is een pension een goed verblijf voor een kat wanneer de baasjes op vakantie zijn. Alleen vraag ik me dus af zijn twee weken achtereenvolgend in een pension te lang? Aangezien wij altijd twee weken op zomervakantie zijn, en er weinig andere opties zijn qua oppas.

2. Vervolgend op het bovenstaande: Komt het vaak voor dat katten/kittens zich 'afweren' tegen het verblijf in een pension? Kun je zowel een kitten als een volwassen kat dit aanleren/aan laten wennen? * Ter info: we willen hoogstwaarschijnlijk een kat/kitten uit een asiel halen. Nu leek het mij dan wel verstandig om (indien van toepassing) het pension van het asiel te kiezen. Zodat ze zich misschien eerder thuisvoelen en op hun gemak zijn.

3. Iets heel anders: Buitenkatten krijgen een wintervacht ter bescherming tegen de kou, hierdoor verharen ze heel erg wanneer het weer omslaat. Mijn vraag: Hoe zit dit met binnenkatten? Zij zouden eigenlijk, naar mijn gedachtegang, geen wintervacht hoeven aan te maken. En dus een stuk minder verharen. Heb ik dit juist of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Linda
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vooronderzoek aanschaf kat - Pension / Vacht

Bericht door MarjanR »

Hallo Linda,

Wat leuk dat jullie een beestje uit het asiel halen.
En wat goed dat jullie je eerst laten informeren, ik zou willen dat meer mensen dat zouden doen.

1 of een kat zal gedijen in een pension ligt aan het katje wat jullie zullen verzorgen.
Het maakt niet uit of dit voor 1 dag of voor 2 weken is. (hoewel 1 dag wennen erg kort is).
Uiteindelijk zal het beestje zich wel aanpassen aan de situatie waarin hij zit.
Maar reken maar dat ze/hij dolgelukkig is wanneer het weer met jullie mee naar huis mag.

2. je beestje bij/in een omgeving plaatsen waar het bekend is lijkt mee een uitstekend idee.
Misschien zelfs dat dezelfde verzorgers nog werken in het asiel en een bezoekje aan haar/hem zullen brengen tijdens het verblijf. En de geuren zullen ook ongetwijfeld een bekende geur zijn (katten zijn "geur" beestjes)

3. katten verharen, of ze nu binnen of buiten zijn maakt geen verschil. Misschien iets minder als ze binnen zitten, maar de vacht blijft zich vernieuwen. Reken erop dat je om de dag even flink met het het zuigapparaat aan de slag kunt. Al is het alleen maar om de favoeriete lig plekken even uit te zuigen. Verder helpt het zeker om je kat eens in de week (ligt er trouwens aan wat voor een vacht, langharigen elke dag) je kat een flinke borstel beurt te geven.

Veel succes met het uitzoeken van een leukerd.
(laat het beestje ook jou uitzoeken, dat werkt vaak ook erg goed).
En veel plezier als jullie nieuwkomer thuis komt.

PS als je een kitten overweegt, neem er dan twee. Dan zul je minder gesloopte spullen terugvinden in huis.
PS2 Als je echt maar 1 kat wilt, overweeg dan serieus om een kat in huis te nemen die al iets ouder is. Het asiel kan je vertellen welke kat alleen geplaatst kan worden.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vooronderzoek aanschaf kat - Pension / Vacht

Bericht door Anne »

Ik sluit me bij Marjan aan maar wil even kwijt dat ik het SUPER vindt dat jullie voor een asielkat kiezen!!! helemaal geweldig!! Er zijn ook veel katten in het asiel die niet met andere poezen kunnen en daarom alleen geplaatst dienen te worden. Weet je al zeker dat het er 1 wordt kies dan zo een en als je een kitten wil neem er dan twee, dat is veel beter, zo leren ze onder andere van elkaar hoever ze kunnen gaan met het spelen waarbij ze hun nageltjes gaan gebruiken e.d.
Heel veel succes en hou ons op de hoogte, het liefst met fotos :-P ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vooronderzoek aanschaf kat - Pension / Vacht

Bericht door Adriana »

dag Linda en welkom ;-) op het Forum, als je met katten begint zou ik je in alle gevallen aanraden om jong volwassen katten te nemen, eentje, die goed alleen kan of een stel en zeker geen kittens.
die zijn erg kwetsbaar, kunnen erg wild zijn, kunnen veel slopen, moeten nog een heleboel leren (en jullie ook..)..
bij volwassen katten heb je geen aanloopkosten zoals entingen en castraties. en wat verder nog allemaal fout kan gaan..
het karakter is bij de mensen van het asiel bekend en die zijn maar al te bereid om met jullie mee te denken.. bovendien, als het om één of andere manier niet gaat, dan kunnen ze doorgaans terug en dat is ook wel een rustig idee..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
L_Kraakm
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2010 12:53

Re: Vooronderzoek aanschaf kat - Pension / Vacht

Bericht door L_Kraakm »

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Onze zoektocht, of eigenlijk research naar de mogelijkheid tot een kitten/ kat staat momenteel even On Hold.

Het is namelijk zo dat de moeder van mijn vriend allergisch is voor huisdieren. Nu merkte we laatst op dat mijn vriend zo nu en dan, na een overnachting bij mijn ouderlijk huis, last heeft van een verstopte neus etc. We hebben een hond en twee katten. Als onze hond teveel wilt knuffelen krijgt me vriend er last van. Echter met katten heeft hij nog geen (allergische) reactie gehad.

Gezien het feit dat mijn schoonmoeder ook alergisch is voor katten, is er dus een kans dat mijn vriend dit ook heeft. Om het zekere voor het onzekere te nemen willen dus eerst een alergietest doen.

Ik hoop echt dat hij niet allergisch is, dat zou dan betekenen dat ik nooit een huisdier zou kunnen houden. En hier heb ik wel behoefte aan, ik ben altijd met dieren opgegroeid. Zowel katten, honden, konijnen, hamsters, ratten als met paarden.

Crossed fingers dus!

Ik houdt jullie op de hoogte.

Groetjes Linda
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vooronderzoek aanschaf kat - Pension / Vacht

Bericht door Anne »

He wat jammer maar zeer verstandig!!
Er zijn trouwens goede medicijnen beschikbaar voor allergie in het algemeen.
Zo gebruik ik zelf aerius tabletten, ik ben zelf niet voor huisdieren allergisch gelukkig,
wel voor andere dingen..
Heel veel succes, ik hoop voor jullie dat er niks uit de allergietest komt!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie