Al te koud?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
broertjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:17

Al te koud?

Bericht door broertjes »

Onze rakkers zijn kouwkleunen en gaan nu nog soms even in de tuin wat lopen
maar zijn weer snel naar binnen.
Nu vraag ik me af of ze een koutje kunnen krijgen van nu in de tuin lopen en
tot wat voor temp kan ik ze in de tuin in de zon laten lopen,
of zeggen jullie van helemaal niet meer naar buiten?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: al te koud?

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies is niet los naar buiten. Als je de tuin catproof maakt kun je ze daar wel veilig in laten.
Mijn katten gaan het hele jaar door in een buitenren, via een kattenluik.
Kunnen ze zelf kiezen. De een gaat met 14 graden al niet meer naar buiten de ander zit met 14 graden vorst en een bak sneeuw nog uren buiten.
Verschilt erg van kat tot kat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Al te koud?

Bericht door Admin »

Het is pas te koud als ze zelf niet naar buiten willen. Er zijn ook katten die het leuk vinden om in de sneeuw te spelen. Voor een koutje hoef je niet bang te zijn.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: al te koud?

Bericht door Queen »

Ik begrijp dat ze gewend zijn om naar buiten te gaan. Dat kan ook als het weer kouder wordt. Het lichaam van een kat zal zich aanpassen aan de lagere temperaturen door middel van de groei van een dikkere vacht en de opbouw van afweer tegen winterse invloeden.
Het reguleert zichzelf en als ze het niet lekker vinden buiten komen ze vanzelf naar binnen is mijn ervaring.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Al te koud?

Bericht door castratenkoor »

Volgens mij gaat het om naaktkatten (te oordelen nav avatar) dus van dikker wordende vacht is hier geen sprake.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Al te koud?

Bericht door pearlsofpassion »

Kun je naaktkatten geen jasje aandoen? Anders zou ik ze inderdaad niet meer buiten laten. Je doet een kind toch ook een jas aan he? :-)

Onze Cuzco vond het vorige winter super om de sneeuw te jagen, het was van: woesh, sneeuw alle kanten op. Lekker die grote hoop aanvallen en helemaal onder de sneeuw komen te zitten.
Ik liet hem wel ook hoogstens een half uurtje buiten en dan binnen lekker droog wrijven. Maar hij kwam nooit doornat binnen hoor. De sneeuw smolt niet zo omdat het zo koud was, anders is het gevaarlijker voor een kou op te doen.
Maar naaktkatten is toch een heel ander verhaal. Kleintje loopt altijd zo snel mogelijk naar een plaats waar geen sneeuw is, dus geen fan, maar ze gaat wel nog buiten.
Ze kiezen het zelf meestal wel. Ik let er wel op de slaapplaats dan niet té warm te laten worden, anders kunnen ze nooit een vacht kweken die genoeg is om hen buiten te beschermen. Maar katten kunnen wel tegen grote temperatuurverschillen. Op een of andere manier passen ze nog altijd aan, zoiets als kippenvlees bij ons zeker? Alleen zal het bij hen wel werken, want ze hebben een vacht. Bij ons maakt het niet zoveel verschil met dat beetje haar dat we nog hebben he :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Al te koud?

Bericht door Rocis »

:grin: Voor naaktkatten zal het best wel koud zijn inderdaad. Mijn katten gaan zelfs in de sneeuw naar buiten. Het meest hekel hebben ze aan harde wind en veel regen. En inderdaad als het ze niet aanstaat gaan ze niet, of komen snel weer binnen, of blijven een uur aarzelen op de drempel.
Het allermooiste is dat ze soms checken of het voor d'r uit gaan misschien beter is (mooier weer) ze willen dan echt kijken welke uitgang het meest gunstig is, voor of achter ... kattenlogika :roll:

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Al te koud?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, Cis, je weet nooit he, stel dat er een plaatselijke opklaring is vanvoor... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Al te koud?

Bericht door Rocis »

:lol_sign: Ja ik vind dat het mooiste wat er is, kan helemaal in een deuk liggen af en toe hoe ze denken.
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
broertjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:17

Re: Al te koud?

Bericht door broertjes »

Het zijn nog net geen naaktkatten,maar zeer weinig haar,
ze hebben een krullend donslaagje maar geen ondervacht,
en onze tuin is afgeschermd,ze komen er niet buiten.

Zouden zei ook hun temp regelen of toch maar een jasje aan?
en bestaan er wel jasjes voor deze smalle poezen?
hahaha,zou wel een gezicht zijn :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Al te koud?

Bericht door Cari »

Ook voor zulke katten is het heel snel te koud. Je kan ze een jasje aandoen, maar ik denk dat het verstandiger is ze binnen te houden. Maar als je zulke katten neemt, neem ik aan dat je je eerst goed inleest, zodat je weet wat je in huis haalt. Een goede fokker zou je dat ook verteld moeten hebben.
Als je een kat zijn vacht eraf fokt, zadel je hem wat mij betreft op met een gebrek en heb je de verantwoordelijkheid hier rekening mee te houden - aankleden dus of binnenhouden!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Al te koud?

Bericht door pearlsofpassion »

ik heb al een naaktkat gezien met jasje aan. Maar dat was een kat waar ze mee op de arm rondliep en aan een tuigje mee naar tuinfeestjes werd gegaan en zo. Als ze gewoon binnen willen blijven is het natuurlijk ook goed.
Je moet zelf beslissen wat je wil en wat zij willen, maar ik zou zeker 2 jasjes kopen een dik voor in de winter en een dunner voor in de tussenseizoenen. Vanaf het kouder buiten is dan binnen in huis, zou je ze toch iets moeten aantrekken. Ik denk dat het zowiezo handig is om zoiets te hebben voor als je naar de DA moet of zo... Het kan dan natuurlijk ook met een deken of handdoek.
Je doet zelf maar wat je wil he! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Al te koud?

Bericht door Queen »

Ohhhhh!:pdtho: :eeh:
:edoh: Ik had die avatar niet goed bekeken....
Mijn vachtverklaring gaat dus helemaal manko.
:geenidee: toch maar een jasje aan dan? :lol:
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
broertjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:17

Re: Al te koud?

Bericht door broertjes »

De fokster zei dat binkie graag buiten in de zon ligt,en dat klopt ook,
maar nu vind ik het in de zon ook nog frisjes,
en ik heb een half jaar geplozen op het net om dit soort goed te leren kennen maar
er is niks te vinden over binnen of buiten,er staat wel dat er mensen zijn die ze gewoon overal naar buiten laten gaan,het hele jaar.
Maar omdat ik een miezemuis bent heb ik het idee dat het frisjes is en haal ze binnen maar bink zit te mauwen voor de deur dat hij toch echt wel eventjes wilt zonnebaden.
Ik ga ze vanaf nu maar binnen houden en gaan ze maar in de vensterbank zonnen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Al te koud?

Bericht door Cari »

Een terrasje achter glas maken ;-) ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie