Staart er wel / niet af? Ruzie, komt het ooit goed?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Jootje1977
Kitten

Staart er wel / niet af? Ruzie, komt het ooit goed?

Bericht door Jootje1977 »

Ik heb 2 poesjes, zusjes van elkaar. Ze zijn van een nest van eind mei dit jaar, nog kleintjes dus. De 1 is groter en sterker, de kleine is niet zo sterk maar wel slim. Als ze in elkaars buurt zijn is het steeds spelen maar ook bijten. De grote heeft (waarschijnlijk) onlangs de kleine gebeten in de staart, een grote wond en een knik in de staart was het gevolg. De 1 leeft nu binnen en de ander buiten hierdoor. Bij elkaar is even geen optie.
Wie heeft hier ervaring mee? Kan dit nog goed komen? Of moet er toch eentje weg bijv.?

Over de bijtwond: De dierenarts heeft er antibiotica voor meegegeven en pijnstillers, misschien dat het vanzelf weer overging. Dit is nu 2 weken geleden maar de wond is wel dicht maar de staart is wel afgestorven (koud, hard, stijf en heel dun, uitgedroogd) Nu lijkt het wel of de staart steeds verder afsterft. Dus ipv 5 cm dat het al 6 cm. is. Ik heb de dierenarts gebeld en die geeft aan dat het misschien verstandig is om te oppereren. Aangezien ik nog nooit katten heb gehad weet ik niet wat de gevolgen zijn, daarom hier een paar vragen, hoop dat ik antwoord ontvang:
1. Wat gebeurt er als ik de kat niet laat oppereren? Sterft dan de hele staart af bijv.? En gaat de kat dan dood? of..?
2. Wat gebeurt er als de kat wordt geoppereerd en nog maar een klein bolletje staart overheeft? Kan ze dan wel gewoon goed functioneren? Zijn er ook nadelen hieraan verbonden? Bijv. geen evenwicht meer of...?
3. Als ik haar laat oppereren kan ik pas volgende week dinsdag terecht (dat is dus pas over 7 dagen!) ik ben zo bang dat de staart dan nog verder afsterft in die week...

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Jolanda
Cari
Tijger
Tijger

Re: Staart er wel / niet af? Ruzie, komt het ooit goed?

Bericht door Cari »

In jouw geval moet je laten opereren. Die staart kan er echt niet aan blijven, dat is geen optie.
Het goede nieuws is: de kat zal blij zijn als ze dode ding kwijt is :grin: . Ik heb ook een kat, waarvan de staart geamputeerd moest worden. Toen die eraf was, liet ie me zien hoe blij hij was: hij sprong over en weer over een heg heen "Kijk eens, hoe goed ik dat nog kan!" Geloof me, je kat kan die staart prima missen. Ik zou wel even rondbellen naar tarieven bij diverse dierenartsen, want die verschillen behoorlijk.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Over de zusje, waarom kunnen ze niet bij elkaar? Beslis jij dat of is het dik ruzie?

bijten is ook normaal speelgedrag maar normaal verwonden ze elkaar niet. Het kan ook een ongeluk geweest zijn, mss van iets geschrokken? Kinderen verwonden elkaar ook wel eens...
Wel spijtig dat het zo drastisch afloopt voor haar...

Ik zou het niet te snel opgeven, maar je mag ze dan ook niet te lang scheiden, anders moet je daarna terug introduceren...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Eens met cari, die staart moet eraf! Het afsterven is in feite een infectie, die mag zich niet verder verspreiden!
Je zal de kat er een groot plezier mee doen.

En ook met de reactie van pearl ben ik het eens. Maar ja, je zit nu ook met een kat met een pijnlijke staart. Ook al merk je er niks van, ze heeft gegarandeerd pijn. En dat zal haar humeur tegen haar zusje, als ze er aan komt os zo, ook niet ten goed komen.
Moeilijke situatie...

Ik hoop dat je ze weer aan elkaar kan laten wennen, anders zit er maar één ding op, en dat één herplaatsen... Maar geef ze tijd, wie weet komt het goed.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Staart er snel af laten halen lijkt me. De kat kan anders sterven.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie