Mijn poes geeft zeer regelmatig zomaar over (kokhalzen)

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Mike600
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2010 10:16

Mijn poes geeft zeer regelmatig zomaar over (kokhalzen)

Bericht door Mike600 »

Beste lezers,

Wie kan mij helpen? Mijn poes geeft "zomaar" over ( geen haarballen ) zonder enige aanleiding. Ik heb het beste voer getest om dit te voorkomen ( zelfs voor de tere spijsvertering, voer voor de meest kieskeurige kat, etcetc.), maar het helpt niet. Mijn dierenarts zegt dat het misschien aan de nieren kan liggen en dat ze het bloed ( via urine) kunnen gaan onderzoeken op een "teveel" aan eiwitten, maar is dit de juiste weg, of een financieel issue voor de dierenarts, mede omdat een second opinion (dierenarts) mij absoluut niet kon aangeven waar het aan lag?? Het vreemde is nog dat er aan het beest zelf helemaal niets te merken is. Ze begint te kokhalzen (kokkende geluiden), geeft over, en speelt en rent vervolgens weer vrolijk verder zonder ergens last van te hebben. Ook in de dagelijkse omgang valt er NIETS te merken aan de gezondheid van het beest.
Ik kom graag in contact met mensen die diezelfde ervaring hebben (gehad) Wellicht kunnen die helpen. Groet Mike
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Mijn poes geeft zeer regelmatig zomaar over (kokhalzen)?

Bericht door Rocis »

Hoi Mike,

Ik heb een dametje rond lopen die dit ook doet. Soms eet ze te snel, soms is het gras of een haarbal en soms weet je echt niet waarom ze heeft teruggegeven. Missy is gezond, heeft nergens last van, is vrolijk enz. Kat van mijn moeder vroeger idem dito en deze is best oud geworden ;-) Als je da geen onderliggende oorzaak weet en het dier niet afvalt of dof wordt, maar levendig enz enz blijft, denk ik dat er weinig aan de hand is (behalve misschien een gevoelige maag). Houdt het natuurlijk wel in de gaten en als je het niet vertrouwd, in welke situatie dan ook, altijd naar de da.
Zie ook de overige topics rond dit verschijnsel, staan vele reacties in ;-)

Succes met opruimen :grin:

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Mijn poes geeft zeer regelmatig zomaar over (kokhalzen)?

Bericht door Queen »

Hoe oud is de poes? Wat is de frequentie van het zomaar overgeven? Is de poes lang of kortharig? Komt de poes ook buiten?
Ziet u wormen? Met name spoelwormen kunnen dit verschijnsel ook geven. Twee maal per jaar ontwormen wordt aangeraden.
Maagirritatie/maagontsteking/zweren in de maag komt ook bij katten voor.
Een tijdje licht verteerbaar voer of enkele dagen vasten kan helpen.
Stress wordt soms ook als oorzaak van braken gezien. Recente veranderingen misschien?
Het kan ook zijn dat het tijdstip van voeren er iets mee te maken heeft en wellicht ook hoe lang het voer blijft staan? Versheid!
Misschien is een bezoek aan de dierenarts toch raadzaam. Beter mee verlegen dan om verlegen!
Gr Q.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Mijn poes geeft zeer regelmatig zomaar over (kokhalzen)?

Bericht door Rocis »

Helemaal gelijk ;-) Mijn opmerking was bedoeld NA de da :oops:
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn poes geeft zeer regelmatig zomaar over (kokhalzen)

Bericht door pearlsofpassion »

Als je je er onzeker bij voelt kan je inderdaad beter even een DA opzoeken.

Ik kan uit je bericht niet echt opmaken hoe vaak ze het nu eigenlijk doet, en of ze moeite heeft echt eten binnen te houden?
Braken bij tijd en stond is wel iets dat bij katten hoort. De meeste katten doen het wel eens, maar als het een wekelijkse of vakere situatie wordt, zou ik me ook zorgen beginnen maken.

Als je goed verteerbaar voer gegeven hebt, welk heb je dan gegeven? Mss dat sommige forumbewoners je iets beter kunnen aanraden. Er zit hier nogal wat ervaring bijeen ;-)

Maar braken wil zeker niet zeggen dat ze echt ziek (zoals bij ons een griepje) is! Dan eten ze niet meer....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Mijn poes geeft zeer regelmatig zomaar over (kokhalzen)

Bericht door Maureen »

Fredje gaf ook veel voeding terug..... zie topic viewtopic.php?f=57&t=21493

We zijn pas weer begonnen met zoetjes aan brokjes te geven.
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Plaats reactie