Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door MBHK »

De afgelopen twee dagen doet Kaya haar behoefte, alleen plassen, op vreemde plaatsen. Ze heeft het nu 3 x op een plastic tasje gedaan in de keuken en 2 x in haar reismandje, welke staat in de gang. Daarnaast doen ze het ook gewoon op haar kattenbak. Het valt me op dat ze het niet stiekem doet, maar gewoon in mijn aanwezigheid. Zodra ik haar erop wijs dat ze iets doet wat niet mag, in hoeverre je haar dat kwalijk kan nemen, loopt ze direct naar de kattenbak. Haar gedrag is niet veranderd. Ze eet en drinkt voldoende, iets meer brokjes zou gewenst zijn. Verder speelt ze heel veel met Harley en komt ze regelmatig even een knuffel halen. De kattenbak wordt netjes iedere dag leeggehaald en iedere week grondig schoongemaakt. Dit heeft tot op heden nooit problemen geleverd.

Heb vanochtend met de DA gebeld en in goed overleg besloten dat we vandaag/morgen even afwachten. Als ze het blijft doen dan moet ik maandagochtend, of wanneer de toestand verslechterd, gelijk komen.

Wat zou het kunnen zijn?
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door Adriana »

katzels doen soms de meest vreemde dingen om aandacht te krijgen..
daarmee wil ik niet zeggen dat ze aandacht te kort komt..
we hebben hier in de vorm van MoMo een aandachtsjunk, die bv weigert te eten om aandacht te krijgen.
of niet eet als het ochtendritueel met o.a. uitgebreid borstelen niet correct is afgewerkt...
dat is soms erg vermoeiend en af toe zeg ik dat-ie de boom in kan en ga met mijn rug naar hem toe afwassen bijvoorbeeld
en niet zelden hoor ik dan achter mij wat gesmak of gekraak van het eten van brokjes.

als alle medische oorzaken, bv blaasontsteking zijn uitgesloten, dan is het psychisch en zou je kunnen proberen te negeren en haar af te leiden als ze het doet en er vooral niet op reageren.. hoe moeilijk dat ook is
soms roep ik ook wel eens fijn/fijn/knappe kat/mooie poes/kloteMo! en afhankelijk van de toon volgt dat een reactie van Mo.. haar prijzen bij iedere buitenbakse plas gaat wat ver, maar misschien..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Je hebt het over DE kattenbak valt me op. Ik zou proberen zeker 2 bakken erbij te nemen. Stelregel is een bak per kat + 1.
Ik heb 8 katten en 10 bakken. Ze gebruiken er maar 3, alleen de hele grote. Toch haal ik de kleine niet weg.
Kan zijn dat ze niet in dezelfd bak wil plassen waar al poep in zit.
Hopenlijk is het niet iets medisch, wacht dat even af na maandag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door MBHK »

Voordat Kaya kwam heb ik bij de DS het e.e.a. nagevraagd over een 2e bak. Zij gaven aan dat het zonde ( :eeh: ) was om een 2e bak erbij te kopen als ze beide op dezelfde bak hun behoefte doen. Vanaf heb begin gaan ze samen op de bak en heb ik daarmee nog geen problemen gehad.


Maandagochtend ga ik gelijk een bak erbij halen! :epray:
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Verstandig. En dan niet te dicht bij elkaar zetten is mijn advies.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door MBHK »

Heb al even wat meer informatie gezocht hier op het forum m.b.t. een 2e bak. Eigenlijk stom dat ik daar nooit verder over nagedacht. :oops:

Wat zou ik doen met mijn ''eventuele'' afspraak bij de DA? Voor de zekerheid toch even langsgaan of eerst 2e bak proberen?


Adriana, aandacht krijgen ze zeker genoeg! :lol:
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door tacuma »

Je kan als tweede bak gewoon een goedkoop afwasteiltje gebruiken; de bodem even
insmeren met een druppel chloor, en de bak is ineens onweerstaanbaar. Als Kaya een
vaste plek heeft voor het wildplassen, zet die bak daar dan neer. Je kan de bak dan
eventueel elke dag een klein stukje opschuiven, in de gewenste richting.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
ToulouseDL
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2010 12:27

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door ToulouseDL »

Hoi

Ik ben naar deze site gesurfd omdat we sinds gisteren ook te maken hebben met een poes die de weg naar de kattenbak niet meer vindt ... Toulouse vindt het donsdeken van mijn broer interessanter om op te plassen, tot grote ergernis van ons mama! We vinden het echt raar want er is heel vaak iemand thuis en we zijn dan ook vaak met de kat bezig, ze slaapt elke nacht bij mij (op mijn donsdeken) en daar plast ze dan niet op... Ze is nu ruim 1 jaar bij ons en ze heeft nog nooit ergens anders geplast. De band tussen de poes en mijn broer is nu wel niet de meest liefdevolle.. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Gegevens over de poes: gesteriliseerde jongedame van iets minder dan 1,5jaar.
Ze is een Heilige Birmaan en komt enkel buiten aan de les, als wij buiten zijn...
Ze is in juni nog naar de dierenarts geweest en is toen perfect gezond verklaard.
En Toulouse is ook de enige kat in huis!
Iemand een idee waarom ons Lousje nu zo raar doet?

Groetjes
Sanne
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door MBHK »

Inmiddels een 2e kattenbak erbij en tot op heden geen ongelukjes ontdekt. Zodra het toch weer voorkomt gaf de DA aan direct contact op te nemen. Namens Kaya en mij bedankt voor jullie hulp :D
ToulouseDL schreef: Iemand een idee waarom ons Lousje nu zo raar doet?
Allereest van harte welkom op het forum! Persoonlijk durf ik zo niet te zeggen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Je zou even kunnen afwachten of je hier nog wat reacties krijgt. Mocht dat niet zo zijn is het misschien handig om het als een nieuw onderwerp te starten.
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door Roos en Minousch »

Als een kat ergens anders plast dan op de bak, eerst naar de da gaan voor urineonderzoek...........
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door Ayzha »

Hallo,

Ook een wildplasser hier:( Mijn katje doet het voor het matje van de kattenbak, voor de kattenbak heb ik een dun badmatje liggen zodat het grootste gedeeldte zand daarop blijf. Ze doet het niet op andere plekken. Urine is gecontroleerd en geen blaasontsteking. voor de rest is ze super lief, eet en drinkt goed. Ik heb trouwens 3 katten en 4 bakken ver uitelkaar staan. Iemand een ideetje?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Het matje eens weghalen.
Zou het niet kunnen dat ze doordat er wat korrels opliggen, denkt dat het bij de kattenbak hoort?

Hier zijn een paar korrels voor de bak ook al vaak voldoende om een ongelukje te krijgen.
Verder kan het zijn dat ze het 1-maal per ongeluk gedaan heeft en dat nu de geur blijft hangen.



Overlaatst was ik met mijn katten naar de DA, en Luis en Cuzco zaten samen in 1 reismandje. Komt er een hond binnen, Cuzco heeft een slechte ervaring gehad met een hond, en Luis nam dat dus onmiddelijk over. Hij heeft gesproeid (denk met de anaalklieren), het rook alleszins sterk.

Ik heb dat bij thuiskomst het kussentje uitgehaald en gewassen, maar het mandje niet meteen uitgewassen, volgende dag had Luis daar een mooi worstje in gelegd. Hij was nog verwoed aan het proberen het te bedekken toen ik eraan kwam en hij had duidelijk niet door dat hij iets verkeerd aan het doen was! Dus de geur kan ook een probleem veroorzaken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door Ayzha »

bedankt voor je tip. Ik heb de matjes maar eens weggepakt, zal een zand festijn worden in mijn huiskamer, maar als dat de oplossing is ben ik allang blij! Ik ben een beetje bang dat ze het blijft doen of dat ze op andere plaatsen gaat piesen. Ik heb Dana vorige week mee genomen vanuit de praktijk waar ik werk, haar eigenaren wouden haar laten inslapen omdat ze sinds een jaar in huis pieste, in dat jaar heeft Dana een hoop stress meegemaakt, ze waren verhuisd en er werd een kindje geboren. Blijkbaar pieste madam in de schoenen van haar baasje;-) dus ik kon het niet over mijn hart krijgen om haar te laten inslapen. Jullie snappen natuurlijk wel dat ik erg op mn houde ben wat het plassen betreft. Het zou jammer zijn als ze er een gewoonte van zou maken. Tot nu toe is het 2 x gebeurd dat ze op het matje heeft geplast. Het is een heel vrij katje en heeft vanaf minuut 1 bij me op de bank gelegen. Het lijkt wel alsof ze altijd hier gewoont heeft. Mag toch wel zeggen dat ik het gevoel heb dat het katje hier op haar plek is;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen op vreemde plekken EN de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, twee keer valt nog wel mee he :-)

Hier heb ik pas gemerkt dat Luis de zak met zaagsel voor de konijnen regelmatige gebruikte toen ik het hem zag doen. Zo'n zaagsel moet toch wel werken voor de geur dan... :lol: Maar hij vond dat blijkbaar ook een leuke bak voor plasjes.
En ik heb ook eens kleren laten slingeren en de volgende ochtend waren ze nat....

Ik ben dus ook wel een beetje op mijn hoede...
Als ik nog eens ergens iets vind dat ik niet echt kan verklaren, koop ik nog wel een kattenbak bij , maar ik wil het liever nog wat tijd geven. Ik verdenk voor die kleren vooral Kleintje, het zou kunnen dat ze moeite heeft met dezelfde bak te gebruiken als de 2 katers en die gaan spijtig genoeg op allemaal.... :-)
Je moet het wat uitzoeken he...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie