Ziek na castratie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Fran
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2010 12:48

Ziek na castratie

Bericht door Fran »

Mijn kater Roger is 3 dagen geleden gecastreerd en is ziek. Hij is lusteloos, heeft last van braakneigingen en diarree. Het is echt zielig om hem zo te zien. De da zei dat het beter was om hem 2 dagen binnen te houden om de verdoving te laten uitwerken, maar dit kan toch niet normaal zijn? Hij eet nog wel en komt nog gezelschap opzoeken, maar is erg apatisch...

Roger is normaal de vrolijkste hier in huis...ik ga morgen naar de da, maar weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Ziek na castratie

Bericht door MarjanR »

Ik had het ook met Puk na haar castratie.
Ze had toen een ringworm te pakken, dat zag ik in haar braaksel.
Heb je goed naar het braaksel gekeken en gezien dat daar iets raars in zat?
Het maakte voor Puk niet uit of ik net de wormenkuur had gegeven, want dat had ik namelijk een week daarvoor nog gedaan.

En verder kan je beestje natuurlijk ook een utiwerking van de narcose hebben die iets langer aanhoudt.
Verder kan er ook nog een bacterie in z'n lijfje zitten, z'n lijfje is natuurlijk weerloos na z'n narcose.

Ik ben benieuwd of anderen nog suggesties hebben.
Maar waarschijnlijk kan je DA morgen uitleggen wat er loos is.

Sterkte met je beestje
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9351
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ziek na castratie

Bericht door castratenkoor »

Mijn da geeft na castratie standaard pijnstilling en antibiotica. Daar betaal ik graag extra voor. Gaat altijd perfect. Ik blijf erbij en neem de kat gelijk weer mee.
Bij een vorige da was dat niet zo en toen heb ik ook een keer meegemaakt wat jij omschrijft.
Ik zou morgen gelijk weer naar da gaan en pijnstilling en antibiotica vragen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Ziek na castratie

Bericht door MarjanR »

Klinkt goed, Dinie.
Ik heb dat nooit meegemaakt, dat ik erbij kon blijven en de kat direct mee.
Had ik wel graag gehad.
Pijnstilling, ok. die AB klinkt erg aannemelijk, gezien de katten toch worden bloodgesteld aan allerlei bacterien die er rondzwerven met een afweer systeem wat platgelegd is met de narcose...

Goede tip voor toekomstige lezers om dit verzoek bij de da neer te leggen wanneer ze de kat laten castreren.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ziek na castratie

Bericht door Anne »

Onze hond is ook zo ziek geweest na een sterilisatie.
Overgeven en nog eens overgeven, uiteindelijk moest ze aan het infuus en daar is ze goed van opgeknapt./
Later bleek het een reactie op de antibiotica
Ik zou het maar goed in de gaten houden,
het is niet normaal dat ze zo ziek worden
Heel veel beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Fran
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2010 12:48

Re: Ziek na castratie

Bericht door Fran »

Bedankt voor de snelle reacties!

Wel het vreemde is dat hij braakneigingen heeft, maar niet braakt. En als ik hem aai, spint hij ook niet meer...ik maak me echt zorgen. Het lijkt ook elke dag erger te worden met hem. Kan ik nu iets voor hem doen?

Hopelijk heeft de da morgen een goede oplossing.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9351
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ziek na castratie

Bericht door castratenkoor »

Ik denk niet dat je heel veel voor hem kunt doen nu. Hij eet gelukkig nog wel, geef hem meermalen per dag hele kleine beetjes zou ik zeggen, om zijn maagje te ontzien.
Ik hoop dat de da hem morgen een langdurende antibiotica spuit geeft. Dan knapt hij vast op. Laat je niet afschepen met pillen, een misselijke kat met braakneigingen moet je geen pillen gaan voeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ziek na castratie

Bericht door Anne82 »

Mijn poesje is vrijdag gesteriliseerd, ik moest haar om half negen brengen, mocht erbij blijven totdat ze sliep, en kon haar 2 uur later weer ophalen. Ze heeft een antibiotica spuit voor een aantal dagen gekregen en een pijnstiller die 2 dagen werkte. Maar s'avonds stond ze alweer heen en weer te stuiteren en was ze weer helemaal de oude. Dus denk niet dat het erg goed is dat jou katje daar nu zo'n last van heeft... :-(

Als je je erge zorgen maakt dan zou ik gewoon de DA bellen en vragen of je misschien nu nog langs kan komen. Zoals mijn dierenarts zei toen ik wegging, je kan beter 10x voor niks bellen dan 1 keer te weinig....

Zou hem inderdaad nu even geen eten geven, of hele kleine beetjes om te kijken of het binnenblijft. Zorg wel dat hij voldoende water binnen krijgt, desnoods met kleine spuitjes, zodat hij niet uitdroogd!

Heel veel sterkte en hoop dat het snel weer beter met hem gaat!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Ziek na castratie

Bericht door Queen »

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt.
Het toeval wil dat j.l. donderdag mijn twee kittens gecastreerd/gesteriliseerd zijn en ik sindsdien geen narigheid heb gehad. Ze spelen weer naar lieve lust en eten en drinken zoals voorheen. Ook op de bak merk ik geen rare dingen.
Dat ze even binnen moeten blijven is logisch vanwege de wondjes want in dit kikkerland met alle nattigheid is dat niet goed, maar om de verdoving te laten uitwerken is voor mij een raadsel. Dierenartsen gebruiken tegenwoordig geheel andere technieken en narcoses voor dit soort ingrepen.
In de voorinformatie van mijn dierenarts staat o.a. : 'bij thuiskomst kunt U wat water aanbieden en dezelfde avond een klein beetje ete. Soms braakt het dier nog een beetje, dit is niet abnormaal. Als na twee dagen geen normaal gedrag merkbaar is, dan even bellen om te overleggen'.
Als ik jou was Fran zou ik morgen in elk geval de dierenarts bellen en hem Roger's gedrag voorleggen. En mocht je het helemaal niet meer vertrouwen eerder uiteraard.
Gr. Carla
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Fran
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2010 12:48

Re: Ziek na castratie

Bericht door Fran »

Volgens de da heeft Roger een maag-darm ontsteking en koorts. Hij heeft net 3 spuitjes gekregen en antibioticum, maar ziet er al gelijk beter uit!!! Toch een opluchting.

Volgens de da zat het al voor de castratie in zijn lichaam, maar door verzwakt te zijn van de operatie is het helemaal uitgebroken. Als er volgende keer nog eens iets aan de hand is met hem, wacht ik niet meer zo lang. We hebben er allebei erg van afgezien.

Bedankt nog eens voor jullie hulp! Fran
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ziek na castratie

Bericht door Adriana »

Dierenartsen gebruiken tegenwoordig geheel andere technieken en narcoses voor dit soort ingrepen.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... es#p406337
er zijn grofweg twee narcose-methodes, waarbij gasnarcose verreweg het minst belastend is.
zeer frequent opererende da's passen dat waar mogelijk toe en ik wil nooit meer een da die dat niet doet of kan.
ook met pijnstilling zijn tal van middelen, die meer of minder belastend voor het dier zijn.
het kan enorm verschillen hoe een dier uit de narcose komt en hoe lang een dier nog last houdt van met name narcoses met injectievloeistof.. :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Ziek na castratie

Bericht door Queen »

Fran, wat heerlijk dat het beter gaat nu!
Al doende leer je, dat geldt voor iedereen hoor.
Groetjes,
Carla
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Ziek na castratie

Bericht door loek »

Hoi Fran
Och arme Roger. Ik hoop dat hij er snel weer helemaal bovenop komt.
(mijn ervaring met castratie kater, geen pijnstilling of AB, niets aan de hand, vrijwel meteen weer aan het rennen. Poes wel pijnstilling, zelfde verhaal alleen wat dufjes, meer slapen)

Sterkte met je manneke!

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ziek na castratie

Bericht door Anne »

Ach gos, de arme ziel, zo ziek worden na een castratie is ook geen pretje.
een dikke beterschapsknuffel voor je kleine man en hopelijk wordt hij gauw weer beter!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ragdoll
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 aug 2010 18:00

Re: Ziek na castratie

Bericht door Ragdoll »

Beterschap ! hoop dat hij snel opknapt !
Plaats reactie