Hoe minder te laten interesseren in vogeltjes?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Spookysil
Poema
Poema

Hoe minder te laten interesseren in vogeltjes?

Bericht door Spookysil »

Hallo Allemaal,

Charlie heeft de gewoonte om naar de kanaries van mijn ouders te loeren, en één keer heb ik hem van de kooi moeten halen. Natuurlijk is dit zijn jachtinsinct, maar ik vroeg me af hoe ik die vogels minder interesant voor hem kan maken, omdat ik het heen-en-weer geloop om te kijken of hij die diertjes niet lastig valt. Verder wil ik als ik later een eigen huis heb ook graag zebravinkjes(ik vindt ze zo leuk kwetteren :)) Is dat mogelijk? of moet ik de komende 18 jaar (of hopelijk nog langer) het idee van zebra vinkjes in mijn huis uit mijn hoofd zetten?

Groetjes, Silvia
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Hoe minder te laten intereseren?

Bericht door castratenkoor »

Als een kitten van jong af aan met vogeltjes opgroeit kan het soms wel goed gaan.
Maar persoonlijk zou ik de combi afraden. Als je er niet bij bent kan het altijd mis gaan.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Iedere keer als de kat boven op de kooi zit schrikken die vogels zich het leplazurs.
Dat kan nooit goed voor het hartje zijn, en vogels zijn fragiele beestjes.
Ik wil inderdaad ook zebra tjes (ivm het gezellige kwetteren.. geweldig!), maar toch maar niet.
Vindt het gewoon weg zielig.
Ik had vorig jaar de vogels van m'n zus, die toch ook katten gewend zijn.
Maar dat is best een gesjouw met de kooi elke avond en morgen, want ondanks dat m'n katten er niet naar keken (toen nog alleen Moos en Puk, en ik zei nee... dan was het nee) vertrouwde ik ze toch niet als ik er niet bij was.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Spookysil
Poema
Poema

Bericht door Spookysil »

Oke, is er niets waarmee ik hem het staren kan afleren?
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Catfish
Tijger
Tijger

Re: Hoe minder te laten interesseren in vogeltjes?

Bericht door Catfish »

Het is en blijft een jachtinstinct.........
Instincten zijn niet te onderdrukken, dat hoort gewoon bij een dier. Krijg je er gratis bij. ;-)
Het kan heel goed gaan als ze het van kleins af aan gewend zijn, maar dan nog kan op elk willekeurig moment het jachtinstinct de kop opsteken. (Dat doet ie anders noooooooit...)
Arme vogeltjes...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Spookysil
Poema
Poema

Bericht door Spookysil »

Oke, Ik ben er net achtergekomen dat Charlie een hekel aan alminiumfolie heeft, ik denk erover na om dat onder de vogelkooi te leggen, tot hij ze negeert :D hopelijk werkt dat een beetje.

Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Gaat wel over hoor, went hij wel aan..........
Ik wil je niet ontmoedigen (oké, eigenlijk wel), maar dit is echt een instinct.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Spookysil
Poema
Poema

Bericht door Spookysil »

Ja, ik besef dat het zijn instinct is, maar sommige insticten kunnen worden gematigd, daarom vroeg ik het :) Voorlopig geen zebravinkjes dus :( jammer

Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Bericht door Dafpoetser »

Jachtinstinct haal je nooit uit een kat.
Gisteravond dook Tommie als een speer uit zijn mandje...wij vroegen ons af..."waarom?"
Meneer zag / hoorde een langpootmug! Ik heb geprobeerd dat beest te vangen, maar hij vloog richting Tommie, die zich ondertussen op een hoge plek (bovenop de kast) had verschanst. Dat was niet zo slim van Lenie de Langpootmug...*klets* werd opgevolgd door *crunch crunch* :esick:
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Wahahahahaha, ik zie het hele verhaal voor me Rob :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
]-marjolein-[
Poema
Poema

Bericht door ]-marjolein-[ »

:lol: dat herken ik Rob!
Instinct kun je er niet uithalen...al waren Dean en Wibi de nijnen goed gewend (Dean is trouwens bang voor Nijn, heb ze wel eens aan elkaar laten snuffelen en Nijn huppelt blij op hem af), ik zou ze nooit bij elkaar laten. Wat Stella zegt, doet ie anders nooit ;-)
En dan nog, als een kat de vogeltjes met rust zou laten is de kans groot dat de vogeltjes toch flippen aangezien zij de kat zien als grote vijand als hij alleen maar langs hun hok loopt...en dan is er kans dat ze er in blijven...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

ik herinner me toen ik mijn kitten net twee dagen had en het hier oorlog in huis was omdat mijn twee andere poezen helemaal niets van muffin moesten hebben.

toen zagen ze ineens een vliegje...

en ineens veranderden ze van blazende grommende stresskatten die elkaar (nog) niet kenden in een goed geolied jachtteam. het vliegje had geen schijn van kans.

best wel sterk dus, dat jachtinstinct.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Marjolein: katten en konijnen kunnen erg goed samen, meestal zijn het inderdaad wel de konijnen die de baas zijn. :-)
Ik zou je niet te veel zorgen maken als het goed gaat als ze samen loslopen. Je konijnen zijn eigenlijk toch al geen prooi meer voor katten en ze zijn dus veel te zelfzeker. Wilde konijntjes zijn eens stuk kleiner.

Kleintje kwam vroeger super goed overeen met het konijn. Ze liepen vaak elkaar te vangen. Hij heeft eenmaal een tik op zijn neus gehad (voor de rest nooit) toen hij in de puberteit kwam en op haar probeerde te rijden. :lol: Je zag haar zo kijken van: wat doe jij nu? Ga eens van mij af!!! :-)
Dat heeft hij niet nog eens geprobeert. ;-)
Erna met Yoran was het minder, daar had ze ook lichtjes wat bang van. En nu, vind ze ze gewoon leuk om eens langs te gaan maar enkel als ik er ook ben, anders negeert ze ze. Mijn konijnen zijn altijd de baas geweest.
Cuzco is echt bang, Luis is van niets bang te krijgen en vangt ook alles wat hij maar kan, maar voor de konijnen heb ik geen schrik. Hij besluipt ze niet als een prooi, hij gedraagt zich zoals naar andere katten... Ze lijken echt verdacht veel op elkaar van gedrag, als je goed oplet. (ofwel is dat te ver gezocht?)

Voor vogels ligt het volgens mij anders. Die kwetteren en fladderen. Maar ik denk ook wel dat Charlie er na een tijdje zijn interesse wel in zal verliezen. Je zou een vogel in je handen kunnen houden als hij het ziet, dan weet hij dat het geen prooi is. Maar het zou zijn interesse wel kunnen aanwakkeren. Hij ziet ze dan minder als prooi maar dat weten de vogels niet natuurlijk...
Ik denk dat vooral de vogels aan Charlie moeten wennen ipv omgekeerd. :-)
Ik denk ook niet dat ik een kat zomaar alleen zou laten met een vogel...
Ik vind een insect of vogeltje wel nog een heel ander gegeven dan een konijn dat bijna even groot is en recht op een kat af huppelt.
Mijn mening...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
]-marjolein-[
Poema
Poema

Bericht door ]-marjolein-[ »

Een kat zal eerder achter een vogel aangaan dan achter een konijn. Maar dan nog, mijn nijnen vertrouw ik niet aan mijn katten toe ;-) Dean zou niet veel doen maar Wibi wel, die maakt het niets uit of het een vogel is of een nijn is die half zo groot is als hij...
En de vogels zullen inderdaad meer aan Charlie moeten wennen dan andersom, maar 100% vertrouwen zou ik ze nooit.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Spookysil
Poema
Poema

Bericht door Spookysil »

Hehe oke, ik zat te denken om ze aan een haak met ketting aan het plafond te hangen, zodat hij er niet bij kan :) de vogeltjes maken het voor de rest prima, als Charlie zit te kijken worden ze een beetje onrustig, maar ja, dat is niet zo verwonderlijk he :pdtstr:

Plaats reactie