Jachtinstinct

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Jachtinstinct

Bericht door jennli »

Hallo,

hoop dat mijn vraag hier op de juiste plaats is.

Mijn katten houden er van buiten wel eens een vogeltje, een kikker of een muisje te vangen. Nu kwam Jagger zojuist met een duif aanzetten. Meestal zijn de beestjes al dood als ze bij de achterdeur arriveren. Enkele kikkers heb ik kunnen redden en bij de buren terug in de vijver kunnen zetten. De muizen werden soms aan de achterdeur pas echt omzeep geholpen door de drie musketiers. Ik weet dat dat jagen bij hun instinct hoort en misschien erg dat ik het zeg, maar als zo'n muis het niet overleefd vind ik dat niet zo erg. Komen ze tenminste niet in de buurt van het konijnenvoer. Bij de vogeltjes had ik me het volgende voor gehouden: Ze hebben alle drie buiten een halsband met een belletje er aan. Als een vogeltje gezond is, vliegt het heus wel weg als een van de drie musketiers op ze jaagt. Dus als er een gevangen wordt, was het vast niet in orde. Survival of the fittest ....

Even terug naar de tweede zin. De duif waar Jagger mee aan kwam leefde nog. Hij fladderde zelfs nog. We hebben Jagger toch weggepakt en binnen gezet. De duif zat nog wat uit te hijgen en daarna hebben we hem niet meer gezien. Wat doen jullie in zo'n geval? Je kat het werk af laten maken? De wilde duif uit zijn lijden verlossen (hij heeft geen ringetje om zijn pootje) of er mee naar de dierenarts gaan? Klinkt het heel erg als ik het er misschien niet voor over heb met elk vogeltje naar de da te gaan?

Beetje omstreden onderwerp als ik het zo typ. Van de ene kant vind ik het zielig, van de andere kant is het de natuur. Maar goed wat doen jullie in dit soort situaties?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: jachtinstinct

Bericht door Rocis »

Hoi,

Ik ben zelf tegen de belletjes. Ik zou zelf knettergek worden van dat geluid om mijn oren de hele dag en ik denk dat dat voor de kat niet anders is. Vogels vangen klinkt makkelijk voor de kat, maar is dat zeker niet, muizen, ratten en al dat andere prooi is veel makkelijker. Het vogeltje dat zich laat pakken (is in zielig natuurlijk, helemaal mee eens, maar is een dom birdie) Ik heb het geluk dat de da praktijk tegenover ons zit. Mocht de vogel nog leven in zich hebben, brengen we die natuurlijk acuut daar naartoe. Vaak echter zijn we te laat en dan laat ik ze ermee hun gang gaan. Als je ervoor kiest je kat buiten te laten, is het vangen van prooi iets dat je kan verwachten ;-) Ik heb ooit een vogeltje zelf moeten ombrengen en dat is het ergste wat ik ooit in mijn leven heb gedaan en zielig of niet, maar ik doe het nooit meer. Ik heb het vreselijk gevonden om te moeten doen, het diertje draaide met het nekje in de rondte en had enorme buikwonden, maar was niet dood. Ik wilde het dier uit zijn lijden helpen, het wachten op een dierenambulance (die bij ons ook voor dit soort dingen komt) zou te lang op zich laten wachten en de da was dicht :???: Ik heb het toen verdronken, maar schrok van de kracht die het diertje nog had....ik wil nooit meer wat doodmaken :cry: Een van mijn katten is een echte teaser en de andere een regelrechte killer, ik hoop dan altijd maar dat Diesel de prooi van Ozzy afpakt en dat het diertje dan uit zijn lijden verlost is. Ik vind het vreselijk dat mijn katten doden, maar het zijn wel katten.

Grtz
Cis

Grtz
Cis
Laatst gewijzigd door Rocis op 25 sep 2010 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: jachtinstinct

Bericht door Queen »

Ik begrijp je dilemma volkomen. Tuurlijk, het is en blijft ook een dier/levend wezentje, maar ja met een duif naar de dierenarts gaan is ook weer zoiets. Als je je neus laat zien is het al kassa en is het je dat waard? Het zijn en blijven jagers onze katten.
Gr Carla
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: jachtinstinct

Bericht door Rocis »

Woody heeft ooit 2 ijsvogels gevangen (apart van elkaar over 2 jaar) allebei hebben we ze weten te redden en naar de da gebracht. Een heeft het echt gered en de ander is de volgende ochtend overleden. De da wilde hem aan een preservator afgeven daar ijsvogels beschermd zijn maar ze hebben het per ongeluk met de destructie meegegeven, sukkels :???: Woody stond in de politieputer aangegeven (echt waar) want het moet geregistreerd worden als er een ijsvogeltje gevonden wordt :oops:

Woods is op de regenboog nu en hoop dat hij z'n excuus heeft gemaakt aan die prachtdiertjes ;-)
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: jachtinstinct

Bericht door jennli »

