Kat kopen bij fulltime werken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
driessen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2010 00:13

Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door driessen »

Hallo, :eangel:

-Ik wil heel graag een kat nemen maar is dit goed mogelijk als je 36 uur werkt?
(ik woon op een flat, 8ste etage, dus kat kan niet naar buiten)

-Kan een kat/poes zolang alleen blijven?

-Alternatieven? Tips? (is 2 katten nemen de enige goed oplossing?)

BVD!
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door Carolien_h »

Hoi,

allereerst welkom op het forum! Een kat nemen bij fulltime werken is geen enkel probleem, ik denk dat veel mensen hier op het forum een fulltime baan hebben, waaronder ik zelf.

Als je even verder kijkt op het forum, zul je zien dat er veel mensen inderdaad zijn voor het nemen van 2 katten. Mijn mening is dat als je voor een kitten zou gaan, ik je absoluut zou aanraden om er 2 te nemen. Zij kunnen elkaar dan nog wat opvoeden, maar vooral omdat ze nog speels zijn en veel beweging nodig hebben, zullen ze veel steun aan elkaar hebben. Mocht het voor jou gewoon echt niet mogelijk zijn (om wat voor reden dan ook) om er 2 te nemen, dan zou ik een wat oudere kat nemen die al gewend is om alleen te zijn of die wellicht ook helemaal geen andere katten om zich heen duldt.

Wat ik je wel heel graag zou willen aanraden is ga vooral naar een asiel om een kat te bekijken. Ook oudere katten zoeken vaak een goed huisje en in het asiel kunnen ze je vaak veel vertellen over het karakter van de kat. Dus ook of het een binnen- of buitenkat is. Het binnenhouden van een kat is over het algemeen geen probleem, tenzij de kat al gewend is om veel buiten te leven. Dan wordt het wellicht wat lastiger. Een ander voordeel van het halen van een kat in het asiel is dat deze (als het goed is), ingeënt zijn, ontwormd en ontvlooid. Ook kun je daar jouw situatie uitleggen en kunnen zij aangeven of zij een kat hebben die bij jouw situatie past.

Maar kijk vooral even verder op het forum. Er zijn veel topics over het nemen/houden van 1 of 2 (of meerdere) katten, en dan kun je alsnog beslissen. Persoonlijk had ik voordat ik ging kijken in het asiel helemaal geen voorkeur voor kitten of oudere kat, 1 of 2. Toen ik ging kijken werd ik gewoon verliefd op twee erg bange broertjes en deze wonen dan ook inmiddels ruim twee maanden bij mij. Helemaal leuk en ik kan me niet meer voorstellen dat ze er nog niet waren.

Succes met je beslissing!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door castratenkoor »

Er zijn inderdaad al diverse topics over dit onderwerp met goede adviezen.
Ik ben het eens met de adviezen van mijn voorganger.
Succes met de keuze.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door Anne »

Ik zou eens bij het asiel gaan kijken, ze kunnen je heel goed helpen met je vraag ;-)
Hou je ons wel op de hoogte?
het liefst met fotos natuurlijk!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door pearlsofpassion »

Wel een goed asiel zoeken he! Ga bij verschillende langs en dan merk je het verschil onmiddelijk. In sommige praten ze gewoon naar je mond en zeggen dat gelijk welke die je mooi vind bij je zou passen, gewoon om ze kwijt te geraken, maar daar doe je de kat ook geen plezier mee.
2 katten is zowiezo leuker, ook als de introductie wat moeilijker gaat hebben ze veel aan elkaar, op voorwaarde dat ze beide graag met andere katten omgaan.
Als je maar 1 kat wilt, zeker zijn dat je een kat neemt die NIET graag met andere katten omgaat. Dat komt iets vaker voor bij vrouwtjes (karakteriele aanleg) maar er zijn ook katers die niet met andere katten omkunnen. Deze eenzaten geraken natuurlijk moeilijker geplaatst, dus het is wel leuk als je maar 1 kat wil. :-)
Je moet natuurlijk wel genoeg speeltjes, krabpaal en slaapplaatsje kopen. Maar dat zal je wel weten. :-)

Neem je tijd, neem niet de eerste de beste waar je een goed gevoel bij hebt mee. Kijk nog eens rond in andere asielen. En laat uiteindelijk je hart spreken.

Oh ja, en als je geen ervaring hebt met katten (ik weet niet of dat zo is) onderschat een schuwe kat niet. Veel mensen denken dat ze het wel aankunnen om een schichtige kat haar ruimte te geven en zichzelf te laten zijn, maar dat vraagt vaak meer geduld dan ze uiteindelijk blijken te kunnen opbrengen. En dan komt de kat weer in het asiel terecht, nóg een slechte ervaring rijker... Onderschat het gewoon niet.
Als je gewoon een gezelschapkat wil, en je ben niet helemaal zeker of je wel maanden zou kunnen wachten tot ze bij je komt liggen, neem dan niet de kat die wegkruipt in een holletje en zich amper laat aaien. Neem eentje die je kan aaien. Dat is ook het voordeel aan een kat uit een asiel, je weet wat je naar huis meeneemt (als alles gaat zoals het hoort).
Vaak zal de kat echter jou kiezen, en dan weet je gewoon dat je deze moet hebben. ;-)


Veel plezier met het uitkiezen, geniet ervan! Het is zalig in de asielen te kunnen rondlopen en te weten dat je uiteindelijk echt eentje mag meenemen. Voor ons, katteneigenaren die al een vol huis hebben, is een bezoek aan een asiel altijd risicovol, want het is zo moeilijk om geen mee te nemen. :-)
Geniet er dus van! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
driessen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2010 00:13

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door driessen »

Alvast bedankt voor de tips! :eclap:

Het is inderdaad echt wel de moeite waard om ook eens in een asiel te gaan kijken! Al zie je daar bijna alleen maar de Europese korthaar natuurlijk he?! Fijne kat?

Maar het zorgen voor 2 katten tegelijk, is dat niet ook dubbel zoveel werk? Met voeren, schoonmaken etc.? Kunnen die samen in een kattenbak?

En hoe weet je zeker dat ze het met elkaar kunnen vinden?

Alweer alvast bedankt.

Gr,M. :grin:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door castratenkoor »

Dat is nou juist wat je er bij het asiel bij moet vragen, het advies welke twee katten goed met elkaar kunnen opschieten. Ik zou 3 kattenbakken nemen met 2 katten. Zoveel werk is dat niet.
Ikzelf heb 8 katten en 10 bakken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je twee katten zou nemen, dan neem je er gewoon twee die met andere katten kunnen opschieten. Dan komt het bijna altijd goed, soms hebben ze wat tijd nodig, maar dat is normaal voor katten. Het zijn nu eenmaal geen honden. Soms heb je in het asiel 2 katten die erg naar elkaar neigen. Die willen ze dan vaak samen plaatsen. Maar je kan perfect twee andere kiezen en thuis aan elkaar voorstellen. Geen probleem. Het is enkel een probleem wanneer een van de twee geen katten gewoon is of er niets van moet weten.
Zoek dan wel twee katten die ongeveer even speels zijn, anders krijg je natuurlijk wel conflicten en verveling...
Met kittens gaat het trouwens ook bijna altijd goed om willekeurig bij elkaar te zetten, maar als je geen ervaring hebt met katten kan je mss beter voor volwassen gaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aukje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2010 10:08
Locatie: Valkenswaard

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door Aukje »

Ik heb 2 ras katten, had er eerst ook maar een maar vond het toch zielig dat ie alleen zat overdag.
Een half jaar later een tweede bij genomen en dat gaat echt een stuk beter.
Vind eigenlijk dat ik even veel werk heb..... heb 1 kattenbak en haal daar elke dag de poepjes en plasjes uit, tja en of ik dat nu van 1 of 2 katten doe dat maakt ook niet uit gebeuren moet het toch.

Vaak hebben ze ook kittens in het asiel die samen zijn binnengebracht....die kunnen vaak dus al goed met elkaar overweg. En vaak merk je al of hun karakter een beetje bij je past haha.
Mijn oudste is typisch ik en mijn jongste typisch mijn vriend :)
Ik heb daarin tegen gekozen voor 2 raskatten, maar dat is ieder voorzich.

Succes!
Liefs Aukje, Billy en Vriendje :eangel:
driessen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2010 00:13

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door driessen »

Je wilde geen asielkatten? Raskatten, niet uit het asiel dus.
Elk ras is anders maar in het asiel is het voornamelijk de Europese korthaar he?!
Kunnen die goed alleen blijven? Dat ligt natuurlijk ook weer aan wat ze gewend zijn.
Gebruikersavatar
Aukje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2010 10:08
Locatie: Valkenswaard

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door Aukje »

Laat ik het zo zeggen ik ben besmet geraakt met het ragdoll virus! haha.
Dit zijn hele aanhankelijke katten die het wel prettig vinden af en toe naar buiten te gaan,
maar die ook prima binnen te houden zijn. En tja hun uiterlijk is echt om op de eten :eangel:!

