Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT NU?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
melody93
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2010 19:17

Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT NU?

Bericht door melody93 »

Hallo allemaal,

Omdat het echt niet gaat tussen onze 2 katten (1 poes en 1 kat) ben ik een forum op gaan zoeken (hier dus) om advies te vragen.

Wij hebben nu sinds 3 weken een nieuwe poes in huis, van 6 jaar oud. We hadden al een kater van 17 jaar oud en wilden hier een maatje voor zoeken (vroeger is deze kater ook met meerdere katten bij ons in huis geweest, maar die zijn er al een paar jaar niet meer, dat ging wel goed).

Nu bleek toen we de poes opgehaald hadden dat die enorm angstig was, uitgedroogd, vermagerd, verstopt en wilde absoluut niet eten. Onze eerste reactie was natuurlijk: waar zijn we aan begonnen?! Maar we wilden dit poesje toch helpen.
5 Dagen bezig geweest om er dwangmatig eten en drinken in te pompen, toen kreeg ze gelukkig weer eetlust.

Ze was alleen zo angstig dat ze zich alleen maar verstopte achter de droger, we zagen haar de hele dag niet (konden haar soms niet vinden) en hebben haar sinds dien in mijn slaapkamer gehouden met kattebak en al om haar eerst eens te laten wennen.
Dit ging erg goed, sinds ongeveer een week komt ze bij me op bed liggen en gaat ze lekker spinnen als ik haar aai, maar alleen als de deur dicht is!
Zodra de deur open is verstopt ze zich achter mijn gordijnen waar ze in het begin zelfs een keer gepoept heeft omdat ze er niet achter vandaan durfde. Dat doet ze nu wel netjes op de kattebak.

Onze kat accepteert haar niet, we hebben al verschillende dingen geprobeerd en ze samen op de gang gelaten, maar dan verschuilt de poes zich of probeert de kat haar aan te vallen.
Vandaag hebben ik en mijn vader allebij 1 kat op schoot genomen en zijn we naast elkaar gaan zitten en ze wezen aaien: de kat blaast alleen maar en de poes probeert zich in mijn schoot te verstoppen...

Het gaat dus echt niet, dus dachten we vandaag na wat opgezocht te hebben op internet ze samen in de badkamer te zetten, dat is niet zo'n grote ruimte. Eerste reactie van de poes was op de wasbak springen, kast etc. Dus wij hem opgepakt en bij de kat gezet. Ze vielen elkaar een paar keer aan, toen bleef onze kat ook met zijn nagel (tot 2 keer aan toe) in de poes hangen. We hebben het maar gewoon laten gaan, maar wat er dus gebeurt zodra we de poes bij de kat legden is dat de poes zich zo klein mogelijk opkrult en naar beneden kijkt, zodra ze oogcontact hebben valt onze kat de poes aan, en blijft de poes angstig liggen en blaast een beetje. Dan zal je misschien denken dat de kat dan gewonnen heeft, met zo'n onderdanige poes. Maar ze bleven hier maar mee doorgaan. Op een gegeven moment hebben we de deur maar weer open gegaan en vluchten ze allebij weer weg.

Maar dit gaat echt niet zo! Als jullie tips of iets dergelijks hebben, heeeeeeel erg graag want anders zullen we een nieuw tehuisje voor haar moeten zoeken waar geen andere katten in huis zijn.

Hier een foto van vandaag in de badkamer:
Voor de duidelijkheid: de rooie is de kat en de grijze de poes, zoals je ziet helemaal in 'shock'
Afbeelding
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi,

Er zijn tal van topics te vinden over dit onderwerp, als je even de zoekfunctie gebruikt rolt er een hele lijst uit.
Waar heb je de poes vandaan? Heb je enig idee over de achtergrond, wat ze meegemaakt heeft? Zo te horen was ze er niet best aan toe, dus het is denk ik ook niet zo gek dat ze erg moet wennen. Ik weet niet of het goed te doen is ze voorlopig even apart te houden als je er niet bent en ze allebei genoeg aandacht te geven, maar dat is misschien wel verstandig als het niet gaat. Ze heeft tijd nodig om aan haar nieuwe huis, aan jullie en aan haar nieuwe soortgenoot te wennen.
Bij elkaar opsluiten is geen goed idee, ze meoten altijd allebei een vluchtweg hebben. Je kunt ze bij elkaar laten als je er bij bent, dat wil zeggen gewoon deuren open laten staan dat ze elkaar kunnen zien maar dat ze ook kunnen vluchten.
Wat katten nog wel eens dichter bij elkaar wil brengen is tegelijk met ze spelen, of samen voeren. Pas dan wel op dat 1 van de twee niet nijdig wordt, maar het kan ook zeker 'verbroederen'.
En verder heeft het tijd en geduld nodig...jouw kater is gewend het rijk voor zichzelf te hebben, en wie weet wat de poes allemaal heeft meegemaakt. Het is voor hun ook een nieuwe situatie, en het kan best weken tot zelfs maanden duren voor het beter gaat.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT

Bericht door castratenkoor »

Dat zijn nogal onorthodocse methodes, samen opsluiten in de badkamer. Helaas ben je via internet aan slechte adviezen gekomen.
Advies van Marjolein ga ik in mee. Zoveel mogelijk ruimtes ter beschikking stellen als je er bent. Afleiden met spelen, eten eventueel wat valeriaan druppelen op wat plekjes ( niet op de katten zelf ).
En als je er niet bent zo apart van elkaar zetten. Als er na 2 - 3 maanden echt helemaal geen verbetering is zou ik in het belang van de katten de poging staken en de nieuwkomer herplaatsen.
Het moet niet een te lange marteling worden voor beide katten. Heel veel liefde en geduld doen vaak wonderen. Dwang niet, dat was echt een heel slecht advies, jammer dat je het opgevolgd hebt, nu wantrouwen ze elkaar nog meer en ben je een stap achteruit.

Succes, ik hoop dat het gaat werken uiteindelijk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT

Bericht door Adriana »

k ben hier niet optimistisch over, er is bovendien in de agressiesfeer al vrij veel gebeurd.

citaat: ""We hebben het maar gewoon laten gaan, maar wat er dus gebeurt zodra we de poes bij de kat legden is dat de poes zich zo klein mogelijk opkrult en naar beneden kijkt, zodra ze oogcontact hebben valt onze kat de poes aan, en blijft de poes angstig liggen en blaast een beetje. Dan zal je misschien denken dat de kat dan gewonnen heeft, met zo'n onderdanige poes. Maar ze bleven hier maar mee doorgaan. Op een gegeven moment hebben we de deur maar weer open gegaan en vluchten ze allebij weer weg.""

en zo moet het dus niet!
eerst wèl ruiken maar niet zien - in combi met feliway verdamper bijv.
dan heel heel voorzichtig heel klein beetje oogcontact en kijken wat er gebeurt..
als dat rustig blijft dan met heel kleine stapjes verder

jullie nieuwe poes is absoluut niet opgewassen tegen deze situatie, zij zal daar erg veel stress van krijgen en dat zal haar gezondheidssituatie niet bevorderen.
bovendien is er bij de 'introductie' al veel schade aangericht en ik vrees dat dit met deze combi niet meer goed komt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
melody93
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2010 19:17

Re: Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT

Bericht door melody93 »

Natuurlijk zal het veel tijd kosten, maar het is met name de kater die het niet accepteert.
Hebben ze al meerdere keren geprobeerd samen eten te geven, maar dan durft de poes niet te eten. Dat doet 'ie alleen in mijn kamer met deur dicht en s'nachts / s'avonds, als er geen lawaai meer is in huis.
Verder is ze nu wel gewend in mijn kamer, alleen als ze geluid hoort op de trap of als je binnen komt verstopt ze zich, maar als ik haar dan pak en haar aai dan voelt ze zich weer op haar gemak en gaat ze weer spinnen.
Maar het is wel de bedoeling dat ze samen s'nachts op de gang gaan.
(Gang tussen begane grond en zolder, en stuk op zolder met droger, wasmashine en huisje + kattebak en eten en drinken voor de katten)

De kat heeft het zeker niet makkelijk gehad bij haar oude huisje, we hebben haar afgehaald een paar straten verderop, ze stond op marktplaats gratis af te halen. Dus wij kijken, maar kregen het mandje gelijk in onze handen gestopt. Vrouwtje aan de deur stond met een kitten van een paar weken in haar hand, en aan haar tepels zaten velletjes, dus waarschijnlijk is ze moeder geweest...

We willen haar nog wat aan laten sterken en kijken of het gaat lukken met onze kat en haar dan sterilliseren. Maar dan moet het wel goed gaan tussen die twee natuurlijk
melody93
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2010 19:17

Re: Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT

Bericht door melody93 »

Ze is al wel behoorlijk aangekomen hoor en haar vacht word ook weer mooi, ze gaat dus wel goed vooruit, en vertrouwt ons ook al meer.

Misschien was het heel slecht wat we net gedaan hebben, maar nogmaals ik zoek advies! Wij weten ook niet wat we er mee aan moeten... Hebben geen ervaring met dit soort gevallen.

Als de poes in mijn kamer zit kan de kat hem trouwens wel ruiken onder de deur door, en overdag staat mijn deur vaak open als ik in mijn kamer zit en dan komt de kat vaak uit het voerbakje van de poes eten. Ook brengen we de poes weleens naar de huiskamer als we s'avonds op de bank zitten, met de kat erbij. Maar dan willen ze eigenlijk beide de kamer uit, terwijl we ze dan niet eens bij elkaar zetten
melody93
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2010 19:17

Re: Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT

Bericht door melody93 »

Spelen doen ze trouwens beide niet, de kater is meer van het slapen en kroelen, de poes is er nog te bang voor
En als we meerdere kamers beschikbaar stellen verstopt de poes zich... Of moet je dat juist laten gaan?
Toen ze er nog maar een paar dagen was konden we haar zelfs niet vinden.... Na een paar uur zoeken pas gevonden toen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT

Bericht door pearlsofpassion »

De enige manier waarop dit nog goed kan komen is als je de poes een aparte kamer geeft. Breng zoveel mogelijk tijd met haar door, maar verwaarloos je kat ook niet.

Laat ze dus een tijd gescheiden dat ze elkaar niet tegen kunnen komen.
Begin met geuren overbrengen. Geef haar de tijd om aan jou te wennen en aan zijn geur. Geef hem de tijd aan haar geur te wennen. En daarna (reken minstens een maand) kan je een heel rustige introductie doen.
Als ze dan wegloopt en verstopt moet je haar natuurlijk laten doen!!!! Het slechtste wat je kan doen is haar verplichten aangevallen te worden. Wat verwacht je dan dat ze doet?? Klappen maar ontvangen?
Beetje bij beetje, op haar eigen tempo zal ze wel tevoorschijn komen, maar enkel als je kater stopt met haar zo aan te vallen.

Als je poes echt zo heel bang is en dan toch rustig blijft zitten kan je het met een bench proberen, zo kan de kat haar geen kwaad doen terwijl ze toch samen zijn. Maar niets dwingen!!! Dit is enkel als de kat haar blijft aanvallen. Dat mag je echt niet toelaten!!!
Gewoon blazen en grommen is niets, normaal, en eens speels tikken of achter aanlopen is ook goed, maar als het echt aanvallen is en 1 van de twee bang is, is het echt helemaal mis!!
Dat mag je hem niet laten doen!!

Zoek eens goed hier op het forum, hier ga je goede adviezen vinden. Zoek vb het verhaal van Kiwi op, mss kan je daar nog iets uit leren ookal is het met Nala ook niet gelukt.
Ook in andere topics staat veel.
Je hebt zoveel dingen niet goed gedaan dat we het onmogelijk allemaal kunnen uitleggen...
Srr hoor!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
melody93
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2010 19:17

Re: Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT

Bericht door melody93 »

Sorry hoor maar ik wist ook niet wat ik er mee aan moest! :(
Heb het echt niet expres of zo gedaan...

In elk geval goede adviezen die je geeft, bedankt! :)

Ze zijn beide veel in handen, vooral de poes daar besteden we eigenlijk allemaal zoveel mogelijk aandacht aan. In houd mijn deur nog wel een poosje dicht, dan gaan we het gewoon opnieuw proberen.
Denk ook niet dat ze ooit van haar angstigheid af zal komen, maar hoop dat ze ooit een dag uit haar schulpje durft te kruipen en door het huis durft te lopen (al ging dat laatst al heel goed, toen was ze in mijn kamer met deur dicht, en begon ze op de deur te bonken, dus ik deur open en toen ging ze naar beneden naar mijn vader waarna ze helaas snel weer terug kwam omdat de kat haar weer aanviel beneden)
Ik ga zeker iets met je adviezen doen, bedankt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet ook wel dat je het niet express gedaan hebt! :-) Daar ga ik wel van uit! :-)

Neem er gewoon je tijd voor! Zorg dat je kater eerst haar geur gewoon is voor je haar weer los laat. En laat haar dan zeker vluchten.
Ik weet zelf niet goed hoe je met zijn aggressiviteit moet omgaan omdat ik zelf geen ervaring mee heb (enkel het omgekeerde) maar ik weet zeker dat je hier op het forum meerdere voorbeelden moet kunnen vinden.

Veel succes, en geduld he! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
melody93
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 sep 2010 19:17

Re: Al 3 weken nieuwe kat erbij, accepteren elkaar niet. WAT

Bericht door melody93 »

Komt goed, bedankt!
Plaats reactie