Langharige kat wassen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Langharige kat wassen

Bericht door chellemi »

Mijn katje Ivy is een langharige pers en tweemaal per jaar was ik haar met kattenshampoo. Ik kam haar elke dag goed uit maar soms wordt haar vachtje viezig en vettig en was ik haar daarom. Op de kattenbeurs vertelde ze me dat perzische katten 1x per maand gewassen moeten worden en ook nog met conditioner. Nu heb ik dus normale kattenshampoo en was ik haar alleen als ze echt vettig aanvoelt. Anyway, het wassen vind ze ver-schik-ke-lijk!! Ze is erg angstig en krabt me helemaal kapot.Om haar gerust te stellen ga ik in de douche zitten en neem ik haar op mijn schoot en was ik haar zo. Als ze erg paniekerig is knuffel ik haar even.Zo duurt het ongeveer een halfuur voordat ik haar goed uitgewassen heb. Daarna föhn ik haar helemaal droog op de laagste stand, dus zo zacht mogelijk.Heeft iemand tips om dit beter aan te pakken? Ik vind het zo zielig als ze zo enorm angstig en paniekerig is met het wassen... Ik wil haar wel een beetje aan het water laten wennen maar weet niet hoe.
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: langharige kat wassen

Bericht door Admin »

Een kat was je natuurlijk alleen als hij vies is. Standaard elke maand lijkt me wat overdreven. Showkatten niet meegerekend.

Ik heb niet vaak een kat gewassen, maar ik weet wel dat waterdruppels traumatisch kunnen zijn voor een kat. Volgens mij is de beste manier om een (baby)badje te vullen met water dat een temperatuur heeft waardoor je het bijna niet voelt (het voelt dus niet echt warm, maar ook niet koud). Til de kat daar langzaam in en misschien kan een ander hem afleiden met een snoepje of een touwtje, waardoor hij er geen erg in heeft.

Het wassen op zich kun je dan het beste aai-gewijs doen, of zig-zaggend met je vingers in de groeirichting. Het afspoelen daarna doe je dan niet met de douchekop, maar vanuit een emmer met een beker, waarbij het water dezelfde tempertuur heeft als waar hij in zit. Giet het water uit de beker langzaam over hem heen zo dik mogelijk bij zijn huid. Probeer zo min mogelijk geluid te maken met het water; spetteren is denk ik het vervelendste voor je kat. En laat de kat niet bij water dat uit de kraan stroomt.

Hem aaien met een drijfnat washandje is ook een gemakkelijke manier om zijn vacht nat te krijgen. Misschien kun je in dat water eerst de shampoo mengen en hem van daaruit met het washandje aaien. Hetzelfde kun je daarna doen met schoon water om hem af te spoelen.

Föhn hem daarna niet droog als hij dat niet leuk vindt, maar doe het met de handdoek. Daarna kammen, waarna hij zelf zijn vacht gaat wassen en opnieuw van een laagje 'kat' zal voorzien :-)

In deze video wordt de kat gewassen in de gootsteen. Deze kat is gestresst en de vrouw komt zo te zien handen te kort.

[youtube][/youtube]

De wasbeurt in onderstaande video komt zeer weinig voor, dat de kat zo rustig blijft. Wel ideaal als het dier het ook leuk vindt.

[youtube][/youtube]

Succes ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Langharige kat wassen

Bericht door Roos en Minousch »

Je kan ook droodshampoo gebruiken..
Dat is een soort talkpoeder, en dan kam je zo de viezigheid eruit.
Is bij http://www.beautyfullpets.eu/shop/ te bestellen.(excuses voor de link)

Ps je zou de persoon van deze shop een mailtje kunnen sturen hoe of wat, want ze heeft zelf een boel perzen, en geloof mij zij weet echt alles, en zal je precies de goede spullen geven.

Succes!
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Langharige kat wassen

Bericht door Camoth »

Die vrouw in dat eerste filmpje ook echt. Hoe ruig kan je een kat wassen :???: Vind je het gek dat ie het niet leuk vind.

Uiteraard is de kat in de tweede film een Birmaan :lol: Die boeit water helemaal niks. Daar was ik al achter. De plantenspuit is vrijwel zonder effect bij Bindi ;-)

Ik zat inderdaad ook aan die droogshampoo te denken. Dat gebruikte de fokker van Bindi achter de oortjes van de kittens, omdat die snel vet werden. Dus tegen vettigheid schijnt dat heel goed te helpen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Langharige kat wassen

Bericht door Leonie89 »

oh wat een lief filmpje die laatste!! maar komt inderdaad zelden voor.. is het geen ragdoll Fleur? dat zijn toch 'lappenpoppen' ??
onze poes vindt water uit de kraan wel boeiend.. vaak aai ik haar dan even met natte handen, dan haal ik de losse haren eruit.. maar dat is natuurlijk geen wassen..
het is toch helemaal niet nodig om katten te wassen, zoals Roland al zei.. Show je met Ivy?? anders zou ik haar niet wassen.. katten kunnen zichzelf goed schoon houden.. en eventueel vuil of lossen haren kun je eruit borstelen..
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Langharige kat wassen

Bericht door Kattenbella »

Valt mij bij beide filmpjes op hoeveel van die schuimtroep ze gebruiken op een dier. Doe ik bij mezelf niet eens!
Een kat heeft een prima washad, namelijk de tong, tenzij het oud is of om andere redenen vies is zou ik er niet over piekeren mijn katten te wassen, zeker niet met zo'n hoeveelheid schuim!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Langharige kat wassen

Bericht door Leonie89 »

mee eens.. als de kat daarna zichzelf weer wast krijgt hij als die zeeptroep in zijn bekkie.. het mag dan wel speciale kattenshampoo zijn, maar dan nog lijkt me het niet eetbaar..
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Langharige kat wassen

Bericht door Roos en Minousch »

Helaas moet je sommige katten echt wassen, en dan met schuim ja.

Ps de Ragdoll mafg dan de lappenpop zijn, maar als ik Lisa was heeft het niets weg van een lappenpop hoor, maar een wilde schone!
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Langharige kat wassen

Bericht door rieneke »

als aanvulling op het verhaal van roland: ik heb gemerkt dat katten rustiger blijven onder het wassen, als je een handdoek in de gootsteen of het badje legt.
zo hebben hun pootjes meer grip.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Langharige kat wassen

Bericht door Roos en Minousch »

Klopt helemaal, dat ligt hier ook in het babybadje, Lisa is niet zo zeer bang voor het water, maar voor de douchekop. Ik doe het doen ook gewoon met een extra waterbakje, maar de douchekop gaat toch veel sneller en grondiger met uitspoelen, dat ik dat meestal doe.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Langharige kat wassen

Bericht door lievelijn »

Bakkes mijn vorige katje hield van badderen :roll: als die in de keuken zat als ik aan het afwassen was ofzo moest ik uitkijken dat hij niet in de bak zat te poedelen... :lol:
ik <3 Vlinder
angel-kitty
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2010 11:10

Re: Langharige kat wassen

Bericht door angel-kitty »

kijk uit met wat shampoo je gebruikt. gebruik alleen shampoo die speciaal voor katten is bedoelt. Er zijn katten die heel slecht kunnen reageren op andere shampoo's en ziek worden er van. Ik heb een trimsalon voor katten en ik was de katten altijd in een speciale was kooi. Je kunt je kat in een kooi/bench enz. wassen. Zo krapt ze je ook niet open. Als hij eenmaal wat rustiger is geworden kan je de kooi open maken om haar in te zepen.
Plaats reactie