Er zitten inderdaad veel europeese korthaar katten in het asiel.... maar soms tref je er toch wel een raskat of een kruising met raskat aan.
Het is toch per kat verschillend of ze graag binnen of buiten zijn. Mijn vader heeft in januari 2 asiel kittens genomen en de 1 woont praktisch buiten maar de ander ligt altijd op bed te slapen en is bijwijze van niet naar buiten te slaan.....
Kortom als je voor een asiel kat gaat, laat je goed informeren. Vaak mag en als je er een op het oog het ook een tijdje in het hok om te kijken hoe hij reageert maar ook dat is per asiel weer verschillend.
Liefs Aukje, Billy en Vriendje :eangel:
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door loek »

In een asiel zitten ook regelmatig twee katten bij elkaar (tenminste toen ik ging kijken was dit zo, maar ik ben maar bij 1 asiel wezen kijken dus ik weet niet of dit uitzondering was) die ook samen geplaatst moeten worden. Dan weet je zeker dat dit goed gaat.

Ik heb zelf 1 kattenbak voor 2 katten, dat gaat prima. Maar ik zou er wel rekening mee houden dat je evt. een tweede of derde bak aan moet schaffen. "De" regel is 1 bak voor iedere kat die je hebt plus 1. Dus bij twee katten drie bakken.
Maar goed zoals ik al zei heb ik er maar 1 en dat gaat goed gelukkig.

Twee katten is niet echt dubbel werk. Of je nou 3 drollen uit de bak moet scheppen of 6. Da's om precies te zijn 5 sec meer werk ;-) Het kost natuurlijk wel wat meer geld. Maar ook dat vind ik persoonlijk goed te overzien.
En verder zijn de voordelen veeeel groter. En scheelt het je ook een hoop 'werk'. Minder kans op nieuwe behangetjes, nieuwe banken etc. haha Beetje overdreven gezegd natuurlijk. Maar ze vervelen zich veel minder natuurlijk met z'n tweeen en dus is er ook minder (kans op) 'probleemgedrag'of (voor ons) ongewenst gedrag.

Ik werk ook full time. En ik vind persoonlijk wel dat je (als je overdag werkt dan, anders draai je het om) vaak thuis moet zijn 'avonds. Als je iemand bent die ook nog (bijna) iedere avond van huis is dan zou ik geen katten nemen. Ook vind ik zelf dat ik iedere dag even met ze moet spelen. En dat mijn huis een beetje boeiend moet zijn. Niet alleen door het overdag weg zijn maar ook door het feit dat ze niet buiten komen (want dat is bij mij dus ook zo) Dus leuke klim en krabmogelijkheden etc. (die niet altijd zo leuk staan in je interieur....maar wel erg leuk zijn voor je katten!) En (soms verplicht) even door het huis rennen met een touwtje en twee katten achter je aan. (meestal gewoon leuk natuurlijk. Maar ik heb het mezelf wel echt verplicht, ook als ik er even niet zo'n zin in heb)

Succes met je beslissing. Ik zat zelf ruim een jaar geleden met ongeveer dezelfde vraag. En ik kan je zeggen ik heb nooit ook maar 1 seconde spijt gehad van deze twee haarballen. In tegendeel, ben iedere dag nog steeds een beetje verliefd op ze. En ben heel blij dat ik voor twee heb gekozen.
Als ik zie hoeveel ze met elkaar doen. Dan denk ik weleens: 'poeh waar zou al die energie op gericht zijn geweest als ik slechts 1 van de 2 had gehad. Volgens mij wil ik dat niet weten.....hoef ik ook gelukkig niet te weten ;-)
Laatst gewijzigd door loek op 05 okt 2010 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door loek »

driessen schreef: Kunnen die goed alleen blijven? Dat ligt natuurlijk ook weer aan wat ze gewend zijn.
Je geeft zelf het goed antwoord.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kat kopen bij fulltime werken?

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zou er ook 2 nemen uit het asiel, of je moet echt voor een raskat gaan.
trouwens even iets recht zetten, een europees korthaar is officieel een raskat, alles wat in het asiel zit, en geen stamboom heeft zijn huis, tuin en keukenkatten, maar de meeste dierenartsen en asielen noemen het europese kortharen, wat ze dus eigenlijk niet zijn.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie