Sinds een dikke week hebben wij twee katten. De ene ziet er prima uit, de andere is veel te dik. Ze konden in hun 'oude' huis altijd eten, die hadden zo'n brokjes-silo en dan 's avonds natvoer. Het is niet gezond voor de dikke kat dat hij zo dik is en aangezien het binnenkatten zijn en ze dus niet mega veel energie gebruiken, wil ik ze graag op een verantwoord voerrantsoen zetten maar met een juiste overgang.
De katten kregen de goedkoopste brokjes die er waren, en hetzelfde voor het natvoer. Hun ontlasting stinkt dus echt heel erg.
Aangezien ik me nog niet helemaal heb kunnen orienteren op voer wat goed is voor beide katten ben ik nu begonnen met Inhome Sensations van Felix en natvoer van Whiskas, in de wetenschap dat ik dan even tijd had om mezelf goed te laten informeren en rond te kijken.
Ik ben inmiddels van onbeperkt voer bij de vorige eigenaren gegaan naar:
- 's ochtends beide een normale portie voer (klein laagje in voerbakje) Hiermee doen ze de hele middag.
- Rond avondeten beide een half zakje Whiskas
- Als ik zelf naar bed ga (tussen 22 en 24 uur) wederom beide een laagje voer waar ze dan tot de volgende ochtend mee doen.
Verder is er altijd beschikking over vers water uiteraard.
Ik merk dat beide katten, maar vooral de dikke kat, veel op de kattenbak zitten (weet niet wat normaal is, maar ze poepen beide zo'n 2x per dag en ik vis er per dag toch wel 4 á 5 plasjes uit, te meten door klontvormig kattengrid) Bovendien stinkt hun ontlasting nog steeds ontzettend.
Ik heb dus voer nodig waar ze voldoende uit halen aangezien ik ze wil voeren naar wat ze nodig hebben (binnenkatten)
Ik kan het bij mijn vriend (die vind de katten ook geweldig, maar die geeft net zo lief ES voer) niet verkopen als ik aankom met voer van 25.- per zak. Ik zoek dus iets wat kwalitatief goed is (beter is dan de brokjes met veel suiker en graan) maar betaalbaar blijft.
Wie kan er mij een advies geven en is het voeren zoals ik dat nu doe verantwoord?
Mijn katten en hun eetgewoontes
-
- Huiskat
Re: Mijn katten en hun eetgewoontes..
Hm, Whiskas heeft de bijnaam Stinkkas
Het is geen uberslecht voer, maar ook geen denderend voer.
Hoop toevoegingen die de kat niet nodig heeft, en waardoor eht alleen meer gaat eten.
Ikzelf gaf ook altijd whiskas en inhome enzo. Maar op aanraden van hier ben ik overgegaan naar Sanabelle. En ik ben daar erg tevreden over.
Uiteraard duurder dan de supermarkt zakken. Maar van premium voer eten de katten veel minder omdat ze er minder van nodig hebben. Sanabelle is in verhouding vrij goedkoop, en goed voer.
Je kan even kijken op Zooplus voor meer info en vergelijkingen.

Hoop toevoegingen die de kat niet nodig heeft, en waardoor eht alleen meer gaat eten.
Ikzelf gaf ook altijd whiskas en inhome enzo. Maar op aanraden van hier ben ik overgegaan naar Sanabelle. En ik ben daar erg tevreden over.
Uiteraard duurder dan de supermarkt zakken. Maar van premium voer eten de katten veel minder omdat ze er minder van nodig hebben. Sanabelle is in verhouding vrij goedkoop, en goed voer.
Je kan even kijken op Zooplus voor meer info en vergelijkingen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel
Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
-
- Huiskat
Ik heb al rondgekeken op wat Sanabelle heeft, en ook van Hill's. Ik stond met mijn mond vol tanden in de dierenspeciaalzaak hier, zóveel verschillende soorten voer verkopen ze..
Ik wil het gewoon graag goed doen
Ik wil het gewoon graag goed doen

Hai Patricia, gefeliciteerd met je nieuwe huisgenootjes
! Heel goed van je dat je ze beter voer wil gaan geven. Ik heb hier ooit Sanabelle genoemd (van zooplus), omdat de samenstelling goed leek, ze het lekker vinden en het een stuk goedkoper is dan bv Hills, bij wie je vrees ik een hoop betaalt voor de naam en de peperdure marketing. Inmiddels zijn er meer aanhangers
.
Het is normaal voor een kat om slechts 1 maal per dag te poepen. Bij de supermarktmerken als Felix en Whiskas, zit een enorme berg ballast, die er ongebruikt weer uitkomt
en niet gezond is.
Je zou ook eens kunnen kijken naar Biofood - dat kan je ook in de dierenwinkel vaak wel krijgen.
Hou je wel in de gaten dat de dikkerd (hoe heten ze?) niet het voer van de andere kat opeet? Anders beter niets laten staan.

Het is normaal voor een kat om slechts 1 maal per dag te poepen. Bij de supermarktmerken als Felix en Whiskas, zit een enorme berg ballast, die er ongebruikt weer uitkomt

Je zou ook eens kunnen kijken naar Biofood - dat kan je ook in de dierenwinkel vaak wel krijgen.
Hou je wel in de gaten dat de dikkerd (hoe heten ze?) niet het voer van de andere kat opeet? Anders beter niets laten staan.
-
- Huiskat
Re: Mijn katten en hun eetgewoontes
Late reactie :P
Aankomend weekend komt er nog een kat bij :P
Deze twee zijn twee van een trio, en het derde poesje had een fijn baasje gevonden maar dit is toch niet doorgegaan. Ze kwijt ernorm weg in haar eentje en omdat het zo goed gaat met deze twee die nu bij ons zijn hebben we besloten dat ze toch bij ons mag komen wonen, dan is het trio weer compleet
Ik heb inmiddels na voorgelicht te zijn door een voedingsdeskundige in de dierenspeciaalzaak seniorenvoeding van Iams gekocht. Ze vinden het lekker en merk nu al dat ze er minder van nodig hebben dan de brokken die ik eerst voerde van Felix. We gaan even kijken hoe ze het op dit voer doen
Aankomend weekend komt er nog een kat bij :P
Deze twee zijn twee van een trio, en het derde poesje had een fijn baasje gevonden maar dit is toch niet doorgegaan. Ze kwijt ernorm weg in haar eentje en omdat het zo goed gaat met deze twee die nu bij ons zijn hebben we besloten dat ze toch bij ons mag komen wonen, dan is het trio weer compleet

Ik heb inmiddels na voorgelicht te zijn door een voedingsdeskundige in de dierenspeciaalzaak seniorenvoeding van Iams gekocht. Ze vinden het lekker en merk nu al dat ze er minder van nodig hebben dan de brokken die ik eerst voerde van Felix. We gaan even kijken hoe ze het op dit voer doen

Re: Mijn katten en hun eetgewoontes
wat leuk en goed dat je het 3e poesje erbij haalt! heel veel plezier met elkaar. En fijn dat je brokjes hebt gevonden wat goed gaat.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!