Rocis schreef:Hoi,

Ik ben zelf tegen de belletjes. Ik zou zelf knettergek worden van dat geluid om mijn oren de hele dag en ik denk dat dat voor de kat niet anders is. Vogels vangen klinkt makkelijk voor de kat, maar is dat zeker niet, muizen, ratten en al dat andere prooi is veel makkelijker. Het vogeltje dat zich laat pakken (is in zielig natuurlijk, helemaal mee eens, maar is een dom birdie) Ik heb het geluk dat de da praktijk tegenover ons zit. Mocht de vogel nog leven in zich hebben, brengen we die natuurlijk acuut daar naartoe. Vaak echter zijn we te laat en dan laat ik ze ermee hun gang gaan. Als je ervoor kiest je kat buiten te laten, is het vangen van prooi iets dat je kan verwachten ;-) Ik heb ooit een vogeltje zelf moeten ombrengen en dat is het ergste wat ik ooit in mijn leven heb gedaan en zielig of niet, maar ik doe het nooit meer. Ik heb het vreselijk gevonden om te moeten doen, het diertje draaide met het nekje in de rondte en had enorme buikwonden, maar was niet dood. Ik wilde het dier uit zijn lijden helpen, het wachten op een dierenambulance (die bij ons ook voor dit soort dingen komt) zou te lang op zich laten wachten en de da was dicht :???: Ik heb het toen verdronken, maar schrok van de kracht die het diertje nog had....ik wil nooit meer wat doodmaken :cry: Een van mijn katten is een echte teaser en de andere een regelrechte killer, ik hoop dan altijd maar dat Diesel de prooi van Ozzy afpakt en dat het diertje dan uit zijn lijden verlost is. Ik vind het vreselijk dat mijn katten doden, maar het zijn wel katten.

Grtz
Cis
Hehe afschuwelijk. Dat is geen prettige ervaring.

Onze katten dragen hun halsband alleen als ze een paar uurtjes buiten zijn.

Ik vind het ook echt afschuwelijk om zo'n beestje uit zijn lijden te moeten verlossen. Met enkele musjes was het zo dat ze er inderdaad al zo aan toe waren dat het hap hap afgelopen was met ze. Met dieren die ogenschijnlijk nog een kans maken als bijvoorbeeld de kikkers, heb ik ze nog weten te redden. Maar goed ... het blijven katten. De duif is in ieder geval nergens meer te bekennen, dus ik hoop dat hij er goed vanaf gekomen is.

Vond het eigenlijk best een moeilijk topic om te starten, al ben ik echt nieuwsgierig hoe jullie er over denken. De wetten van de natuur werken nou eenmaal iets pittiger naar mijn gevoel. Kan het niet eens goed uitdrukken.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: jachtinstinct

Bericht door Queen »

Dat is dan ook weer opgelost!
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: jachtinstinct

Bericht door castratenkoor »

Mijn katten hebben alleen een ren van 10 meter ter beschikking, met mazen van zo'n 4 cm. Toch zijn er nog domme vogeltjes die de ren ingaan.......en dat loopt meestal fout af. Heb er een keertje een kunnen redden en loslaten. Dat was een heel apart klein volgeltje , kleiner dan een mus. Hij heeft in de bekken van twee katten gezeten. Toch nergens bled te zien en hij vloog ver weg, nadat ik hem bij had laten komen.
Voor ik Teun had werd de buit in de huiskamer voor de slangenbak gedeponeerd. Die vond ik dan als ik thuiskwam van mijn werk. Sinds Teun er is vind ik heel andere taferelen, hele huiskamer vol veren. Zodat ik kan zien......dat was weer een vogeltje. Teun vreet kuikens en muizen als maaltijd en snackt er een zelf gevangen vogel achteraan.
Ik heb een keer een duif gered van een loslopende buurtkat.
De dierenambulance gebeld, die vonden dat ik hem naar de vogelopvang moest brengen, uh op de fiets, 20 km in de fietstas, ik dacht het niet.
Uiteindelijk hebben ze hem na veel gezeur toch gehaald. Ik heb de week erna een paar keer gebeld en de duif heeft het gered.
Nu kunnen we een topic starten hoe je zo vlug mogelijk een lijdend vogeltje kunt ombrengen, maar ik denk niet dat dat goed voor de eetlust is. Verdinken is niet de snelste methode, helaas.

Jennli ik zou ook de katten geen belletje om doen, liever helemaal geen halsband. De vogels vangen ze toch wel en zo'n halsband is niet ongevaarlijk wat betreft ophanging ed.
Als ze een chip hebben zijn ze altijd te traceren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: jachtinstinct

Bericht door Rocis »

Nee hoor, je hebt de topic goed geplaatst denk ik. Al heeft er ooit een soortgelijk topic bestaan ;-)
Tja, we houden hier allemaal van dieren en dit soort dingen horen nou eenmaal bij buitenkitties en dat zijn de mindere kanten eraan. Voor hen zelf is het wel het heerlijkste wat er is, jagen, vangen, spelen en vooral aan mamma laten zien ....yak :icon_shifty:
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: jachtinstinct

Bericht door achtpuntzes »

tja, de natuur, he...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: jachtinstinct

Bericht door castratenkoor »

Ik heb er nu tenminste eentje die de prooi dan opeet, dan heeft het nog enige "zin" gehad.
Zo'n lijkje vinden en weggooien is helemaal zo verspilling.
En bij katten vind ik het jammer dat ze de prooi niet snel doomaken.
Slangen doen dat wel. Die spelen niet met eten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: jachtinstinct

Bericht door jennli »

Nee, een topic starten over hoe we zo snel mogelijk een noodlijdend vogeltje uit zijn lijden moeten verlossen was niet mijn bedoeling!

Oeps ... er was al een soortgelijk topic geweest. Had eerst moeten bladeren voordat ik dit startte.

Vind soms de overweging redden of niet meer (te) redden van een prooi best wel moeilijk. Zeker als ze er mee spelen.

Wat de halsbanden betreft. Bedankt voor de tips! Ze hebben nu een band met veiligheidssluiting die zelfs met stoeien al snel af gaat. Vind het best eng om ze zonder naar buiten te laten gaan. Het laatste half jaar zijn twee katten zonder halsband naar het dierenasiel gebracht, omdat iemand uit de buurt dacht dat het om zwerfkatten ging (zucht). Ze zijn wel alle 4 gechipt natuurlijk. Dus we kunnen ze dan wel weer gewoon ophalen. We zijn gewoon hard aan het sparen om de tuin katontsnapproof te maken. Dan hebben we dat probleem ook niet meer en krijgen ze ook zeker geen halsband meer om.

Tot nu toe heb ik de ervaring dat ze alleen de vlinders opeten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jachtinstinct

Bericht door castratenkoor »

Net als jij vind ik dat een dilemma. Komt er een kat met een vogel het huis in scheuren, twijfel ik, er achteraan of laten gaan. Meestal is hij dan net gepak en heeft het zin het te proberen.
Zo ook verkeersslachtoffers (dieren dus hè) die nog leven, wat dan te doen.
Leg je hem aan de kant zodat hij eventueel bijkomt, draai je hem eigenhandig zijn nek om, of hoop je dat de volgende auto hem definitief naar de andere wereld helpt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Jachtinstinct

Bericht door Rocis »

:oops: :icon_shifty: dat kan ik niet ... stom he

En wat die bandjes betreft, ik dacht dat dat logisch was, met veiligheidselastiek ertussen ;-)
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Jachtinstinct

Bericht door jennli »

En bij verkeersslachtoffers is het ook nog zo dat veiligheid boven alles gaat. Je kunt ook niet altijd zomaar stoppen. Bijvoorbeeld op de snelweg. Heb wel al een tweetal keren de politie gebeld, omdat er een hond langs de snelweg liep en nog een keer toen er een vos aangereden was net buiten de bebouwde kom. Was al weer jaren terug.

Heb toen ik klein was, jaar of negen denk ik, heel hard lopen schelden op een paar jongens die een wild konijn met stenen bekogelden en uiteindelijk aan het doodstampen waren. Ik ging helemaal door het lint, maar kon niks meer voor het beestje doen. Heb het beestje wel in de struiken gelegd. Heb er jarenlang last van gehad en werd er als kind door die jongens, maar ook andere kinderen vaak om gepest. Och ja ... jeugdtrauma .... was als kind een soms wat naïeve wereldverbeteraar... erg offtopic .... sorry .... crossed my mind

Wat die bandjes betreft. Ze hebben niet echt veiligheidselastiek, maar zo'n safetysluiting, die los gaat, zodra er druk op het bandje komt te staan. Gevolg is wel dat ik regelmatig nieuwe bandjes aan moet schaffen of dat mensen uit de buurt bandjes komen terugbrengen. Misschien toch maar eens gewoon zonder proberen. De mensen uit onze straat weten in ieder geval welke poezen van ons zijn.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Jachtinstinct

Bericht door MarjanR »

Joh, als je katten gechipt zijn is het echt niet nodig om je katten een bandje om te doen.
Ik had mijn katten niet gechipt, heb het geprobeerd met de bandjes met elastiek.
Maar na een week hadden alle vier m'n monsters het bandje al verloren.
Ik blijf aan de gang zeg!
Och, ik ga vreselijk off topic.
Sooooowwyyyyy

Er is kort geleden inderdaad al een topic zoals deze geopend.
Maakt niet uit, is voor jou nu een brandend oonderwerp ;)

Maar ja, ik redt een vogel als het nog zin heeft.
Maar dat heb ik maar 1 a 2x meegemaakt.
Voor de rest alleen nog maar staartjes en pootjes, HEEL veel veren gevonden. (Ja, in huis... na een avondje stappen... dan denk je dat je op het verkeerde adres aangekomen bent... geloof me)
En zomers waren mijn katten iets dikker (katten worden iets dikker als een kikker gegeten hebben).
Ik laat de natuur z'n gang gaan, geef m'n katten een compliment en denk er niet al te veel over na.
Tenzij inderdaad de vogel net gevangen is en ik het nog redden kan.
Ik bedoel, dan geef ik m'n katjes nog steeds een complimentje hoor ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie